spanning af laten vloeien ruiter.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

spanning af laten vloeien ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 15:33

Hallo!
Ik ben nu sinds 3 weken met een hele nieuwe rij methone aan de gang doormiddel van een nieuwe instructrise. Ik heb altijd met mijn handen breed gereden, veel druk en veel gepluk. Mijn pony schud met zijn hoofd tijdens het rijden. Mijn instructrise zegt dat dit verzet is. Ik rij dus nu op een andere manier en die bevalt ons wel.
Het gaat als volgt:
* sturen:
- binnen teugel van de hals.
- buiten teugel tegen de hals (niet over de schoft).
- buitenbeen naar achter.
- buiten schouder naar achter.
* handen:
- boven de manen.
- bij elkaar.
- er niks mee doen behalve sturen.
*been:
-iedere pas aan blijven moedigen doormiddel van links-rechts-links enz. kuit geven.
Op de linkerhand gaat dit super! Geen spanning niks. Maar op de rechterhand is de echt een drama! Ik bouw zelf spanning op en dat is niet goed. In stap en gallop gaat dit dan wel weer goed maar in draf niet. Mijn houding werkt dan niet mee, de pony valt naar binnen....... ik weet niet hoe ik dit op kan lossen. Mijn instructrise is tot 20 mei op vakantie dus die kan ik nu geen berichtje sturen. Misschien weet bokt iets?
Alvast dank! :j

Selina

Re: spanning af laten vloeien ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:36

Zingen :)
Of tegen je paard of jezelf kletsen.
Of ben je wel in je hoofd rustig maar puur je lichaam niet?
Probeer door je buik te ademen en ontspan je schouders.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:38

Ik zal niet iedere pas drijven, daar krijg je een pony van die niet meer reageert op het been, en zelf geen goede beenligging.

Je benen mooi stil houden en alleen drijven als het echt nodig is. Met niets doen, meer bereiken.

Verder kan ik je niet echt helpen, zelf heb ik ook iedere week les, en 1x per maand zitles, omdat ik erg slecht ben in dressuur. :+

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:38

Elke stap drijven? Dat betekend hier piaffe of met spaanse pas, maar met gewone gangen is dat volgens mij niet nodig..

En tegen de spanning, bij mij werkt in mezelf zingen inderdaad altijd goed, of desnoods oortjes in met rustige muziek :)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:40

Waarom bouw je spanning op...omdat het niet lukt?
Zit je mss op die zijde zelf scheef in het zadel? Of is je pony scheef?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:41

Wat doet je pony als je de teugels heel losjes vasthoud? En daarmee bedoel ik geen druk op de teugels en dus het bit zetten. Hier ga je niet direct resultaat mee krijgen. Maar wel binnen een paar dagen/week. Doet ie het dan nog, zou ik toch eerst een de dierenarts erbij halen. En dan eentje die ook de tanden na kan kijken.

Zou dat eerst eens proberen ipv elke pas te gaan drijven. Dan wordt je pony op een gegeven moment doof voor je been.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 13-05-15 15:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 15:42

Selina schreef:
Zingen :)
Of tegen je paard of jezelf kletsen.
Of ben je wel in je hoofd rustig maar puur je lichaam niet?
Probeer door je buik te ademen en ontspan je schouders.

Allebei denk ik. Als ik een volte op rijd dan komt hij naar binnen en dan weet ik niet meer hoe ik het op moet lossen. Heb al op zo veel manieren les gekregen. In mijn hoofd is het druk en mijn lichaam luistert niet. Ik geef de foute aanwijzingen en daardoor loopt ponylief niet zoals ik wil maar heb ik het op het moment niet door.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:43

Om de pas been geven ben ik absoluut niet van, maar dat terzijde. Probeer bij een gespannen draf juist niet teveel druk op je beugels te houden, dit kan zorgen voor een gespannen been houding. Laat jezelf opgooien i.p.v. dat je zelf actief gaat lichtrijden. Adem in een rustig ritme naar je onderbuik toe en probeer door middel van de combinatie ademen en tellen het lichtrijden rustiger te krijgen.

In het begin zal het "je laten opgooien" een beetje onwennig en slap voelen maar probeer dat met je buikspieren op te vangen en je beenspieren niet aan te spannen, die laat je dus ondanks dat je lichtrijdt, rustig afhangen.

