Springparcour met bynck

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SaSalover

Springparcour met bynck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 23:19

Hey allemaal :D
Na een tijdje ook weer is een springtopic maken! Heb vorige week lekker oefengesprongen met mn bynckie, & het ging echt lekker! Ik merk dat ik af en toe wat te hard ga, maar ik merk ook dat bynck dit fijner lijkt te vinden, dan dat als ik hem tegen hou... iemand hier tips voor? want opzich vind ik het niet heel erg, maar als ik bijvoorbeeld van galop wil wisselen, komt ie af en toe heel moeilijk terug. Ook is mn houding nog steeds niet helemaal zoals ik het wil, maar het is wel echt al vooruit gegaan haha. & zit ik echt nog te vaak ik de verkeerde galop.. Ik heb 80,90 en 100 gesprongen, wat alle drie foutloos was, dus daar sowieso al heel blij mee!

80cm

90cm

100cm

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:17

:= Ik moest toch even heel hard lachen om je pony, jullie zijn echt een hele leuke combinatie maar volgens mij kan het soms wel een draak zijn of niet, als ik die bok in het tweede filmpje zo zie :')
Het springen ziet er goed uit, en jullie komen het parcours zo goed rond. Hoogte is het probleem niet als ik het zo zie. Wat betreft tips voor het tempo, heb ik er wel een paar: :)
Wat ik nu zie is dat je pony niet op jou wacht en qua tempo meer doet waar hij zelf zin in heeft. De ontspanning daarin mist ook nog. Ik raad aan om meer bezig te gaan met het dressuurmatige werk in zo'n parcoursje. Probeer in je bochten meer stelling te vragen & je pony om je been in te buigen, dan worden de lijnen al wat netter, en probeer wacht-oefeningen te rijden. Bijvoorbeeld, vaker een ophouding maken aan je buitenteugel en ophouding met je zit, en als je dat doet,, moét hij ook terugkomen. Ik zie dat hij nou soms op het filmpje dat niet zo heel veel om die ophoudingen geeft. :) Probeer ook bijvoorbeeld in een lijntje eens wachtoefeningen te rijden, door bijvoorbeeld (als je genoeg ruimte hebt in een lijntje) hem eens terug te rijden naar stap en dan weer aan te gallopperen naar de volgende hindernis. Probeer dan in die overgang terug éérst de rust en ontspanning te pakken voordat je weer verder gaat. Dit kan je het best trouwens oefenen met wat lagere hindernissen of gewoon tussendoor. Probeer ook wat meer tijd te nemen voor je galopswissels. Nu rij je terug naar een draf die wat hard gaat en uit elkaar valt en spring je meteen weer aan. Als je meer tijd neemt door eerst het tempo in draf weer te controleren en de rust daar in hebt voordat je weer aanspringt, zal je zien dat je ook meer controle er in hebt! En als hij zich er zo tussenuit trekt met tempo, dan kan een volte ook niet verkeerd zijn totdat het tempo weer onder controle is. Deze oefeningen zullen allemaal helpen om wat meer rust in het parcours/tempo te brengen
Verder ziet het springen er goed, en jullie zijn op de goede weg! Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips voor tempocontrole waar je om vroeg :) Ik weet hoe lastig het kan zijn, ik heb zelf ook een pony die het liefst de hindernissen over vliegt, maar ik heb aan deze tips zelf wel wat gehad :) Succes nog verder :D

Nynke04

Re: Springparcour met bynck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:54

Ik vind jullie ook een hele leuke combinatie. Heb je vorige topics ook gelezen (nog niet op gereageerd) en een aantal dingetjes komen hier wel in terug. Met name het hoge tempo, maar ik denk dat de oefeningetjes van debbiew je daar al een heel eind mee op weg kunnen helpen. Het is niet erg dat je pony voor een hindernis versneld, hij trekt er juist mooi naartoe, maar tussen de hindernissen in mag er veel meer rust komen, zodat je onder andere meer tijd hebt om netjes van galop te wisselen.
Wat wel wil helpen om in de goede galop te landen is net voor en met name boven de sprong al goed te kijken naar de volgende sprong en je gewicht wat naar die kant te brengen. Dus als je naar links moet, iets gaan leunen op de linkerbeugel.
En denk om je binnenhand, deze wil je nog wel graag omhoog en naar je toe trekken in een wending. Probeer te sturen met je buitenteugel en binnenbeen.

Verder kan ie super springen, dus dat komt wel goed! Veel succes! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:58

Het springen zelf is het probleem niet, wel de controle, ga daar dus hard mee aan de gang. Constant overgangen rijden, voor de sprong en na de sprong. Je bent nu passagier en je pony luistert maar minimaal naar je. Hoogte van het springen maakt niet uit, hou ht lekker laag, het gaat echt om het rijden tussen de hindernissen. Doe dit onder goede begeleiding van goede hulp, want dat is nog niet zo gemakkelijk als je denkt. Succes!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:59

Het eerste wat mij direct opviel bij alle filmpjes : Zijn staart dat heel de tijd zit te zwiepen, hij doet meer zijn zin qua tempo dan naar je hand luisteren.

Les zou zeker een tip zijn, mocht je dit nog niet hebben en eventueel zijn rug/zadel laten nakijken..want ik vind het eerlijk gezegd geen mooi beeld zo onbeheerst een parcour van die hoogte te doen incl de onrust in zijn staart.

Wacht nog even met die 1m en hou het bij lagere parcours, waarbij er een goed tempo is maar je pony toch naar je hand luistert.
Liever een parcour met een paar die je onder controle kan houden dan een hogere parcour foutloos rondrijden maar geen grip hebben op je pony.

Veel plezier verder, lijkt me wel een pittig ding!

