Rustig paard wordt loperig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nbou

Rustig paard wordt loperig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 23:08

Hey iedereen,

Mijn ruin is een extreem rustig paard van karakter en ook onder het zadel, toch als ik ongeveer zo'n half uurtje aan het rijden ben of net iets langer begint hij (voornamelijk op linkerhand) erg loperig te worden! Mijn instructrice heeft niet meteen een antwoord dus vraag ik het hier.

Even een schets van mijn paard. Hij is nu 16 jaar, trakehner, en heel erg lang manegepaard geweest voor ik hem kocht (4jaar geleden nu). Hierdoor zit er veel slijtage op en heeft hij ook artrose. Toen ik hem kocht was hij helemaal uitgeblust en was hij enorm traag/stijf. Na een tijd werd dit veel beter. Toen kwam ook dat probleem. In het begin dacht ik dat dit juist goed was omdat hij nu wel enorm voorwaarts was. Ik heb dit probleem dus al een hele tijd maar nu besef ik meer en meer dat het niet bepaald positief is. Hij wordt eerder echt loperig, en dat voornamelijk op linkerhand. Hij loopt echt onder me uit en wordt daarbij ook (en dat enkel op linkerhand) lastig in het hoofd.

Ik heb ook een bijrijder en volgens haar doet hij het bij haar niet. (Ze zit er meestal wel iets minder lang op dan ik en paard is bij haar over het algemeen ook wel minder voorwaarts)

Osteopaat is al verschillende keren geweest sinds ik hem heb maar dat heeft dit probleem niet veranderd. Zadel is ook al eens verandert en zou nu volgens de zadelmaker oké moeten zijn.

Ik ben bezorgd omdat het sowieso een paardje is met fysieke problemen. Zou ik rijtechnisch iets verkeerd kunnen doen (te weinig variatie in de oefeningen of tempo, iets verkeerd met men hand,...) wordt hij het werken op dat moment gewoon beu of wijst dit echt op pijn?

Wat kan ik hier aan doen?
Laatst bijgewerkt door Nbou op 19-05-15 23:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Starbreeze

Re: Rustig paard wordt loperig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 23:18

Je paard heeft veel slijtage en artrose zeg je, dan hoef je je toch niet af te vragen óf hij pijn heeft?

Nbou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 23:21

Hij krijgt hier wel de nodige middelen voor (glucosamine, jaarlijkse spuit in het bloed met gelijkaardige werking) en mij is altijd verteld dat je een paard met artrose nog kan berijden (mits natuurlijk lang genoeg in-en uitstappen en geen te zwaar werk meer)?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 23:28

Kan maar zo dat hij na een half uur op is door de inspanning die hij moet leveren en dat loperig worden zijn manier is om dat aan te geven/onder de gedwongen/gevraagde houding uit te komen om zijn lijf te ontlasten

Nbou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 23:34

Maar is een half uur niet erg snel? Conditie heeft hij zeker genoeg daar twijfel ik niet aan. Of wat bedoel je juist en vooral wat kan ik hier aan doen?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:33

Het ene paard is de andere natuurlijk ook niet! En je kunt er idd vaak nog mee door rijden maar op een gegeven moment is de slijtage te heftig voor het paard om nog mee te kunnen lopen!

Hoe lang heb je dit paard al? Hoe lang heeft die de artrose al?

Je kunt een kreupelheidsonderzoek laten doen door de DA en op die manier bepalen of de pijn toch te erg is om nog te kunnen rijden Wandelen kan natuurlijk altijd!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:49

Je moet niet trainen op tijden. Maar gevoel.
Als een paard na een halfuur loperig wordt aan één kant duid dat op pijn.

Het uitzoeken waar pijn weg komt kan met een dierenarts of eliminatie systeem.
Als hij het namelijk ook doet aan de longe. Dan is er iets lichamelijks niet goed.

Hoe is het verder met zijn bespiering? En zijn gebit?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:49

Vraag jij veel meer van je paard dan je bijrijder? Dat zou kunnen verklaren waarom het paard bij jou wel loperig wordt en bij je bijrijder niet.

Ik zie dat loperig worden als een uiting van pijn, dus stoppen met de manier van rijden zoals je nu doet en een goede paarden dierenarts je paard laten onderzoeken. Aan de hand van de uitkomsten een bewegingsplan maken met de DA/fysiotherapeut.

Helaas heeft artrose een progressief verloop en zul je je steeds moeten aanpassen aan de ontwikkeling daarvan. Je levert dus geleidelijk wat in tot rijden niet meer gaat.

Uit ervaring, ik heb artrose in mijn voet en knie, kan ik je vertellen dat artrose verdomd pijnlijk is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:30

Nbou schreef:
Hij krijgt hier wel de nodige middelen voor (glucosamine, jaarlijkse spuit in het bloed met gelijkaardige werking) en mij is altijd verteld dat je een paard met artrose nog kan berijden (mits natuurlijk lang genoeg in-en uitstappen en geen te zwaar werk meer)?

