Hoe overwin ik mijn angst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anibanani

Hoe overwin ik mijn angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 15:00

Hallo iedereen,

Sinds een tijdje zit ik met een probleem. Ik zal even bij het begin beginnen.
Ik rijd nu een jaar of 8 paard. In deze jaren heb ik heel wat sensatie beleefd. Af en toe bij de manege buitenritten gedaan (meestal strand) en werd dan altijd op de drukste paarden gezet die ook nog wel eens een bok wilden geven. Lekker druk, vond ik heerlijk. In rengalop het strand over. Tot 1 1/2 - 2 jaar geleden ongeveer. Onderweg naar het strand, ik viel er vanaf tijdens de galop. Achteraf gezien had ik een beste hersenschudding (niet gediagnostiseerd maar was wel duidelijk). Wel weer erop gestapt maar ik durfde niet meer. Overgestapt naar ander paard, durfde nog steeds niet. Het strand nooit gehaald. Sinds die tijd word ik er bang van. Mn "eigen" paardje vertrouwde ik altijd en durfde ik alles mee (maar die leeft helaas niet meer). Later nog wel eens strandrit gemaakt, niet zonder angst maar dat paard heeft me met die rit wel geholpen op het strand alleen op terugweg kwam angst weer hoog opzetten. Keer daarna weer strandrit op een braaf paard. In galop, paard bokt, angst zit weer hoor. Op terugweg er weer vanaf gevallen. Elke keer in galop komt de angst terug (en bij het idee aan te gaan galopperen). Uitzonderingen daar gelaten (rij nu namelijk een paard, met turbo-knop, met westernzadel en dat zit als een huis)

Om een lang verhaal kort te maken. Hoe kan ik de angst overwinnen. Ik weet nog hoe het was voordat ik die ene keer gevallen was. Ik wil plezier hebben en mijn angst de baas zijn. Wie kan mij, of kent iemand, hierbij helpen. Of zijn er mensen met tips?

Chasey

Re: Hoe overwin ik mijn angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:03

Angst overwinnen lijkt me heel lastig, maar ik denk dat je wel gewoon weer moet gaan rijden om over die angst te komen. Gewoon weer doen...
Ik ben ook kei en keihard van James afgedonderd en een vieze val gemaakt. Gebroken rib en gekneusde long. Tóch weer gaan rijden. En natuurlijk spookt die val me na 4 jaar nog wel in mijn hoofd. Maar ben nooit het plezier in rijden verloren gelukkig. En dat komt door gewoon verder te gaan met rijden. Het risico van eraf vallen hoort er helaas bij.
Succes in ieder geval en ik hoop dat je (snel) van je angst af komt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:37

ED -> RT-V

Vadrouille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:45

Ik ben in die 14 jaar zo vaak gevallen en ook onder mijn eigen paard terecht gekomen ( belg van 1000 tot 1200 kilo ) alles gekneusd. Gelukkig nooit bang geworden maar wel voorzichtiger met een natte ondergrond.
Het is idnderdaad gewoon het beste om te blijven rijden en er aan te denken hoe leuk je het altijd hebt gevonden. En voor je eigen vertrouwd zou je weer kunnen starten op brave paarden

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:45

Ga zingen als je aan wilt springen, gewoon om jezelf af te leiden. Zorg dat je aan de tekst van je liedje denkt en dan doe je het gewoon, net als vroeger. En als dat nog moeilijk is doe je gewoon alsof je heel stoer bent. Je moet er even doorheen anders kun je eindeloos blijven aanmodderen
Je denkt jezelf angstig, je kunt er voor kiezen ergens anders aan te denken. Aan een liedje bijvoorbeeld, of aan de andere kant van de bak...

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:48

Zoek de website of facebookpagina van Mirror Horses eens op, een hele aardige mevrouw. Je kan workshops volgen of gratis een 7-stappen plan toegestuurd krijgen dat je al een heel stuk op weg brengt. Heeft mensen die ik ken goed geholpen. Succes :)

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:52

Zorg dat je goede begeleiding krijgt. Angsten overwinnen is altijd makkelijker gezegd dan gedaan, maar zeker niet onmogelijk.

Begin simpel, zorg dat je zonder spanning opstapt, doe te paard oefeningen waar je je plezierig bij voelt en laat als het voor jou helpt iemand je paard vasthouden.
Zo ga je langzaam stapjes toevoegen tot je weer vertrouwd kunt stappen, draven en galoperen.

Ook bij angsten overwinnen zul je af en toe over je grens gedwongen moeten worden, maar ook af en toe een stapje terug moeten doen.
Zorg daarom voor goede (gediplomeerde) hulp van iemand die jou kent en je rijkunsten in kan schatten.

Sterkte.

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:36

Bedenk jezelf dat elke ruiter dit meemaakt! Ik durfde een tijd ook niet meer op mijn paard te stappen omdat ze een paar keer flink had gesteigerd. Hoe heb ik dat opgelost? Eerst de pijntjes opgelost en daarna samen met iemand aan de longeerlijn alles rustig opnieuw opgebouwd. Ik was iemand net zoals jij, ik hield van die wilde paarden. Totdat mijn paard een beetje gek ging doen en ineens werd ik bang? Maar nu spring ik weer, cross door het bos en rij alleen in de buitenbak. Zorg gewoon dat je blijft rijden maar een paar stapjes terug doet. Desnoods vraag je of er iemand is die meegaat die je paard wil vasthouden. Als je geduld hebt komt na veel oefening je vertrouwen vanzelf weer terug!
succes x

Ps. Ik vertelde mijn verhaal aan de mensen bij mij op stal en die zeiden bijna allemaal: oh maar zo'n periode heb ik ook al een keer gehad. Daar gaat iedereen doorheen.