concentratieverlies tijdens de les

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jetteke4

concentratieverlies tijdens de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 19:40

Hallo, ik heb last van concentratie verlies tijdens het rijden, dat komt omdat ik een beginnende ruiter ben en ik denk aan zoveel dingen tegelijkertijd tijdens de les, dat ik niet meer goed luister naar mijn instructrice , zij word dan boos omdat ze denkt dat ik niet luister, maar ik hoor haar wel... maar hou de informatie die ze mij geeft niet vast..... heeft iemand tips, vind het echt vervelend voor haar maar ook voor mijzelf want ik wil zo graag maar kan het [doem] denken niet uitschakelen.

Wdj

Re: concentratieverlies tijdens de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:44

Heb je manegeles of prive les?

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:47

Even naar haar toelopen en het uitleggen? Mogelijk kan zij haar manier van uitleggen hier iets op aanpassen. En zo niet dan snapt ze wel waarom haar uitleg minder aankomt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:48

Een gesprek met je instructeur aangaan denk ik. Geef duidelijk aan dat je wel gemotiveerd bent maar de tijd nodig hebt om het allemaal te verwerken. Boos worden of zelfs maar geirriteerd reageren van de instructeur helpt denk ik niet, dus het is goed om dat met je instructeur te bespreken.

Dan kunnen jullie samenwerken om precies op het punt te gaan zitten waar je wel kunt leren, en dan kun je daardoor ook makkelijker leren om alle gedachten los te laten (want dat gaat beter als je niet die druk voelt.) Wie weet kunnen ontspanningsoefeningen tijdens de les bv ook helpen.

En als jullie behoeften te veel uit elkaar liggen is het ook prima om verder te zoeken naar een instructeur die wel goed aansluit bij wat jij nodig hebt. Mensen leren op verschillende manieren, mensen geven op verschillende manieren les, soms past dat en soms niet. Niks erg :)

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 19:51

Manegeles, 1x in de week , misschien kan ik het haar beter vertellen zoals jullie zeggen , ik wilde alleen dat ik een manier kon vinden omdat denken uit te zetten, ontspannen te rijden en beter te concentreren.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:56

Ja, doen! Vraag of ze je één verbeterpunt per keer doorgeeft.... Dan kun jij daar rustig aan werken. Niet dat ze je in één zin toeroept: handen naar beneden, tenen naar binnen.. Been! Buitenteugel! :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 20:01

Lekker voelen wat het paard doet en niet te snel gaan. Soms willen instructeurs teveel, maar je hebt tijd nodig om van het nadenken over te gaan naar 'het gaat vanzelf'. Als je die tijd niet krijgt blijf je met je hoofd bezig en je gedachten, ipv het te doen vanuit je gevoel. Het beste werkt het dan vaak om het in stukjes op te breken - eerst concentreren op 1 ding wat je wilt verbeteren, en de andere zaken maar even laten zitten.

.. Ha, dat schrijft Wdj ook al :)

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 15:19

[quote="Shadow0"]Lekker voelen wat het paard doet en niet te snel gaan. Soms willen instructeurs teveel, maar je hebt tijd nodig om van het nadenken over te gaan naar 'het gaat vanzelf'. Als je die tijd niet krijgt blijf je met je hoofd bezig en je gedachten, ipv het te doen vanuit je gevoel. Het beste werkt het dan vaak om het in stukjes op te breken - eerst concentreren op 1 ding wat je wilt verbeteren, en de andere zaken maar even laten zitten.

.. Ha, dat schrijft Wdj ook al :)[/quote

Precies omschreven hoe het voelt.....Dank je shadow0 :j en Wdj !

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:34

Laat je even weten of het beter gaat?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:38

Eh vervelend voor je TS!!

Ik herken het hoor!! En ik ben geen beginnend ruiter meer.
Ik les expres ook maar een halfuur, en train ook maar een halfuur.
Omdat ik de rest van de tijd niet meer geconcentreerd ben, en geniet van alles om me heen.
Ik overdenk mijn houding, mijn zit, mijn paard, en hoe ik het allemaal kan verbeteren.
Tegelijkertijd kijk ik om me heen, en kijk ik hoe mooi groen alle bomen zijn, de vogels die fluiten.

Wat mij helpt, bij de les te blijven, en om gewoon af en toe 3 tot 5 minuten lekker even niks.

En mijn instructeur speelt daar ook goed op in!

"Wat ging je mooi terug in stap!! Denk je wel om je houding?"
"Rustig aandraven! De trein halen doe je morgen voor je opleiding!"

Hij houd het simpel, maar motiverend.
En dat werkt voor mij heel goed.

Schreeuwen en zeuren heb ik lak aan. Stap ik af, en stap met het paard de bak uit.
"Zo... zo verdien jij je geld niet! Tabée"

(Ja echt een keer gebeurt)

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 08:42

Afgelopen les hebben we buiten gereden, toen ook even de tijd gehad om met mijn instructrice te praten over wat er allemaal in mijn hoofd rondgaat tijdens de les, ze snapte het heel goed .... buiten rijden is pure ontspanning, dan heb ik even de tijd om goed op mijn houding te letten, en lekker te zitten...... ze bedoeld het niet kwaad , maar het is haar manier van lesgeven, daarbij komt dat die desbetreffende les ik al moe begon, eigenlijk had ik al zo'n moment dat je eigenlijk weet dat je gewoon thuis moet blijven en eens lekker vroeg je nest in te duiken, maar ja... je wilt zo graag....
We hebben afgesproken dat als er weer zo'n moment komt dat het mij allemaal even teveel wordt qua aanwijzingen, dat ik het dan gewoon zeg...... want zij zegt 'ik kan niet in je hoofd kijken, dus je moet het zelf aan geven" en daar heeft ze gelijk in.....