ET back on track, hard work pays off!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

ET back on track, hard work pays off!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:19

Hoihoi!
Ik vond het wel tijd voor weer een nieuw-rijtopic van ons. Vorige week zaterdag is Ingvild van Can bij ons langs geweest om [naam] op de foto te zetten voor haar portfolio, en heeft ze tevens wat rijfoto's van ons gemaakt.

Een linkje naar onze laatste HAW:
[RT-HAW] Springpaard [naam] in de dressuurtraining!

En voor degene die [naam] niet kennen:
[naam]
v. Wizzerd (Indoctro X Corland)
6 jaar
1.73, merrie, springgefokt
L1 met winst
Ruim 1,5 jaar bij mij

In de tussentijd zijn [naam] en ik verhuist en staat ze nu bij iemand aan huis. Ik merk een enorm veel verschil aan haar. [naam] heeft veel meer rust in d'r koppie omdat er veeel minder prikkels zijn dan op de "grote" stal waar wij vandaan komen. Dit merk ik ook zeker terug in het rijden. Ze is 'rustiger' en lijkt zich beter te kunnen concentreren op wat ik van haar vraag. Ze zit goed in d'r vel, is vrolijk, kijkt levenslustig uit d'r ogen en is helemaal op d'r gemak. Staat de hele dag in de wei samen met d'r maatje en 's nachts in een buitenstal met open luik. De beste keus die ik ooit gemaakt heb :o

Ik moet wel eerlijk zeggen dat wij de afgelopen tijd heel erg veel buitenritten gemaakt hebben en het dressuur een beetje links hebben laten liggen. Sinds begin maart al een wedstrijdstop en sinds we eind maart verhuist zijn de bak ook weinig gezien. [naam] vond het allemaal erg lastig en ik was een beetje mijn plezier erin kwijt. Besloten om gewoon lekker buiten rond te gaan struinen en te crossen, want hier hadden we allebei veel meer plezier in! Langzaamaan zijn we weer in de bak gaan rijden, en wauw wat een verschil! Die echte dressuurstop van ons heeft [naam] zo goed gedaan! Ze is weer enorm werkwillig, heeft een enorme voorwaartse drang en wil weer graag werken :D Inmiddels zijn wij dus weer lekker aan het trainen en durf ik deze foto's wel op Bokt te zetten ;)
Commentaar en tips graag, mits je alles gezeten hebt en hou het netjes ;)

Gewoon even voor de leuk :) De eerste foto is september 2013, de tweede december 2014 en de derde mei 2015.
Ik zie in ieder geval verbetering :D (En ben stiekem wel erg trots op de bespieding die ze gekregen heeft :o )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waar wij op het moment mee bezig zijn.
Wij mogen nu L1 starten. We zijn dus bezig met het oefenen van het wijken en een nette middengalop.
Verder vooral opzoek naar ontspanning. Qua oprichting vraag ik helemaal niks van d'r, langzaamaan rijden we daar een beetje naartoe. Ik wil eerst dat ze zich volledig gaat ontspannen en over d'r rug gaat lopen. [naam] kan zelf tijdens het rijden een hoop spanning creëren (vooral in de galop en als het wat moeilijker wordt) en dat probeer ik eruit te krijgen.
Daarnaast nog steeds bezig met het trainen van de achterhand, zodat ze meer vanuit achter gaat lopen en minder op de voorhand valt waardoor ze ook niet meer achter de loodlijn hoeft te kruipen. Dit gaat al veel beter! Ze begint zichzelf steeds meer te dragen en gaat steeds beter vanuit achter vertrekken. Door eeuwig verruimen en verzamelen, hard work pays off ;)
Verder is linksom haar moeilijke kant. Heeft ze moeite met lengtebuiging en dat is ook zeker terug te zien in haar houding. Veel voltes en losmaken, ook hierin merk ik langzaamaan zeker verbetering.

1
Instappen. Ik vind dit wel een mooi rustig beeld, al mag ze er wel van achter wat meer onder stappen.
Afbeelding

2
Aandraven. Hier mag ze er meer doorheen blijven, drukt ze zichzelf eruit in de overgang waardoor ze ook niet over d'r rug loopt.
(Dat is dus dat stukje spanning waar ik het over had, dan doet ze dit soort kleine dingetjes)
Afbeelding

3
Hier vind ik d'r zelf mooi actief lopen.
Driehoek achter evengroot als de driehoek voor, alleen zou ze er met d'r neusje net ietsje meer uit mogen.
Afbeelding

4
Springt ze mooi van achter onder d'r lijf. Iets opgericht zonder veel te vragen.
Afbeelding

5
Hier lijkt ze weer iets op de voorhand te vallen.
Moet ik er wel even bijzeggen dat ze weer in een groeiperiode zit en achter weer een stuk overbouwt is, wat het voor haar niet makkelijker maakt.
Afbeelding

