Daroma (Wonderboy x Jetset-D) geslaagde M2-debuut!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Daroma (Wonderboy x Jetset-D) geslaagde M2-debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 20:13

Na maanden trainen hadden we vandaag eindelijk ons M2-debuut. Ik had mijn grootste twijfels over dit debuut, omdat ik (als echte perfectionist) de nieuwe oefeningen in het M2 nog niet goed genoeg bevestigd vond.

Vorige maand heb ik mee mogen rijden bij een clinic van Rien van der Schaft, tijdens de Masterclass van Paard&Lifestyle. Heb hier heel veel van op gestoken en dit de afgelopen weken veel meegenomen in onze training: [RT-HAW] Daroma (M2) Paard&Lifestyle masterclass Rien van der Schaft

Het was uiteindelijk een zeer geslaagde wedstrijd. De nieuwe onderdelen zoals de travers, stap-galop, galop-stap en keerwendingen mogen nog veel en veel beter. Maar ben dik tevreden. Paar maanden geleden reed ik 1 van mijn laatste M1 wedstrijd bij dezelfde jury als van vandaag. Toen reed ik net aan 2x 180, waarbij de jury bij veel onderdelen had aangegeven dat ze meer van achter moest/bergopwaarts en meer de neus op de loodlijn. Dus het was best spannend of ook hij onze vooruitgang zag.

En die zag hij ook zeker! Ik ging naar huis met 2x een eerste prijs, met als punten: 193 (1e proef) en 180 (2e proef). Ben hartstikke trots, het zijn geen perfecte proeven maar onze progressie is duidelijk te zien. In januari gingen we zo nog de ring door: [RT-HAW] [video] Dressuurwedstrijd Daroma (v. Wonderboy, 6 jr.) M1

En dan nu de filmpjes van vandaag (tip: zet de filmpjes op HD):

Proef 1

Protocol proef 1:
Afbeelding

Proef 2

Protocol proef 2:
Afbeelding

En dan nog een foto van de Masterclass van vorige maand die echt nog met jullie wilde delen:
Afbeelding

Basilicium

Re: Daroma (Wonderboy x Jetset-D) geslaagde M2-debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:53

Van harte gefeliciteerd met jullie debuut! Die foto uit de masterclass van het vorige topic is écht een plaatje :) Ik heb het idee dat stap de moeilijkste gang voor haar/jullie is. Is dit iets waar jij je in herkent?

Hen001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:09

Nette proeven en je zit er netjes op. Af en toe drukt ze haar rug wat weg en komt ze met haar hoofd ook eruit, zoals bij overgangen terug. Probeer haar daar nageeflijk te houden en haar dan wat ruimte te geven zodat ze weer wat meer lengte in de hals krijgt. Goed terugrijden op je zit! Nogmaals, netjes gereden en een leuke combinatie!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 10:05

@ Basilicium: de stap is niet onze moeilijkste gang, wel het verzamelen in het algemeen vinden we nog lastig. En dit valt het meeste op in stap. Ze wilt graag traag worden ipv verzameld.

@ Hen001: klopt hoor! Vond haar achteraf ook wel wat te kort in de hals de gehele proef, maar gelukkig wel met haar neus op de loodlijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:20

Sorry, maar ik had als ik jouw was nog even thuis gebleven. Ik vind het nl. niet M2 waardig. En je mag dan ook ontzettend blij zijn met je punten. Maar ik mis toch een stuk lengtebuiging in je proeven. Ook de verzameling zie ik niet terug in de proeven. Keertwendingen zijn allemaal om de middenhand gedraaid ipv om de achterhand. En zo kan ik nog wel eventjes doorgaan. Vind jullie in het topic over de clinic bij Rien van der Schaft veel beter lopen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:25

