langzaam paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xponylove

langzaam paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 16:43

Hoi!
Ik rijd vaak in de manegeles op een paard. Ik ben echt de hele les bezig met aanduwen en daar word je echt moe van |( Ik rij veel overgangen maar ze blijft langzaam. Heeft iemand nog wat tips zodat ze sneller kan gaan lopen?

xponylove

Re: langzaam paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 16:47

met aanduwen bedoel ik met mijn been drijven

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:55

1x drijven en dan een tik geven. Werkt dat niet? Paard is blijkbaar niet aan het been.

juulke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:57

klinkt misschien kort dor de bocht, maar sommige paarden zijn nu eenmaal wat trager of slomer dan de andere...

maar misschien eens vragen aan degene die je les geeft? ik denk dat zij of hij vast wel tips heeft ;)

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:59

Ik volg even. Ik heb het zelf ook met mijn verzorgpony, loopt erg langzaam en als ik hem tik reageerd hij er niet op.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:03

Reageert hij ook niet op stem?

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 17:07

nee, niet op stem. En om hem nou de hele tijd een tik met de zweep te geven..

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:11

Het paard moet been associeren met doorlopen.
Dus been geven, geen reactie? Dan nog een keer been maar iets harder, nog geen reactie? Dan been geven en een tikje met de zweep erbij op zijn kont. Reageert hij dan wel? Stoppen met aandrijven en druk er af. Reageert hij nog steeds niet? Nog een keer been geven en een wat harder tikje met de zweep.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:20

Klinkt gek maar soms wil wat meer terug rijden wel eens helpen. Dat begint al in stap. Pasjes kleiner laten maken door hem wat tegen te houden. Zo wordt de stap kleiner maar energieker. Als je dan eens aandrijft krijg je ook eerder reactie. Dat belonen.

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:23

godgod, meid, wat ontzettend zielig dat je zo moe wordt van de hele tijd been geven...

Denk eens na over dat paard, die loopt minstens 3 uur per dag, 6 dagen per week met een ruiter door de bak te sjokken. Dan zou mijn looplust ookwel een beetje weg zijn...

Mijn tip: stop met voortdurend aandrijven, tenzij het echt nodig is. Sommige paarden zijn van nature langzaam. Jij gaat toch ook niet voortdurend boven je tempo of eronder lopen om iemand blij te maken? Overgang naar draf is been geven, daarna direct een tikje. Geen reactie? niet doordrijven, terugnemen naar zijn tempo stap en opnieuw proberen. Het paard is geen trapzak...

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 17:33

Freki schreef:
godgod, meid, wat ontzettend zielig dat je zo moe wordt van de hele tijd been geven...

Denk eens na over dat paard, die loopt minstens 3 uur per dag, 6 dagen per week met een ruiter door de bak te sjokken. Dan zou mijn looplust ookwel een beetje weg zijn...

Mijn tip: stop met voortdurend aandrijven, tenzij het echt nodig is. Sommige paarden zijn van nature langzaam. Jij gaat toch ook niet voortdurend boven je tempo of eronder lopen om iemand blij te maken? Overgang naar draf is been geven, daarna direct een tikje. Geen reactie? niet doordrijven, terugnemen naar zijn tempo stap en opnieuw proberen. Het paard is geen trapzak...

De paarden bij ons op de manege rijden MAXIMAAL 2 uur per dag. En ik trap ook niet, ik duw met mijn benen :j

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:42

Freki schreef:

Wat is dit een kinderachtige reactie zeg. Ts vraagt om tips ( die je later ook geeft) maar eerst moet dit komen.... -O-

Ts vraag eens aan je instrutrise wat je nog kan doen. Verder:
1 x been, geen reactie? -> nog een x harder been!
nog geen reactie? -> zweep. Echt duidelijk zijn!
Veel rij plezier, en succes!!
:j

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 17:46

dankjulliewel!

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:47

Stop met het constant drijven. Vraag je instructrice om tips, zij kent het paard beter dan ons. Misschien is het paard gewoon wat 'slomer' dan andere paarden.
Als het paard niet reageert op de eerste keer been dan geef je daarop een harder been. Als ie dan nog niet reageert doe je been + zweep. Maar pas op. Als jij continu been geeft of met losse beentjes rijdt dan associeert ie dit niet meer met harder gaan. Wees dus echt duidelijk in je hulpen!