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:09

Zoals hierboven al gezegt, let op je tempo. Hij gaat wel erg snel.
Ik weet niet of je het weet, maar als je boven de spring bent en je moet daarna naar links kan je al een beetje leunen (natturlijk niet met vol gewocht) op je linker beugel. Je pony weet dan al waar die heen moet en meestal zit hij dan in de goede galop waardoor je niet steeds weer terug naar draf hoeft om galop te veranderen.
Je stuurt hem mooi over het midden van de balk en je zit netjes. Ik vind je pony ook erg leuk springen!

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 08:19

Hij is inderdaad soms beetje stout ja
Maar het probleem is, dat hij thuis bij trainingen heel rustig is, & ik doen dan ook regelmatig die oefeningen. Maar zodra het parcour komt wordt hij heel heet en sterk.. Daarom spring ik ook nog niet officieel, maar ga ik vaak oefenspringen. Misschien kan ik inderdaad een keer proberen die oefeningen gewoon tijdens zo'n parcour te doen! Ook bedankt voor de tips voor de goede galop, ik ga er zeker wat mee doen! En over het zadel: ligt echt goed, pas nog nagekeken. Maar dat met zijn start doet ie soms als ik iets te fel aanspoor volgens mij... In ieder geval heel erg bedankt voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:46

Gebruik dan idd de oefenparcoursen voor het oefenen, ga proberen zo dressuurmatig mogelijk je rondje te rijden. Neem er de tijd voor.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:35

Heb je sporen aan? Dan zou mijn tips zijn om die eerst eens af te doen. Pony loopt toch al aardig door, jij hebt geen sporen meer nodig lijkt me zo

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:31

Ahaha germ die bok!

Ik herken de mijne hier wel een beetje in, veel te gretig. Wat bij mij heel goed werkt is om balkjes op de grond te leggem en daar tussen hem halt te zetten. Dit kun je ook met een dubbel doen. Probeer hem tussen de 2 sprongen stop te zetten.
Ik heb dit van mijn buren, die springen op moment tussen de 'echte springruiters'. Kost even tijd en moeite maar hier zul je super veel profijt aan hebben!

De mijne is ook verschrikkelijk sterk en sinds ik dit doe lift ik niet meer mee maar rij ik haar echt rond. Dit kan misschien wat tijd kosten maar hij moet naar jou luisteren en controle is heeeel belangrijk. ( daar weet ik alles van :') )

Snelheid is opzich dus geen probleem zolang jij voor die snelheid kiest.

Veel succes! :D

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:36

als allereerst vraag ik me af waarom draag je sporen bij dit racemonster :=

als ik jou was zou ik gewoon op wedstrijd en thuis voltes rijden voor de hindernis tot dat ie normaal tempo aanhoud want dit is best link met zo'n tempo een 1 meter parcour rijden. mag ik vragen waarom je met een mexicaans hoofdstel rijd?

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 16:24

Sporen heb ik eigenlijk omgedaan ivm met de trainingen. Omdat ie daar, of je het gelooft of niet :'), soms echt wat meer naar voren mag. Misschien niet zozeer naar voren, maar meer op mn been reageert. Het is echt zoals ze zeggen, een verfijning van mn hulp, oa ook voor mn bochten. Mexicaanse hoofdstel, niet een speciale reden, vind het gewoon veel fijner om hiermee te springen ivt mijn normale hoofdstel & merk ook duidelijk verschil.

Ik zou niet zo snel zeggen dat het link is toch? Ik bedoel, hij heeft er wel het tempo in, maar het is niet zo dat hij door de hindernissen rent. Als ik echt ineens zou moeten stil staan, lukt dit heus wel. En een voorbeeld: eerste filmpje, op 1.40, daar voelde ik m versnellen, en wou hij hem eigenlijk zonder die laatste pas doen. Ik hield hem in, en we haalde het nog goed om die extra pas te doen. Dus het is niet zo dat ik niks doe & hem alles laat uitzoeken... Dit is toch niet 'gevaarlijk'?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:48

Heb je geen pijn in je armen van een pony die zo trekt ? Hij is continu aan het pullen. Probeer echt op tempo te werken. Ook heb je een behoorlijke stoelzit . Ligt het zadel wel goed die lijkt achterover te liggen. Dat kan ook een reden zijn van het hoge tempo

Pelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:24

Ik ben niet zo thuis in het springen, maar misschien helpt het als je alles duidelijker aangeeft? Meer oppakken als ze onder je uitloopt, en wat losser laten als jij vindt dat ze mag gaan? Als ik het goed zie wilt dat paardje heel graag springen, en dat is ook leuk, alleen moet ze wel naar jou blijven luisteren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:32

Pelientje schreef:
Ik ben niet zo thuis in het springen, maar misschien helpt het als je alles duidelijker aangeeft? Meer oppakken als ze onder je uitloopt, en wat losser laten als jij vindt dat ze mag gaan? Als ik het goed zie wilt dat paardje heel graag springen, en dat is ook leuk, alleen moet ze wel naar jou blijven luisteren.

Hier ben ik het mee eens. Je mag best duidelijker zijn in je ophouding, maar je moet ook proberen los te laten.

Wat ik zonde vind is dat je de sprong niet gebruikt om in de goede galop terecht te komen, dan hoef je niet te wisselen. Zou ik dus zeker aan werken!

Verder zou je gewoon tijdens parcourtjes je tijd moet nemen. Voltes rijden, even overgaan naar stap etc. Zodat het weer even van jou wordt.

En kwa wisselen boven de sprong, is het niet handig om meer te steunen op de kant waar je op gaat. Juist andersom. Je gebruikt je lichaam en steunt daarbij ietsje meer op je nieuwe buitenbeen. Dat been komt dan eerder op de grond.