Training voor 23-jarige Haflinger merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeLief

Training voor 23-jarige Haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 23:40

Hee allemaal,

Op dit moment rij ik 4 haflingers bij. Ik heb zelf een jong paard gehad en het rechtrichten ''zit een beetje in mijn handen''. Ik hoef weinig meer te letten op dingen, corrigeren gaat vrijwel automatisch.

Tot kortgeleden reed ik Liberty (haflingermerrie, 18 jr). Ik reed haar eens per week en na 4 jaar tijd is ze enorm veranderd. Van een druk, schrikkerig, onzeker, onvoorspelbaar en scheef paard is ze uitgebloeit tot een relaxed, vlot, zeker en recht paard. Ze leerde heel snel en je zag elke maand haar spieren veranderen.
Nu ik met Liberty niet meer verder (wil) kom(en), omdat ik haar verder recreatief rij, wil ik Nicky gaan trainen.

Nicky is een 23-jarige haflingermerrie die als eigenschappen heeft; druk, bang, onzeker, schrikkerig, lomp en ''gevoelsdood''.
Ik ben 3 weken geleden begonnen met haar te rijden, voor die tijd werd ze 3 keer per week 2,5-3 uur in de duinen gereden.
Ik merkte dat ze een linksgebogen paard is, dat enorm op de voorhand balanceerd. Als je haar benen voelt terwijl je erop zit, voel je ze alle kanten op gaan. Ik corrigeer automatisch en hierdoor wordt ze al meteen getrained.
De afgelopen dagen klaagde de eigenaresse erover, omdat nicky stijf liep. Zelfs mensen van buitenaf zouden haar hebben benaderd, omdat ze zich zorgen maakte over Nicky. Ik zou zeggen; lekker in beweging houden en stappen ipv stilzetten! De eigenaresse denkt echter dat het rijden te intensief voor haar is en zegt dat ik nu rustig aan moet doen, omdat ze al heel oud is.
Ik merk alleen dat ze haar drukke, bange en onzekere gedrag omzet in kracht en daarmee zich uitsloofd met trainen. Ze tilt haar voorbenen ook altijd meteen netter op als ik haar laat buigen om haar rug te ontspannen. Ze is veel meer op haar gemak en is heel gevoelig.

Ik vraag me nu af wat handig is.... Stilzetten bij stijfheid of juist lopen, hoe kan ik de training opbouwen?, welke training is geschikt voor deze leeftijd? en komt die stijfheid echt door de training of kan het andere oorzaken hebben?

Alle tips/info zijn welkom!!

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:59

Ik zou zeker niet stilzetten!
Ik kwam 3 jaar geleden in aanraking met mijn huidige instructrice, samen met haar ben ik mijn toen al 20 jarige pony gaan rijden op het principe van rechtrichten. Ze was traag, heel scheef, absoluut niet aan de hulpen, deed nauwelijks iets met haar achterhand, had een stijf dralopje. Nu 3 jaar later, ze is onlangs 23 jaar geworden hebben we een enorme vooruitgang geboekt. Ze wordt 5 á 6 x per week (minimaal een uur) gereden en is vitaler dan ooit. Nooit meer bekaf van het aandrijven, heerlijke galop (zowel links als rechtsom) vrijwillige nageeflijkheid. Nooit te oud om recht te richten :D

Dat Nicky stijfig is, is niet onlogisch. Jij zet zeer waarschijnlijk spiergroepen aan het werk die dat niet gewend zijn. Dat herken ik wel. Maar deze periodes gaan over en ik ben er van overtuigd dat de levensduur verlengd wordt door regelmatige training. Hoe vaak en hoe lang, dat moet je een beetje leren aanvoelen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:06

Tjaaa ieder paard kan wel eens stijf lopen , en inderdaad lopen is beter dan blijven stilstaan.
Maar jouw trainingsplannen lijken me toch net wel iets te optimistisch en mssn veel te intensief voor een 23 jarige.
En een Haf is een koudbloedtype-paard die zijn nog meer gericht en gebouwd op hun voorhand, het zijn eigenlijk trekpâarden, je kan alles door training wel deels ombuigen maar om hier met goed resultaat werk in te gaan steken bij een 23j oude Haf, tjaaa heb er toch mijn twijfels over hoor.
Die leeftijd moet je gaan vergelijken met een mens van ongeveer 70 jaar oud, die kunnen soms best ook nog flink uit de hoek komen maar ze zijn ook geen 20meer hé.
Toch opletten en beetje respect tonen voor leeftijd.

MarijeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 00:08

silmitan schreef:
Ik zou zeker niet stilzetten!
Ik kwam 3 jaar geleden in aanraking met mijn huidige instructrice, samen met haar ben ik mijn toen al 20 jarige pony gaan rijden op het principe van rechtrichten. Ze was traag, heel scheef, absoluut niet aan de hulpen, deed nauwelijks iets met haar achterhand, had een stijf dralopje. Nu 3 jaar later, ze is onlangs 23 jaar geworden hebben we een enorme vooruitgang geboekt. Ze wordt 5 á 6 x per week (minimaal een uur) gereden en is vitaler dan ooit. Nooit meer bekaf van het aandrijven, heerlijke galop (zowel links als rechtsom) vrijwillige nageeflijkheid. Nooit te oud om recht te richten :D

Dat Nicky stijfig is, is niet onlogisch. Jij zet zeer waarschijnlijk spiergroepen aan het werk die dat niet gewend zijn. Dat herken ik wel. Maar deze periodes gaan over en ik ben er van overtuigd dat de levensduur verlengd wordt door regelmatige training. Hoe vaak en hoe lang, dat moet je een beetje leren aanvoelen.

Als eerste: @silmitan bedankt voor het reageren!
Ik ga morgen met de eigenaar bespreken of het mogelijk is dat ik vaker kom en dan lekker ga stappen met haar. De hoefsmit vreest iedere keer op artrose, maar hoe kan ze daar alleen last van hebben na training en niet tijdens de training bijvoorbeeld?
Ook ga ik zelf proberen iets minder intensief haar te corrigeren. Ik controleer altijd iedere stap namelijk. Bij jonge paarden is dit goed, maar ik weet niet of dat dus ook goed is voor nicky?

MarijeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 00:11

aeolusnr1 schreef:
Tjaaa ieder paard kan wel eens stijf lopen , en inderdaad lopen is beter dan blijven stilstaan.
Maar jouw trainingsplannen lijken me toch net wel iets te optimistisch en mssn veel te intensief voor een 23 jarige.
En een Haf is een koudbloedtype-paard die zijn nog meer gericht en gebouwd op hun voorhand, het zijn eigenlijk trekpâarden, je kan alles door training wel deels ombuigen maar om hier met goed resultaat werk in te gaan steken bij een 23j oude Haf, tjaaa heb er toch mijn twijfels over hoor.
Die leeftijd moet je gaan vergelijken met een mens van ongeveer 70 jaar oud, die kunnen soms best ook nog flink uit de hoek komen maar ze zijn ook geen 20meer hé.
Toch opletten en beetje respect tonen voor leeftijd.

@aeolusnr1, bedankt voor het reageren!
Echter heeft mijn beslissing om juist haar te gaan trainen en niet een van de andere haflingers die ik had kunnen kiezen, is omdat ze vorig jaar een peesblessure heeft gehad en elke maand minimaal een week kreupel liep door haar scheefheid.

aeolusnr1

Re: Training voor 23-jarige Haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:22

Ik begrijp jou wel hoor, maar je zegt hier al zelf dat ze een peesblessure heeft gehad, en dit was niet eens zo heel lang geleden, je zegt zelf één jaar geleden.
huid , spieren en dergelijke herstellen vrij goed, bij een jong dier uiteraard veel sneller dan bij een ouder dier, maar pezen is een heel ander verhaal, dat is zelfs bij jonge dieren soms een erg probleem en kan heel lang duren 6maanden tot meer dan een jaar is echt geen uitzondering, maar een ernstige peesblessure bij een ouder dier is iets dat wel deels hersteld maar nooit helemaal zal herstellen.
Dus dit blijft een zwakke plek, dus gevaarlijk om echt meer intensieve training te gaan doen.
De pezen zijn bij paarden bijzonder lang beneden de voorknie en beneden de sprong zijn geen spieren meer aanwezig , dit zijn dus enkel pezen die vrij lang zijn en veel belasting krijgen.
23j is echt vrij oud en is zeker met een peesblessure en mogelijk ook artrose een eerder bezigheidstherapie, het soepel houden van lijf en leden , maar echt gaan trainen nee geen goed plan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:00