Hoewel ik jullie super leuk vind en heel veel complimentjes heb gegeven in het Rien topic.. Moet ik eerlijk zeggen dat ik de punten ook wel aan de hoge kant vind voor deze proeven. Ik vind haar nu niet constant genoeg in de aanleuning. De midden gangen moeten voor het M2 echt wel flitsender (dat kunnen jullie ook makkelijk, heb ik bij Paard & Lifestyle gezien) en de impuls moet ook wel echt beter.
Het is verder nog steeds een vriendelijk en fijn beeld, maar ik denk dat jullie veel beter kunnen!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 10:26

FriesWytske schreef:
Sorry, maar ik had als ik jouw was nog even thuis gebleven. Ik vind het nl. niet M2 waardig. En je mag dan ook ontzettend blij zijn met je punten. Maar ik mis toch een stuk lengtebuiging in je proeven. Ook de verzameling zie ik niet terug in de proeven. Keertwendingen zijn allemaal om de middenhand gedraaid ipv om de achterhand. En zo kan ik nog wel eventjes doorgaan. Vind jullie in het topic over de clinic bij Rien van der Schaft veel beter lopen.

Het kan dat je het niet winstwaardig vindt, de jury blijkbaar wel en dat is het belangrijkste. Ja er zijn zat dingen waar nog aan gewerkt moet worden en daar gaan we ook mee aan de slag.

Ondertussen starten we lekker verder en nemen het commentaar van de juryleden mee.

En de masterclass was natuurlijk heel iets anders dan een proef.

@ Caatje87: tuurlijk moet het allemaal veel beter nog, het was niet voor niets onze eerste keer M2. Ik start niet met als doel veel winstpunten te rijden. Ik rijd wedstrijden om te kijken waar we staan in de training en waar de knelpunten liggen.

Heb gister met een fijn gevoel gereden en paard voelde ook erg fijn. 2e proef was ze echt moe en dat zie je ook terug in de proef.

De gangen van Daroma worden vaak goed gewaardeerd waardoor de punten gauw hoger liggen dan bij een simpel basis paard. Ook als er dingen mis gaan. Sommige onderdelen hadden zeker strenger beoordeeld mogen worden in mijn ogen, maar ik bepaal niet dat doet de jury.

Vanuit deze proeven ga ik weer flink doortrainen, kan er lekker op voortborduren. En dat is het belangrijkste toch?

Ben gelukkig zelfverzekerd genoeg om ook de niet perfecte momenten hier te laten zien. Ben ontzettend trots wat we tot nu toe bereikt hebben. In mei 2014 reden we voor het eerst L1 na een half jaar blessure leed waar Roma bijna aan onderdoor ging. En nu een jaar later is Roma geen slappe merrie meer maar een steeds sterker wordende M2 paard.

Komende maanden zal het alleen maar beter worden en wie weet... Zijn we in het najaar alweer aan het doortrainen voor het Z1.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:18

Proef 1 vond ik erg prettig om naar de kijken, zeker nog verbeter punten zoals de keertwendingen (1ste proef matig, 2de proef gewoon slecht), SB is ook te magertjes (2de proef travers is ook nog te onbevestigd) en wat andere kleine stukken. Al met al vond ik proef 1 wel WP waardig.

de 2de proef vond ik niet WP waardig (eerder rond de 170 punten), denk ook dat je veel sympathie hebt gekregen van die jury puur op de kwaliteit van het paard en te veel bleef hangen in wat hij de 1ste proef had gezien en ja dan heb je weleens mazzel.

Maar denk dat er zat mensen zijn die weleens een mazzeltje hebben. Paard heeft gewoon veel potentieel (Rien zei het ook al dat je een heel goed paard onder je kont hebt), juryleden zijn ook niet blind........

Daarnaast heb je een rustige hand, stille en goede houding en je blijft rustig ook al gaat het compleet de mist in. En wat je ook ziet in de beoordeling is dat het paard goede gangen heeft en de jury dit als zodanig beoordeeld en dat levert je gewoon een extra voordeel op tov een gemiddeld paard.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:55

Hey leuk gefeliciteerd!!!