(Om de pas been geven creëert ook onrust, liever alleen been eraan als dat nodig is. Zo krijg je ook nooit een pony die onafhankelijk loopt en fijn aan je been is.)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 15:44

Icrack schreef:
Waarom bouw je spanning op...omdat het niet lukt?
Zit je mss op die zijde zelf scheef in het zadel? Of is je pony scheef?

Ik heb wel altijd het gevoel dat ik scheef zit naar mijn gevoel zit ik meer naar binnen. Maar de beugels zijn even lang en het zadel ligt ook niet scheef. Ook omdat ik het vrij moeilijk vind wat ik nu moet geloven en hoe ik het moet oplossen. Ik heb al op heel veel manieren les gekregen

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 15:45

Sunneva schreef:
Om de pas been geven ben ik absoluut niet van, maar dat terzijde. Probeer bij een gespannen draf juist niet teveel druk op je beugels te houden, dit kan zorgen voor een gespannen been houding. Laat jezelf opgooien i.p.v. dat je zelf actief gaat lichtrijden. Adem in een rustig ritme naar je onderbuik toe en probeer door middel van de combinatie ademen en tellen het lichtrijden rustiger te krijgen.

In het begin zal het "je laten opgooien" een beetje onwennig en slap voelen maar probeer dat met je buikspieren op te vangen en je beenspieren niet aan te spannen, die laat je dus ondanks dat je lichtrijdt, rustig afhangen.

(Om de pas been geven creëert ook onrust, liever alleen been eraan als dat nodig is. Zo krijg je ook nooit een pony die onafhankelijk loopt en fijn aan je been is.)

Oke dankje! Ik merk idd dat ik altijd heel gespannen ben qua benen. Ik vind mijn rust het meeste tijdens een buitenrit of tijdens het springen. :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:48

Ik heb het zelf ook hoor, vooral met de voltes. Zodra ik merk dat ik gefrustreerd raak maak ik een overgang naar stap, doe ik even rondje lange teugel en probeer ik het weer opnieuw. Je binnenbeen eraan houden en eventueel achter je kuit tikje met de zweep als hij je binnenbeen negeert.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 15:50

Selina schreef:
Ik heb het zelf ook hoor, vooral met de voltes. Zodra ik merk dat ik gefrustreerd raak maak ik een overgang naar stap, doe ik even rondje lange teugel en probeer ik het weer opnieuw. Je binnenbeen eraan houden en eventueel achter je kuit tikje met de zweep als hij je binnenbeen negeert.

Dankjewel voor de tip! Ik ga donderdag weer in de bak rijden (dadelijk buitenritje) en dan zal ik het eens proberen!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 15:51

Voor de rest: ook supee bedankt voor de tips! Ik ga ermee aan de slag. Zal ook eens aan mijn instructrise vragen waarom ik elke pas moet drijven. :)* +:)+

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:53

Je kan als begin eerst ook halve voltes maken ;-)

Succes in ieder geval!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:53

Twee puntjes die me opvielen..

Probeer niet elke pas te drijven, maar 1 keer drijven en dan ontspannen. De eerste paar keer zal je paard hier aan moeten wennen en zul je haar duidelijk moeten maken dat ze de gevraagde gang vast moet houden tot je wat anders vraagt. Continu drijven heeft geen zin, dat zorgt er alleen maar voor dat jij heel druk bent (misschien komt daar ook wel je spanning vandaan).

Daarnaast draai je bij een wending niet je buitenschouder naar achter, maar naar voren. Je bovenlichaam draait in de richting waar je heen gaat.

Hoe is jou paard aan de longe? Heeft ze dan ook voorkeur voor 1 kant? Is ze misschien scheef? Zit ze vast?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 16:02

Jasmijn159 schreef:
Twee puntjes die me opvielen..

Probeer niet elke pas te drijven, maar 1 keer drijven en dan ontspannen. De eerste paar keer zal je paard hier aan moeten wennen en zul je haar duidelijk moeten maken dat ze de gevraagde gang vast moet houden tot je wat anders vraagt. Continu drijven heeft geen zin, dat zorgt er alleen maar voor dat jij heel druk bent (misschien komt daar ook wel je spanning vandaan).

Daarnaast draai je bij een wending niet je buitenschouder naar achter, maar naar voren. Je bovenlichaam draait in de richting waar je heen gaat.

