[VIDEO]Astra training

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

[VIDEO]Astra training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 18:18

Hoi,
Herinneren jullie nog mijn oude topics over de haflinger die steeds in protest ging bij het rijden?
NOU, ik kan met trots zeggen dat het nu beter gaat.
Ik rijd nu met een nieuw boomloos zadel en krijg les van een vriendin die zelf L7 rijd (L7 = M1 of M2)
Op aanraden van mijn vriendin doe ik met Astra nog geen galop en maar heel af en toe een lijntje draf.
Astra moet namelijk eerst leren om op mijn zit en been hulpen te reageren in stap en draf. Ik probeer zelf veel moeite te doen om mijn bekken te kantelen, mijn handen laag te houden en vooral zo min mogelijk in de mond te trekken.

Heb momenteel alleen een filmpje, weet niet hoe ik via mijn tablet "stills" kan maken uit het filmpje.
Helaas staat de rechterkant van de piste er niet op. Vandaar dat het soms enkele seconden duurt voor je ons weer ziet.
Ergens halverwege (6.34) ging Astra in protest door plots stil te staan. Voorheen had hem aansporen geleid tot gebok, nu zie je dat hij gewoon gehoorzaamt.
De eerste lijn draf ging niet helemaal goed. Ik zat steeds in verlichte zit op het binnenbeen ipv het buitenbeen. De tweede en laatste lijn draf helemaal op het einde van de film ging wel goed en had ik Astra ook beter onder controle.
Op sommige momenten laat ik hem ook halthouden op mijn zit.

Rijtechnische tips mogen gegeven worden. Houd het aub wel vriendelijk en opbouwend.

Ik hoop dat jullie het goedkeuren dat ik best trots ben op deze vooruitgang?

Art_Ificious

Re: [VIDEO]Astra training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 18:54

De tablet lag blijkbaar ook een beetje scheef. Het is dus niet de wei die scheef staat. Ter verduidelijking

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:31

Je filmpje duurt best lang om even te kijken. Verder zie je niet veel doordat er niet ingezoomd wordt.
Fijn dat het beter gaat, maar meer kan ik eerlijk gezegd niet zeggen ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 20:38

Ik kan morgen wel stills uit het filmpje plaatsen via de computer. Via tablet lukt het me niet om stills te maken. Had tevens ook niemand die voor mij kon filmen dus heb mij tablet gewoon ergens tegen gezet.
Duurt misschien wel wat lang. Inkorten kan ik eventueel wel via mij tablet. Belangrijkste is eigenlijk de draf op het einde, die is echt goed gelukt alleen lijkt Astra naar binnen te vallen.
Hoe los ik dat op?

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:47

Mag ik vragen waarom je sporen aan hebt? Doe ze aub uit ik heb maar enkele seconden bekeken en rond 9.45 schop je echt hard in de buik met je sporen daar voor dienen ze niet.
Het is moeilijk veel te kunnen zeggen omdat het zo onduidelijk is. Ziet er ontspannen uit maar ik zie niet echt een paard dat werkt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:13

Ik zie een pony die echt heel braaf zijn rondje loopt, meer doet hij eigenlijk niet. Als hij draaft valt hij er na enkele passen weer uit.
Je hebt zelf nauwelijks contact met de mond waardoor het dier zwalkt en wendingen niet soepel gaan. Ik zie je een paar keer aardig aan 1 van de teugels trekken ook, ook als je stil staat?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 08:47

Heb geen sporen aan. Weet niet hoe je daar op komt? Ben namelijk 100% tegen het gebruik van sporen.
Ergens schopte ik omdat hij wat sneller moest stappen van mij.z
Ja er is idd ergens een moment dat ik aan de linker teugel trok. Weet eigg niet meer waarom dat was.

Ik kan jullie wel eerlijk zeggen dat deze haflinger eerst helemaal niet braaf zijn rondjes reed. Kwam mede door mijn onkunde en door slecht passend zadel.
Nu Bokt hij heel af en toe nog wel eens als ik wil aanspringen in draf, of als hij gaat draven zonder dat ik het vroeg. Maar gisteren was hij dus hartstikke braaf want hij had niet gebokt. Wel 1x blijven staan maar liep op mijn aansporen weer verder.

