paard is snel afgeleid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Taat2001

paard is snel afgeleid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 22:13

(Ik weet niey of het onderwerp al bestaat anders graag even verplaatsen)
Hoii,
Mijn paard is tijdens het rijden ontzettend snel afgeleid en ook nog is heel slim. Als ik aan het rijden ben en ze moet een oefening doen is ze net sneller dan ik ben of afgeleid door een vogel in de bosjes. Nu ben ik heel erg aan het oefenen met allemaal oefeningen zoals snel figuren rijden zodat ze op mij let maar vaak is ze dan zo snel dat ze allang weer haar eigen plan trekt. Ik heb 1 keer per week les en doe dan vaak nieuwe oefeningen. In de les werkt ze top mee en is ze heel enthousiast, maar als ik dan de volgende dag dezelfde oefening doe is ze al met haar hoofd weer bij iets anders. Hoe kan ik dit oplossen zodat ze het rijden leuk blijft vinden en toch op mij let, en wat zijn dan leuke dingen om te doen met haar?
Groetjes *\o/*

SuzanH

Re: paard is snel afgeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:14

Afwisseling! Keer sprongetje maken, veel figuren rijden, slangevoltes rijden met x aantal bogen enz.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:17

Even een beetje been geven om haar aandacht terug te vragen of zeg EH... Buig haar hoofd weer naar het werk en ga gewoon verder.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:18

geen tijd geven om afgeleid te raken :)
ik heb zelf een paard dat echt alles heeft gezien maar zodra ik hem echt aan het werk zet is dat (zo goed als :p ) over.
Een mooi voorwaarts tempo en gewoon je oefeningen doen :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 06:39

Idd nog meer bezig houden en wat afwisseling bv elke letter een overgang om de letter een overgang Eens een half rondje heel langzaam laten draven Rondje in middendraf veel afwisselen zodat jullie je allebei niet gaan vervelen

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:48

Zoals de rest al zegt, heeel veel overgangen/tempowisselingen en oefeningen blijven rijden. En dan betekent vaak niet 1x in een rondje. Maar nog vaker.

Misschien helpt het ook als je van te voren heel even longeert? Dan is de ergste vlugheid er wat af.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:51

Je kan ook wat balken in de bak leggen, niet om echt te springen, maar gewoon een hoop figuren rijden en dan wat balken meenemen. Werkt bij mijn paard heel erg goed, ipv van 'Heeee een vogel' gaat het nu 'Heeee een balk' :') , tenminste weer aandacht in de bak zelf.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:51

Leuk zo'n paard toch, een pareltje! Daar kun je mooi je eigen concentratie en geduld mee oefenen.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:56

Schakelen en wendingen rijden en daarin alle combinaties. En dan elke 4 passen iets doen. Als mijn paard druk en afgeleid is rijd ik achtjes in galop, steeds op de diagonaal terug naar stap en weer aangalopperen in de andere galop. Hij wordt er gefocust en fanatiek van, maar zo is dat voor elk paard anders. Balkjes kunnen ook helpen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:42

Talitha2001 schreef:
(Ik weet niey of het onderwerp al bestaat anders graag even verplaatsen)
Hoii,
Mijn paard is tijdens het rijden ontzettend snel afgeleid en ook nog is heel slim. Als ik aan het rijden ben en ze moet een oefening doen is ze net sneller dan ik ben of afgeleid door een vogel in de bosjes. Nu ben ik heel erg aan het oefenen met allemaal oefeningen zoals snel figuren rijden zodat ze op mij let maar vaak is ze dan zo snel dat ze allang weer haar eigen plan trekt. Ik heb 1 keer per week les en doe dan vaak nieuwe oefeningen. In de les werkt ze top mee en is ze heel enthousiast, maar als ik dan de volgende dag dezelfde oefening doe is ze al met haar hoofd weer bij iets anders. Hoe kan ik dit oplossen zodat ze het rijden leuk blijft vinden en toch op mij let, en wat zijn dan leuke dingen om te doen met haar?
Groetjes *\o/*

Ga voor jezelf eens na, waarom ze in de les wel geconcentreerd is. Hoogstwaarschijnlijk ben jij dat dan ook. Dus zou aan jezelf gaan werken om meer je hoofd bij het rijden te houden ipv allerlei dingen om de baan heen. Waar je paard wel eens van kan schrikken.

Taat2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 09:54

Oke, bedankt voor de tips!