Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Batlow schreef:Inderdaad veel schakelen in 1 gang. Je paard daardoor goed aan het been krijgen. Ook veel overgangen rijden van stap naar draf. Wanneer dit heel goed gaat kan je meer gaan vragen, maar ik zou hiervoor een instructeur erbij halen, want daar heb je doorzettingsvermogen voor nodig en je moet consequent zijn.
nora_J schreef:Heey mensen
Ik ben op zoek naar oefeningen voor paarden/ponys. Wat ik wil oefenen tijdens het rijden.
-voorwaarts neerwaarts
-balance
-nageevlijkheid
-oprichten
-constand tempo en tempo wisselingen
Angela schreef:nora_J schreef:Heey mensen
Ik ben op zoek naar oefeningen voor paarden/ponys. Wat ik wil oefenen tijdens het rijden.
-voorwaarts neerwaarts
-balance
-nageevlijkheid
-oprichten
Hoe is je rijervaring? Want voordat je gaan sleutelen aan een paard, moet je eerst jezelf op orde hebben. Het is namelijk zinloos om een oefening van een paard te vragen, terwijl je het paard nog in de weg zit. Het paard is dan namelijk niet in staat om het gevraagde (goed) uit te voeren.
Angela schreef:De vraag over rijervaring zou ik ook stellen als de ruiter 50 zou zijn, het is imo namelijk altijd van belang hoever het ruitergevoel ontwikkeld is. Als de ruiter aangeeft het paard in 3 gangen rechtgericht en nageeflijk te kunnen rijden geeft dat een beeld over de oefeningen die gereden zouden kunnen worden.
Wat als de oefening niet juist gereden wordt? Dan kan het zijn dat je het paard gewoon leert om op 1 kant te vallen, zo krom als een hoepel te lopen en zijn lijf verkeerd te gebruiken.
Als het paard daarnaast wel correct gereden wordt, dan zal het niet zo snel een probleem geven, het paard "doet maar wat" bij een ruiter die het niet juist vraagt, maar wordt "heel gehouden" door zijn betere ruiters. Als het een eigen paard is, dan worden ze al snel "verpest" door de oefeningen constant verkeerd te vragen. Ze vallen teveel op 1 kant, met de kans op overbelasting. Veel ruiters zijn trouwens toch al teveel met de voorhand bezig, wat alleen maar versterkt wordt als ze "oefeningen" gaan vragen die gericht zijn op het plaatsen van de voorhand. In dat opzicht zou het vragen van een travers wellicht beter zijn, dan zal de ruiter eerder gericht zijn op het voelen wat de achterhand van het paard aan het doen is. Als het dan mislukt, is de ruiter in ieder geval nog met de achterhand bezig.
faunty schreef:Balkjes![]()
Verder werken tempowisselingen goed voor de balans en het voorwaarts neerwaarts , dus dat heb je al goed.
nora_J schreef:Heey mensen
-voorwaarts neerwaarts
-balance
-nageevlijkheid
-oprichten
Angela schreef:nora_J schreef:Heey mensen
-voorwaarts neerwaarts
-balance
-nageevlijkheid
-oprichten
Hoe is je rijervaring? Want voordat je gaan sleutelen aan een paard, moet je eerst jezelf op orde hebben. Het is namelijk zinloos om een oefening van een paard te vragen, terwijl je het paard nog in de weg zit. Het paard is dan namelijk niet in staat om het gevraagde (goed) uit te voeren.
melissapupa schreef:brighteyes85 schreef:Een instructeur
je bent 14 je kan dan beter niet zelf aanprutsen.