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 17:48

we hebben nu net een nieuwe instructrice dus zij zal het paard nog niet kennen, maar bedankt!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:35

ER zijn geen langzame paarden maar stijve paarden,
Blijf met je been van het dier af ga ook niet tikken met de zweep, maar vraag aan de gene die jou les geeft oefeningen om het paard leniger te krijgen.

Helaas gaat het om een manege dier die waarschijnlijk een blik in de ogen heeft van ach ik sluit me wel af voor weer een uur,
Ik vraag me echt af waarom mensen nog op een manege gaat lessen, waar je dus echt niks leert,

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:08

Tuurlijk heb je wel langzamere paarden. Tussen langzaam en stijf zit een verschil. Het ene paard kan harder dan het ander, net zoals dit bij mensen geldt.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:13

je houd je benen de gehele les stil op zijn plek, wil je harder dag 2x lief met je been vragen en daarna toch echt een tikje met je zweep, net zolang tot je een reactie krijgt. Reactie --> benen stil op de plek. Dan maar een uurtje gemeen en consequent. Pony/paardlief heeft gewoon door dat hij ermee weg komt :j

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:17

Vanaf dat je hebt opgestapt en de eerste stap hebt gezet flink aan het werk zetten. Sommige paarden hebben de streek dat als je ze niet gelijk actief rijd, dat ze dat ook niet meer gaan doen.
Voor de rest.. 1 keer licht been, geen reactie? Harder been geven, weer geen reactie? Zweep. Na een aantal keer hebben ze het echt wel door.
Ook gewoon wat overgangen rijden, zowel binnen de gang (verzameld, uitgestrekt etc.) als van stap-draf stap-galop draf-halt etc.
En lekker veel figuren rijden, constant bezig zijn! Manegepaarden lopen elke dag rondjes door de bak en de impuls gaat snel weg als je gewoon op de hoefslag blijft.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Veel succes

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:42

midgie schreef:
ER zijn geen langzame paarden maar stijve paarden,
Blijf met je been van het dier af ga ook niet tikken met de zweep, maar vraag aan de gene die jou les geeft oefeningen om het paard leniger te krijgen.

Helaas gaat het om een manege dier die waarschijnlijk een blik in de ogen heeft van ach ik sluit me wel af voor weer een uur,
Ik vraag me echt af waarom mensen nog op een manege gaat lessen, waar je dus echt niks leert,

Wat een nare opmerking. Als ik het geld er voor had ja had ik ook allang een eigen paard gehad. Maar ja dat is er niet, en ik wil wel rijden, dan is een manege een uitkomst. En met mij zin er meer mensen waar dat voor geldt.
En ja natuurlijk is rijden op een eigen paard ander dan op een manegepaard wat 5 of 6 of soms 7 dagen in de week een aantal uur per dag ingezet wordt. Ja dat begrijp ik zeker.
Maar als ik eerlijk ben, wat leer ik op de manege, wat is ontspanning brengen in een paard, er wordt heel erg op mijn houding gelet en niet alleen met de opmerkingen tenen naar binnen, hakken laag, handen rechtop. Dus ja voor mij is het wel heel goed geweest om weer te gaan lessen op een manegepaard.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:50

Wauw, wat een valse ondertoon is er uit veel berichten op te maken. Een sneer naar ts, een sneer naar het paard, een sneer naar "alle manege's"... Chique hoor dames.
Ookal is je instructrice nieuw TS, waarchijnlijk weet zij wel handige manieren om het paard meer voorwaarts te maken, daar is vaak geen standaard handleiding voor, ieder paard reageert anders. Wel blijft het zo dat paarden consequentie nodig hebben, een aantal goede tips zijn hierboven al gegeven.

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:52

@midgie, ik vind het echt een beetje kortzichtig, ik heb geen geld voor een paard, en verzorgpony's zijn er bij mij haast niet.

TS wat bij ons op de manege werkt, is figuren rijden, als het mogelijk is vrij rijden, dan hobbel je niet achter je voorganger aan, en moet je paar zelf gaan lopen.
En veel overgangen om hem wakker te maken.
Veel succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:39

_Yasmine_ schreef:
je houd je benen de gehele les stil op zijn plek, wil je harder dag 2x lief met je been vragen en daarna toch echt een tikje met je zweep, net zolang tot je een reactie krijgt. Reactie --> benen stil op de plek. Dan maar een uurtje gemeen en consequent. Pony/paardlief heeft gewoon door dat hij ermee weg komt :j

Gemeen en consequent, consequent kan ik me in vinden maar gemeen vind ik echt niet kunnen,
Het paard denkt niet dat hij er mee weg komt, het paard doet waar om gevraagd word, heeft geleerd been te negeren , omdat vele ruiters te veel met hun been werken en niet met hun zit.

