sensibele haf valt op voorhand en hangt in de hand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

sensibele haf valt op voorhand en hangt in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 13:09

Als de titel vermeld.
Ik rijd sinds kort voor mn stalgenoot haar haflinger

De pony heeft een onduidelijke voorgeschiedenis
Het beest is 12 en heeft nu minimaal 9 eigenaars gehad
Hij is heel lief maar extreem sensibel en vertoond ook gevaarlijk gedrag

Hij is naar mijn mening vooral angstig en uit dit in uuitbreken, omdraaien of over je heen lopen

In de bak zijn we nu in ieder geval zo ver dat niet alles meer eng is maar hij hangt ontzettend in je hand
Voorwaards oplossen is haast geen optie want hij is extreem gevoelig op het been, schiet direct naar voren en al het contact is verbroken en moet ik eerst weer rustig zien hem terug te rijden

De grens tussen streng zijn en rustig vragen is bij hem haast nihil
Aan de ene kant heeft hij een strenge leider nodig ook onder het zadel maar aan de andere kant wordt het hem snel te veel en keert hij in zichzelf

Hoe los ik dit op, ik wil de pony in zijn waarde laten maar ik wil voornamelijk dat hij correct loopt, hij is nu scheef gereden en hij loopt vrij kort

Pony is voor de rest gegezond en heeft een nieuw zadel gehad en ziet regelmatig de hoefsmid dus lichamelijke kwalen afgezien van eczeem zijn uit te sluiten

Een gedragsdeskundige zou een oplossing zijn maar het is niet mijn pony en de eigenaar heeft denk ik daar het geld niet voor

Anoniem

Re: sensibele haf valt op voorhand en hangt in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:02

Ik zou het bij de oorsprong aanpakken. Eerst uitsluiten dat het paard geen lichamelijke ongemakken heeft. Dus dan niet enkel zadel en hoefsmid, maar ook dierenarts ;)

Daarnaast hoef je niet meteen een gedragsdeskundige erbij te halen voor veel geld, maar goede begeleiding is niet verkeerd en hoeft niet duur te zijn.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 14:15

Het probleem is dat hij niet van mij is
Ik heb er zelf een staan dus heb maar maximaal 2x per week tijd voor hem
Lichamelijk is hij voor zover ik weet helemaal in orde
Hij heeft extreem vlucht gedrag bij al zijn eigenaars vertoond maar her is nu inmiddels zeker de helft minder

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 14:17

En de Eigenaar is niet extreem handig
Echt een recreatie ruiter van de oude slag, lekker een beetje hobbelen dus in al die jaren dat zij hem al heeft is hij nooit consequent goed gecorrigeerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:18

Ja snap ik, dan zou ik er niet mee verder gaan tenzij je het als een uitdaging ziet.
Als je toch verder wilt, probeer dan het hel rustig op te bouwen, erst aan de hand werken, gewoon gaan wandelen, etc. Pas als ie aan de hand je vertrouwd ga je erop, 15 min per keer, desnoods alleen maar stappen. Ga eerst dat vertrouwen opbouwen, bied hem rust zodat hij straks geen reden heeft om te vluchten. Neem er de tijd voor, bereid je voor dat je pas einde van dit jaar een rustig rondje kunt draven bij wijze van spreken.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:21

Ik zou overleggen met de eigenaar en beginnen met een stang bijvoorbeeld het liefste iets waar je 2 teugels aan kan doen of een ander scherp bit. Zo hangt hij namelijk alleen maar en trek jij (logische reactie) terug. Met een scherp bit hoef je als het goed is nauwelijks aan het bit te zitten en gebruik je het alleen maar als rem bijvoorbeeld. Ik rij mijn pony nu ook met een stang met 2 teugels wanneer hij gaat vluchten of hangen pak ik tijdelijk de onderste teugels wat strakker en zodra hij los laat, laat ik ook los. Verder veel overgangen rijden. Weet niet of je al bezig bent met rechtrichten? dit is natuurlijk wel de basis helemaal bij z'n paard die zijn verticale balans helemaal kwijt is.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:24

wat Joolien zegt ben ik het ook mee eens. ben je bekend met Marijke de jong? zo niet, google eens het is echt enorm interessant en ik weet bijna zeker dat dit de oplossing is. ook zij rijd met een bit met lange scharen maar wel met een kaptoom erbij. misschien voor jou ook handig als je het geld hebt om deze aan te schaffen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:28

