Paard leren door te galopperen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alice0cullen

Paard leren door te galopperen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 21:09

Ik heb mijn Friese merrie nu ongeveer een jaar onder het zadel. Ze is ook enorm verbeterd in het rijden maar galop blijft een puntje.

Ze vind het onwijs moeilijk om aan te springen vanuit een nette draf. Maakt zich sterk of gaat huppen op een klein rondje.
Ik zelf heb ook best moeite met haar gangen, heb een ongeluk gehad met galop en vind het soms nog best eng dus als zij gaat rennen heb ik de neiging om te gaan knijpen met mijn benen en neem dan de teugels te strak.

Ik vermoed dat mijn paard nog wel een gebrek aan kracht heeft, dus wat is wijs.

Hier iemand nog tips.

Anoniem

Re: Paard leren door te galopperen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:11

Probeer eens in verlichte zit te gaan galopperen, en dan neit te ver voorover maar je billen iets uit het zadel. En heb je de mogelijkheid om buiten te galopperen? Vaak is het voor dit soort paarden makkelijker om bijvoorbeeld op een zandpad te galopperen. Anders zoveel mogelijk rechtuit in de bak en je mag in t begin best een aardig tempo hebben hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:14

Train je het ook aan de longe? Ik merk dat de galop van mijn jonge pony sterk verbetert nu we het aan de longe aan het trainen zijn.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 21:21

Ja aan de longe trainen we het twee keer in de week met een bijzettertje er aan.

En buiten kunnen we momenteel niet helaas. Ze kan soms enorm dichtslaan en ineens op de rem trappen als ze wat engs ziet en dan wordt ik bijna uit het zadel gelanceerd. Al is dat voor de omstanders vaak wel hilarisch :')

Bedankt voor de tips in ieder geval.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:54

Bij paarden die het moeilijk vinden aan te springen, en bij paarden die ik het aanleer ga ik op het verkeerde been lichtrijden.
Dan hoef je niet door te zitten, en gaat je paard dus niet harder, of zachter lopen.
Vanuit daar kan een paard vrij makkelijk aanspringen, en kan jij dus gewoon ritme houden.
Ben je eenmaal in galop, dan niet te diep gaan zitten, verlichte zit zoals hier beschreven staat, en dan ritme houden.

Begin met hele kleine stukjes, dus een sprong of 3 a 4 en breid dit langzaam uit.
Niet gelijk de hele bak door willen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 22:45

Ah dat is eigenlijk een hele slimme manier. Bedankt

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 00:35

alice0cullen schreef:
Ah dat is eigenlijk een hele slimme manier. Bedankt

Geen dank :)

Succes, en laat maar weten of het lukt

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:01

Misschien is het in-galop-blijven mede lastig doordat ze haar eigen balans nog niet zo goed heeft kunnen ontwikkelen in een beheerste galop. Wanneer je daar nog de ruiter bij op telt, die ongetwijfeld af en toe een foutje maakt in de vorm van zelf niet helemaal juist en gebalanceerd zitten, worden de moeilijkheden die het paard ervaart nog eens extra uitvergroot. Ik ben daarom heel benieuwd hoe jouw Friese merrie het galoperen op beide kanten volhoudt aan de longe, zonder ruiter? Denk hierbij aan een cirkelgrootte die gepast is voor haar niveau. Wanneer je daar al kleine problemen ziet met het evenwicht en het volhouden van de galop, dan vind ik het zeer begrijpelijk dat deze problemen er niet minder op worden zodra je een ruiter toevoegt aan het plaatje. Ik begrijp dat dit een rijtechnische sectie van Bokt is, maar ik denk dat de rijtechnische tips hierboven pas echt hun vruchten af kunnen werpen nadat deze merrie eerst Zonder het zadel bevestigd raakt in de galop.

Overigens heel stoer van je dat je je angsten nu opzij aan het zetten bent om met deze merrie weer opnieuw het vertrouwen in de galop te ontwikkelen :)

Merk je overigens nog links-rechtsverschillen in het inzetten danwel doorzetten van de galop?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:08

Ik heb zelf ook moeite met de juiste galophulpen te geven, dus nu geef ik die op stem, nadat we eerst voldoende aan de longe geoefend hebben. Nu vindt ze de galop zo leuk dat ik onmogelijk een gesprek kan voeren waarin het woordje "galop" voorkomt. :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 23:30

Basilicium schreef:
Misschien is het in-galop-blijven mede lastig doordat ze haar eigen balans nog niet zo goed heeft kunnen ontwikkelen in een beheerste galop. Wanneer je daar nog de ruiter bij op telt, die ongetwijfeld af en toe een foutje maakt in de vorm van zelf niet helemaal juist en gebalanceerd zitten, worden de moeilijkheden die het paard ervaart nog eens extra uitvergroot. Ik ben daarom heel benieuwd hoe jouw Friese merrie het galoperen op beide kanten volhoudt aan de longe, zonder ruiter? Denk hierbij aan een cirkelgrootte die gepast is voor haar niveau. Wanneer je daar al kleine problemen ziet met het evenwicht en het volhouden van de galop, dan vind ik het zeer begrijpelijk dat deze problemen er niet minder op worden zodra je een ruiter toevoegt aan het plaatje. Ik begrijp dat dit een rijtechnische sectie van Bokt is, maar ik denk dat de rijtechnische tips hierboven pas echt hun vruchten af kunnen werpen nadat deze merrie eerst Zonder het zadel bevestigd raakt in de galop.

Overigens heel stoer van je dat je je angsten nu opzij aan het zetten bent om met deze merrie weer opnieuw het vertrouwen in de galop te ontwikkelen :)

Merk je overigens nog links-rechtsverschillen in het inzetten danwel doorzetten van de galop?

Aan de longe galopeerd ze goed door aan beide kanten. En dit blijven we bijhouden natuurlijk.
Ik merk dat ze rechtsom makkelijk vind dan links aangezien ze op links nog wat gaat huppen.

De ruiter die haar hiervoor een paar keer gereden heeft hield haar vreselijk vast in de mond als ze in galop moest gaan om haar rustig te houden. Dus haar grootste probleem is het feit dat ze niet echt goed door loopt alsof ze het gewoon niet snapt op dat moment.
En natuurlijk helpt het ook niet altijd als ik weer eens zit te klungelen :o .

Met de tips springt ze wel veel makkelijker aan, ze is alleen een beetje verbaasd als ik haar na een paar sprongen weer terug haal. :D