Pony valt, niet mijn schuld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pompidou2602

Pony valt, niet mijn schuld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 14:49

Hey bokkers,

Misschien wel een rare vraag:

Vorige week moest ik een pony van een klein meisje (7-9jaar??) rijden. Het meisje moest al 3 pony's rijden dus vroeg ze of ik haar 4e wou rijden. Ik mocht springen met de pony. Omdat het meisje nog maar 80-100cm springt, vroegen ze of ik wat hoger wou gaan, zodat de pony dit toch nog bleef doen. Ik ging naar een rechte van 1m20, toch wel al serieus voor een D-pony... Alles kwam goed, afstand enzo was perfect. Maar de pony had de hoogte verkeerd ingeschat. Hij neemt de bovenste balk tussen zijn 2 benen mee en we vallen. Met mij niks aan de hand, de pony mankte... Na 15 min stappen was het manken dan toch voor bij. De volgende dag mankte de pony toch nog een beetje. Geen jumping voor de pony en het meisje dit weekend... Nu is het meisje kwaad op mij, omdat ze niet begrijpt dat het NIEt mijn schuld is. Haar papa heeft zich al kwaad gemaakt op haar, maar toch blijft ze koppig...

Ten slotte de vraag: Iemand die misschien een verhaaltje weet hoe je dit kan uitleggen aan een 8 jarig kind? Vind het echt jammer voor haar en ook voor haar pony, maar ten slotte kan ik er ook niks aan doen :(

PS: ik ben 15 & niet te groot voor de pony ....

groetjeeesss & thaaankss

xxpompidou

elenaMM77

Re: Pony valt, niet mijn schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:01

je leeftijd op je profiel zegt 20?

maar begrijp ik goed..
de pony springt normaal slechts 80-100 cm..
dus wordt niet hoog getraind..
en vervolgens breng je de hoogte in een keer naar 1.20m net voor een concours?

ik zou persoonlijk als je 1x voor iemand moet rijden, niet hoger gaan dan dat de pony kent..
immers het is niet alleen hoger, jij bent ook nog eens groter en zwaarder dan dat meisje..
hierdoor is het springen voor de pony dus gelijk heel anders.

denk niet dat je er slim aan gedaan hebt hiermee akkoord te gaan.. de kans op overbelasting zou hoe dan ook al vrij groot zijn.. en nu dan gevallen met pony en al..

gedane zaken nemen geen keer.. ik zou duidelijk naar de vader aangeven dat je die hoogte sprong op zijn uitdrukkelijke verzoek (ik hoop dat je zelf gedegen ervaring op die hoogte hebt, want anders had je dat wel moeten melden denk ik) en dat ongelukken kunnen gebeuren, dat had hij vooraf moeten laten meewegen voor hij jou vroeg.

en verder, volgende keer anders aanpakken en een eigenaar altijd waarschuwen dat als jij een paard/pony een keer rijd dat dit wel op eigen risico is van de eigenaar, er kan altijd onverwacht wat gebeuren.

jijenik11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:07

miss had je eerst bevoorbeeld 1.10 kunnen springen ofzo

maar laat dit maar aan dat meisje zien
ik ben zelf 10 en als dat gebeurt met mijn pony zou ik ook wel 2 dagen boos zijn maar ja jij kan er niks aan doen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:15

Waarom uberhaupt 1.20 springen met een D-pony'tje, terwijl hij voor het kleine meisje maar 80/100 hoeft te springen? Tuurlijk kan zo'n jong meisje wel leuk vragen of je hoger wilt springen, maar zij is 8. Zij heeft nog niet de verantwoording en het inzicht te zien dat dit niet slim is, ik vind het dus dom dat je dit gedaan hebt.

Verder is het natuurlijk hartstikke rot dat het fout gegaan is en ze boos op je is. Overleg even hoe of wat met de vader en laat het verder rusten & help af en toe even met de pony verzorgen die nu kreupel is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:20

Qua schuldvraag is dit een interessante

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:29

Ik vind het niet jou schuld, hun hebben het aan jou gevraagd dus hun zijn verantwoordelijk

Wel vind ik dat je niet goed hebt gehandeld. Het meisje is acht, als zij normaal 1 m spring dan is het niet verstandig om paar dagen voor concours 120 te springen, al helemaal omdat jij zwaarder bent en de pony dus kent.

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:34

De pony springt dus vaker 1.20? want je zegt 'zodat de pony dit toch bleef doen' als dat zo is dan vind ik het zeker niet jou schuld! Ik snap dat het meisje boos is want ze is gewoon nog jong, daar kan je nu denk ik niet veel aan veranderen.. Misschien helpen met de pony verzorgen dat soort dingen?

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:37

Lynn_FDA je zegt 'het is niet jou schuld, maar je hebt wel fout gehandeld?'
Dan spreek je jezelf tegen.

Tja, TS jij bent 15... Meisje is 8.

