Springen met Donn op HAW!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_bokworst

Springen met Donn op HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 20:22

Hoi bokt!

Na een aantal topics op spr-itp durf ik me nu te wagen aan een haw topic :)

Donn is helaas een week kreupel geweest, reden wil ik geven in pb. Ik heb t daarna rustig opgepakt, dus anderhalve week dressuur oppakken. Vandaag heb ik me weer gewaagd aan een sprongetje :)

Ik heb vandaag veel geoefend op de tip van Joolien, een galopsprong meer rijden ipv minder. Hierdoor komt hij een aantal keer te dicht, maar op deze hoogte vind ik dat nog niet zo erg, hij wachte en dat vind ik al heel wat!

Zelf ben ik niet zo te spreken over mijn houding van vandaag. Ik denk dat dat komt door het ruim twee weken niet springen. Maar ik druk mijn hakken niet genoeg uit, ik duik wat te veel en te snel, en ik geef niet genoeg mee.

Ik heb geprobeerd Donn in een rustig tempo op de hindernis af te sturen, ik vind dat dat vandaag echt super ging! Zoals al gezegd wachte hij (vaak) netjes voor de sprong. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk!

Even een paspoortje voor wie Donn nog niet kent:

Donnie
6 jaar
KWPN
Springgefokt
Vader: Empire VDL

Genoeg gepraat, hier de video :)

Nog een screenshot van de eerste sprong over de stijlsprong met drie balken onder elkaar :') maf paard.

Afbeelding

Afbeelding

En de weigering die daar vooraf ging :+

Afbeelding

En als laatste, een foto van de dressuur vandaag. *LISA kijk toch eens naar voren!*

Afbeelding

Over het algemeen ben ik erg tevreden over vandaag. Geen weigering op de oxer en op de dubbelsprong, wat een hele verbetering is. Mijn houding dus wat minder.

Ik ben erg benieuwd naar jullie commentaar, goede oefeningen voor ons zijn ook erg welkom :D

Edit; sorry voor het rare licht op het laatste filmpje en de foto van de dressuur, mijn vader had er perongeluk een filter onder gezet :+

Judigno

Re: Springen met Donn op HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:49

Ziet er prima uit Lisa. Verbeterpunten geef je zelf ook al aan, maar ik denk dat je voor nu heel blij mag zijn met hoe paard erbij loopt vergeleken met een half jaar geleden en daarnaast ook met dat ie nu weer fijn opgeknapt is.
Daarnaast weet ik natuurlijk dat Donn nog wel eens enorm weg wil lopen over z'n schouder, maar dat valt me nu heel erg mee vergeleken met toen ik bij je was.
Ik kom binnenkort wel weer even stalken en in real life commentaar naar je hoofd smijten :')

michelle_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:40

Ziet er al goed uit. Misschien moet je eens proberen om tussen de dubbelsprong minder galop sprongen te maken, zo probeer je er soms 4 dan weer 3 of meer. Zo krijg je meer controle over zijn tempo. Nu komt hij vaak niet op een mooie afstand voor de sprong. Dus proberen veel tempo wisselingen te rijden, in galop goed kunnen sluiten zodat je dat kan gebruiken als hij gaat rennen in de dubbel.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 21:59

Bedankt allebei!

Michelle, bedankt voor de tip, ik zal de volgende keer iets meer ruimte doen tussen de dubbel, nu is hij vooral onder de indruk van 'al die balken' en is er bijna niks aan te sturen :+ ik zal er op trainen!

Goed idee iris, bedanktt :)

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 10:11

Niemand verder? :o

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:11

Ik vind dat je netjes zit hoor. Ik heb ook een springpaard van 6 die soms ook een beetje lomp springt en dat zit ik niet zo netjes uit als jij dat doet :p. Heb geen commentaar verder wilde dat alleen even zeggen hihi

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 14:37

Dankjewel :) maar toch wil ik de volgende keer met springen wat netter gaan zitten haha :) Die paarden zijn vaak ook lastig om net uit te zitten :j

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:03

Ik vind echt dat je super veel verbeterd bent sinds je eerste topic met Don!
Je zit al veel beter recht op. En Don loopt ook een stuk fijner :)

Als je dan toch wat feedback wilt hebben ;)
- ik vind de bocht (van de gele naar de regenboog) iets zwaar zoals hij er nu bij licht. Hierdoor zie je ook dat Don er echt aan moet trekken om de bocht goed door te komen. En hij dan weer wat kracht en balans verliest. Dit is niet erg, maar doseer het wel.
- Misschien kun je wat gaan spelen met lijntjes? Zodat hij rustig aan wat meer kracht en balans op kan bouwen.

