Oefeningen voor

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nora_J

Oefeningen voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 14:56

Heey mensen
Ik ben op zoek naar oefeningen voor paarden/ponys. Wat ik wil oefenen tijdens het rijden.
-voorwaarts neerwaarts
-balance
-nageevlijkheid
-oprichten
-constand tempo en tempo wisselingen

brighteyes85

Re: Oefeningen voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:31

Een instructeur

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:38

Balkjes :D
Verder werken tempowisselingen goed voor de balans en het voorwaarts neerwaarts , dus dat heb je al goed.

MarijeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:03

Ik zou beginnen met het voorwaarts rijden en veel wisselingen in tempo. Bij het losrijden al. Probeer hierbij het hoofd naar beneden te vragen, dus uit te nodigen om te ontspannen. Probeer daarna met stelling te werken. Namate dit goed gaat kun je het paard wat meer omhoog, dus opgeriicht vragen. Pas als het paard met zijn/haar achterbenen gaat dragen zal je pas aan de balans kunnen werken.

Vergeet niet: Een scheef paard brengt jou uit balans en jij hiermee weer het paard. Het begin zal dus extra lastig zijn!

Hoop dat je er wat aan hebt:P

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:07

Inderdaad veel schakelen in 1 gang. Je paard daardoor goed aan het been krijgen. Ook veel overgangen rijden van stap naar draf. Wanneer dit heel goed gaat kan je meer gaan vragen, maar ik zou hiervoor een instructeur erbij halen, want daar heb je doorzettingsvermogen voor nodig en je moet consequent zijn.

MarijeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:15

Batlow schreef:
Inderdaad veel schakelen in 1 gang. Je paard daardoor goed aan het been krijgen. Ook veel overgangen rijden van stap naar draf. Wanneer dit heel goed gaat kan je meer gaan vragen, maar ik zou hiervoor een instructeur erbij halen, want daar heb je doorzettingsvermogen voor nodig en je moet consequent zijn.

Tis natuurlijk ook een gevoel wat je moet kweken. En met dat gevoel kun je elke stap en beweging van het paard controleren!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:18

Ja, ook een gevoel, maar het gaat echt niet vanzelf. Ik heb mijn paard sinds januari zelf beleerd en doorgereden. Het gaat echt om consequentie en oefenen oefenen oefenen en veel herhalen. Dat gevoel komt dan later wel, je moet eerst het gevoel tegenkomen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:24

Ik ben daardoor ook van mening dat je hier instructie bij nodig hebt. Ik heb hem niet in mijn eentje doorgereden, maar heb daar les bij gehad. Zonder die lessen was ik hier waarschijnlijk veel langer mee bezig geweest. Je leert iets in je les, oefent dit de aankomende week en de volgende les heb je alweer vooruitgang geboekt en kan je het gaan 'perfectioneren'. Er werd mij gezegd: Mijn paard was toen een oud rot autootje, maar ik wil er een porsche van maken. Van 0 naar 100 in een paar luttele seconde. Mijn paard wil ik op de lichtste hulp vooruit hebben, maar ook weer terug!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:34

zijgangen... daar kun je echt wel het bovenstaande mee verbeteren.

(i know, SB is het aspirin van het rijden.. goed voor bijna alles)

daar voor, 8en, die overgang van links naar rechts is een nageefelijkheidskans bij uitstek.

vooral SB-travers overgangen maken het paard mooi aan de zit, en van daar uit lekker onafhankelijk van de teugel, en dus makklijk vanuit je zit in temp te wisselen, travers richt makkelijk op vanuit je zit.

Overigens 'instructeur' posten wil alleen zeggen 'ik kan je dat niet uitleggen' en dat is niet constructief.
(en ad nauseum te vinden in Bokt-discussies, dus dat weten we allemaal nu wel)
sterker nog: instructeurs zijn niet allemaal goed, dus een willekeurige instructeur maakt het niet per sé beter, en iemand die een suggestie op internet haalt is goed bezig, schoolt zichzelf verder.
verder speelt het het topic ad hominum en dat is ook erg onhandig.

een discussie kan namelijk ook voor meelezers interessant zijn.

