Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kadankovitch schreef:Een van de kwaliteiten die ik aan friezen waardeer, is dat ze zo relax zijn. wat u in de tweede zin beschrijft, lijkt mij heerlijk. Wat het commentaar betreft; een fout die maar al te gemakkelijk wordt gemaakt, zeker hier op bokt, is te oordelen zonder het dier te kennen. EN het individuele paard in een sjabloon te drukken. Ik bedoel daarmee, te verlelijken met andere paarden, het dier te toetsen aan een vermeende algemeen geldige standaard. In uw geval; te toetsen aan een bepaalde activiteit die men verwacht van wedstrijdpaarden, het liefst aan Totilas in topvorm.
Persoonlijk hou ik niet zo van met 'lef' rijden. Het klinkt zo onnadenkend. Maar goed dat is persoonlijke smaak. Maar ik geef de voorkeur na te denken over wat ik van mijn paard kan vergen, op basis van ik vermoed dat hij/zij kan. Daarbij probeer ik altijd de harmonie te bewaren, of tenminste na een correctie [in tempo bijvoorbeeld], zo snel mogelijk weer terug te vinden. De betekent dat het nooit zo mag zijn dat ik op een tempo rij waar ik niet meer goed kan zitten. want gedurende die tijd gebruikt het paard de rug niet meer correct en daar wil ik geen gewoonte van maken. Evenmin wens ik dat een paard 'meer activteit' associeert met spanning, want dan groeit alleen de weerzin om zich in te spannen.
Datzelfde geldt voor het verlies aan bestuurbaarheid. Zeker als het dier bij een lagere impuls wel gehoorzaam is. Immers dat is het dier niet van kwade wil. Het kan toch ook zijn dat het werk zo zwaar valt dat het zich van top tot teen moet in/aanspannen om het gevraagde te kunnen leveren.
Mijn suggestie zou zijn, met veel kleinere stappen de activiteit, over korte periode te verhogen, binnen de grenzen van 'harmonie' [ik bedoel, u moet redelijk kunnen blijven zitten en de bestuurbaarheid mag niet uit de voegen lopen], of het paard moet zich na een paar passen leren vinden in die verhoogde activiteit. Probeer het niet te lang vol te houden. Liever terug naar hetgeen gemakkelijk is, voordat het paard zich weer totaal spant [met de door u beschreven gevolgen.
Wedstrijden zijn natuurlijk moeilijk. Omdat in een wedstrijd natuurlijk altijd vergeleken wordt met andere paarden. In zekere zin is het appels met peren vergelijken. Begrijp me niet verkeerd; ik ben niet tegen wedstrijden, maar ze zijn voor mij niet de maatstaf aller dingen. Zeker niet in rijkunsten en andere kunsten.
Ik hoop dat ik u hier iets mee geholpen heb. Mocht ik niet duidelijk genoeg zijn geweest, kunt u nog altijd nadere uitleg vragen.