Pony kauwt extreem veel op bit.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrechtCarlos

Pony kauwt extreem veel op bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 20:04

Hoihoi allemaal.
Ik heb dus echt geen idee of het hier goed staat maarja :D
Stalgenootje viel vandaag op dat mijn pony ontzettend veel op zijn bit kauwt.
Zelf had ik dit natuurlijk ook gemerkt, maar vond het niet zo bijzonder.
Nu ik erbij stil sta kauwt hij echt heel vaak op zijn bitje. Vooral als we stilstaan en in de bak rijden. Op buitenrit doet hij dit bijna nooit. Heeft iemand een verklaring waarom paarden dit doen? En is er een oplossing voor? Hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken :o

Babbelientje

Re: Pony kauwt extreem veel op bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 20:06

Ik lees mee, mijn pony doet dit ook. Hij loopt ook vaak met z'n mond open (heeft geen neus/sperriem), maar alleen in stap. Wordt absoluut niet met een harde hand gereden (meestal eerder een relatief losse teugel). Is helemaal nagekeken op allerlei mogelijke problemen, maar niks te zien, conclusie: hoort bij de pony, hij doet 't gewoon, punt. Benieuwd of hier nog eea geopperd wordt.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 20:15

Babbelientje schreef:
Ik lees mee, mijn pony doet dit ook. Hij loopt ook vaak met z'n mond open (heeft geen neus/sperriem), maar alleen in stap. Wordt absoluut niet met een harde hand gereden (meestal eerder een relatief losse teugel). Is helemaal nagekeken op allerlei mogelijke problemen, maar niks te zien, conclusie: hoort bij de pony, hij doet 't gewoon, punt. Benieuwd of hier nog eea geopperd wordt.

hmm oke! Mijn pony kauwt ook meer als ik m'n teugels ietsjes los heb.

Pelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:54

Het is moeilijk te zeggen hoe het komt. Misschien is het een goed teken omdat je haar goed nageeft. Misschien is het juist omdat je met een te harde hand rijdt en misschien is het gewoon haar standaard reactie op het bit?

Wat voor bit heb je? Dubbel gebroken?

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 21:00

Pelientje schreef:
Het is moeilijk te zeggen hoe het komt. Misschien is het een goed teken omdat je haar goed nageeft. Misschien is het juist omdat je met een te harde hand rijdt en misschien is het gewoon haar standaard reactie op het bit?

Wat voor bit heb je? Dubbel gebroken?

Op zich ben ik niet hard in de hand. Pony doet het ook alleen tijdens rustig stappen en stilstaan. Het gekke is dat hij het ook doet als er niemand op zit haha. het bitje is een bus trens enkel gebroken. Pony is trouwens net 6...

Pelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:55

Ohh, dan neem ik aan dat het niks ergs is!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 00:00

Mijn ervaring is dat ze het bit onprettig vinden. Kan verschillende redenen hebben uiteraard, misschien de moeite waard eens een ander bit te proberen.

Hier eentje die veel kauwde en speelde en ook vaak met z'n hoofd sloeg. Nu hij een Myler bit heeft en niet meer een dubbel gebroken neemt hij het bit veel ontspannener aan. Zeker met oog op de ontspannen aanname van een bit zou ik eens wat andere type bitten proberen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 01:46

OPG -> RT-V

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 06:17

Mijn pony's gaan bij spanning op hun bit kauwen. Zo weet ik precies waar en wanneer ze spanning opbouwen.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 07:10

Hmm, oke! Bedankt voor jullie reacties. Ik denk niet dat het veel met spanning te maken heeft omdat hij het juist op de ontspannen momenten doet. Het is een jonge pony die ik nog een beetje aan het doorrijden ben dus daar kan het natuurlijk ook aan liggen....

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:01

Mijn paard doet het soms ook, heb niet het idee dat het bij hem door spanning komt maar juist het moment van helemaal los in de kaak worden.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:45

soms is het ook uit beetje ONTspanning, lekker een beetje sabbelen en kauwen. net zoals kleine kinderen op een rietje kauwen, ik denk niet dat er iets aan de hand is