Spierpijn is niet zo gek in deze periode, en het zou zeker kunnen dat de pony daardoor stijf is gaan lopen. Bij spierpijn wil je juist wel bewegen, het zuur moet eruit. Echter alleen het zuur eruit, niet weer opnieuw erin. Het is dus goed afwisselen tussen aan en ontspanning, en de training langzamer gaan oppakken. Spierpijn is goed, maar bij de oudere paarden zou ik liever een paar maanden langer te tijd nemen, zodat ze rustig kunnen wennen.

De peesblessure in combinatie met duinritten lijkt met niet heel wenselijk? Is zeker dat ze vaak stil stond door haar scheefheid, en niet doordat ze een been probeert te ontlasten, wat teveel belasting elders gaf? En dat de scheefheid dus ook daar vandaan komt?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:05

Spierpijn? dan ben je dus te ver gegaan. leer daarvan!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:06

Die pony is 23, zet haar gewoon in de wei. Een bejaard mens laten ze de houding ook niet meer veranderen.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:35

janderegelaa schreef:
Die pony is 23, zet haar gewoon in de wei. Een bejaard mens laten ze de houding ook niet meer veranderen.

Dit is heel zwart/wit gezien. Er zijn paarden van 23 die nog prima bewegen en juist daardoor fitter blijven en langer leven. Houding is zeker nog bij te sturen. Ik ervaar zelf dat dat zo is.

Er zijn toch ook bejaarde mensen (70-90) die gewoon fietsen, zwemmen, tennissen etc. En ook daar kun je wat aan houding nog veranderen. Mijn moeder van 69 liep na een aantal behandelingen van een chiropractor gewoon weer met een rechte rug.

Volgens mij is een vast bewegingspatroon door het leven heen zowel goed voor mens én dier. Benut de mogelijkheden en kijk niet naar de onmogelijkheden. Artroseklachten verlichten door beweging, dus zou je een paard tekort doen om deze stil te zetten.

En uitzonderingen op de regel, zijn er altijd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:43

silmitan schreef:
janderegelaa schreef:

Dit is heel zwart/wit gezien. Er zijn paarden van 23 die nog prima bewegen en juist daardoor fitter blijven en langer leven. Houding is zeker nog bij te sturen. Ik ervaar zelf dat dat zo is.

Er zijn toch ook bejaarde mensen (70-90) die gewoon fietsen, zwemmen, tennissen etc. En ook daar kun je wat aan houding nog veranderen. Mijn moeder van 69 liep na een aantal behandelingen van een chiropractor gewoon weer met een rechte rug.

Volgens mij is een vast bewegingspatroon door het leven heen zowel goed voor mens én dier. Benut de mogelijkheden en kijk niet naar de onmogelijkheden. Artroseklachten verlichten door beweging, dus zou je een paard tekort doen om deze stil te zetten.

En uitzonderingen op de regel, zijn er altijd.

De eigenaresse zegt dat ze het rustig aan moet doen met haar en de TS gaat daar gewoon aan voorbij. Natuurlijk kunnen oudere paarden prima getraind worden maar dan moeten ze wel getraind zijn. En als ze dan ook nog eens stijf wordt van het rijden dan doet TS iets niet goed. Bij mij kwam ze er niet meer op.

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:47

Ik zou het even rustig aan doen met deze oude merrie als ze er zo stijf van wordt. Rust roest - dat is zeker waar, maar je overvraagt een paard gemakkelijk als het goed voelt met rijden.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:12

TS het is natuurlijk wel zo dat de eigenaresse het laatste woord heeft. Ook al zou je het zelf daar niet mee eens zijn. Het is natuurlijk lastig als je een paard van iemand anders rijdt en er verschillende meningen zijn.
Uiteraard rekening houdend met oude peesblessure rustig de training opbouwen. Misschien heb je in je enthousiasme te veel van de merrie gevraagd.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:14

Even rustig aan doen, en daarna het werk weer oppakken. Misschien niet te lang achter elkaar doorgaan met trainen.

Zeker niet stil zetten.

