pony word neidig bij vaker halt houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

pony word neidig bij vaker halt houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 22:14

hoooi

ik heb een pony/ paard, wel paard gefokt, heethoofdje. we zijn aan het oefenen met halt houden omdat dit best nog een probleem is. ze is 5 jaar. na een keer of 6 rustig aan halthouden en wegrijden begint ze ineens enorm chaggie te worden en komt ze omhoog. hoe kan ik dit oefenen zonder dit probleempje? ik heb goed les maar oefen dit zelf omdat ik dit mee kreeg als oefening

groetjes

Yenni

Re: pony word neidig bij vaker halt houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:16

Is ze medisch oke? Zadel, hoofdstel oke?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:18

Doet ze dit ook als je het verdeeld? Bijvoorbeeld tijdens instappen 2 keer. Daarna gaan rijden en het vanuit draf 1 of 2 keer doen. Paar oefeningen later nog 1 of 2 keer en net voor het uitstappen of tijdens het uitstappen ook nog?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 22:18

jup, zadelmaker is vorige week geweest. Hoofdstel is goed, nagekeken door fysio twee weken terug alleen nog een tandartsje en dan is ze klaar

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:19

Tja, zou die van mij ook doen als ik die tig keer laat halthouden. Waarom niet stoppen als het goed gaat. Gaat het 2 keer goed, niet weer oefenen het eerste kwartier. Dan kun je het later nog een keer doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:20

Lekker boos laten worden en laten gek doen op de plaats. Zodra hij/zij ook maar 1 seconden goed stil staat direct wegrijden!

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 22:20

dat ligt er dus aan, soms wel soms niet. vanuit draf meestal niet en vanuit stap wel. het is niet dan ze dit constant doet. vandaag was het bv echt klote op rechts omdat ze dan begon te draaien. als ik rustig ging zitten en niks veranderde ging het rustiger maar kwam ze weer omhoog

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 22:21

FriesWytske schreef:
Tja, zou die van mij ook doen als ik die tig keer laat halthouden. Waarom niet stoppen als het goed gaat. Gaat het 2 keer goed, niet weer oefenen het eerste kwartier. Dan kun je het later nog een keer doen.

thankss

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:21

En wat doe jij als ze omhoog komt?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 22:23

MarlindeRooz schreef:
Lekker boos laten worden en laten gek doen op de plaats. Zodra hij/zij ook maar 1 seconden goed stil staat direct wegrijden!

dat is dus het punt als ik haar haar zin geef word het alleen maar erger, ze heeft zich ook al 2x achterover gegooid. 1x was mijn schuld, tweede x was met longeren en deed ze het zelf. ze was rustig aan het draven en ze wilde omdraaien dus ik hield mn zweep achter haar kont en toen ging ze stilstaan en gooide ze zichzelf weer achterover

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:23

Ik zou gewoon minder vaak halthouden, desnoods eventjes met helper werken die paard kan belonen als ze het goed doet. En na een prima stop afstijgen en belonen en einde les.

Probeer ook niet teveel op je teugels te remmen, maar vooral op zit. Hoe minder hard je de "handrem" aantrekt, hoe minder ze zal proberen omhoog te gaan.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 22:24

kiwiwitje schreef:
En wat doe jij als ze omhoog komt?

ik geef haar een klap over haar hoofd heen, maar daarna is het wel over, als ik been geeft gaat ze alleen maar hoger

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:24

Dat gaat ze echt niet doen als jij niks doet behalve dat ze NIET vooruit mag. En al is ze IETS rustiger. Direct weg draven / stappen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 22:24

hwn schreef:
Ik zou gewoon minder vaak halthouden, desnoods eventjes met helper werken die paard kan belonen als ze het goed doet. En na een prima stop afstijgen en belonen en einde les.

Probeer ook niet teveel op je teugels te remmen, maar vooral op zit. Hoe minder hard je de "handrem" aantrekt, hoe minder ze zal proberen omhoog te gaan.

dankjewel! belonen doe ik ook zeker

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:27

Waarschijnlijk vind ze het gewoon niet leuk om halt te houden, ze wil graag lopen.
Mijn merrie vind het ook vervelend en doet het ook niet graag.
Waarom zou je het 6 x doen als ze het al goed gedaan heeft?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:35

Probeer het omhoog komen te negeren. Als zij omhoog komt handen naar voren en been. Dat is namelijk belangrijker dan "straffen" ja dan heeft ze haar zin. Stel, ze galopeert aan door jouw been. Dan gewoon hand naar voren (niet tot haar oren gewoon mee geven) en laten galloperen en wil ze hard, prima, maar valt ze ook maar een beetje terug, dan geef jij weer been. Dat jij het tempo bepaald. Hetzelfde doe je in draf. Begin met 1x per bijvoorveeld een kwartier met halthouden. Is ze braaf is het klaar. Ook haar belonen. Een klopje hoeft geen beloning te zijn. Maar als zij zo graag wil lopen kan gewoon voorwaarts verder trainen, dus fanatiek wegstappen of draven kan voor haar ook een beloning zijn. Wissel dat wel af. Anders galloppeert of draaft ze aan zonder dat ze dat mag van jou. En haar gedrag liever voorwaarts op proberen te lossen dan die klap.. Dus bij zuchten, en denken oke dan maar lopen. Jij bepaalt wat er gebeurd. Kies iets wat zij leuk vind tijdens het rijden als beloning.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:37