Ik mis de ouders in dit plaatjes. Waar waren die? Ik vind dat de ouders ook verantwoordelijk zijn. Die hadden natuurlijk gewoon op stal moeten zijn. Een 8 jarige laat je toch niet alleen vier pony's trainen? Of anders een instructeur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:45

Rot voor je dat ze boos op je is. Maar jij hoeft dat niet uit te leggen aan haar. Dat is een taak van haar ouders.

Maar deze situatie geeft wel precies aan waarom haar ouders en jij meer verantwoordelijkheid hadden moeten nemen: kinderen van 8 overzien de mogelijke gevolgen van zo'n besluit niet. Die voorzien niet dat het enorm mis kan gaan als iemand opeens 1.20 , gaat springen met een pony. Ze missen die ervaring en denken nog niet zover vooruit. En als het dan misgaat, dan is dat een grote verrassing en weten ze niet goed hoe ze daarmee om moeten gaan.

Als een kind van een jaar of 8 je verzoekt om op haar pony te rijden en vervolgens 1.20 m te springen, dan hoor jij dat verzoek niet op te volgen. Dat hoort in nauw overleg met de ouders te gebeuren. En dat had jij als vijftienjarige wel moeten weten, denk ik. ;)

Daarnaast had je je kunnen afvragen of het überhaupt verstandig was, 1.20 gaan springen met een vreemde pony.

Trouwens: Ik had op jouw leeftijd precies hetzelfde gedaan hoor, dus ik snap het wel... :D En ik snapte niet dat mensen me dan onverstandig vonden. :+ Maar verstandig is het niet. Maar ook dat geeft aan dat haar ouders veel beter toezicht zouden moeten houden. Zij zijn eigenaar van die pony tenslotte.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 18:57

Misschien was ik het vergeten te vermelden, maar ik rijd vaker pony's van haar. Ze heeft de pony nog geen 2weken, ervoor reed de pony alleen maar 1m20... pony gaat dat (hopelijk) niet verleerd zijn op 2 weken tijd ;) jaa, natuurlijk heb ik ervaring op 1m20! Ik kende de pony goed genoeg ...

Eigenaar + legsgever waren degene die zeiden of ik even wat hoger wou gaan. Wil toch wel zeggen dat ze zien dat het goed ging? of ben ik mis ;)

Heike schreef:
Lynn_FDA je zegt 'het is niet jou schuld, maar je hebt wel fout gehandeld?'
Dan spreek je jezelf tegen.

Tja, TS jij bent 15... Meisje is 8.

Ik mis de ouders in dit plaatjes. Waar waren die? Ik vind dat de ouders ook verantwoordelijk zijn. Die hadden natuurlijk gewoon op stal moeten zijn. Een 8 jarige laat je toch niet alleen vier pony's trainen? Of anders een instructeur?

Ouders + lesgever waren aanwezig. En waarom zou een 8-jarige geen 4 pony's mogen trainen? ;) als je plaats & tijd hebt?

safina schreef:
Rot voor je dat ze boos op je is. Maar jij hoeft dat niet uit te leggen aan haar. Dat is een taak van haar ouders.

Maar deze situatie geeft wel precies aan waarom haar ouders en jij meer verantwoordelijkheid hadden moeten nemen: kinderen van 8 overzien de mogelijke gevolgen van zo'n besluit niet. Die voorzien niet dat het enorm mis kan gaan als iemand opeens 1.20 , gaat springen met een pony. Ze missen die ervaring en denken nog niet zover vooruit. En als het dan misgaat, dan is dat een grote verrassing en weten ze niet goed hoe ze daarmee om moeten gaan.

Als een kind van een jaar of 8 je verzoekt om op haar pony te rijden en vervolgens 1.20 m te springen, dan hoor jij dat verzoek niet op te volgen. Dat hoort in nauw overleg met de ouders te gebeuren. En dat had jij als vijftienjarige wel moeten weten, denk ik. ;)

Daarnaast had je je kunnen afvragen of het überhaupt verstandig was, 1.20 gaan springen met een vreemde pony.

Trouwens: Ik had op jouw leeftijd precies hetzelfde gedaan hoor, dus ik snap het wel... :D En ik snapte niet dat mensen me dan onverstandig vonden. :+ Maar verstandig is het niet. Maar ook dat geeft aan dat haar ouders veel beter toezicht zouden moeten houden. Zij zijn eigenaar van die pony tenslotte.

Het was niet alleen 8-jarige die zei, spring maar wat hoger, maar vooral de lesgever & en de ouders. Ik rijd namelijk wekelijks vreemde paarden, dus heb toch wel wat ervaring ...
Laatst bijgewerkt door Urielle op 26-05-15 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: drie losse berichten in een bericht gezet

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:01

Natuurlijk is het meisje boos! Ze is harstikke jong en denkt nog niet zover na verantwoordelijkheid zoals jij dat doet. Jij hebt in haar ogen haar pony stuk gemaakt.

Als een vriendin op die leeftijd per ongeluk je Barbie paardje kapot maakte, was je vast ook heel boos omdat het best lastig is te begrijpen dat zulke dingen gebeuren en nog erger... Dat het jou zelf overkomt als kind!

Qua volwassenen, betrek ook als je dat prettig vindt jouw volwassen erbij (ouder(s).