Vind het zeker beter dan de M1 proeven je blijft er nu meer aan rijden En toch nog sympathiek :o
In je tweede proef waren jullie allebei ook wat moe denk ik kan gebeuren En ja in de training lopen ze altijd beter dan in de proef Kan je nog net even volte maken voor je sb enz Maar in je proef moet je toch een beetje smokkelen

Klein puntje is dan toch wel de aanleuning en iets loser in de buiging maken echt om dat binnen been De oefeningen geef je zelf al aan kan wat meer bevestigd

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:15

Ik ga vanavond even goed kijken en reageren...

Maar ik denk dat je paard (heb gisteravond vluchtig gekeken) veel beter tot z'n recht komt in een grote baan. Het M2 is gewoon een rotklasse wat betreft de grootte van de baan. Zou je dat in 20x60 moeten rijden, zou het een stuk eenvoudiger zijn! Je hoort niet voor niets het meeste geklaag over het M2, en dan heeft het vaak weinig te maken met de oefeningen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:24

Gaaf dier!
Ik vind je groeten erg haastig ogen van achter.
Je komt aan, halt, even snel groeten en hups verder. Het staat netter als je even de tijd neemt met groeten.
Verder mag ie nog wat constanter in de aanleuning, en viel mij op dat hij vlak voor de keertwending wat dribbelt, ook al is het nieuw, probeer toch die rust er in te houden.

Succes :)!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:58

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 21:35

@ studiemiep: 2e proef ben ik het zeker met je eens. Veelte veel fouten voor een M2 proef, jury heeft veel door de vingers gezien. Weet ook zeker dat ie door onze vooruitgang vergeleken met vorige keer mee heeft genomen.

En bedankt over wat je over Daroma en haar potentie zegt. Krijg dat inderdaad vaker te horen, ook van zeer ervaren en gerespecteerde paardenmensen. Erg leuk! Dat zorgt inderdaad vaak voor goede punten voor de gangen en daardoor worden fouten ook vaak meer door de vingers gezien.

Ben zelf zo trots op mijn houding en mijn rijstijl, dankjewel!

@ dresjoepie: Dankjewel! Wilde inderdaad blijven rijden en niet ouur focussen op de proef en de onderdelen los van elkaar. En dat is vooral in de 1e proef aardig gelukt! 2e proef werden we inderdaad beide wat moe, vind de 2e proef ook wat lastiger omdat de onderdelen elkaar daar sneller opvolgen.

@ Janine1990: klopt hoor, geef mij maar het Z1. Vind de M2 veel lastiger dan het Z1, had ik met mijn andere paard jaren terug ook al. Kan niet wachten totdat we de M2 gedag kunnen zeggen haha.

@ Ess_Ramona: zal eens op het halthouden letten, is mij nog niet eerder opgevallen. In de nieuwe oefeningen moet de aanleuning zeker constanter. En bij de keerwendingen, moet ze inderdaad beter gaan verzamelen. Verzameling vindt ze nog erg lastig, omdat ze liever groot stapt (wat weer goed van pas komt bij de uitgestrepte stap, haal daar vaak een 7,8 of 9 voor).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:56

Zo, een beetje later dan ik met mezelf had afgesproken. Maar toch nog even een uitgebreider berichtje van mijn kant.

Ik vind dat je in draf de aanleuning heel mooi open en voor de loodlijn hebt wanneer je rechtuit rijdt. In een oefening is dit natuurlijk heel moeilijk vast te houden, wat je ook ziet in de stap en keertwendingen (duh, viertakt gang dus veel lastiger!). Ik denk dat dit een stukje persoonlijke voorkeur in zit. Naar mijn idee is de aanleuning in de kaak op dit moment wat strak, wat ook logisch is, want je paard doet natuurlijk haar uiterste best en jij ook, maar het is gewoon lastig op dit moment.
Waar je naar mijn idee naartoe moet werken is dat de hals hierin wel gebogen blijft, want met name in stap is het net alsof er alleen een knik in de nek zit en de rest van de hals gewoon stijf staat. Het is een beetje lastig om in woorden uit te drukken.

