les met Smart

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fenijro_tani

les met Smart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 22:54

Hallo bokkers!

Sommigen weten misschien wel dat ik vanaf december op mijn nieuwe manege rijd (waar ik het heel erg naar mijn zin heb!).
En nu was er een lieve vriendin mee op filmpjes te maken.

*ik moet mijn ellebogen meer in een L houden
*ik moet mijn hakken meer uitdrukken
* ik moet vooruit kijken
*ik moet mij lang blijven maken

Ik rijd volgens mij vanaf maart op smart in de donderdag les, dus ik rijd nog niet zo lang op hem :) .

ik spring op de kleine volte bij a aan omdat hij moeite heeft met de linker galop en het op deze manier makkelijker doet.

https://www.youtube.com/watch?v=Me5pNso ... ata_player

https://www.youtube.com/watch?v=GiwdXff ... ata_player

https://www.youtube.com/watch?v=2wtq6mL ... ata_player

Afbeelding

Ik zou graag (vriendelijk) commentaar op mijn houding hebben, en vooral de verbeter punten! :j

Doei :)
Afbeelding

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:55

Wat een leuk paard, is hij nou zo groot of lijkt dat zo?
Het enige wat me opvalt is dat je hem best wat meer aan het werk mag zetten. Hij mag best wat voorwaartser, zeker in draf.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 22:58

Gillbo schreef:
Wat een leuk paard, is hij nou zo groot of lijkt dat zo?

Hij is ook heel leuk! Ik ben zelf 1, 67 en smart is rond de 1, 60/1, 70 denk ik zo :)

Quanneh

Re: les met Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 07:35

Ziet er goed uit! Hij mag inderdaad misschien wel iets voorwaartser, misschien kan je iets meer overgangen maken hiervoor? Vind het wel erg knap dat je nu al zo op Smart rijd, gaat echt goed! :)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 08:08

Quanneh schreef:
Ziet er goed uit!dankje! Hij mag inderdaad misschien wel iets voorwaartser, misschien kan je iets meer overgangen maken hiervoor? van mij mag hij meer impuls hebben, maar we rijden al wel overgangen hoor :) probeer de achterhand eronder te krijgenVind het wel erg knap dat je nu al zo op Smart rijd, gaat echt goed! :)komt door Smart, die loopt zo goed haha

Pelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:34

Leuk hoor! Ik zou inderdaad net wat meer been aanleggen, dan gaat ze ook meer vanuit de achterhand lopen. En lekker veel afwisseling is altijd goed!

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:04

Jullie zijn leuk samen! Wat leuk dat je hem vast rijdt tijdens de manegelessen, zo kan je echt vooruit komen met een paard.

Wat mij opvalt in het eerste filmpje, rond 24-25-26 seconden, is dat Smart zijn achterhand erg naar binnen gooit. Hij loopt daar op drie i.p.v. twee sporen als ik het goed zie. Dit is overigens niet alleen op dat stukje het geval, maar daar kan je het erg goed zien. Ik zou je daarom aanraden te gaan werken aan het rechtrichten van Smart. Hiermee maak je bovendien die linkergalop een stuk makkelijker voor hem, dus zie het als een uitdaging waardoor je hem alleen maar beter leert helpen onder het zadel. Zodra je het rechtrichten met Smart goed onder de knie hebt, zullen zaken als ondertreden met de achterhand zich vanzelf makkelijker laten ontwikkelen. Rechtrichten is daarom mijns inziens jullie eerste prioriteit. Zoals Smart nu loopt, kan er nog te veel energie wegvloeien als het ware en zal je inderdaad tegen het probleem aanlopen dat je de achterhand er niet onder hebt en hem niet met het tempo en de impuls kan rijden die je graag zou willen bereiken.

Helpt dit? Zeg het me gerust indien ik het verkeerd heb gezien, of wanneer je nadere feedback zou willen over dit punt.

iingeruijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:31

Basilicium schreef:
Jullie zijn leuk samen! Wat leuk dat je hem vast rijdt tijdens de manegelessen, zo kan je echt vooruit komen met een paard.

Wat mij opvalt in het eerste filmpje, rond 24-25-26 seconden, is dat Smart zijn achterhand erg naar binnen gooit. Hij loopt daar op drie i.p.v. twee sporen als ik het goed zie. Dit is overigens niet alleen op dat stukje het geval, maar daar kan je het erg goed zien. Ik zou je daarom aanraden te gaan werken aan het rechtrichten van Smart. Hiermee maak je bovendien die linkergalop een stuk makkelijker voor hem, dus zie het als een uitdaging waardoor je hem alleen maar beter leert helpen onder het zadel. Zodra je het rechtrichten met Smart goed onder de knie hebt, zullen zaken als ondertreden met de achterhand zich vanzelf makkelijker laten ontwikkelen. Rechtrichten is daarom mijns inziens jullie eerste prioriteit. Zoals Smart nu loopt, kan er nog te veel energie wegvloeien als het ware en zal je inderdaad tegen het probleem aanlopen dat je de achterhand er niet onder hebt en hem niet met het tempo en de impuls kan rijden die je graag zou willen bereiken.

Helpt dit? Zeg het me gerust indien ik het verkeerd heb gezien, of wanneer je nadere feedback zou willen over dit punt.

Dit was mij ook opgevallen, eerst dacht ik dat het misschien zo leek omdat ze uit de volte kwam. In filmpje 3, de eerste paar seconden is het op het rechte stuk ook te zien.

Dus inderdaad oefenen met rechtrichten!
Verder een mooie combo, moet vast goedkomen! :D

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 18:27

Pelientje schreef:
Leuk hoor! Ik zou inderdaad net wat meer been aanleggen, dan gaat ze ook meer vanuit de achterhand lopen. En lekker veel afwisseling is altijd goed!

Dankje! Ik ga zeker letten op die achterhand :)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 18:30

Basilicium schreef:

Neeje hebt het goed hoor, het valt mij ook op.
Ik ga gelijk als mijn vaste instructrice terug is (ongeluk) vragen of ze mij goede oefeningen kan geven :)
Dat staat op prioriteit een, heel erg bedankt dat je het aankaart en het zo duidelijk uitlegt!

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 18:35

iingeruijs schreef:
Basilicium schreef:

Dit was mij ook opgevallen, eerst dacht ik dat het misschien zo leek omdat ze uit de volte kwam. In filmpje 3, de eerste paar seconden is het op het rechte stuk ook te zien.

Dus inderdaad oefenen met rechtrichten!
Verder een mooie combo, moet vast goedkomen! :D

Heel erg bedankt, ik ga oefeningen vragen voor het rechtrichten :) .
Ik vind hem zelf ook heel leuk, hij was eerst wat moeilijk met uit de paddock halen vanwege het stroom, en donderdag liepen we er gewoon door in ons eentje :o .

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ik ben zelf nog geen erg kundige ruiter dus alle informatie is zeer welkom!
Ik rij gelukkig nu hier waar ik veel leer en plezier heb, en ga zelf niet aanmodderen (rij sowieso toch maar een keer per week in de les, dus altijd onder toezicht :D ).
Maar met tips kan ik veel!

Dus nogmaals erg bedankt allemaal :)