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 19:04

Bedankt, vuurneon! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:11

Maar als ik het goed begrijp is haar vader niet kwaad op jou maar op de dochter van 8 jaar dat zij weer kwaad op jou is? Dan moet je er verder maar niet over inzitten denk ik.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:16

Ik snap het ook even niet meer %)

BlondjX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:24

ben ik de enige die het raar vind dat een meisje van 8 vier pony's traint en 80-100 cm springt? ;$

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:32

BlondjX schreef:
ben ik de enige die het raar vind dat een meisje van 8 vier pony's traint en 80-100 cm springt? ;$

Nee dat was mijn eerste gedachte ook.
Persoonlijk vind ik altijd dat de eigenaar verantwoordelijk is of er nu iets met jou of de pony gebeurt.

Dat meisje ziet het natuurlijk zo dat jij dit hebt veroorzaakt. Jij zat erop dus jouw schuld. Een kind van die leeftijd kan dat relativeren dat het een ongeluk was denk ik

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:46

Wat moet een 8 jarig meisje met een D pony en ook al op wedstrijd.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:42

Dus als ik het goed begrijp waren haar ouders aanwezig. Je hebt op verzoek van ouders en instructeur deze sprong gemaakt.

En daardoor is een achtjarige boos op jou. Niet de ouders, niet de instructeur.

Daar zou ik me dus niet druk om maken. Is vervelend maar laat de ouders en de instructeur het maar uitleggen. Waarschijnlijk neemt ze daar nu meer van aan want ze ziet jou nu toch als schuldige.

En of een kind van 8 vier pony's moet trainen. Waarom niet? Klinkt nu alsof ze iedere dag zwaar in training staat. Misschien hobbelt ze iedere dag met veel plezier op haar pony's rond en heeft ze nu een D om wat meer ervaring op te doen. Wie weet. Om daar nu meteen zo'n sterke mening over te hebben dat het niet kan is ook vreemd.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:45

inowa schreef:
Wat moet een 8 jarig meisje met een D pony en ook al op wedstrijd.

ken genoeg 8 en 9 jarige die goed kunnen rijden en zo nu en dan op wedstrijde te vinden zijn :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:47

Dus een achtjarig meisje heeft vier pony's waaronder een ZZ pony die jij eventjes rijd. Is het in Belgie nog steeds vakantie, sorry, geloof er weinig van.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:50

Uh het is wel jouw schuld? Omdat jij zo hoog gaat springen. Je gaat toch biet op een vreemde pony 120 springen, dat vind ik net als een steen op een deur leggen, het is wachten op ongelukken

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:52

Had de berichten erboven niet gelezen.. Meid waar maak je je druk om een meisje van 8 is boos op je, adem in adem uit. Koop iets leuks voor dat kind en dan is het weer goed

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 15:52

Wow, raar dat mensen het zo raar vinden dat een 8-jarige 4 pony's heeft? Ik denk dat er véél verwende kinderen meer dan 1 pony hebben... Ze heeft 2 pony's van 1.10-1.20niveau, en dan 1 van +/- 100 niveau. Haar merrie, is paar maanden/weken (?) bevallen van een veulen. Die rijdt ze nu gewoon dressuur. (Gaat daar binnenkort terug mee aan het werk)

Maar even over MIJN VRAAG: Dus eigenlijk moet ik me gewoon niks aantrekken? & jaa ik vind het erg dat zo'n klein meisje kwaad op me is, omdat (ook al is ze 7 jaar jongen) toch wel een goede vriendin was. Ze hielp me echt wel op jumping enzo!!! Zou toch jammer zijn moest onze vriendschap nu voorbij zijn? Nu ja, de pony heeft niks meer, meisje heeft haar excuses aangeboden en ze doet terug normaal tegen mij.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 15:54

bigone schreef:
Dus een achtjarig meisje heeft vier pony's waaronder een ZZ pony die jij eventjes rijd. Is het in Belgie nog steeds vakantie, sorry, geloof er weinig van.

Nu moet je me toch eens vertellen waarom een 8-jarig kind geen 4pony's heeft? Ze heeft stallen, weides en piste(s?). waarom dan geen pony's? Haar mama is dagelijks thuis. Ze zorgt dus elke dag voor de pony's. De vader helpt met de training. Ik zou het wel willen ;) Vakantie? Een kind in het 3e leerjaar moet misschien 1 blaadje rekenen invullen. Als ze dan nog eens wat verstand heeft is dat toch op 10min af? Of niet? ;) ;)

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:03

Bij mij zijn reeds op stal een meisje van acht en een meisje van tien op stal komen staan, allebei een pony. Die lessen twee keer in de week op een andere stal en om de week privéles bij ons. Rijden wekelijks wedstrijden en gisteren pakte ze nog de trailer naar de cross. Waarom niet? Als de kinderen er aanleg voor hebben.
Wel rijden ze ook met sporen, waar ik het dan minder mee eens ben, maar ach :o

Ik vind het niet jouw schuld topicstarter, zij vragen het aan jou dus is het hun verantwoordelijkheid.