een tongetje in beeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shatje

een tongetje in beeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 15:46

hoi hoi,

sinds kort heeft mijn ruin zn tong buiten boord.
was eerst een stukje maar is nu soms zn fladder die mee bungelt.
iemand ervaring of tips

:o? *\o/*

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:52

een stal genootje had een rubberlepel aan haar bit daarvoor, maar weet eigenlijk niet meer of dat nou hielp

Pumpkins

Re: een tongetje in beeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:55

Kan zijn dat je paard niet genoeg ruimte in zijn mond heeft voor het bit waar je mee rijdt. Een tandarts of bitfitter kan je helpen om een goed passend bit te vinden.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:03

Kan verschillende redenen hebben. Kan een uiting van ongemak zijn (in het lijf, maar ook het rijden met een te harde hand) of een bit wat te groot/te dik is voor de mond.

Aangezien je aangeeft dat het sinds kort is, ga ik er vanuit dat hij het daarvoor niet deed. Dan is het geen oude gewoonte. Ik zou zelf eens nagaan of er iets is veranderd.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:08

Xjosee schreef:
Kan verschillende redenen hebben. Kan een uiting van ongemak zijn (in het lijf, maar ook het rijden met een te harde hand) of een bit wat te groot/te dik is voor de mond.

Dat is ook mijn gedachte. Ga zoeken naar de oorzaak (is er wat veranderd de laatste tijd?). Persoonlijk zou ik niet aan symptoombestrijding doen, dus geen rubber lepels aan bitten etc.

anne962

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:20

ben het met hierboven eens!

Je zegt zelf net sinds kort heeft hij z'n tong uit de mond, heb je er dan een ander bit in?
want dat wil ook wel eens dat het paard met een ander bit z'n tong uit de mond doet...

succes met het uitvinden wat de oorzaak is!!!

BarryB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:28

Vaak is dit een probleem met het gebit. Dus ik zou er zeker een tandarts naar laten kijken.
Ook kan bit te groot zijn, of te scherp inwerken.
Het paard legt zijn tong onder het bit neer om de druk van de lagen af te halen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:40

Eerst een oorzaak vinden en dingen uitsluiten.

Mijn merrie doet het ook als ze heel fanatiek aan werk wordt gezet en ze vindt het moeilijk gooit ze tong over het bit. Wordt dan bloedheet.
De tong leg ik terug en als ik dan de moeilijke oefening niet herhaal blijft tong op zijn plek.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:38

Tong uit de mond is een ruiter fout, dus ga alles eens na, zadel, rug na laten kijken , gebit na laten kijken, Als dat het allemaal niet is is het je eigen kunnen, ga eens helemaal terug naar de basis en ga voelen waar het fout gaat,