Naar mijn idee is het van belang om het paard vanuit de schoft te laten rijzen, waardoor de hals ook makkelijker hoog en gebogen blijft, terwijl de nek wel het hoogste punt blijft. Veel voorwaarts neerwaarts rijden waarbij de schoft het hoogste punt wordt kan hierbij helpen, daarin natuurlijk veel overgangen maken. Hiermee zal creëer je ook meer sprong in galop, wat naar mijn idee iets mist.

Sowieso mis ik wat afdruk, maar ik kan het wel begrijpen. Jullie zijn volgens mij nog maar kort een combinatie en jullie zijn overal doorheen gevlogen! Daar is wel wat rijkunst voor nodig, niet iedereen kan dat. Je paard heeft echter nog wel tijd nodig om deze groei lichamelijk nog beter te uiten. Kracht en nog meer gewicht opnemen van achter zal die afdruk met tijd waarschijnlijk helemaal goed maken!

Nog een klein puntje van kritiek. Verzamelde stap is geen langzame stap ;) Maar daar staat tegenover dat je je paard de keertwending op dit moment wel in alle rust aanleert, waar het bij andere ruiters nog wel eens mis gaat! Een grote stap is lastig verzamelen, dus dat is in dit geval ook een struikelblok. Ik vermoed eigenlijk dat je al wel bezig bent met het actiever maken van de verzamelde stap.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 13:47

@ Janine1990: Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie! De keerwendingen vinden we momenteel nog erg lastig, zeker wat je zegt qua verzamelen. Roma wilt het liefst groot stappen en als ik haar wil verzamelen gaat ze eerder "langzaam" stappen. Dit willen we niet, ze moet kleiner stappen zonder haar activiteit te verliezen. Maar wat je zegt.. Nu heeft ze in ieder geval de tijd om na te denken waar ze haar benen moet laten haha. Anders laat ze nog wel eens haar spilbeen staan en dan heb ik liever dat ze de keerwendingen nog wat "verprutst" dan dat.

Waarschijnlijk wat je bedoelt is dat ze vanuit de schoft meer rond moet komen, dus niet koppie erop en hals recht houden. Dus echt vanuit de schoft inderdaad laten rijzen. Normaal heeft ze hier geen problemen mee, maar.. We zijn de laatste tijd wel erg bezig geweest met neus op de loodlijn en nek hoogste punt. Voorheen had ze dit nog niet helemaal en dan was het een stuk makkelijker natuurlijk. Vond haar achteraf op de filmpjes ook wat kort worden in de hals. Lang en laag doen we elke training, zowel tussendoor als tijdens de coolingdown.

En wat je zegt qua snel gaan.. Wow wat een compliment, dankjewel! In mei 2014 zijn we voor het eerst L1 gestart na een 6 maanden durende blessureleed. En als ik erover nadenk, dat is nog maar een jaar geleden! En daarnaast wordt ze ook nog eens door mijn zusje uitgebracht op wedstrijden (is momenteel M1 startgerechtigd). Het gaat allemaal hartstikke snel.

Komende zomer gaan we lekker starten en nemen elke wedstrijd weer mee als evaluatie voor onze training. Ben ook blij dat vele de filmpjes op die manier ook hebben gekeken. Wel/geen winstwaardige proef vind ik zelf nog niet het allerbelangrijkste, dat is toch afhankelijk van de jury. Vind het belangrijker om te zien waar we staan en wat lastig is nog. Stap - galop gaat thuis bijv. best aardig, maar onder druk tijdens een proef wordt het ineens een heel ander verhaal :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:34