Maar ik snap nog steeds niet waarom je betaald en je instructrice je niet kan begeleiden op een juiste manier zonder dat het paard er de dupe van word,

Sorry als een aantal ruiters zich aan gevallen voelt, maar de paarden op de meeste maneges staan daar puur om geld te verdienen en niks anders, ook al lopen ze maar 2 uur per dag, de rest van de tijd kan hij stil staan in een stal, daar is ook een stuk van een groot probleem, een paard in een stal kan niet ontwikkelen, die word stijf en stram,
zeker zijn er paarden die wat trager zijn, maar laat ze los in hun vrije beweging en het trage is weg, dan kunnen ze prachtig lopen, dus ja waar zit het probleem dan ??
Juist bij de ruiter, dus vraag aan je instructrice wat jij fout doet, verplaatst niet de fout naar het paard want die doet wat de ruiter zegt, veel druk is voor veel paarden zich afsluiten en daardoor worden ze trager en er zijn ook die gaan bokken of weg rennen, wees blij dat hij vertraagt op al jou hulpen en niet verschiet

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:27

Ik kan me idd wel vinden in de post van midgie. 2x been en dan een tikje/andere correctie vind ik een goede oplossing voor een eigen paard dat altijd op die manier gecorrigeerd wordt en dus weet wat er van hem of haar verwacht wordt.
Een manegepaard is naar mijn ervaring afgestompt en heeft idd geleerd om zich af te sluiten voor het been. Ik vind het dan ook niet fair tegenover het paard om elke keer een tik te geven om hem op tempo te houden, al is die methode niet eens fout. Het sneue vind ik dan dat het paard de lessen ervoor en erna misschie helemaal anders gereden wordt en dus ook weinig zal snappen van jouw goedbedoelde correcties.
Zolang je dit niet consequent doorvoert (dus altijd als het paard bereden wordt) vind ik het een beetje sneu voor het paard, ookal bedoel jij het zo goed.

Ik weet dat het de taak van de manege en instructrices is om te zorgen dat paarden consequent gereden worden, maar ik moet zeggen dat ik dat zelde zie gebeuren, vandaar mijn negativiteit.

Desondanks denk ik dat het wel help om veel figuren te rijden en tempowisselingen te maken. Misschien kun je dit voorstellen aan je lesgeefster?
Succes!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:36

midgie schreef:
_Yasmine_ schreef:

Gemeen en consequent, consequent kan ik me in vinden maar gemeen vind ik echt niet kunnen,
Het paard denkt niet dat hij er mee weg komt, het paard doet waar om gevraagd word, heeft geleerd been te negeren , omdat vele ruiters te veel met hun been werken en niet met hun zit.

Maar ik snap nog steeds niet waarom je betaald en je instructrice je niet kan begeleiden op een juiste manier zonder dat het paard er de dupe van word,

Sorry als een aantal ruiters zich aan gevallen voelt, maar de paarden op de meeste maneges staan daar puur om geld te verdienen en niks anders, ook al lopen ze maar 2 uur per dag, de rest van de tijd kan hij stil staan in een stal, daar is ook een stuk van een groot probleem, een paard in een stal kan niet ontwikkelen, die word stijf en stram,
zeker zijn er paarden die wat trager zijn, maar laat ze los in hun vrije beweging en het trage is weg, dan kunnen ze prachtig lopen, dus ja waar zit het probleem dan ??
Juist bij de ruiter, dus vraag aan je instructrice wat jij fout doet, verplaatst niet de fout naar het paard want die doet wat de ruiter zegt, veel druk is voor veel paarden zich afsluiten en daardoor worden ze trager en er zijn ook die gaan bokken of weg rennen, wees blij dat hij vertraagt op al jou hulpen en niet verschiet

Met gemeen doelde ik erop dat ts zich, naar mijn idee, gemeen voelt na het geven van een tikje. En dan kan ik me indenken dat het moeilijk is dat vol te houden een uur lang.

Gelukkig zijn er ook genoeg maneges waar de paarden veel naar buiten gaan. Of dat bij ts is, dat weet ik niet. Maar zo algemeen zeggen dat het paarden alleen maar op stal staan.. :o