6
Dit beeld ben ik zo blij mee!
Het heeft een behoorlijke tijd geduurd voordat we rustig door de bak onder galloperen, dat bracht altijd zoveel spanning van [naam]'s kant mee.
Ik ben dus onwijs trots en vooral heel erg blij met dit beeld!
Ze blijft er netjes doorheen, heeft een mooie gecontroleerde sprong en actief vanuit achter.
Afbeelding

7
Dit vind ik zelf ook een mooi beeld.
Actief, netjes erdoorheen zonder achter de loodlijn te kruipen, begint zelfs na te geven zonden impuls te verliezen.
Afbeelding

8
Volgens mij stapte we hier vanuit halt weer weg.
Zie je gelijk dat ze nog meer affuit achter mag vertrekken.
Afbeelding

Bedankt voor het lezen en kijken, ben benieuwd wat jullie ervan vinden! :D
Ben zelf toch wel erg tevreden met de vooruitgang die mijn sensibele merrie boekt, mijn puppy wordt steeds meer echt sportpaard <3
Geduld en rust wordt beloont, en hard work pays off ;)

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: ET back on track, hard work pays off!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:37

Leuk dier :)

Maar ze mag nog veel actiever, waardoor je haar ook ronder kan maken. Ze blijft nu nog te recht in haar lijf en hals waardoor ze niet goed loslaat en dat zie je weer in de hele beweging. Ik zou heel veel overgangen en tempowisselingen mee gaan pakken om dat achterbeen te gaan activeren. Dan kan je haar ook ronder instellen zodat ze echt haar hals vanuit de schoft kan laten vallen en rondmaken. Denk dat het hele beeld dan veel beter gaat worden :)

Succes!

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:01

Hoiii, zeker verbetering! Eens met bovenstaande en ik zou ook de teugels iets korter nemen. Succes en veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:09

Die laatste foto's zijn gaaf!! :))

Wat mij opvalt is dat ze op de linkerhand haar hoofd naar binnen kantelt.
Doe jij dit zelf met je teugels of doet zij dit uit zichzelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:22

Klopt _Yvank, lengtebuiging is iets waar we veel mee bezig zijn. Grote voltes, kleine voltes, slangevoltes, alles om d'r soepeler te maken! Tempowisselingen en overgangen doen we zeker om die achterhand te versterken! Merk dat onze sprintjes op buitenrit haal al zoveel sterker gemaakt hebben, dus nu gaan we weer meer naar het "technische", "die kracht op de goede manier gaan gebruiken" om zo maar te zeggen :) Die buitenritten hebben een hele hoop goed gedaan voor de training, maar de dingetjes zoals dus die buiging in lichaam en hals moeten we weer een beetje opnieuw gaan trainen om zo maar te zeggen :)

Hiltke teugels te lang is altijd al mijn probleem :o Probeer er erg op te letten, maar betrap mezelf nog vaak op het langzaam langer laten worden, en [naam] is ook wel een goed is subtiel de teugels uit m'n hand trekken, stukje bij beetje ;)

KBK, grappig dat jedat ziet, dat doet ze inderdaad zelf. Omdat ze vooral moeite heeft met die linkerbuiging pakt ze nog wel is d'r bit links vast en kanteld dan zelf d'r hoofd (om zo niet te hoeven buigen). Wat niet in m'n OP staat is dat wij ook veel bezig zijn met rechtrichten onder het zadel, dus oa erg bezig zijn met d'r hoofd recht houden. Zelf vind ik het erg lastig; ze moet buigen om mijn linkerbeen, maar om dat kantelen 'af te leren' heeft se eigenlijk wat meer contraststelling nodig, wat het buigen voor haar weer heel lastig maakt. Ben ook zeker opzoek naar goede tips hiervoor!
(Ja heb ook les hoor! Maar tips van buitenaf zijn toch altijd fijn, mensen die er net weer anders tegenaan kijken)
Met kleine ophoudingen in combinatie met linkerbeen vraag ik d'r los. Dit gaat eigenlijk prima en dat echt vast vastpakken doet ze al niet echt meer. Bu kantel ze dus de hoofd om onder die buiging uit te komen. Tis een koppig maat vooral erg slim paard, is dus altijd even zoeken naar een werkende oplossing haha ;)
En dankjewel :D Bewegen kan ze wel haha, en als echt springpaard moet e natuurlijk altijd even laten zien dat je ook echt kan springen, altijd en overal :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:34

Ah oke, lastig is dat!
Maar als je goede les hebt, komt dat vast goed. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:44

Cleo dankjewel! :)

KBK zeker! Al jaren les van haar en heel tevreden mee. Klikt privé en qua paarden! Ze rijd [naam] ook 1x per week. Rechtrichten is natuurlijk niet iets wat binnen een paar dagen opgelost is, dus we trainen rustig verder!

