Kort filmpje van de les met Wallace

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nhmeisje

Kort filmpje van de les met Wallace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 22:23

Verbeterpunten voor mezelf:
-rechtop zitten
-hakken uitdrukken
-op m'n kont zitten in galop en meer rechtop
- handen bij me houden en niet naar voren bewegen als ik van gang wissel
en waarschijnlijk nog wel meer :P

Puntjes waar ik bij Wallace mee bezig ben:
- achterhand er goed onder krijgen
- zorgen dat hij niet terugvalt vanuit galop in draf of van draf in stap
- zijn hoofd niet té laag laten houden

Zou graag wat meer tips willen om hem niet terug te laten vallen. Vooral de galop vindt hij moeilijk. Dan valt hij snel terug in draf. Heb nu geleerd om 1x been te geven, geen reactie? Swiepje met de zweep. Maar misschien zijn er ook nog andere manieren.

Dus tips zijn welkom, maar hou het vriendelijk alsjeblieft :)
We hebben niet voor niets les :P

sterrexxx11

Re: Kort filmpje van de les met Wallace

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:32

Leuke pony, maar zoals je idd zelf al zegt, loopt hij nogal veel op de voorhand. Ik zou hem echt meer voorwaarts laten lopen. Je zegt zelf al dat hij soms niet goed op je been reageert? Zorg eerst dat jij en je pony samen voorwaarts denken, zorg voor impuls. Anders zal hij altijd op de voorhand blijven lopen en dat komt grotendeels ook omdat hij dus diep loopt.

Maak veel overgangen, schijnovergangen, figuren, en blijf consequent met je been, geen reactie? Duidelijker vragen, nog geen reactie = tik met de zweep. Vervolgens begin je weer opnieuw met een beetje beengeven, reageert hij niet? --> weer om reactie vragen. Maar ga niet schoppen, zorg dat je altijd weer opnieuw begint met de kleine hulp, anders leert je pony niet te reageren op simpele hulpen.

Dus zorg eerst voor impuls, dan zal het nageeflijk rijden ook beter gaan.

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 13:00

Bedankt voor je tip! In het begin ging ik automatisch altijd veel schopjes geven om hem vooruit te krijgen. Veel dingen zijn vooral mijn onkunde, geef ik eerlijk toe:p Ik heb gelukkig al veel geleerd.
Tijdens buitenrijden is hij veel meer voorwaarts.
Toen ik hem kocht liep hij trouwens M2, maar zette erg zijn rug vast en daar werken we nog steeds aan. Door een peesblessure konden we een tijdje niks en moesten we weer opnieuw beginnen en nu gaat hij eindelijk een beetje lekker lopen en weer afvallen.
Zijn vader loopt Z dressuur, die is een stuk meer voorwaarts.
Wallace staat het liefst stil te eten :O

Ik heb zelf verder (nog) geen wedstrijd ambitie maar vind het belangrijk dat hij goed zijn rug gebruikt en spieren traint, om de kans op blessures te verkleinen. Ook tijdens buitenritten.

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:59

Leuke pony!
je geeft aan dat hij niet goed voor het been is, daarin ga ik mee met bovenstaand commentaar. Veel overgangen, verras je paard continu, hij mag niet denken: okee nu gaan we 3 rondjes draven over de hoefslag.. maar hij moet denken: oh huh? nu alweer stappen, huh nu alweer draven, de bocht om, kleiner draaien, groter draaien, slangenvolte van hand veranderen. Hou hem bezig! Doet hij het goed, dan beloon je hem door je benen er vanaf te houden (niet afsteken) en je handen te ontspannen.
Ook om de achterhand er meer onder te krijgen moet je veel overgangen rijden, naar voren is echt gas geven en terug is echt remmen, hij moet zijn zweefmoment in de draf meer gaan vinden. Eigenlijk richting de middendraf en dat gevoel ook houden in de arbeidsdraf alleen dan een wat lager tempo.
Maar het belangrijkste bij deze pony is: hou hem bezig!
Ook in de galop, het aangalopperen vond ik ook niet resoluut genoeg. Ga dat ook oefenen, een halve volte galop en dan weer terug naar draf, halve volte draven en weer aangalopperen.
succes !

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 20:11

Dankjewel Iljaa1 we gaan eraan werken!

Marit1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 01:26

Ziet er netjes uit. Loopt leuk voor een haflinger.
Je ziet je eigen verbeterpunten al. Veel overgangen en tempowisselingen houden hem scherp en actief. Probeer daarop te letten.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 07:34

Marit1991 schreef:
Loopt leuk voor een haflinger.

...waar dit voor nodig was...?

Wel sluit ik me aan bij Marits advies tot het rijden van tempowisselingen om hem scherp en actief te houden. Die tempowisselingen mis ik namelijk in jouw filmpje. Denk aan een stukje arbeidsdraf - uitgestrekte draf - arbeidsdraf en stukjes arbeidsgalop - uitgestrekte galop - arbeidsgalop. Door dit laatste leert hij hopelijk dat gewoon galopperen nog niet de bovengrens is en voorkom je hopelijk dat hij steeds terugvalt in draf. Hij heeft ooit ook geleerd niet vanuit draf terug te vallen naar stap, nu moet hij hetzelfde leren met galop.
Wanneer je hem d.m.v. overgangen en tempowisselingen straks goed voor het been hebt, kan je verzamelde stap/draf/galop aan je oefeningen toevoegen om hem nóg meer aan het werk te zetten. Ik zou dat echter pas doen wanneer hij goed voorwaarts is en die eerder genoemde tempowisselingen goed uitoefent.

Tot slot wek je het paard op door nooit te lang hetzelfde te doen. Na een half rondje of minder zou ik alweer van tempo of gang veranderen. Zo kan je tevens goed die overgangen oefenen. De enige uitzondering zou zijn de galop, omdat je er juist aan wilt werken dat hij deze langer vol gaat houden.

Pelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:26

Ziet er leuk uit, leuke combinatie! :)

Het paard lijkt wel een beetje te "hangen" aan je hand, snap je wat ik bedoel? Probeer haar net wat meer bij je te houden, en als ze gaat hangen wat been geven. Dan zal ze ook de achterhand beter gaan gebruiken.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:55

Nog even een aanvulling op de andere tips; in galop op je kont zitten en niet uit het zadel. Voor de rest vindt ik je een mooie houding hebben

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 21:40

Bedankt :) Vandaag weer les gehad en de galop geoefend. Steeds een rondje galop en weer terug naar draf. De laatste paar rondjes werd hij al steeds actiever en reageerde sneller op de hulpen.
Ook tijdens draven veel van hand veranderd en hem goed op tempo gehouden.
Erg leuk om zo verbetering te zien, maar met galop moet ik echt veel gaan oefenen. Tijdens het buitenrijden zal ik stukje galop, stukje draf, stukje galop gaan doen, want dan is hij altijd een stuk voorwaartser en leert hij om snel op mijn hulpen te reageren.

Zijn vader is trouwens Wirbelstein van de Haflingerborg die loopt ZZ-zwaar _/-\o_

LoveApache

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 14:57

Het ziet er al goed uit hoor ;)
Zorg wel dat je je ellebogen wat meer buigt en voor de rest ben ik het volledig eens met je werkpunten ;)