Joolien schreef:
Ja snap ik, dan zou ik er niet mee verder gaan tenzij je het als een uitdaging ziet.
Als je toch verder wilt, probeer dan het hel rustig op te bouwen, erst aan de hand werken, gewoon gaan wandelen, etc. Pas als ie aan de hand je vertrouwd ga je erop, 15 min per keer, desnoods alleen maar stappen. Ga eerst dat vertrouwen opbouwen, bied hem rust zodat hij straks geen reden heeft om te vluchten. Neem er de tijd voor, bereid je voor dat je pas einde van dit jaar een rustig rondje kunt draven bij wijze van spreken.

Zo heb ik het bij mijn hangende en vluchtende haf ook opgelost. Het heeft me bijna 2 jaar gekost voor ik stabiel in 3 gangen de bak rond kon rijden. Eerder ging het ook wel dagen goed, maar ook dagen finaal mis.
Bij elke vluchtpoging weer terug naar stap, ontspanning opzoeken en dan pas weer een gang hoger.

Zo ook met hangen. Een paard kan alleen hangen als jij los laat, maar dan moet een paard wel durven loslaten, maar ook weten hoe hij los moet laten.. De oefening die ik kreeg was: even aanvragen en meteen weer los. Zodat hij het verschil van vast naar los goed voelt. Dit omdat ze vaak ook niet beter weten dan een strakke hand en dus hangen. Ze moeten leren voelen dat los beter is. Zeker omdat hij al wat ouder is, zal dat wat langer duren. Mocht je er voor open staan: neem eens een les bij een goede westerninstructeur. Ik ben helemaal overgestapt van dressuur naar western. Maar als ik eerder met deze manier van rijden in aanraking was gekomen, had het me met de dressuur ook zoveel kunnen helpen.

Verder hielp bij mijn haf ook de overgang naar ander voer. Wat krijgt hij nu aan voer? En hoeveel loopt hij buiten?

EJuniorJoost: een scharenbit is heel heftig en moet je mee om kunnen gaan. Daarbij lost het het probleem niet op, het is symptoombestrijding. Dit paard moet eerst vertrouwen in een ruiter krijgen. Dat bereik je niet met een scherper bit. Dat leert alleen maar dat een ruiter pijn kan doen met een hulp.

En ja, ik rij ook met scharen, maar alleen buiten. Want buiten wil ik geen vluchtgedrag, rijd ik over het algemeen met losse teugel en is het een noodrem, in geval van echte nood. Ik heb 'm zelden nodig gelukkig. Maar in de bak denk ik er niet over om een hang of vlucht probleem zo op te lossen. Op termijn werkt dat alleen maar averechts.

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:30

Wat je kan doen om het hangen aan de teugel op te lossen is heel erg veel overgangen rijden, stap-draf, sta-galop, stap-halt houden, halthouden-draf, etc. Dit heeft geholpen bij mijn paardje vroeger en die deed ook heel erg moeilijk op het been.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:33

Ja je moet er mee om kunnen gaan ja.. En je moet echt heel voorzichtig zijn. Mijn pony reageert er erg goed op. Als je niks te vertellen hebt word het namelijk ook gevaarlijk. Als je een paard wilt recht richten, maar hij pakt het bit alleen maar vast heb je niks te vertellen. dat is de reden waarom ik er een stang in heb,. verder ben ik heel voorzichtig met mijn handen en weet ik echt wel wat ik doe. weet natuurlijk niet hoever TS hier mee kan omgaan.. ik word eigenlijk altijd geholpen door mijn ouders die hun hele leven al rijden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:38

deborah_D schreef:
Wat je kan doen om het hangen aan de teugel op te lossen is heel erg veel overgangen rijden, stap-draf, sta-galop, stap-halt houden, halthouden-draf, etc. Dit heeft geholpen bij mijn paardje vroeger en die deed ook heel erg moeilijk op het been.

