Afwisseling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pompidou2602

Afwisseling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 20:39

Helloo,

Misschien iemand die wat afwisseling weet voor je paard? Ik rijd nu sinds april terug op mijn springpaard. (Heeft daarvoor 7weken boxrust gehad!) Elke week +/- 2-4dagen dressuur, 2dagen springen. Nu begint hij hierin zich te vervelen. Iemand die misschien leuke oefeningen weet? Mag ook gewoon oefeningen zijn in de stal waarmee ik hem +/- 20min bezig hou.

aan bitloos, vrijheidsdressuur en wandelen doe ik niet mee :)

xxxpompidou

Chiave

Re: Afwisseling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:40

Oefenen... Komt dat niet neer op vrijheidsdressuur of grondwerk? Of wil je ook geen grondwerk doen?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:42

Waar doe je dan wel aan mee...?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:45

Grondwerk? Buitenritje?

Waarom niet wandelen?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:46

Wandelen is buitenritje in het belgisch

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:47

Oke, dat wist ik niet.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:47

En "hollands" wandelen... Kan/wil je dat dan wel?

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 20:51

Chiave schreef:

ik weet niet of het als grap bedoeld is, of juist serieus... Ik snap het niet zo goed ... hahahaha :P

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:52

pompidou2602 schreef:
Chiave schreef:

ik weet niet of het als grap bedoeld is, of juist serieus... Ik snap het niet zo goed ... hahahaha :P

Eigenlijk bloedserieus, maar omdat wandelen bij jullie een stukje buitenrijden is, vernam ik net, vroeg ik me af of lopen met je paard buiten dan wel kan. (Wat bij ons in Holland dan weer wandelen is) ;)

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 20:53

mrie schreef:
Waar doe je dan wel aan mee...?

Aan rijden? Aan stallen mesten? Aan verzorgen? Aan van mijn paard houden? Heb er gewoon te veel om dan ook nog vrijheidsdressuur enzo te doen ... ;) ;)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:53

Gewoon paard pakken, en een stuk mee gaan lopen en evt laten grazen. Of lekker de wei op gooien?

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 20:54

@CAS123, ga ik proberen. Staat elke dag +/- 6-7uur op de weide

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 20:55

@Chiave, ga ik eens proberen :-) is nog goed voor mijn conditie ;)

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 20:56

EskeGirl schreef:
Grondwerk? Buitenritje?

Waarom niet wandelen?

Paard wordt een beetje gek in het bos, plantage ... Overal waar wat groen hangt :P

bambibambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:21

Recht richten vind ik echt een must. Dit kan onder het zadel, logerend en aan de hand. Dit heeft meerdere voordelen.

Daarnaast vind ik grondwerk ook erg belangrijk. En nee grondwerk is geen vrijheidsdressuur.
Schriktraining vind ik ook een leuke afwisseling om te doen. Hierbij doe ik ook combinaties bij gewone training. Voorbeelden zijn : Dressuur rijden met stuk zeil in de bak. Paard moet er gewoon over heen gaan als of het er niet ligt. er op stil kunnen staan zonder problemen. OF pionnen in de bak met daarin vlaggetjes en er dressuur oefeningen er om heen kunnen doen zonder problemen.

als je echt opzoek bent naar trainingen zou je over balkjes kunnen rijden die op verschillende hoogtes en afstanden ligt. hierbij moet het paard echt gaan na denken waar en hoe hij zijn voeten plaatjes. Het is ook nog eens erg goed voor zijn buikspieren.

Er zijn genoeg oefening die je kan doen om het leuk te houden en de conditie en spieren gezond te houden.
op Bit staan genoeg artikelen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:32

Je hebt er teveel om nog wat leuks te doen????
Begin maar eens met er een paar weg doen dan, of verzorgers voor vinden.
Dan ga maar eens doen wat je allemaal ontloopt. Paard moet gewoon leren gewoon te doen in het bos op de weg of waar dan ook. Als jij er voor kiest om je beesten niet goed op te voeden, wie moet het dan doen?

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:46

Misschien samen met je instructeur/instructrice op een niveau gaan trainen en dan een keer mee gaan doen aan een wedstrijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:50

bambibambi schreef:
Recht richten vind ik echt een must. Dit kan onder het zadel, logerend en aan de hand. Dit heeft meerdere voordelen.

