Paard galoppeert niet in de bak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosanx4

Paard galoppeert niet in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 15:23

Hallo allemaal,

Ik zit al een poosje met het probleem dat mijn paard niet normaal galoppeert in de bak. Mijn haflinger is het afgelopen halfjaar heel erg voor uit gegaan met het rijden in de bak. Voorheen draafde ze niet normaal en sprong ze niet goed. Dus ik weet dat ze het kan. Het zit namelijk zo. Wanneer ik wil aan galloperen begint ze heel snel te draven. Ik ga doorzitten, buitenbeen achter de singel maar galloperen doet ze dan echt pas na dat ik de bak al weer half verder ben. Mijn techniek ziet er ook niet uit natuurlijk dan. Wanneer ze dan aan het galloperen is valt ze steeds terug en gaat ze niet rijden op de hoefslag. Ook snijd ze de hoeken af. Ze doet dit niet altijd want ze kan wel gewoon normaal, maar meestal niet dus. Mijn instructrice zei dat ik misschien spoortjes moest aanschaffen en steeds tik erbij.

Misschien handig om te weten dat ze wel gewoon springt vanuit de galop en in een buitenrit gallopeert ze heerlijk zonder moeite te doen om aan te galopperen.

Hopelijk heeft iemand nog tips? Alvast bedankt! :)

idylle

Re: Paard galoppeert niet in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:27

Klinkt mij als niet gehoorzamen op je been. Je zou dan veel overgangen moeten rijden om haar te laten reageren op je been en dan vooral niet reageren op je been meteen een tikje met de zweep erachteraan. En wat ik al zei, veel heel veel overgangen rijden.
Succes!
P.s. van een spoortje worden ze alleen maar nog trager van reactie. Deze kun je gaan gebruiken als ze goed aan je been is en dan ter verfijning van de hulpen, maar dus niet om haar naar voren te krijgen

Rosanx4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 15:29

Ohja natuurlijk. Bedankt!

SaarMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:47

Het klinkt als onbalans, in de bak hebben ze veel balans en kracht nodig om de hoeken mooi door te komen. Door veel galop te doen en te blijven proberen zal ze hier vanzelf beter in worden. Sporen zijn verfijning van de hulpen en niet om je paard voorwaarts mee te drijven (misschien een klein deel activiteit). Gewoon goed consequent zijn en veel oefenen.

Daniellniewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:02

Lijkt mij ook onbalans en kracht gebrek. Terug vallen had mijn pony eerst ook veel last van.. Ik zou veel oefenen met aanspringen en korte stukken galopperen. Zelf je pony op tijd terug nemen en als ze toch eerder uit zichzelf terugvalt gelijk weer aan laten springen en zelf terug nemen. Ik zou zelf er niet voor kiezen hier sporen voor te gebruiken, maar gewoon erg veel oefenen. Verder is het misschien nog een tip om veel grote voltes te rijden bij het trainen. De bochten goed doorkomen is namelijk vrij zwaar voor haar.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:07

zeker niet harder laten rennen voordat hij in galop gaat..
dan afbreken, opnieuw verzamelen in de draf, goed bijelkaar rijden en opnieuw aanspringen..
enkele passen galop is meer dan genoeg en dan weer terug..

iedere pas die je maakt hoort de jouwe te zijn.. dat racen is al niet meer van jou, als je hem dan ook nog laat aanspringen, dan leer je hem eigelijk alleen maar dat hij de makkelijke weg mag nemen..

dus stap goed controleren, draven, overgangen rijden, tot je tempocontrole goed is, en dan om het hem gemakkelijk te maken op de volte vanuit een gecontroleerde draf laten aanspringen..

hoe verder hij uiteen ligt, hoe lastiger het aanspringen ook wordt natuurlijk.. hoe meer ontspannen hij in de draf loopt hoe 'makkelijker' het aanspringen ook wordt.

ik weet niet hoe oud en sterk deze pony is.. maar je kunt ook proberen om hem vanuit de stap aan te laten springen, zodat het gevoel er is hoe je rustig aanspringt.. paar passen galop, gevolgd door enkele passen draf waarin je direct zijn tempo probeert te controleren en vandaar uit weer naar stap..

maar goede begeleiding is een eerste vereiste.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:26

Gezien de andere problemen die je hebt gepost denk ik dat je pony niet luistert naar jouw hulpen.

Consequent rijden. Duidelijk zijn. Been is been, geen reactie na kuitdruk betekend wat harder inkomen met je been, daarop geen reactie is een tikje achter je been.

Elke overgang of het nu harder of zachter is moet op jouw teken zijn. Hiervoor moet je pony goed reageren op kleine aanwijzingen.
Dit moet je trainen. Een goede instructrice kan je vast wel huiswerk meegeven waarmee je kan oefenen.

Aan het been zetten gaat niet in een paar lessen. Vaak is het een combinatie van een ruiter die moet leren doseren en een pony die moet leren onvoorwaardelijk te luisteren.

Galop een tijdje achterwege laten is geen schande. Eerst goed aan de hulpen in stap en draf en dan pas naar de galop is vaak beter.

Hoe gaat het met de stelling? Zag dat je eerder daar problemen mee had. Als je paard niet voldoende recht is wordt het galopperen op de hoefslag alleen maar moeilijker. Je zult dus eerst moeten zorgen dat hij op 2 teugels en tussen 2 benen netjes rechtuit gaat.

Zoals je leest is het een stuk basis waar aan gewerkt moet worden. Vaak is het een combi van een scheef paard en een over compenserende ruiter. Maar dat kan je instructrice het beste beoordelen.

Rosanx4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 17:45

(Ik weet niet hoe je iemands bericht kan citeren, sorry)

@MarliesV , we hebben haar na de problemen 2 weken stil gezet. Ze rijd zoals ik zei nu erg fijn met draf en stap in de bak zonder contra stelling. Ze begon kreupel te lopen en dat had een reden kunnen zijn dat ze niet meer wou werken.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:15

Veel haflingers hebben moeite met galop in de rijbak, mijn haflinger vindt het nog steeds moeilijk om de bochten netjes door de galoperen, ze heeft moeite met evenwicht in de bochten. Ik heb haar wel geleerd op comando in galop te gaan. En dat werkt super. Als ik zeg: huphup Galop - dan gaat ze altijd in galop of dat nu buiten of in de bak is, of ze nu zin heeft of geen zin... dat is er nu gewoon in gebakken - heb ik haar wel buiten geleerd hoor! Eerst zorgen dat je in draf alles kunt wat je wilt kunnen en dan evt. buiten gaan werken aan een duidelijk commando voor galop, en een stemhulp kan daar prima toe dienen!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:59

Bij paarden die het moeilijk vinden aan te springen, en bij paarden die ik het aanleer ga ik op het verkeerde been lichtrijden.
Dan hoef je niet door te zitten, en gaat je paard dus niet harder, of zachter lopen.
Vanuit daar kan een paard vrij makkelijk aanspringen, en kan jij dus gewoon ritme houden.
Ben je eenmaal in galop, dan niet te diep gaan zitten, verlichte zit zoals hier beschreven staat, en dan ritme houden.

Begin met hele kleine stukjes, dus een sprong of 3 a 4 en breid dit langzaam uit.
Niet gelijk de hele bak door willen.