Dat werkte bij mijn haf juist averechts. Veel te onrustig. Lange stukken zelfde tempo bracht veel meer rust in zijn hoofd en lijf dan afwisseling. Dan keerde hij juist in zichzelf of ging meer vluchten, omdat er teveel prikkels door de afwisseling waren. Juist rust en regelmaat kan deze paarden helpen.

Overigens ook zeker consequentie. Dit type paard is gewend om voor zichzelf te zorgen, want een ander doet het niet. Dat maakt dat ze wat wantrouwig zijn geworden en bij voorbaat zelf de leiding maar nemen.
Je moet vertrouwen geven door een lijn te trekken en duidelijk te zijn. Dan weten ze precies waar ze aan toe zijn en kunnen ze daar ook op leren vertrouwen.

Mijn haf is overigens van extreem vluchtend veranderd naar een ontzettend braaf paard, waar je in de bak een onervaren kind op kunt zetten. Maar het wantrouwen bij nieuwe dingen zal er altijd wel wat in bijven.

Een paard rechtrichten echt niets te maken met een bit. Zowel hangen afleren als een paard rechtrichten kan prima op een trens. De weg zal misschien iets langer zijn.
Mijn haf is zelfs beter en subtieler recht te richten met een trens dan met scharenbit. Als ik daar in de bak namelijk aankom om stelling te vragen, kruipt hij er het liefst achter. En dat is niet omdat ik er zo hard aan trek. Hij kan er gewoonweg niet op ontspannen. Nooit gekund overigens.
Terwijl hij op een trensje een ontzettend fijne aanleuning heeft, met licht contact.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 14:54

Een stang loopt ie dwars door heen dus die heb ik expres aan de wilgen gehangen
Ik rij hem nu op een s hackamore
Het gaat stukken heel goed waarop ik hem in de bak op mn pinken kan rijden zonder spanning maar zodra hij echt los gaat laten en gaat ontspannen denderd hij op de voorhand
Ik rij hem heel graag en mijn focus ligt nu vooral op het bak werk
Buiten gaat nog wel even een projectje worden
Ik krijg hem nu net aan in een keer op een degelijke manier het erf af

De pest is dat hij zodra ik mn been aan leg hij niet de achterhand meer gebruikt maar dit direct ziet als een teken om de bak door te scheuren

Ben nu vooral bezig met voltes rijden en rechte lijnen zodat hij wat meer op eigen benen gaat lopen
Voor de rest veel overgangen en schakelen en terug nemen oefenen op stem

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 14:58

Paard is trouwens zo onderdanig als de pest en delft altijd het onderspit
Hij staat in de kudde ook onder aan de rang
Aan de hand zal hij je overal volgen
Het is echt duidelijk alleen onder het zadel
Hoewel hij tegenwoordig heeft geleerd bij de eigenaar om om te draaien bij longeren zodat hij onder het werk uit kan komen
We zijn wel samen aan de slag als we samen op stal zijn
Dat heeft voor haar ook iets geholpen
Ze is al wat strenger en duidelijker naar hem toe

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:59

oei.. dat is vervelend.. wat je eigenlijk vooral niet moet doen is op de hoefslag rijden. als je op de 2e hoefslag rijd moet hij nog meer op zijn eigen benen lopen en zelf bij balans terug vinden. misschien leuk om te google: antoin de both en marijke de jong.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:00

Amanda schreef:
deborah_D schreef:

Dat werkte bij mijn haf juist averechts. Veel te onrustig. Lange stukken zelfde tempo bracht veel meer rust in zijn hoofd en lijf dan afwisseling. Dan keerde hij juist in zichzelf of ging meer vluchten, omdat er teveel prikkels door de afwisseling waren. Juist rust en regelmaat kan deze paarden helpen.

Overigens ook zeker consequentie. Dit type paard is gewend om voor zichzelf te zorgen, want een ander doet het niet. Dat maakt dat ze wat wantrouwig zijn geworden en bij voorbaat zelf de leiding maar nemen.
Je moet vertrouwen geven door een lijn te trekken en duidelijk te zijn. Dan weten ze precies waar ze aan toe zijn en kunnen ze daar ook op leren vertrouwen.

