Verzorgpaard wilt bij mij NIET linksom op de volte, tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineeBoy

Verzorgpaard wilt bij mij NIET linksom op de volte, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 11:19

Hallo Bokkers!

Sinds kort rij ik een verzorgpaard, en gisteren stuitte ik tegen een vervelend probleem.
Eerste twee keer super relax kunnen rijden met haar, en gisteren was er niks mee te bereiken.
Ze wilde totaal niet de linkervolte op.
In stap ging het goed, draf ging redelijk goed maar ging ze af en toe spontaan naar rechts, en in de galop ging ze continue naar rechts.
Ik had mijn teugels gewoon op maat en gaf buitenbeen om haar te begrenzen.
Het schijnt een bekend probleem te zijn van dit paardje, in draf viel ze ook continue naar binnen.

De eigenaar zegt dat ze mij aan het uitproberen is, maar zelf denk ik dat hier iets achter zit. Aangezien de hele stal weet dat ze dit gedrag vertoont.

Na gisteren een gevecht van 2 uur rijden heb ik het opgegeven, ik voelde dat ik zelf moe werd en had het idee dat ik het niet meer ging winnen haar in linker galop op de volte te krijgen, erg jammer want ik ben normaal gesproken geen opgever maar dit gevecht kon ik gewoon niet winnen.

Zelf heb ik het idee dat ze uit balans raakt in de linker galop, ze gaat dan ook vaak racen.

Hebben jullie nog tips voor mij?
Groetjesss!

Sammie

Re: Verzorgpaard wilt bij mij NIET linksom op de volte, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:23

Gaat het galopperen met longeren wel goed?

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:49

Heb je ook les?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:51

Streef er eerst naar in stap en draf nette voltes te rijden, anders lukt het zeker niet in galop

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:53

Geen pijn aan het zadel? Klinkt toch als staken. Een paard doet zoiets geen 2 uur om uit te proberen. Kan ze aan de longeerlijn wel linksom galoppere?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:55

ik heb dit probleem ook met een paardje dat ik nu op les rijd. Ze wil niet eens aan een linkervolte beginnen. Mijn idee was altijd: buitenbeen, buitenteugel begrenzen, terwijl je haar rond vraagt. Resultaat: hoofd naar buiten. Dit paard blijkt veel beter te lopen als je je binnenbeen aanlegt (waardoor ze netjes buigt) en dan je buitenteugel aanlegt om haar te begrenzen. Misschien dus eerst een beetje gaan spelen met de manier waarop je je paard laat buigen en begrenst?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:59

Mijn eerste ingeving is dat het meer een ruiterprobleem is. Vooral omdat je aangeeft dat hij "naar rechts gaat". Hoe bedoel je hij gaat naar rechts? In principe zou hij daar de kans niet voor moeten krijgen...
Enige manier om bij een echt gevorderde ruiter zin door te drijven is (hoog) steigeren/bokken, of compleet flippen waardoor je als ruiter écht geen controle meer hebt. Dit blijkt niet uit jouw verhaal, dus ik snap niet helemaal hoe het dan kan dat het paard toch naar rechts gaat.
Het feit dat hij niet linksom wil heeft hoogstwaarschijnlijk met scheefheid van het paard te maken, en is dus op te lossen. Zo niet, dan is er lichamelijk wat mis.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:04

Gaat je paard naar rechts of valt hij gewoon over de buitenschouder omdat hij moeite heeft met inbuigen?

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:18

Hoe langzamer je rijdt, hoe meer controle je houdt. Dus gewoon in stap beginnen, daarna in draf en pas in galop als je hem goed onder controle hebt. Misschien verstandig om een keer begeleiding hierin te vragen, dan heb je meteen richtlijnen om mee te gaan oefenen. Vraag anders de eigenaresse eens om je hierin te ondersteunen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:12

Zo te horen zit het paard behoorlijk vast op rechts. door dat je de stelling gaat aan nemen op de linkerkant moet de rechterkant langer worden en daar zijn de spieren korter en dat is geen fijn gevoel.
Paard neemt de makkelijke weg en gaat de kant op waar hij het minste last heeft

Dat word dus recht richten!! juist wat voor de ruiter de fijne kant is,en vaak word aangegeven als de "makkelijke kant van het paard, is dat voor het paard dus juist de probleemkant.
Mijn advies, in elk geval kijken of je les kan nemen.
Zo niet dan veel lengte buiging rijden. Kijk uit dat je het opbouwt, anders kan je spierpijn verwachten en zal het paard in verzet komen!