Ik houd je topics eigenlijk steeds in de gaten en vind heel eerlijk gezegd dat je er voor wat betreft een goede aanleuning niet op vooruit bent gegaan. Bij Rien zag het er een stuk rustiger en constanter uit.
Maar je zit natuurlijk in een nieuwe klasse, veel oefeningen in een 'kleine baan'. Ik denk dat ze daar misschien nog wat kracht voor mist. Maargoed, dat gaat ongetwijfeld met de tijd ook weer goed komen :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 11:55

Joman schreef:
Ik houd je topics eigenlijk steeds in de gaten en vind heel eerlijk gezegd dat je er voor wat betreft een goede aanleuning niet op vooruit bent gegaan. Bij Rien zag het er een stuk rustiger en constanter uit.
Maar je zit natuurlijk in een nieuwe klasse, veel oefeningen in een 'kleine baan'. Ik denk dat ze daar misschien nog wat kracht voor mist. Maargoed, dat gaat ongetwijfeld met de tijd ook weer goed komen :)

Dankjewel voor je reactie. Ik ben het niet helemaal met je eens wat betreft aanleuning. Als je mijn filmpjes van mijn M1-proeven bekijkt zie je dat ze daar wat hinkepinkt ("teugenkreupel"), veel achter de loodlijn komt, etc.

De clinic van Rien hebben we voornamelijk rechte lijnen gereden, waarbij we alleen bezig geweest zijn met de aanleuning en haar hoofd/hals houding. Daar zijn we thuis op voort gaan borduren. Ik heb vooral moeten leren om mijn handen en ellebogen meer richting het paard te brengen en daar te houden als basis houding. Dat is nog best lastig want tussen mijn oude handhouding en de nieuwe basishouding zit zeker 30 cm verschil in.

Dus wat gebeurt er tijdens een wedstrijd in een geheel nieuwe klasse in vergelijking tot de clinic van Rien? Ik ga meer richting mijn oude handhouding, waardoor ze te kort wordt in haar hals. Maar... Ze blijft wel veel makkelijker met haar neus op de loodlijn en daar zie je dus de verbetering.

En vergeet niet.. Tijdens de clinic stond er een zeer ervaren instructeur in de bak die mij ondersteunde, tijdens de proef moest ik het helemaal alleen doen :Y) haha.

En verder.. Je zegt het al zelf. Dit soort dingen hebben tijd nodig. ben ontzettend trots dat ze zich zo goed heeft kunnen houden in een M2 proef en dat ze dus toch al meer bevestigd is dan dat ik zelf dacht. Als het aan mij lag bleef ik nog maanden thuis om door te trainen, maar nu heb ik zoveel meer aan de proeven gehad dan als ik lang zou wachten. Ook heel erg blij dat ze steeds meer op achter komt, steeds beter op de loodlijn blijft lopen met nek hoogste punt (zonder dat ze dus knikt op de 3e halswervel) en dat ze bijna niet meer hinkepinkt. *\o/*

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:04

Alle begin in een nieuwe klasse is moeilijk dus dit is niet slecht. De clinic bij Rien was natuurlijk top, een proef rijden is toch anders. In een clinic krijg je de kans om fouten te herstellen, in een proef kan dat niet dus een fout wordt afgestraft. Het commentaar geeft aan waar het niet goed gaat maar over het algemeen vind ik jury 1 dan nog erg hoog zitten.
Ik mis toch wat activiteit, het mag allemaal wat sneller. Ik mis impuls, daardoor krijg je wat tactfouten en drukt ze zich te vaak eruit van voren. Ze mag dan wel achter haar oren het hoogste punt hebben en met het neusje voor de loodlijn maar ik zie teveel onderhals daarbij. Een teken dat ze nog niet los is in haar lijf. Daardoor komen de lengtebuigingen er ook niet uit en toont ze verzet met aangalopperen. Blijf oefenen met het schakelen en het losser in het lijf krijgen.
Ze heeft inderdaad goede gangen maar ze neigt nu teveel naar zweven in plaats van flitsen, als je begrijpt wat ik bedoel.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:48

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.