Mijn haf is overigens van extreem vluchtend veranderd naar een ontzettend braaf paard, waar je in de bak een onervaren kind op kunt zetten. Maar het wantrouwen bij nieuwe dingen zal er altijd wel wat in bijven.

Een paard rechtrichten echt niets te maken met een bit. Zowel hangen afleren als een paard rechtrichten kan prima op een trens. De weg zal misschien iets langer zijn.
Mijn haf is zelfs beter en subtieler recht te richten met een trens dan met scharenbit. Als ik daar in de bak namelijk aankom om stelling te vragen, kruipt hij er het liefst achter. En dat is niet omdat ik er zo hard aan trek. Hij kan er gewoonweg niet op ontspannen. Nooit gekund overigens.
Terwijl hij op een trensje een ontzettend fijne aanleuning heeft, met licht contact.

vergeet niet dat elk paard anders is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:02

Ga dan juist met het paard aan de hand werken om hem vertrouwen te geven. Ga onder het zadel het heeeel simpel maken, 20 stappen terug. Ga alleen maar stappen, heel veel herhalen, herhalen, voorspelbaar maken, en als hij even braaf is, afstappen.
En begeleiding zoeken, want dit moet je niet alleen willen doen.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 15:06

Ik ga even een plan uit stippelen Voor mezelf
Iets grondwerken in de bak doe ik wel
Hij loopt af en toe samen met mijn pony en ze leren nu stem commando's
Stap draf gallop etc
Veel stappen doe ik inderdaad ook
Ik probeer voornamelijk zo veel mogelijk naar de ontspanning te werken
Gelukkig is dat bij deze super makkelijk aan te voelen
Misschien dat ik hem inderdaad dan een paar keer per week 10 minuten op pak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:11

Denk dat dat wel slim is, ga als uitgangsbasis vertrouwen en rust gebruiken en pas daar je hele werk op aan met hem. Dat klinkt heel zweverig maar zonder deze basis ga je het probleem ook niet aanpakken.
Paard wat ik nu rijdt kan ook heel erg vluchterig zijn onder het zadel, sluit zich dan ook af. Ik ga de komende tijd enkel stappen onder het zadel, pas als ze direct ontspannen is vanaf het moment dat ik op stap ga ik rustig draven. Het enige wat ik nu nog doe is voltes rijden, meer gewoon niet. Als ze braaf is en ontspannen stap ik weer af.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 15:12

Top ik ga me er op storten!
Binnenkort heb ik vakantie dan kan ik 3 weken intensief met de pony's aan de slag

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:14

Ik sluit me bij Jolien aan. Als je het die tijd gunt, dan komt het wel goed :j

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 15:20

Jawel ik heb geen haast
Het is voor mij puur voor de leuk omdat mijn pony voor mij om te rijden te klein is
Ze had me deze aan geboden maar ook direct gewaarschuwd voor zijn streken
Het is wel echt een pony waar je door moet prikken en er zit totaal geen kwaad in maar toch zijn mensen er bang van geworden

Ik ga me nu vooral richten op de ontspanning en zijn vlucht reactie op het been
Opties voor optomingen sta ik voor open
Ik probeer het bit zo veel mogelijk links te laten liggen voornamelijk omdat hij daarop al helemaal afgestompt is en met tig zware bitten gelopen heeft
Vandaar dat ik de hack er nu aan heb

Ik wil graag een meer mijn kaak gekruiste hoofdstel gebruiken en ik heb nog een kaptoom hangen maar daar vertrouw ik hem nu nog niet genoeg voor

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:24

Hoe heet de haflinger op zijn papier?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:25

Wat voor bit heeft hij altijd gehad? Je zou op termijn wel naar een ander type bit kunnen kijken.
Ik rijd mijn haf ook wel eens op een glucksrad. Vinden we beiden een erg fijne optoming. Je kunt 'm gebruiken als sidepull, maar ook met een lichte hefboom. Een marylot bloem is hetzelfde idee.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 15:39

Pff geen idee hoe hij op papier heet
Hier heet ie luuc

Hij loopt nu al enige tijd op een stang met kin ketting

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 15:39

Een glucksrad of bloem ben ik idd al een tijdje naar opzoek maar ik hoor er verschillende meningen over
Over om slaan? Heb jij daar ervaring mee?