Verder gewoon rustig aan kilometers maken, je mag echt niet klagen! Als je ziet hoeveel jullie zijn verbetert :D

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 17:25

kevinsky schreef:
Ik vind echt dat je super veel verbeterd bent sinds je eerste topic met Don!
Je zit al veel beter recht op. En Don loopt ook een stuk fijner :)

Als je dan toch wat feedback wilt hebben ;)
- ik vind de bocht (van de gele naar de regenboog) iets zwaar zoals hij er nu bij licht. Hierdoor zie je ook dat Don er echt aan moet trekken om de bocht goed door te komen. En hij dan weer wat kracht en balans verliest. Dit is niet erg, maar doseer het wel.
- Misschien kun je wat gaan spelen met lijntjes? Zodat hij rustig aan wat meer kracht en balans op kan bouwen.

Verder gewoon rustig aan kilometers maken, je mag echt niet klagen! Als je ziet hoeveel jullie zijn verbetert :D

Dankjewel! :D erg leuk om te horen :)

Van die bocht viel mij later toen ik terug keek ook op, ik zal er op gaan letten als de bak mul is.
Ik zal inderdaad wat vaker een lijntje neerzetten. Zelf dacht ik ook nog aan in/uitjes :)

Bedankt voor je reactie :D

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:30

In uitjes is wel een hele fijne oefening voor je paard :)

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:18

Ziet er al heel netjes uit. Zeker op de zwart-gele zie je dat hij steeds op jou wacht, terwijl ik in je vorige filmpjes steeds zag dat hij daar een flinke galopsprong maakte om vroeg af te kunnen zetten. Heel goed!

Wat me wel opvalt, is dat je naar die regenboogkleur hindernis steeds de wending linksom niet lekker door komt. Je paard is daar ook steeds nog scheef/zit nog in de buiging als hij bij de hindernis aan komt. Probeer hem fijn recht te maken daarvoor, dan spring hij ook veel fijner. Dus minder binnenteugel eraan en ook de buitenteugel erbij houden.

Verder is die dubbelsprong die je hebt staan, of ja het lijntje zeg maar, uitgemeten op een redelijk grote afstand. Je komt steeds net iets te groot vind ik bij de tweede hindernis uit het lijntje. Varieer die afstand ook eens, zet de hindernis eens dichterbij of verderweg, of probeer eens een galopsprong meer te rijden ertussen.
En na het lijntje niet steeds linksom afwenden, maar draai ook eens rechtsom weg ;) Dan voorkom je dat hij na het lijntje meteen naar binnen valt.

Goed bezig hoor, ik hoop dat je hiermee nog iets kunt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:16

Ziet er al een stuk beter uit dan je vorige filmpje! Nu zie je ook dat ie niet zo vaak meer zo groot wegspringt en dat je meer controle hebt na de sprong. Gewoon zo doorgaan, dan komt het echt wel goed.
Ben het trouwens wel eens met Wipher, hij blijft idd een beetje tegen je buitenschouder aan duwen na de wending, probeer m goed recht te zetten als je aanrijdt.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 15:34

Dank jullie wel! Echt fijn om te horen dat we zo vooruit gaan :)

Het klopt over die buitenschouder, dit is totaal mijn fout want ik vind het heel lastig om mijn rechterbeen er aan te houden. Ik denk dat ik deze hier ook ben vergeten :/ ik ga er op letten :j

Variëren in afstand bij de dubbel zal ik de volgende keer ook doen :D

Bedankt!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:12

Leuk dat je zoveel vooruitgang hebt geboekt door een tip van bokt te gebruiken! :D Goed gedaan hoor! Hij springt leuk en jij zit netjes. :)

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 22:13

Kahawa schreef:
Leuk dat je zoveel vooruitgang hebt geboekt door een tip van bokt te gebruiken! :D Goed gedaan hoor! Hij springt leuk en jij zit netjes. :)

Dankjewel! Fijn om te horen :)

--

Vandaag in de les nog wat dressuurmatig gesprongen, had m na de hindernis steeds snel weer bij elkaar en ging erg goed! :j