Ik rijd vaak in de manegeles op een paard. Ik ben echt de hele les bezig met aanduwen en daar word je echt moe van

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Freki schreef:godgod, meid, wat ontzettend zielig dat je zo moe wordt van de hele tijd been geven...
Denk eens na over dat paard, die loopt minstens 3 uur per dag, 6 dagen per week met een ruiter door de bak te sjokken. Dan zou mijn looplust ookwel een beetje weg zijn...
Mijn tip: stop met voortdurend aandrijven, tenzij het echt nodig is. Sommige paarden zijn van nature langzaam. Jij gaat toch ook niet voortdurend boven je tempo of eronder lopen om iemand blij te maken? Overgang naar draf is been geven, daarna direct een tikje. Geen reactie? niet doordrijven, terugnemen naar zijn tempo stap en opnieuw proberen. Het paard is geen trapzak...
Freki schreef:godgod, meid, wat ontzettend zielig dat je zo moe wordt van de hele tijd been geven...
midgie schreef:ER zijn geen langzame paarden maar stijve paarden,
Blijf met je been van het dier af ga ook niet tikken met de zweep, maar vraag aan de gene die jou les geeft oefeningen om het paard leniger te krijgen.
Helaas gaat het om een manege dier die waarschijnlijk een blik in de ogen heeft van ach ik sluit me wel af voor weer een uur,
Ik vraag me echt af waarom mensen nog op een manege gaat lessen, waar je dus echt niks leert,
_Yasmine_ schreef:je houd je benen de gehele les stil op zijn plek, wil je harder dag 2x lief met je been vragen en daarna toch echt een tikje met je zweep, net zolang tot je een reactie krijgt. Reactie --> benen stil op de plek. Dan maar een uurtje gemeen en consequent. Pony/paardlief heeft gewoon door dat hij ermee weg komt
midgie schreef:_Yasmine_ schreef:je houd je benen de gehele les stil op zijn plek, wil je harder dag 2x lief met je been vragen en daarna toch echt een tikje met je zweep, net zolang tot je een reactie krijgt. Reactie --> benen stil op de plek. Dan maar een uurtje gemeen en consequent. Pony/paardlief heeft gewoon door dat hij ermee weg komt
Gemeen en consequent, consequent kan ik me in vinden maar gemeen vind ik echt niet kunnen,
Het paard denkt niet dat hij er mee weg komt, het paard doet waar om gevraagd word, heeft geleerd been te negeren , omdat vele ruiters te veel met hun been werken en niet met hun zit.
Maar ik snap nog steeds niet waarom je betaald en je instructrice je niet kan begeleiden op een juiste manier zonder dat het paard er de dupe van word,
Sorry als een aantal ruiters zich aan gevallen voelt, maar de paarden op de meeste maneges staan daar puur om geld te verdienen en niks anders, ook al lopen ze maar 2 uur per dag, de rest van de tijd kan hij stil staan in een stal, daar is ook een stuk van een groot probleem, een paard in een stal kan niet ontwikkelen, die word stijf en stram,
zeker zijn er paarden die wat trager zijn, maar laat ze los in hun vrije beweging en het trage is weg, dan kunnen ze prachtig lopen, dus ja waar zit het probleem dan ??
Juist bij de ruiter, dus vraag aan je instructrice wat jij fout doet, verplaatst niet de fout naar het paard want die doet wat de ruiter zegt, veel druk is voor veel paarden zich afsluiten en daardoor worden ze trager en er zijn ook die gaan bokken of weg rennen, wees blij dat hij vertraagt op al jou hulpen en niet verschiet