Daarnaast vind ik grondwerk ook erg belangrijk. En nee grondwerk is geen vrijheidsdressuur.
Schriktraining vind ik ook een leuke afwisseling om te doen. Hierbij doe ik ook combinaties bij gewone training. Voorbeelden zijn : Dressuur rijden met stuk zeil in de bak. Paard moet er gewoon over heen gaan als of het er niet ligt. er op stil kunnen staan zonder problemen. OF pionnen in de bak met daarin vlaggetjes en er dressuur oefeningen er om heen kunnen doen zonder problemen.

als je echt opzoek bent naar trainingen zou je over balkjes kunnen rijden die op verschillende hoogtes en afstanden ligt. hierbij moet het paard echt gaan na denken waar en hoe hij zijn voeten plaatjes. Het is ook nog eens erg goed voor zijn buikspieren.

Er zijn genoeg oefening die je kan doen om het leuk te houden en de conditie en spieren gezond te houden.

Wat heeft rechtrichten met afwisseling te maken? Rechtrichten neem je tijdens je trainingen standaard mee.

Ik zou inderdaad wel gaan voor wandelen, buitenrit.. ik snap nooit zo goed waarom mensen dat niet willen, ik zou er niet aan moeten denken om niet op buitenrit te kunnen. Ik denk dat het meer tussen de oren zit van de ruiter dan dat daadwerkelijk het paard er te 'wild' voor is.
Ik denk dat het juist heel erg goed is voor een paard!

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 16:41

ambicioso schreef:
Misschien samen met je instructeur/instructrice op een niveau gaan trainen en dan een keer mee gaan doen aan een wedstrijd?

Ik rijd wekelijks wedstrijd :) Daar voel ik ook al dat hij de jumping een beetje moe is ...

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 16:42

AmoorM schreef:
bambibambi schreef:

Wat heeft rechtrichten met afwisseling te maken? Rechtrichten neem je tijdens je trainingen standaard mee.

Ik zou inderdaad wel gaan voor wandelen, buitenrit.. ik snap nooit zo goed waarom mensen dat niet willen, ik zou er niet aan moeten denken om niet op buitenrit te kunnen. Ik denk dat het meer tussen de oren zit van de ruiter dan dat daadwerkelijk het paard er te 'wild' voor is.
Ik denk dat het juist heel erg goed is voor een paard!

Waarom zou ik dan wel met alle andere paarden op buitenrit gaan? Het is echt niet dat ik niet durf, het is gewoon overantwoordelijk met dit paard.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:46

cross, trec, working equitation proberen misschien. Een keer totaal een andere kant dan springen en dressuur opzoeken.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 16:51

Heeft er misschien iemand ervaring met aquatrainer? Ben wel geïntresseerd om dit eens te doen met dat paard :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:52

Ik snap dit soort dingen niet. Doe je dan altijd hetzelfde riedeltje ofzo? Ik kom altijd maar toe aan een heel klein deel van wat ik wil trainen, de rest schuift dan steeds een dag op en tadaa afwisseling.

Wat moet er aan je paard verbeterd worden? Zoek daar oefeningen voor en je hebt genoeg te doen..

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 20:14

@Nies_ ik heb nog een lange weg te gaan voor ik mijn perfecte training heb. Maar hij is het gewoon even moe om elke keer "gewoon" dressuur te doen of "gewoon" te springen. Maar ik snap wat je bedoelt, Bedankt!

Xxxpompidou

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 07:52

Elke week wedstrijd is wel vaak. Als ik jouw verhaal zo hoor is afwisseling (en misschien een tijdelijke wedstrijdstop?) zeker een goed idee. Ik vind buiten rijden echt een must, voor mezelf en paard, om lekker op te laden. Misschien toch een idee om er naar toe te werken dat je kleine stukjes naar buiten kan, al is het maar om los te stappen, of na het rijden uit te stappen. Dat laatste dan als beloning. Eventueel met iemand ernaast, op de fiets of te voet als je dat veiliger vindt. Of zoek naar een meer afgesloten omgeving (drafbaan?) waar je paard lange stukken rechtuit kan, idee van andere omgeving en buiten zijn heeft.