Ik zit met Shay met 2 problemen.
Probleem 1 is dat ze met een heel verkeerde stelling loopt. Ze kijkt bijna constant naar buiten. Vooral op de rechter hand. Dit is met longeren en rijden het zelfde. Tijdens het longeren (dit doen we wegens omstandig heden vaker dan rijden , ong. 4x in de week en 1x rijden) zet ik haar bij(ong. 2 x per week) nadat ze goed los is. Ik zet haar bij met bijzetteugels. Linksom gaat dit redelijk goed en kijkt ze naar binnen , maar rechtsom gaat ze er dwars tegen in. Ik weet niet meer hoe ik dit op kan lossen.
En probleem 2 is dat ze zodra ze na gaat geven en een minuut of 10 netjes "aan de teugel" heeft gelopen , haar hoofd op en neer gaat gooien. Zodra je de teugels dan wat losser laat houd ze er mee op , maar gooit wel direct haar hoofd weer in de lucht. Dit doet ze ook met longeren als ik haar bijzet. Ik heb de bijzet teugels zo staan dat ze op contact staan , maar dat ze niet echt gedwongen word om naar beneden te lopen. Als ik ze strakker zet gaat ze of lichtelijk flippen , of ze loopt niet meer voorwaarts. De veearts heeft een paar weken geleden wat scherpe randen van haar kiezen afgeveild en ik heb van iemand een dubbel gebroken trens geleend , waar ze wel beter op kauwd dan op haar gewone watertrens.
Ik heb nu wegens een glijpartij van Shay (van de laatste tree van de trailer) al een week of 6 niet met haar gereden , omdat ik zeker wil weten dat haar been weer in orde is. Ik ga nu nog ong. 2 weken longeren voordat ik weer met haar naar les ga. Weer conditie opbouwen enzo.
Dus als iemand tips / suggesties heeft graag ! Ik kom er niet meer uit ! Shay is nu 5 jaar oud en in jan / feb. een jaar goed onder het zadel.
Groetjes van mij
Ik heb wel eens gelezen dat jonge paarden hun hoofd naar buiten gooien als ze hun evenwicht nog niet goed hebben gevonden. Zou dat het misschien kunnen zijn als het waar is ?
. Misschien is het een idee om iemand een keer een les op haar te laten rijden die er meer ervaring mee heeft als ik. Als ze het dan wel goed doet , weet ik in ieder geval of het aan mij ligt of niet toch ?