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:43

brighteyes85 schreef:
Een instructeur

:')

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 01:02

Airnt dan is jouw antwoord op de vraag van TS net zo relevant als degene die instructeur roept. Want de oefeningen die jij noemt zal je toch om ze correct uit te kunnen voeren de kennis van hetgeen TS probeert te vergaren bij nodig zijn. En dan is een goede instructeur best een goed advies.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 01:57

naja bij een discussie ga je in op de materie en 'ga maar ergens anders vragen' is niet ingaan op de materie.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 08:42

Een goeie instructrice zoeken die jou kan leren waarom het paard uit balans loopt en jou kan leren het paard in balans te leren lopen, idd door middel van de zijgangen aanleren, een die ook de theorie kent,

Leer eerst zelf eens de theorie , dus veel lezen is idd erg goed, maar paardrijden leer je niet vanaf een pc.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:44

nora_J schreef:
Heey mensen
Ik ben op zoek naar oefeningen voor paarden/ponys. Wat ik wil oefenen tijdens het rijden.
-voorwaarts neerwaarts
-balance
-nageevlijkheid
-oprichten

Hoe is je rijervaring? Want voordat je gaan sleutelen aan een paard, moet je eerst jezelf op orde hebben. Het is namelijk zinloos om een oefening van een paard te vragen, terwijl je het paard nog in de weg zit. Het paard is dan namelijk niet in staat om het gevraagde (goed) uit te voeren.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:57

de vraag is of een incorrecte 8 een groot probleem zou zijn...

een schouder binnenwaarts...wat als die in eerste instantie niet helemaal klopt... wat dan?

laten we wel wezen 99% van de instructuers laat je ook eerst maar eens een wijken voor het been gewoon uitproberen... en gaat daarna kijken hoe dat lukt... dat kun je net zo goed doen in SB. (of eigenlijk beter)

de imprefecties in de SB die niet klopt zijn namelijk inherent ingebouwd in het wijken, (zijwaarts afrollen achterhoef etc), dus is het zo'n ramp om dat gewoon te gaan doen?

schakelen is in essentie een gevaarlijker advies (als al) omdat daar sommige mensen interpreteren met veel hand tegen been te werken (is natuurlijk fout). Desalneittemin vind ik het heel normaal dat iemand dat noemt.

Ik heb er gewoon een probleem mee dat mensen gelijk denken 'oh die is 14 volgens haar profiel, dus daar gaan we niet mee in discussie'. Ik vind het bijzonder denigrerend.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:11

De vraag over rijervaring zou ik ook stellen als de ruiter 50 zou zijn, het is imo namelijk altijd van belang hoever het ruitergevoel ontwikkeld is. Als de ruiter aangeeft het paard in 3 gangen rechtgericht en nageeflijk te kunnen rijden geeft dat een beeld over de oefeningen die gereden zouden kunnen worden.

Wat als de oefening niet juist gereden wordt? Dan kan het zijn dat je het paard gewoon leert om op 1 kant te vallen, zo krom als een hoepel te lopen en zijn lijf verkeerd te gebruiken.

Als het paard daarnaast wel correct gereden wordt, dan zal het niet zo snel een probleem geven, het paard "doet maar wat" bij een ruiter die het niet juist vraagt, maar wordt "heel gehouden" door zijn betere ruiters. Als het een eigen paard is, dan worden ze al snel "verpest" door de oefeningen constant verkeerd te vragen. Ze vallen teveel op 1 kant, met de kans op overbelasting. Veel ruiters zijn trouwens toch al teveel met de voorhand bezig, wat alleen maar versterkt wordt als ze "oefeningen" gaan vragen die gericht zijn op het plaatsen van de voorhand. In dat opzicht zou het vragen van een travers wellicht beter zijn, dan zal de ruiter eerder gericht zijn op het voelen wat de achterhand van het paard aan het doen is. Als het dan mislukt, is de ruiter in ieder geval nog met de achterhand bezig.

nora_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 12:39

Angela schreef:
nora_J schreef:
Heey mensen
-voorwaarts neerwaarts
-balance
-nageevlijkheid
-oprichten

Hoe is je rijervaring? Want voordat je gaan sleutelen aan een paard, moet je eerst jezelf op orde hebben. Het is namelijk zinloos om een oefening van een paard te vragen, terwijl je het paard nog in de weg zit. Het paard is dan namelijk niet in staat om het gevraagde (goed) uit te voeren.

