Paard omscholen, wie heeft ervaring? Verhalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NotYourLine

Paard omscholen, wie heeft ervaring? Verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 18:28

Hoihoi Bokkers! :wave:

Ik ben niet van plan zelf een switch te maken van discipline, maar de gedachte kwam vanmorgen naar boven toen ik het met mijn vader over lange regenjassen had. Hij vond dat daar dan wel een cowboyhoed bij hoorde. En ik bedacht dat ik dan mijn Fries om ging scholen naar een westernpaard :Y)

Maar alle gekkigheid op een stokje: wie heeft zijn paard wel eens omgeschoold naar een andere discipline? Van dressuur naar western? Van springen naar NH?
Of moest je noodgedwongen omscholen door ziekte? Dat je bijvoorbeeld eerst lange Endurance-ritten het allerliefste maakte, maar dat je door (ziekte/tijd?) VD bent gaan doen?
Ik noem maar wat. :P

Zijn er dus Bokkers die ooit een discipline-switch gemaakt hebben & waarom? Met welk ras heb je dit gedaan? Heb je er (intensieve) begeleiding bij gekregen? En bovenal: is het het allemaal waard? Heb je nu meer plezier of vind je "de oude discipline" ook nog heel erg leuk?

Ik ben erg benieuwd naar al jullie verhalen! Barst los zou ik zeggen! *\o/*

Groetjes Sarah :)

NotYourLine

Re: Paard omscholen, wie heeft ervaring? Verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 19:46

Helemaal niemand? :?

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:52

Tja. Hier hoor ik wel eens positieve en negatieve verhalen over. Ligt gewoon echt aan hoe het paard is denk ik.
Meeste verhalen die ik heb gehoord zijn wel via, via hoor. Dus weet het ook niet precies. Wat ik hoor is inderdaad dat de begeleiding bij hun wel heeft geholpen. Maar goed ik denk dat begeleiding in alle gevallen wel verstandig is. Denk niet dat ik heel help vol ben maar zeg gewoon wat ik heb gehoord haha :+.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 19:58

Hillady schreef:
Tja. Hier hoor ik wel eens positieve en negatieve verhalen over. Ligt gewoon echt aan hoe het paard is denk ik.
Meeste verhalen die ik heb gehoord zijn wel via, via hoor. Dus weet het ook niet precies. Wat ik hoor is inderdaad dat de begeleiding bij hun wel heeft geholpen. Maar goed ik denk dat begeleiding in alle gevallen wel verstandig is. Denk niet dat ik heel help vol ben maar zeg gewoon wat ik heb gehoord haha :+.

Elke toevoeging is er één! :j

Maar wat betreft instructie denk ik ook dat dat wel heel veel toegevoegde waarde heeft inderdaad.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:59

Ik heb wel een soort van switch gemaakt met mijn paardje!

Mijne is een draver die, toen ik hem kreeg, 'omgeschoold' was voor recreatie. Tot ik merkte dat hij erg veel last kreeg van zijn rug en voorbenen door veel gewicht naar voren te verplaatsen. Zijn zwaartepunt ligt namelijk verder naar voren omdat hij gebouwd is om snelheid te maken.

Ik ben vorig jaar begonnen met rechtrichten aan de hand en nu hebben we ook les onder de man. Voor het eerst voor hem in de bak haha, dat was nog een uitdaging met die bochtjes. Maar inderdaad alles onder begeleiding! Niet zelf gaan klooien..

Ik zie nu al ontzettende verbetering en hij heeft een veel betere bespiering en balans gekregen! Dus zeker een goede keus geweest, al hebben we nog een lange weg te gaan tot het helemaal normaal is haha. Maar ons doel is nu gewoon lekker en relaxed kunnen rijden :)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 20:04

mijntje92 schreef:
Ik heb wel een soort van switch gemaakt met mijn paardje!

Mijne is een draver die, toen ik hem kreeg, 'omgeschoold' was voor recreatie. Tot ik merkte dat hij erg veel last kreeg van zijn rug en voorbenen door veel gewicht naar voren te verplaatsen. Zijn zwaartepunt ligt namelijk verder naar voren omdat hij gebouwd is om snelheid te maken.

Ik ben vorig jaar begonnen met rechtrichten aan de hand en nu hebben we ook les onder de man. Voor het eerst voor hem in de bak haha, dat was nog een uitdaging met die bochtjes. Maar inderdaad alles onder begeleiding! Niet zelf gaan klooien..