Hoe is jou paard aan de longe? Heeft ze dan ook voorkeur voor 1 kant? Is ze misschien scheef? Zit ze vast?

Of hij scheef is weet ik niet maar ik laat wel ieder jaar de osteopaat komen. Ik longeer met zo een longeer hulp over de schoft, tussen de benen. (Weet niet hoe dit heet)
dan ontspant de pony wel dus het ligt puur aan mij als ruiter.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:33

Ben je zelf scheef? Lichamelijke klachten?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 16:48

Jasmijn159 schreef:
Ben je zelf scheef? Lichamelijke klachten?

Heb wel rug klachten en knie klachten. :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:17

Ik dacht al dat ik het niet goed las :o Begreep hem ook niet van die buitenschouder naar achter!!!

Kan je wijken? Ga dit eens heel veel doen om te beginnen in stap Jullie moeten allebei leren te wijken voor druk In dit geval vanuit het been Probeer dan ook echt te voelen hoe die om stapt wat gebeurt er met de schouder? Wat gebeurt er met de achterhand? Wat voel ik op me teugel? ( als het goed is meer druk op de buiten teugel ) Maak je bewust van de dingen waar je mee bezig bent en dan maar even in stap dat voelt wat makkelijker

Als het principe van wijken voor druk er is Ga je dit op de volte oefenen maak je volte kleiner zeker 2/3 meter van de hoefslag aan alle kanten En drijf hem opzij voor je binnenbeen naar de hoefslag Been niet naar achter maar aan de singel houden Alles wat je met je been extra gas geeft vang je op met buitenteugel Buiten been begrensd houden en de volte weer kleiner maken enz Let op!!!! Je drijft een reactie duidelijker nog een reactie tik met zweepje achter je been Niet weg laten lopen maar opvangen

Nog een site met allemaal handige oefeningen en tips ruitergevoel (even intikken op google)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 17:22

Dankje. Wijken kan ik wel alleen moet ik nog handiger in worden. Hij word dan snel heet. Uit een kleine volte wijken kunnen we wel! :j

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:41

hoe vaker je het doet hoe handiger je wordt :D

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 18:02

Klopt helemaal!! :D

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:04

Lastig probleem, ik herken het ook wel in mezelf als iets even niet lukt.

Probeer je eerst te focussen op je eigen rust, als dat niet voor elkaar is krijg je je pony ook niet fijn voor elkaar. Ga elke keer als je voelt dat je onrustig word even terug stappen, hoofd leegmaken, of iets anders wat voor jou werkt om de frustratie en onrust kwijt te raken zoals zingen. Daarna kun je weer rustig verder oefenen.
Wat betreft de spanning in je lijf kun je ook proberen totaal te ontspannen, je hebt dan het gevoel alsof je als een pudding zit, maar dit valt meestal wel mee. Een hulp om dit te bereiken is om diep te ademen. ook los je hiermee soms al scheefheid in je eigen lichaam op, die ontstaat als je te gespannen gaat zitten.
Probeer op de volte als je paard naar binnen valt eens in die ontspannen houding van jezelf je gewicht net wat naar je buitenste zitbeenknobbel te verplaatsen (maar daarbij verder wel recht boven je paard blijven). dat kan al net wat helpen!

Veel succes!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:10

FriesWytske schreef:
Wat doet je pony als je de teugels heel losjes vasthoud? En daarmee bedoel ik geen druk op de teugels en dus het bit zetten. Hier ga je niet direct resultaat mee krijgen. Maar wel binnen een paar dagen/week. Doet ie het dan nog, zou ik toch eerst een de dierenarts erbij halen. En dan eentje die ook de tanden na kan kijken.

Zou dat eerst eens proberen ipv elke pas te gaan drijven. Dan wordt je pony op een gegeven moment doof voor je been.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 19:34

FriesWytske schreef:
FriesWytske schreef:

sorry, had je reactie niet gezien. mijn pony schud nu al veel minder met zijn hoofd. deze maand komt onze DA die tevens onze tandarts is. Qua rijden ging het vandaag al beter! heb nog extra gelet op mijn houding en mijn teugel gebruik. met een losse teugel schud hij nog wel en dan gaat een volte rijden wel met veel meer ontspanning. :)