Ik heb ervaring met rechtrichten en ook oprichten maar ik had oefeningen nodig want nu ben ik alleen bezig met voltes stelling en tempo wisselingen maar haar balance is best slecht dus valt ze extreem naar binnen bij een volte en gaat ze heel erg leunen tegen de bakrand als ik op de hoefslag rijd

Angela schreef:
De vraag over rijervaring zou ik ook stellen als de ruiter 50 zou zijn, het is imo namelijk altijd van belang hoever het ruitergevoel ontwikkeld is. Als de ruiter aangeeft het paard in 3 gangen rechtgericht en nageeflijk te kunnen rijden geeft dat een beeld over de oefeningen die gereden zouden kunnen worden.

Wat als de oefening niet juist gereden wordt? Dan kan het zijn dat je het paard gewoon leert om op 1 kant te vallen, zo krom als een hoepel te lopen en zijn lijf verkeerd te gebruiken.

Als het paard daarnaast wel correct gereden wordt, dan zal het niet zo snel een probleem geven, het paard "doet maar wat" bij een ruiter die het niet juist vraagt, maar wordt "heel gehouden" door zijn betere ruiters. Als het een eigen paard is, dan worden ze al snel "verpest" door de oefeningen constant verkeerd te vragen. Ze vallen teveel op 1 kant, met de kans op overbelasting. Veel ruiters zijn trouwens toch al teveel met de voorhand bezig, wat alleen maar versterkt wordt als ze "oefeningen" gaan vragen die gericht zijn op het plaatsen van de voorhand. In dat opzicht zou het vragen van een travers wellicht beter zijn, dan zal de ruiter eerder gericht zijn op het voelen wat de achterhand van het paard aan het doen is. Als het dan mislukt, is de ruiter in ieder geval nog met de achterhand bezig.

Mee eens met oprichten bedoelde ik ook vooral de achterhand sterker maken veel mensen denken aan aanleuning maar ik wil ook dat de pony die ik rijd in balance is en de achterhand goed gebruikt

faunty schreef:
Balkjes :D
Verder werken tempowisselingen goed voor de balans en het voorwaarts neerwaarts , dus dat heb je al goed.

Thnx

Heel erg bedankt iedereen

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:47

nora_J schreef:
Heey mensen
-voorwaarts neerwaarts
-balance
-nageevlijkheid
-oprichten

Hey Nora :)
Als je nog moet werken op nageeflijkheid, zou ik nog niet beginnen werken in bv zijgangen. Eerst lekker vw-nw correct tot je een aanleuning hebt op twee kanten.. weet natuurlijk niet hoever je daarmee staat. Aan de longe werken is heel handig om die balans goed te krijgen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:55

quote="nora_J"]
Angela schreef:
nora_J schreef:
Heey mensen
-voorwaarts neerwaarts
-balance
-nageevlijkheid
-oprichten

Ik heb ervaring met rechtrichten en ook oprichten maar ik had oefeningen nodig want nu ben ik alleen bezig met voltes stelling en tempo wisselingen maar haar balance is best slecht dus valt ze extreem naar binnen bij een volte en gaat ze heel erg leunen tegen de bakrand als ik op de hoefslag rijd[/quote]

Als je daar ervaring mee zou hebben. Hoefde je dit topic niet te openen. Zou op zoek gaan naar goede instructie

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:56

brighteyes85 schreef:
Een instructeur

:j je bent 14 je kan dan beter niet zelf aanprutsen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:58

melissapupa schreef:
brighteyes85 schreef:
Een instructeur

:j je bent 14 je kan dan beter niet zelf aanprutsen.

Ik ging ervanuit dat er instructie was? ja dat is stap 1 natuurlijk.. je kan best tips vragen op bokt om instructie aan te vullen, te verduidelijken ed.. maar met bokt alleen richt je geen paard af natuurlijk