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:25

Ik vind je teugels niet veel te kort hoor. Als je je paard netjes kan sturen en dingen van hem kan vragen is het goed. Of is dat niet het geval?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:44

Jawel tuurlijk wel! :) Maar ik merk inderdaad dat m'n teugels naarmate ik bezig ben steeds langer worden, tot het moment dat we bijna contact verliezen. Dus dat is wel een werkpuntje voor mij, al vind ik het zelf op deze foto's ook wel prima!

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:32

Het valt me heel erg op dat je je onderbeen wat optrekt, en een stoeltjeszit hebt in de eerste paar foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:36

Was mij zelf ook al opgevallen! Komt waarschijnlijk ook door m'n laarzen (iets te lang, nooit aan, niet soepel - nieuwe wedstrijdlaarzen, 2x mee gereden en daarna tijdelijke wedstrijdstop, voor de shoot weer eventjes uit kast getrokken) in combinatie met mijn nieuwe zadel, is allemaal een beetje wennen :o Ook heb ik de neiging m'n been af te steken, wat die zit ook niet bevorderd...
Onderbeen optrekken heb ik altijd al gedaan, ik rij ook op m'n tenen en kan m'n hakken niet uitdrukken (jaaaaaaren intensief geturnd, krijg het er niet meer uit)...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:54

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:07

Ik sluit me aan aan bovenstaande opmerkingen, maar er zit zeker echt een groot verschil al!! Mooi gedaan! Mag je zeker trots op zijn :)

Het valt me bij een paar foto's op dat je wat hol zit in je rug, met name bij de draf foto's. Ik weet niet of dat jouw natuurlijke houding misschien is, maar het is voor jou (en je paardje) fijner als jij je rug stabiel houdt. Ik heb er zelf ook moeite mee, krijg nu les waarbij we ook focussen op het kantelen van mijn eigen bekken. Zo kun je beter meebewegen met je paardje en kan zij misschien haar rug nog beter ontspannen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:19

Voor de buiging naar links (kantelen voorkomen): zorg voor goede aanleuning op rechts en laat haar zichzelf aan die teugel 'rechttrekken'. Dus inderdaad vanuit contrastelling zelf naar de linkerstelling laten komen (teveel linkerteugel zorgt voor kantelen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:19

Dankjewel :D En ja, snap ik helemaal, maar zelf kan ik mijn onderrug niet ontspannen en ook niet rechthouden :( Ik zit inderdaad altijd met een holle rug, bij alles wat ik doe... Laten we het erop houden dat paardrijden niet altijd even leuk is, en ik nu al 3/4 jaar (en waarschijnlijk gewoon blijvend) last heb van m'n rug ;) We zullen het dus hiermee moeten doen ;) Zeker met draven (en al helemaal met springen) voel ik het altijd weer even. Die holle rug kan ik dus helaas niks aan doen, want zodra ik die op het paard probeer recht te houden (zelfs wat te bollen af en toe) verga ik van de pijn ;)

FCSA schreef:
Voor de buiging naar links (kantelen voorkomen): zorg voor goede aanleuning op rechts en laat haar zichzelf aan die teugel 'rechttrekken'. Dus inderdaad vanuit contrastelling zelf naar de linkerstelling laten komen (teveel linkerteugel zorgt voor kantelen).

Bedankt voor de tip! Ik probeer inderdaad zo min mogelijk aan die linkerteugel te komen, om dezelfde rede als jij hier noemt. Enkel wat losvragen, verder niet.
En dan wel in combinatie met linkerbeen neem ik aan? [naam] kan hier namelijk weer heel mooi onderuit komen door met contrastelling d'r kont naar binnen te gooien...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:24

Ja, linkerbeen erbij of met twee handen weer recht zetten (en daarna links weer los). Kan ze schoudervoor? Dan kun je ook dmv schoudervoor linksom betere aanleuning op rechts krijgen (en betere buiging naar links).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:25

Schoudervoor kan ze een beetje, druk dan vaak d'r hoofd er weer uit maar de rest van d'r lichaam doet wat het moet doe ;) Ga dat wel even proberen!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:26

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:28

Dankjewel! :D

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:47

Anoniem schreef:
Dankjewel :D En ja, snap ik helemaal, maar zelf kan ik mijn onderrug niet ontspannen en ook niet rechthouden :( Ik zit inderdaad altijd met een holle rug, bij alles wat ik doe... Laten we het erop houden dat paardrijden niet altijd even leuk is, en ik nu al 3/4 jaar (en waarschijnlijk gewoon blijvend) last heb van m'n rug ;) We zullen het dus hiermee moeten doen ;) Zeker met draven (en al helemaal met springen) voel ik het altijd weer even. Die holle rug kan ik dus helaas niks aan doen, want zodra ik die op het paard probeer recht te houden (zelfs wat te bollen af en toe) verga ik van de pijn ;)

Dat is duidelijk! Dacht ook al dat het misschien uit jezelf al kwam :) Maar verder, nogmaals, echt een top resultaat!