Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
silmitan schreef:Ik zou zeker niet stilzetten!
Ik kwam 3 jaar geleden in aanraking met mijn huidige instructrice, samen met haar ben ik mijn toen al 20 jarige pony gaan rijden op het principe van rechtrichten. Ze was traag, heel scheef, absoluut niet aan de hulpen, deed nauwelijks iets met haar achterhand, had een stijf dralopje. Nu 3 jaar later, ze is onlangs 23 jaar geworden hebben we een enorme vooruitgang geboekt. Ze wordt 5 á 6 x per week (minimaal een uur) gereden en is vitaler dan ooit. Nooit meer bekaf van het aandrijven, heerlijke galop (zowel links als rechtsom) vrijwillige nageeflijkheid. Nooit te oud om recht te richten![]()
Dat Nicky stijfig is, is niet onlogisch. Jij zet zeer waarschijnlijk spiergroepen aan het werk die dat niet gewend zijn. Dat herken ik wel. Maar deze periodes gaan over en ik ben er van overtuigd dat de levensduur verlengd wordt door regelmatige training. Hoe vaak en hoe lang, dat moet je een beetje leren aanvoelen.
aeolusnr1 schreef:Tjaaa ieder paard kan wel eens stijf lopen , en inderdaad lopen is beter dan blijven stilstaan.
Maar jouw trainingsplannen lijken me toch net wel iets te optimistisch en mssn veel te intensief voor een 23 jarige.
En een Haf is een koudbloedtype-paard die zijn nog meer gericht en gebouwd op hun voorhand, het zijn eigenlijk trekpâarden, je kan alles door training wel deels ombuigen maar om hier met goed resultaat werk in te gaan steken bij een 23j oude Haf, tjaaa heb er toch mijn twijfels over hoor.
Die leeftijd moet je gaan vergelijken met een mens van ongeveer 70 jaar oud, die kunnen soms best ook nog flink uit de hoek komen maar ze zijn ook geen 20meer hé.
Toch opletten en beetje respect tonen voor leeftijd.
janderegelaa schreef:Die pony is 23, zet haar gewoon in de wei. Een bejaard mens laten ze de houding ook niet meer veranderen.
silmitan schreef:janderegelaa schreef:Die pony is 23, zet haar gewoon in de wei. Een bejaard mens laten ze de houding ook niet meer veranderen.
Dit is heel zwart/wit gezien. Er zijn paarden van 23 die nog prima bewegen en juist daardoor fitter blijven en langer leven. Houding is zeker nog bij te sturen. Ik ervaar zelf dat dat zo is.
Er zijn toch ook bejaarde mensen (70-90) die gewoon fietsen, zwemmen, tennissen etc. En ook daar kun je wat aan houding nog veranderen. Mijn moeder van 69 liep na een aantal behandelingen van een chiropractor gewoon weer met een rechte rug.
Volgens mij is een vast bewegingspatroon door het leven heen zowel goed voor mens én dier. Benut de mogelijkheden en kijk niet naar de onmogelijkheden. Artroseklachten verlichten door beweging, dus zou je een paard tekort doen om deze stil te zetten.
En uitzonderingen op de regel, zijn er altijd.