Het is ook idd nog niet een paard aan het werk. Astra moet namelijk leren rustig zijn en dus rijd ik vooral in stap met af en toe wat "figuren". Ik ben momenteel gewoon erg blij met deze vooruitgang. Ik heb weer plezier in het rijden en Astra ook.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 08:53

Denk dat ik weet hoe je op sporen terecht komt. Het zijn laklederen schoentjes dus de zon reflecteert erop. Heb net zelf even gekeken naar 9.45.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:09

Wat fijn dat het beter gaat!! Succes ermee.
Een tip die ik wil geven is blijf samen plezier houden en goed blijven belonen maar ook consequent zijn en dan komt het vast helemaal goed!!!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 11:20

Ik beloon tijdens het rijden en heb ook een emmertje voer naast de piste klaarstaan zodat hij vlak na het rijden ook beloond kan worden.
Als hij protesteert ben ik gelukkig altijd streng/consequent voor elk paard hoor. Heb nu ook gereden zonder zweep maar normaal heb ik altijd een zweepje bij de hand voor als hij echt niet meer vooruit wil gaan.

Woensdag wordt hij 21 jaar. Het is dus ook wel normaal dat ik alles rustig aan doe en dus vooral eerst in stap met hem aan het werk ga. Hij moet ook eerst weer conditie opbouwen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:22

Ook in stap kun je er meer uithalen. Rijd figuren, werk aan stelling, tempowisseling e.d.
Zet hem aan het werk.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:26

Ik zie vooral wat verveling... mogelijk dat daar de protest vandaan komt. Je pony loopt meerendeels vind ik rondjes althans dat is te zien op de video. Probeer meer afwisseling, eventueel ook drafje tussendoor en gangen en meer vormen. Het opbouwen hoeft niet alleen in stap te zijn ;).

Ik zie jouw ook vaak rond kijken en niet waar je heen wilt rijden of wat je wilt doen, misschien ook deels verveling bij jouw,vind je het wel leuk?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:28

Ik mis variatie.
Zeker als je hem actiever wilt maken moet je hem aan het werk houden.
Ga figuren rijden, rijdt een volte, verklein en verruim hem, maar gebroken lijnen, verzin zelf figuren maar hou hem aan het werk, als je hem aan het werk houdt heeft hij geen tijd om sloom te worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 13:51

Ik rijd wel al enkele figuren hoor. Slangenvolte oa en schuine lijn van hoe naar hoek. Is alleen niet goed te zien in dit filmpje door de filmhoek van de tablet.
Maar in draf heb ik dit nog niet helemaal onder controle, dan zwalkt de haflinger meer en begint hij ook weer te bokken.

Ik kan eventueel ook balkjes neerleggen. Dit had ik vrijdag wel maar hij tikt ze veel aan met de hoeven.
Ik ga eens proberen om 3 balkjes te leggen die aan 1 kant omwisselend verhoogd liggen.

Aan stelling werken probeer ik. Ik geef namelijk korte trekjes aan de teugel om zijn hoofd laag te brengen maar dit werkt nog niet bij hem.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-05-15 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 13:56

Ik heb nu trouwens meer plezier in het rijden. Voorheen stapte ik af en ging ik gefrustreerd in het gras zitten omdat de haflinger veel protesteerde.
Heb de haflinger zelfs maandenlang stil laten staan. Van oktober/november tot januari ongeveer.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:06

Het bokken kan ook protest zijn omdat hij dan meer aan t werk moet en moet opletten ;). Als je daarom stapt denkt hij "hey dit werkt ! Dit blijf ik doen dan hoef ik me niet zoveel te concentreren en kan ik er wat bij waggelen".

Als hij ze aantikt met de hoeven moet je iets meer voorwaarts lopen, dan moet hij wel meer opletten en tilt hij geheid zijn benen meer op.

Alleen trekjes geven zal hij niet veel hebben ;) het is ook je beenwerk die erbij komt kijken en je zit om de stelling erbij te krijgen.

Hopelijk krijg je er zelf ook meer plezier in als je al nu hebt! Dat zal denk ik ook een hele hoop schelen !

