HELP! Hoe te beginnen met een ongetraind paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OliLau

HELP! Hoe te beginnen met een ongetraind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 09:50

Beste bokkers,

Ik ga een paardje weer oppakken na lange tijd stilgestaan te hebben. Het paard heeft ZZ-Licht dressuur gelopen, maar staat door omstandigheden al ongeveer 2 jaar stil. Nou ben ik benieuwd wat jullie ervaringen hierin zijn en wat jullie denken dat het verstandigst is om mee te beginnen.

Ik heb er laatst al een keer opgezeten en dat is verder prima, maar nou vraag ik me af of dit wel slim is. Kan ik beter beginnen met longeerwerk of maakt het in principe niet zoveel uit. En hoe vaak in de week moet ik hem laten bewegen, is 1 a 2 keer voldoende of moet ik er echt meerdere dagen mee aan de gang?

Mijn doel is: Lekker met hem dressuurwedstrijden starten, en misschien later ook een keertje springen.

Graag hoor ik jullie ervaringen over het opnieuw oppakken van een paard wat op niveau heeft gelopen!

Evelijn

Re: HELP! Hoe te beginnen met een ongetraind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:59

Is hij nog stil gezet wegens een blessure? Hoe oud is hij?

Opbouwen van conditie en spieren zijn wel schema's voor te vinden.
Ik zou wel iets van 3-4x per week proberen... Bij te weinig bouw je niks op en wel met rust dag tussen trainingen door. Misschien 2x rijden en 1x longeren. Af en toe goede buitenrit om te zorgen dat je ook wat afwisseling hebt en meer rechtuit te trainingen.

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 10:06

@Evelijn
Hij is stilgezet wegens het overlijden van zijn eigenaar. Geen blessures en super sterke benen. Hij is 16 jaar en heeft tot 2 jaar geleden nog op ZZ-licht niveau gelopen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:47

Ik zou beginnen met 1 tot 2 keer in de week longeren, 1 tot 2 keer in de week aan de hand/onder het zadel wandelen beginnen met 15 tot 30 minuten en vanaf daar uitbouwen. Probeer ook aan de hand te werken.
Luister goed naar het paard en kijk wanneer je verder kan over het algemeen kun je iedere 2 weken de trainingsprikkel vergroten en meer gaan vragen. Je kunt dan het longeren 1x vervangen voor rijden en het wandelen steeds verder uitbreiden naar een lekkere bosrit.

Probeer voldoende af te wisselen in het rijden en longeren en zorg voor les, 1x per week of 2 weken afhankelijk van wat je wil bereiken.

Ilethelensar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:54

Ten eerste de belangrijkste tip: let goed op je paard. Luister naar z'n signalen.

Verder gevoelsmatig kijken wat hij trekt. Hij is niet onervaren dus langzaam opbouwen lijkt me prima, met wandelen, longeren, uitdagingen voor 'm verzinnen etc.

Succes!

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:45

Ik denk dat je wel gewoon al kan gaan rijden, zeg 3x per week een halfuur en dat langzaamaan opbouwen, en andere dagen longeren of een vrije dag. Je geeft zelf aan dat hij nog sterk is - dan zou hij in principe in vrij korte tijd weer back on track moeten zijn!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:03

Ken je het paard goed? Kent het paard jou?
Een paard onthoudt veel. Maar zijn werkconditie zal niet meer geweldig zijn.
Altijd goed om wat grondwerk te doen om elkaar te leren kennen en grenzen af te spreken. Werk aan de dubbellonge maakt hem weer sterk om een ruiter te dragen. Aan de dubbellonge kan je hetzelfde doen dan als je erop zit, alleen zonder belasting op de rug. Zet het paard niet aan hulpteugels en zet hem niet vast met de lijnen. Hij moet op eigen benen lopen. Evenwicht hervinden. Als je dit drie keer in de week een half uurtje doet, is het prima. Voor je het weet, rij je fijn rond. Let op het paard. Wat geeft het aan, wat vindt het moeilijk. En neem LES. Heel veel succes.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:48

Gewoon 3/4 x per week lekker beginnen rijden. Gewoon kijken wat het paard aan kan en dat steeds uitbouwen. Gewoon meteen alle drie de gangen (natuurlijk niet te lang!) meepakken en luisteren naar je paard, dan komt het helemaal goed.

Pelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:17

Bouw rustig op. Begin met drie keer in de week en dan in verloop van tijd steeds vaker. Rijd de eerste keren ook niet te lang, en besteed lekker veel tijd aan het in- en uitstappen. Concentreren op uithoudingsvermogen, spieren en soepele bewegingen (ben even het goede woord kwijt). Pas als dat allemaal weer oké is gaan trainen en wedstrijdjes oppakken. Succes!

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 09:55

Jetta schreef:
Ken je het paard goed? Kent het paard jou?
Een paard onthoudt veel. Maar zijn werkconditie zal niet meer geweldig zijn.
Altijd goed om wat grondwerk te doen om elkaar te leren kennen en grenzen af te spreken. Werk aan de dubbellonge maakt hem weer sterk om een ruiter te dragen. Aan de dubbellonge kan je hetzelfde doen dan als je erop zit, alleen zonder belasting op de rug. Zet het paard niet aan hulpteugels en zet hem niet vast met de lijnen. Hij moet op eigen benen lopen. Evenwicht hervinden. Als je dit drie keer in de week een half uurtje doet, is het prima. Voor je het weet, rij je fijn rond. Let op het paard. Wat geeft het aan, wat vindt het moeilijk. En neem LES. Heel veel succes.

Ja, het paard kent me vrij goed. Het is een simpel en makkelijk beest. Geen gecompliceerd paard. Heb mn eerste les met hem gepland nu!