Ik zie nu al ontzettende verbetering en hij heeft een veel betere bespiering en balans gekregen! Dus zeker een goede keus geweest, al hebben we nog een lange weg te gaan tot het helemaal normaal is haha. Maar ons doel is nu gewoon lekker en relaxed kunnen rijden :)

Ah wat leuk! Klinkt erg goed en een fijne 'switch'! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:08

Niet banketstaaf bedoelt, maar rechtrichten is geen discipline oid, dat hoort gewoon bij de dressuur := Of dat nu aan de hand of onder de man is.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:24

Haha ja dat weet ik :) maar van recreatie naar dressuur was voor mijn dravertje ook al een hele stap! En ik dacht, ik specificeer een beetje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:25

Ja ok op die fiets.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:35

Snuffel eens rond in het westerndeel van Bokt, in western algemeen staan diverse verhalen van mensen die de overstap gemaakt hebben en hun ervaringen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:39

Ik had al een poos minder plezier in het rijden en western heeft me altijd erg gefascineerd. Dus jaren geleden de stoute schoenen aangetrokken en instructie gezocht. Het beviel mij prima en mijn pony ook. Jaren later rijd ik niet meer op haar, omdat ik mezelf te groot vind. Nu loopt ze soms voor de wagen of rijdt mijn achternichtje op haar (gewoon engels). Ze is een papierloze welsh en ik moet zeggen dat haar westernpakje haar schitterend stond

http://img853.imageshack.us/img853/5787/fnx9.png

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 17:44

cissy schreef:
Snuffel eens rond in het westerndeel van Bokt, in western algemeen staan diverse verhalen van mensen die de overstap gemaakt hebben en hun ervaringen.

Thanks! :)

capopjekop schreef:
Ik had al een poos minder plezier in het rijden en western heeft me altijd erg gefascineerd. Dus jaren geleden de stoute schoenen aangetrokken en instructie gezocht. Het beviel mij prima en MIJN pony ook. Jaren later rijd ik niet meer op haar, omdat ik mezelf te groot vind. Nu loopt ze soms voor de wagen of rijdt mijn achternichtje op haar (gewoon engels). Ze is een papierloze welsh en ik moet zeggen dat haar westernpakje haar schitterend stond

http://img853.imageshack.us/img853/5787/fnx9.png

Wat een plaatje inderdaad! :o

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:22

Ik heb met mijn oudste merrie de overstap van engels naar het western gemaakt, wel onder begeleiding. Mijn merrie reageerde erg goed op deze manier van rijden, toen ze jonger was was ze vaak van het staken, schrikken en vervelend doen. Door de overstap naar het western is ze veel makkelijker geworden, dit past schijnbaar beter bij haar.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:34

je hoeft toch geen keuze te maken: je kan je paard zo veelzijdig mogelijk opleiden. Juist leuk en zo train je steeds weer andere spiercombinaties.

Mijn paard loopt dressuur onder het zadel, is western beleerd, maar ook dressuur voor de koets, ze wordt Working Equitation getraind, maar ook vaardigheid voor de koets, maar ook buiten, etc.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:06

Ik heb ruim 2 jaar geleden de overstap van dressuur naar western gemaakt met mijn haflinger. Het bevalt heel goed. Ik vind het relaxter rijden, mijn haflinger had moeite met wat meer oprichten en mag nu wat lager blijven, waardoor hij makkelijker ontspant. Hij is te horizontaal gebouwd voor oprichting, met een lage luchtpijp die wat af gaat knellen. Neusje eruit helpt goed, alleen daar word je in de dressuur op afgestraft. Heel jammer, want ik ben wel een dressuurruiter. Nu mag hij wat lager blijven in de aanleuning, waardoor hij het anatomisch gewoon beter trekt.

Overigens denk ik wel dat ik de overstap niet had gemaakt als ik mijn huidige instructeurs eerder had leren kennen. Het zijn wel westerninstructeurs, maar met de manier waarop ik nu rijd, had ik prima dressuur kunnen rijden. In de basis ben je toch met hetzelfde bezig: rechtrichten, soepel maken, ontspanning, enz.
Ik heb er in ieder geval wel een heel blij paard van gekregen :D

En voor het beeld wat foto's.
Dressuur: https://lh5.googleusercontent.com/-udzO ... G_8870.JPG
Western: http://i57.tinypic.com/2v2axp0.jpg