Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Joolien schreef:Ja snap ik, dan zou ik er niet mee verder gaan tenzij je het als een uitdaging ziet.
Als je toch verder wilt, probeer dan het hel rustig op te bouwen, erst aan de hand werken, gewoon gaan wandelen, etc. Pas als ie aan de hand je vertrouwd ga je erop, 15 min per keer, desnoods alleen maar stappen. Ga eerst dat vertrouwen opbouwen, bied hem rust zodat hij straks geen reden heeft om te vluchten. Neem er de tijd voor, bereid je voor dat je pas einde van dit jaar een rustig rondje kunt draven bij wijze van spreken.
deborah_D schreef:Wat je kan doen om het hangen aan de teugel op te lossen is heel erg veel overgangen rijden, stap-draf, sta-galop, stap-halt houden, halthouden-draf, etc. Dit heeft geholpen bij mijn paardje vroeger en die deed ook heel erg moeilijk op het been.
Amanda schreef:deborah_D schreef:Wat je kan doen om het hangen aan de teugel op te lossen is heel erg veel overgangen rijden, stap-draf, sta-galop, stap-halt houden, halthouden-draf, etc. Dit heeft geholpen bij mijn paardje vroeger en die deed ook heel erg moeilijk op het been.
Dat werkte bij mijn haf juist averechts. Veel te onrustig. Lange stukken zelfde tempo bracht veel meer rust in zijn hoofd en lijf dan afwisseling. Dan keerde hij juist in zichzelf of ging meer vluchten, omdat er teveel prikkels door de afwisseling waren. Juist rust en regelmaat kan deze paarden helpen.
Overigens ook zeker consequentie. Dit type paard is gewend om voor zichzelf te zorgen, want een ander doet het niet. Dat maakt dat ze wat wantrouwig zijn geworden en bij voorbaat zelf de leiding maar nemen.
Je moet vertrouwen geven door een lijn te trekken en duidelijk te zijn. Dan weten ze precies waar ze aan toe zijn en kunnen ze daar ook op leren vertrouwen.
Mijn haf is overigens van extreem vluchtend veranderd naar een ontzettend braaf paard, waar je in de bak een onervaren kind op kunt zetten. Maar het wantrouwen bij nieuwe dingen zal er altijd wel wat in bijven.
Een paard rechtrichten echt niets te maken met een bit. Zowel hangen afleren als een paard rechtrichten kan prima op een trens. De weg zal misschien iets langer zijn.
Mijn haf is zelfs beter en subtieler recht te richten met een trens dan met scharenbit. Als ik daar in de bak namelijk aankom om stelling te vragen, kruipt hij er het liefst achter. En dat is niet omdat ik er zo hard aan trek. Hij kan er gewoonweg niet op ontspannen. Nooit gekund overigens.
Terwijl hij op een trensje een ontzettend fijne aanleuning heeft, met licht contact.