Ik vond het wel tijd voor weer een nieuw-rijtopic van ons. Vorige week zaterdag is Ingvild van Can bij ons langs geweest om [naam] op de foto te zetten voor haar portfolio, en heeft ze tevens wat rijfoto's van ons gemaakt.
Een linkje naar onze laatste HAW:
[RT-HAW] Springpaard [naam] in de dressuurtraining!
En voor degene die [naam] niet kennen:
[naam]
v. Wizzerd (Indoctro X Corland)
6 jaar
1.73, merrie, springgefokt
L1 met winst
Ruim 1,5 jaar bij mij
In de tussentijd zijn [naam] en ik verhuist en staat ze nu bij iemand aan huis. Ik merk een enorm veel verschil aan haar. [naam] heeft veel meer rust in d'r koppie omdat er veeel minder prikkels zijn dan op de "grote" stal waar wij vandaan komen. Dit merk ik ook zeker terug in het rijden. Ze is 'rustiger' en lijkt zich beter te kunnen concentreren op wat ik van haar vraag. Ze zit goed in d'r vel, is vrolijk, kijkt levenslustig uit d'r ogen en is helemaal op d'r gemak. Staat de hele dag in de wei samen met d'r maatje en 's nachts in een buitenstal met open luik. De beste keus die ik ooit gemaakt heb

Ik moet wel eerlijk zeggen dat wij de afgelopen tijd heel erg veel buitenritten gemaakt hebben en het dressuur een beetje links hebben laten liggen. Sinds begin maart al een wedstrijdstop en sinds we eind maart verhuist zijn de bak ook weinig gezien. [naam] vond het allemaal erg lastig en ik was een beetje mijn plezier erin kwijt. Besloten om gewoon lekker buiten rond te gaan struinen en te crossen, want hier hadden we allebei veel meer plezier in! Langzaamaan zijn we weer in de bak gaan rijden, en wauw wat een verschil! Die echte dressuurstop van ons heeft [naam] zo goed gedaan! Ze is weer enorm werkwillig, heeft een enorme voorwaartse drang en wil weer graag werken

Commentaar en tips graag, mits je alles gezeten hebt en hou het netjes

Gewoon even voor de leuk

Ik zie in ieder geval verbetering

Waar wij op het moment mee bezig zijn.
Wij mogen nu L1 starten. We zijn dus bezig met het oefenen van het wijken en een nette middengalop.
Verder vooral opzoek naar ontspanning. Qua oprichting vraag ik helemaal niks van d'r, langzaamaan rijden we daar een beetje naartoe. Ik wil eerst dat ze zich volledig gaat ontspannen en over d'r rug gaat lopen. [naam] kan zelf tijdens het rijden een hoop spanning creëren (vooral in de galop en als het wat moeilijker wordt) en dat probeer ik eruit te krijgen.
Daarnaast nog steeds bezig met het trainen van de achterhand, zodat ze meer vanuit achter gaat lopen en minder op de voorhand valt waardoor ze ook niet meer achter de loodlijn hoeft te kruipen. Dit gaat al veel beter! Ze begint zichzelf steeds meer te dragen en gaat steeds beter vanuit achter vertrekken. Door eeuwig verruimen en verzamelen, hard work pays off

Verder is linksom haar moeilijke kant. Heeft ze moeite met lengtebuiging en dat is ook zeker terug te zien in haar houding. Veel voltes en losmaken, ook hierin merk ik langzaamaan zeker verbetering.
Instappen. Ik vind dit wel een mooi rustig beeld, al mag ze er wel van achter wat meer onder stappen.

2
Aandraven. Hier mag ze er meer doorheen blijven, drukt ze zichzelf eruit in de overgang waardoor ze ook niet over d'r rug loopt.
(Dat is dus dat stukje spanning waar ik het over had, dan doet ze dit soort kleine dingetjes)

3
Hier vind ik d'r zelf mooi actief lopen.
Driehoek achter evengroot als de driehoek voor, alleen zou ze er met d'r neusje net ietsje meer uit mogen.

4
Springt ze mooi van achter onder d'r lijf. Iets opgericht zonder veel te vragen.

5
Hier lijkt ze weer iets op de voorhand te vallen.
Moet ik er wel even bijzeggen dat ze weer in een groeiperiode zit en achter weer een stuk overbouwt is, wat het voor haar niet makkelijker maakt.

6
Dit beeld ben ik zo blij mee!
Het heeft een behoorlijke tijd geduurd voordat we rustig door de bak onder galloperen, dat bracht altijd zoveel spanning van [naam]'s kant mee.
Ik ben dus onwijs trots en vooral heel erg blij met dit beeld!
Ze blijft er netjes doorheen, heeft een mooie gecontroleerde sprong en actief vanuit achter.

7
Dit vind ik zelf ook een mooi beeld.
Actief, netjes erdoorheen zonder achter de loodlijn te kruipen, begint zelfs na te geven zonden impuls te verliezen.

8
Volgens mij stapte we hier vanuit halt weer weg.
Zie je gelijk dat ze nog meer affuit achter mag vertrekken.

Bedankt voor het lezen en kijken, ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Ben zelf toch wel erg tevreden met de vooruitgang die mijn sensibele merrie boekt, mijn puppy wordt steeds meer echt sportpaard

Geduld en rust wordt beloont, en hard work pays off