Trouwens wat krijgt ze voor voer, hoeveel staat ze buiten / op stal? Staat ze met vriendjes, hoevaak rijd je etc etc?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 00:41

Je zegt dat jouw paard chaggie wordt als je een tijd blijft doortrainen, in dat geval is er ofwel een probleem met de gezondheid, of met het harnachement of met de manier van trainen en waarschijnlijk een foute manier van timing en beloning.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 10:15

Staat meestal met onze Fries maar die is nu al een poosje op de kliniek, we hebben shetjes ernaast lopen. Ze krijg magnesium en een mineralen mixje en iets vior hengstigheid op natuurlijke basis (puur brons) ze loopt hele dag op wei behalve als ik rijd natuurlijk. Ik rijd 5/6 x in de week en soms 2x per dag omdat ze anders te heet is

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 10:16

[quote="kiwiwitje"]Probeer het omhoog komen te negeren. Als zij omhoog komt handen naar voren en been. Dat is namelijk belangrijker dan "straffen" ja dan heeft ze haar zin. Stel, ze galopeert aan door jouw been. Dan gewoon hand naar voren (niet tot haar oren gewoon mee geven) en laten galloperen en wil ze hard, prima, maar valt ze ook maar een beetje terug, dan geef jij weer been. Dat jij het tempo bepaald. Hetzelfde doe je in draf. Begin met 1x per bijvoorveeld een kwartier met halthouden. Is ze braaf is het klaar. Ook haar belonen. Een klopje hoeft geen beloning te zijn. Maar als zij zo graag wil lopen kan gewoon voorwaarts verder trainen, dus fanatiek wegstappen of draven kan voor haar ook een beloning zijn. Wissel dat wel af. Anders galloppeert of draaft ze aan zonder dat ze dat mag van jou. En haar gedrag liever voorwaarts op proberen te lossen dan die klap.. Dus bij zuchten, en denken oke dan maar lopen. Jij bepaalt wat er gebeurd. Kies iets wat zij leuk vind tijdens het rijden als beloning.[/quot
Thx

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:18

Ik zou het ook gewoon aan de hand gaan oefenen =)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:26

Sommige paarden lopen nu eenmaal liever door. Hier ook een IJslander die er echt van baalt als hij moet wachten op de rest, of nog erger, op een overzichtelijk, recht pad met fijne bodem moet inhouden omdat er wandelaars voor hem zitten. Hij doet het wel als je het aan hem vraagt, maar hij laat het wel merken als hij eigenlijk liever doorloopt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:29

Een paard van 5 is nog jong hé. Die van mijn zus is ook 5 en haalt ook vaak toeren uit zoals bokken en steigeren.

Ik zou na 3x goed halthouden gewoon stoppen met die oefening, te veel is te veel. En dat uit zich dan in omhoog komen.
Als jij elke dag 6x hetzelfde moet doen in een uurtje wordt je dat ook moe als je al 3x gehoord hebt dat je het goed deed.

Als ze het 3x goed doet kan je toch ook een andere oefening doen als afwisseling.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:42

MarlindeRooz schreef:
Dat gaat ze echt niet doen als jij niks doet behalve dat ze NIET vooruit mag. En al is ze IETS rustiger. Direct weg draven / stappen.

In de ideale situatie niet, maar in de praktijk wel :+

Ik herken je probleem ts. Mijn merrie deed het ook. Eerst een periode toen ze 4 was & toen ze 6 was kwam het terug.

Ik heb het halthouden opgedeeld in stukken. Begonnen met echt terugkomen op de zit. Vanuit daar naar het stil staan (nog niet correct nageeflijk en vierkant halthouden). Zodra dat ontspannen ging de aanleuning proberen te behouden in de overgang & vanuit daar naar het nageeflijk en actief halthouden. Fysiek ingrijpen wanneer ze protesteerde maakte het alleen maar moeilijker, maar een correctie met stem reageerde ze wel goed op. Tijdens de overgang een stemhulp gebruiken (hoooo) hielp ook, omdat je jezelf dan zwaarder maakt (je ademt immers uit), rustig blijft & paard natuurlijk een extra commando geeft ter ondersteuning in het begin.

Ter verduidelijking; mijn merrie was toendertijd prima in staat om lekker nageeflijk rond te sjouwen & was sterk genoeg in het achterbeen, maar werd gewoon boos (woedend) als ze nageeflijk halt moet houden. Ik heb dat overigens echt wel vaker dan 3x per training mee gepakt. Lijkt mij ook geen probleem.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:49

Denk dat je het te vaak en te veel achter elkaar doet. Pak het tijdens het rijden af en toe eens een keer mee; gaat dat goed en doet ze dat braaf? Dan belonen en weer wat anders gaan oefenen.
Gaat het de eerste keer niet goed? Dan kun je het nog een keer oefenen (desnoods rustig vanuit stap, als vanuit draf bijvoorbeeld niet goed ging) en belonen wanneer het goed gaat!
Maar in je OP lees ik dat het de eerste 6 keer ongeveer sowieso goed gaat. Dus houd het dan bij 1 of 2 keer en beloon haar gewoon als ze het goed doet. Daarna niet meer halt vragen (behalve bij het afstijgen, natuurlijk).