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:07

Enkele figuren houdt zijn aandacht er niet bij, eigenlijk moet je een aaneenschakeling van figuren rijden om hem aan het werk te zetten en alert te houden, figuur na figuur dus, blijven sturen, blijven werken.
Dat zwalken kan je ondervangen door meer contact te hebben met zijn mond, je laat hem nu los, en door je zit beter te controleren. Je geeft aan te wille sturen met je zit en lichaam, maar dan moet je duidelijk zijn. Zoals hierboven staat kijk je nauwelijks in de richting waarin je wil gaan, doe dat overduidelijk, bedenk van tevoren al waarheen je wil en welk figuur je wil rijden, kijk die kant op en werk in met je lichaam.
Het is nu totaal niet duidelijk wat je van de pony verwacht daarom slentert hij maar rechtdoor of zwalkt hij totdat jij met je teugels naar links or rechts trekt. Meer contact met de mond dus en veel duidelijker met je lichaam en gewicht werken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 14:10

Dat rondkijken is omdat ik alert moet blijven voor enkele zeer irritante hangjongeren. Ze komen vaak bijeen aan de weide waar de paarden tot gisteren in stonden. En we hebben hen ook al betrapt op het betreden van onze weides. Ook dreigden ze vrijdag dat ze me gingen neerschieten. Ik haalde gewoon mijn paardje Harley bij hen weg omdat ik hen niet vertrouw en van ver niet kon zien of ze hem iets voeren. Daarop begonnen ze mij uit te schelden en te bedreigen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:11

En als je de politie inlicht?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 14:13

Die komen niet eens. En als ze eens komen is dat met dienstwagen wat die gasten meteen zien en er dus snel weer weg zijn. Maar paar dagen later zitten ze er weer.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:14

Video opnames maken? Als de weide jullie terrein is, mogen ze niet zomaar erop komen. En als je bewijs hebt moet de politie wel wat doen.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:26

Ik vraag me toch echt af wat dat bij 4.10 voor moet stellen? Je zet haar stil, beloond haar, pakt je teugel straks en trekt haar hoofd naar de buitenkant en rijd dan verder..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:23

_Zoe schreef:
Ik vraag me toch echt af wat dat bij 4.10 voor moet stellen? Je zet haar stil, beloond haar, pakt je teugel straks en trekt haar hoofd naar de buitenkant en rijd dan verder..

MaricoGraphy schreef:
Aan stelling werken probeer ik. Ik geef namelijk korte trekjes aan de teugel om zijn hoofd laag te brengen maar dit werkt nog niet bij hem.

Ws stelling? (Wat overigens niet de juiste manier is om dit zo te vragen)

Dat hij niet reageert op korte trekjes (zagen genoemd) om zijn hoofd laag te doen, is best begrijpelijk. Leer hem dit ook alsjeblieft niet aan. Je krijgt dan wel het bekende krulletje dmv wijken voor druk (Trekjes/zagen) maar het enige wat hij doet is jouw hand ontwijken.

Ik hoop dat je goed les krijgt van je vriendin, en dat zij je dit ook duidelijker kan uitleggen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 19:47

heb dinsdag weer les gehad.
Deze keer vrij in de piste ipv aan de longe. Heb ook figuren moeten rijden en het paard echt aan het werk moeten zetten.
Dit gaan we zondag opnieuw doen. Aan stelling gaan we samen werken maar eerst werken aan beenhulpen en balans. Zelf heeft ze ook op astra gereden en ook mogen ervaren hoe koppig hij kan zijn :P

Edit: sinds vrijdagavond heb ik de hangjongeren niet meer gezien. Hoop dat ze er zondag ook niet zitten. Anders licht ik meteen de politie in.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:15

Je beugels 3 gaten langer doen :j
Verder teugels korter want steeds los-vast is ook niet prettig voor je paard, verder kan je nooit rustige en goede teugelhulpen geven met zo'n contact. Ga dan wel mee in de beweging als je de teugels op maat hebt.
Zorg ervoor dat de pony niet uit zichzelf in stap valt, als hij moet draven moet hij dat blijven doen. Als jij niet consequent bent dan doet een slimme pony alleen wat hoofdnoodzakelijk is als hij wat flegmatiek is aangelegd...
Hij doet wat jij hem geeft zegmaar.
Verder zorg dat ie recht blijft lopen want de ene keer doet ie z'n hoofd heel erg naar buiten of binnen, of zelfs een stuk dat ie schouderbuitenwaarts loopt?
Oh en als je niet met 100% volle aandacht bij je paard kan zijn kan je dat ook niet van je paard naar jou toe verwachten, houd daar rekening mee :)

Succes!