Bij lichte artrose kun je het hier misschien mee opvangen. Let er wel op dat paarden meesters zijn in het verbergen van pijn en dat ze op het moment ze wel wat gaan tonen ze vaak al langer met pijn gelopen hebben.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:34

tiwi1969 schreef:
Uit ervaring, ik heb artrose in mijn voet en knie, kan ik je vertellen dat artrose verdomd pijnlijk is.

Dit dus, een paard kan pijn niet aangeven door zijn mond open te doen.

Wellicht niet het antwoord waar je op zat te wachten, maar ik zou eens goed overleggen met de DA.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:38

waarom zet je hem niet een weekje op flinke pijnstilling. als het probleem dan voorbij is heb je het antwoord op de vraag of hij loperig wordt door pijn.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:25

Als de diagnose echt juist is, en er inderdaad artrose aanwezig is , tjaaaa dan weet je dat je paard hier problemen van zal ondervinden, heel simpel en eigenlijk niet echt te behandelen.
De middeltjes die jij nu geeft, ok dat is goed en zorgt er heel mssn ook voor dat het niet erger wordt of dat het trager erger zal worden.
Hoeveel pijn of ongemak jouw paard van die artrose ondervind is soms heel moeilijk in te schatten, maar feit is wel dat het nooit echt veel beter zal worden.
Dus tjaaa spijtig maar is eigenlijk beetje einde verhaal.
Of je nog met dit paard kan rijden, meestal kan dit nog wel maar dat is altijd toch wel beetje opletten hoe en wat en meestal in samenwerking met wat de dierenarts zegt.
Of dit loperig worden iets met dit alles te maken heeft ???? tjaaa dat zou kunnen maar kan ook heel andere redenen hebben, persoonlijk vind ik een iets meer loperig paard een betere optie dan een te sloom type.
Een paard is een vluchtdier, dus als ruiter zou je altijd het vluchten moeten behouden en zelfs aanmoedigen, wat wel belangrijk daarbij is dat je het vluchten kan sturen, dus op zo'n moment is het vluchten onder controle, en dan noemt dit niet meer vluchten maar rijden.

Nbou schreef:

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:40

Wat ook nog zou kunnen is dat het paard juist in het begin last heeft. De synovia heeft tijd nodig om vloeibaar te worden, misschien in het begin wat stram en stijf door onvoldoende smering op de aangedane gewrichten en later pas zichzelf als hij vrij kan bewegen.
Ik zou wel terug laten nazien en misschien kan er met inspuiten nog wat bereikt worden.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:25

Heb je zijn bijrijder nog recent zien rijden? Ik begrijp een beetje uit je verhaal dat het van horen zeggen is. Wellicht dat je zelf iets anders ziet dan zij verteld?

Tja, en artrose.. Enerzijds zijn paarden/dieren meesters in het verbergen van een pijn die door slijtage is ontstaan. Maar anderzijds doet het niet onder aan de kwaliteit van leven om hem op pijnstilling te zetten. Vertoond hij dit gedrag alleen in de bak of ook bijvoorbeeld bij buitenrijden?

Nbou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 12:21

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Ik heb mijn bijrijder al vaker zien rijden en hij is bij haar over het algemeen gewoon veel trager. Zij vraagt ook minder van hem. Hij doet het enkel bij het vrijrijden. In een groepsles doet hij het niet, buiten stap ik alleen maar met hem en in stap is hij buiten altijd vlot. Aan de longe doet hij het ook niet.
Het is wel zo dat hij als hij loperig word, hij nog wel normaal luistert, ik kan hem ook wel inhouden. Al wordt hij gewoon heel snel weer terug loperig.

Als ik mijn DA laat komen zegt hij altijd 'het zal de artrose wel zijn en geeft hij hem een spuit in het bloed'. Er zijn echter nog nooit platen of iets dergelijks van genomen.
Ik ga nu een andere DA vragen om hier wel een keer degelijk onderzoek naar te doen.

De vraag was voornamelijk of loperig worden altijd op pijn wijst of dat er nog andere mogelijkheden zijn en of er misschien dingen zijn die ik kan uittesten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 00:45

Het loperig worden is dus niet enkel een reactie op pijn, het kunnen vele andere oorzaken zijn, maar onmogelijk om hier zomaar voorbeelden te gaan opnoemen, er is veel te weinig info via de tekst hier op dit forum. (wij kunnen jou en je paard niet zien rijden vanachter onze pc, en kennen het paard ook niet).
Persoonlijk zou ik nooit een verder onderzoek aanraden (kosten zijn vrij hoog en nadien weet je dan inderdaad dat de artrose zus of zo zit maar dat is dan ook alles).
Pijnstilling geven kan idd tijdelijk soms het leed wel verzachten, dus is wel een goede optie.
Het paard een rustige oude dag geven is mssn de beste oplossing.