@janderegelaa: in de wei zetten omdat ze oud is?! Die van mij is 22 en gaat nog als een speer? Zo oud is 23 echt nog niet hoor. Het even rustig aan doen, is echt wel ff wat anders dan meteen maar op de wei zetten en er niets meer mee doen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:39

Wat ik een heel stuk zorgelijker vind, is dat je aangeeft dat Nicky een jaar geleden een peesblessure heeft opgelopen, en daar iedere maand een week kreupel op is. Hoe kan dat? Waar gaat het mis? Zo'n cyclus is niet normaal... Dit zou ik eerst onderzoeken. En eigenlijk ook bespreken met een dierenarts... Daar zou ik zeer zeker niet op gaan zitten, tot je zeker wet dat deze pees voldoende is hersteld!
Om welk been gaat het?

MarijeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 21:16

@ allemaal;
Bedankt dat jullie zo fanatiek meedenken! Iedereen maakt eigenlijk een punt en onderbouwd hem. De paarden staan op de lijst van de hoefsmid en die gaat kijken of de hoeven helemaal in orde zijn. Over een paar weken komt mijn tante langs, die is paardenmasseur en gaat de spieren controleren. Als we dan nog niet weten wat het is, komt de dierenarts erbij.

Vandaag liep ze linksvoor niet lekker omdat ze hele droge hoeven heeft en deze gaan scheuren en brokkelen...

De paarden staan trouwens 24 uur per dag op het land, ook in de winter, dus grote kans dat eiwitten van het lente en zomergras een grote rol speelt. Elke dag/dagen na het trainen gaan we met haar stappen aan de hand, om te kijken of dat wat oplost. Ook ga ik haar binnenkort alleen mee naar buiten nemen voor een klein rondje.

Owja, om nog even terug te komen op de (on)geschikte duinritten... De eigenaresse vind eigenlijk dat we alleen maar in de duinen mogen, soms in de bak... We gaan ook nogwelis springen over boomstammen of balkjes in de bak. De paarden maken al bijna hun hele leven alleen maar duinritten van 3 uur per dag, 3 dagen in de week, dus lijkt me niet dat dat opeens slecht is? Voor die peesblessure was ze elke maand een week kreupel, toen stond ze 2 maanden op rust met alleen stappen en na het herstellen zijn we haar rustig op gaan pakken. Ze wordt nu alweer lange tijd bereden, maar ik rij nooit met haar, altijd anderen. Nu rij ik haar dus sinds kort weer wel en dan kun je precies zien wie de paarden aan het werk zet.
Ik reed vandaag op Menner (ruin) van ong dezelfde leeftijd, die was na het losrijden al aan het zweten. Verder rustig aan gedaan en op de terugweg werd hij vervelend. Hij wilde nog een rondje en niet naar huis... /stond telkens stil en toen hij even niet achteraan liep trapte hij het paard achter hem. Dit gedrag laat hij echt nooit zien! Hij ging onderweg ook telkens stilstaan en maaien met zijn voorbenen... Iemand een idee hoe dat komt?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:47

De 23-jarige bestaat niet. Daarmee probeer ik te zeggen dat het voor elk paard weer anders is. Ik heb een hele fitte oma van 23 op stal staan, die 3 tot 4 keer in de week nog lekker aan het werk is en sindskort weer wat wedstrijdjes loopt. We genieten samen volop en de meesten geven haar absoluut geen 23. Maar hier is wel een proces aan vooraf gegaan.
Ik pakte haar 3,5 jaar geleden op na een pre-pensioenering. Ze was vreselijk stijf, liep met een handrem erop, had nauwelijks conditie en kracht. Met veel liefde en zorg heb ik de eerste periode alleen maar gestapt om haar conditie weer op te bouwen. Later heb ik dit uitgebreid met stukjes draf en ben ik ook weer gaan lessen. Na bijna een jaar kon ze weer goed galopperen.
Ze heeft afgelopen winter een flinke dip gehad, maar is er met veel beleid weer helemaal bovenop gekomen en is nu topfit.
Ik rijd ongeveer om de dag, zodat ze een dag kan herstellen tussendoor. Die dag loopt ze lekker de hele dag buiten.
Ik wens je veel wijsheid toe met dit paard.