hoofd kantelen rechts.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

hoofd kantelen rechts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 22:36

Na de zoekfunctie gebruikt te hebben zit ik toch nog met een vraag.

Ik rijd sinds kort een nieuw paard, fijn dier, wel wat gevoelig en hevig. In het begin duidelijk vast op rechts. Nu begint het beter te gaan maar soms zijn er zo van die dagen (zoals vandaag) dat het niet zo fijn gaat. Ze neemt fijn stelling links en rechts, maar enkel in stap. Vanaf het moment dat ik aandraaf, stelling vraag rechts op de volte of e.d. kantelt ze haar hoofd. Tijdens deze stelling draait ze haar neus schuin naar links en omhoog waardoor ik het linkeroog soms zelfs zie. Indien ze kantelt in er ook geen houden aan, gaat ze hangen, neemt het bit vast en is ze uiteraard niet nagefelijk. Tot zere vingers aan toe! Draven in een ramp en over de galop zwijg ik nog maar.

Er zijn geen gebitsproblemen, ze in wel nerveus in het algemeen dus ik vermoed zelf dat ze haar soms opjaagt in het alleen zijn (staat anders 24u/7 met andere paarden in contact) maar ik betwijfel of dat het 'gevoelige puntje (scheefheid die wel eruit proberen te krijgen)' zo doet omslaan. Misschien dat de bespiering die zich aanpast wel invloed heeft op het zadel, maar dan zou ik vermoeden dat ze haar hoofd altijd kantelt en niet sporadisch.

Ik weet het niet goed op te lossen, meer teugel, minder teugel, meer binnenbeen, meer begrenzen, het helpt allemaal niet.

Ik heb morgen les, maar dan doet ze het meestal niet. Al vraag ik het ook even aan mijn lesgever.

Bedankt alvast voor de komende adviezen en ervaringen.

DiscoDipp

Re: hoofd kantelen rechts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:49

Ik volg even, herken de mijne heel erg terug in je verhaal en sinds vorige week is het ook weer raak.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:20

Ik neem aan dat je je paard eerst recht hebt gericht voor je stelling gaat vragen? Is je binnenhand niet onbewust te star? Wat ik gek vind is dat ze het niet doet als je les hebt. Blijkbaar is er iets waar je instructie je op wijst zodat je paard dan het hoofd niet kantelt. Probeer spdaar achter te komen. Laat je les een keer filmen en laat je filmen als je voor jezelf rijdt.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 21:36

Sim schreef:
Ik neem aan dat je je paard eerst recht hebt gericht voor je stelling gaat vragen? Is je binnenhand niet onbewust te star? Wat ik gek vind is dat ze het niet doet als je les hebt. Blijkbaar is er iets waar je instructie je op wijst zodat je paard dan het hoofd niet kantelt. Probeer spdaar achter te komen. Laat je les een keer filmen en laat je filmen als je voor jezelf rijdt.

Je hebt het inderdaad bij het goede einde. Omdat ze soms wat hangerig wordt ga ik soms wat verkrampen in de hand, dit is steeds erger geworden waardoor ik te streng en te hard word in de hand en haar vastzet. Daarnaast ook meer ontspannen en controle hebben over de passen. Bij het 'ruwe' contact ging ze versnellen waardoor ze haar passen niet kan afmaken, sneller naar binnen valt bij het nemen van stelling en dat compenseert door haar hoofd te kantelen. Dus meer controle door zit en stem en meer ontspannen in de hand.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:22

Het lijkt wel of je het over mijn paard hebt! Ik heb precies hetzelfde gehad. Eerst uiteraard al het medische uitgesloten en hier was niets te vinden. Mijn paard deed het zo heftig dat draven eigenlijk helemaal niet ging. Ik ben bij iemand anders gaan lessen (John Erb) en de eerste les heeft hij haar ook even gereden en ik wist niet wat ik zag, herkende mijn eigen paard niet meer! Volgens hem was er geen probleem, maar vertelde ik mijn paard niet duidelijk genoeg wat ik van haar wil. Nu alweer heel wat lessen verder en ze kantelt helemaal niet meer met haar hoofd! En loopt zelfs nagefelijk in stap, draf en galop.

Door wat kleine aanpassingen in mijn rijden loopt ze nu weer als een zonnetje! Ze is nog wel iets scheef maar geloof wel dat dat ook goed komt in de loop der tijd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 08:14

Miss vast in de atlas, ik zou een giropraktor laten komen.
Bij mij op stal was ook een paard die dit had , zat dus erg vast in de atlas en bekken,
Zere handen begrijp ik even niet, je mag nooit zere handen hebben met paard rijden, want dan ben jezelf sterk aan het worden en dat brengt je paard nog mee schade toe,
Bedenk als jij zere handen hebt , waar heeft het paard dan zeer, zeker in zijn mond, als hij altijd zo gereden word blijft hij vast zitten,

Durf met het rijden eens los te laten, ook in je zit,
Word nooit sterk want dan vraag je het paard ook sterk te worden