Wijken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joppiesaus1

Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 15:17

Hoi!
Ik ben nu bezig met mijn pony met wijken,
ze snapt het wel en ze doet het ook goed.
alleen het enigste is,
ze kruist haar benen niet. zij loopt alleen opzij/vooruit tegelijk
Ze is nu bijna 6, dus ik wil het haar wel beter aanleren, aangezien ik elke keer bang ben dat ze het op oudere leeftijd niet meer wil :P
Iemand tips?

xPearl

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:18

Les nemen bij een goede instructrise?
En blijven oefenen

Joppiesaus1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 15:26

xPearl schreef:
Les nemen bij een goede instructrise?
En blijven oefenen

Instructeur twijfel ik nog even over,
ze gaat namelijk de lessen in van de manege. dusja

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:29

Je kan proberen om het eerst aan de hand te oefenen (wijken voor druk), als zij zover is dat ze dan wel kruist dan probeer je het in't zadel weer.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:17

Eigenlijk moeten we zien wat er gebeurt maar ik gok dat je pony niet goed op de eenzijdige kuithulp reageert icm een schouder die naar buiten wegvalt (lees: je begrenzing is nog niet goed) waardoor je pony schuin naar voren loopt ipv 'pootje over' gaat.

Ik het wijken beweegt een paard voorw-zijw naar het punt waar je heen wil. Het lichaam van het paard blijft daarbij paralel aan de hoefslag. (Even in Jip-en-Janneke-taal) Om het paard 'recht' te houden moet je gekruisde hulpen geven; op het binnenbeen moet het paard zijwaarts gaan maar met de buitenteugel begrens je de schouder.

Ik zou wel les gaan nemen, ondanks dat de pony de managelessen gaat lopen, zo leer je heel veel omdat je privéles krijgt en er alleen op jou gelet wordt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:28

Meestal lopen paarden over de buitenschouder weg als ze niet willen kruizen, maar gewoon op zij wil lopen. Dit kun je voelen doordat de voorkant eigenlijk te snel opzij wil gaan. Je zult de schouder beter moeten begrenzen. Begin eerst met kleine stukjes, Dus paar pasjes wijken en opzij. Gaat dat goed dan weer naar voren en zo breid je dat uit naar een hele zijde.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:42

Geef je wel de goede hulpen door?
Met deze hulpen liet mijn paard heel snel top wijken zien:
Ik wend iets af na A of C om het aan te leren, dan maak ik haar eerst recht. Na een paar passen rechtuit leg ik mijn binnenbeen iets naar achteren en op het moment dat het buitenvoorbeen naar voren gaat, druk ik aan, want dan gaat het binnenachterbeen ook naar voren, waardoor je hem opzij drukt. Dan komt het binnenvoorbeen naar voren en ontspan je je been, dan gaat het buitenvoorbeen weer naar voren (en binnenachter dus ook weer) en druk je hem weer opzij. Het is erg belangrijk dat je goed getimed been geeft.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:43

Ohja, uiteraard houd je je buitenteugel er goed bij om te begrenzen. Je binnenteugel vraagt iets stelling maar je binnenhand moet je wel ontspannen
En je gewicht verplaats je iets naar de kant waar je heen wilt.

P_Fashion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:17

Mijn lerares gaf me een boek van Carl Hester daar staat het perfect in omschreven.