buitenrit, moeite met stilstaan.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

buitenrit, moeite met stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 20:46

Hallo!
Nu het lekkere weer er weer aan komt wil ik weer buiten gaan rijden. Ik moet een drukke weg over, een spoor over en nog een openbare weg over. Op de wegen hier word enorm hard gereden. De meeste remmen ook nog niet voor ons dus ik ben genoodzaakt om stil te gaan staan. Mijn pony wil heel graag vooruit. In de bak oefen ik nu met het commando hooo en druk op de teugels. Maar ik kan hem nog niet eens een klopje geven of hij loopt weer door :+ ik ben niet iemand die heel hard en lang aan de teugels blijft trekken maar soms moet het omdat het in her verkeer niet anders kan. Ik moet voornamelijk langs beken rijden voor het bos te bereiken dus voltes gaan en blijven rijden gaat moeilijk. Heeft iemand tips voor mij? :)
alvast dank! :D

jippie5

Re: buitenrit, moeite met stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:07

Hier heb jij natuurlijk niks aan maar als mijn paard in een felle bui is heb ik precies hetzelfde probleem. Ik denk dat je in ieder geval al goed op weg bent met het aanleren van commando's. Wil hij nergens op buitenrit stilstaan of alleen bij de weg niet?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:11

Gewoon in de bak gaan oefenen met stilstaan. Je paard als het ware een soort neutrale modus aanleren.
Het ligt er erg aan of je paard vanuit angst/onzekerheid gaat lopen of vanuit gewenning.
Het is dan zaak te werken aan ontspanning, aan jullie relatie zodat ze buiten je ook volledig vertrouwt en durft te gaan stilstaan.

Anders is het een kwestie van aanleren van stilstaan. Vraag stilstaan met 1 teugel en buig anders in. Paarden gaan van nature tegen druk in, dus met twee teugels werkt averechts.
Misschien kun je eens kijken naar 9 step back up van Parelli. Dat gaat om achterwaarts vragen. Maar kan ook helpen bij een stilstaan probleem.

Topic over Right brain extrovert kan ook heel hulpzaam zijn.
Zal hem zo even editten.
[VNA] Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:13

Heb hetzelfde probleem als je les hebt kan je hier aan werken. Een goede manier om je paard stil te laten staan is met je zit dit moet je wel aanleren maar als je dat goed oefent heb je er veel aan.Maar soms moet je even streng zijn staat hij stil gelijk ontspannen nu kan ik mijn pony met kleine druk stil laten staan. (Dit werkt zo bij mijn pony kan bij elke pony natuurlijk anders zijn )

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:15

soof14 schreef:
Heb hetzelfde probleem als je les hebt kan je hier aan werken. Een goede manier om je paard stil te laten staan is met je zit dit moet je wel aanleren maar als je dat goed oefent heb je er veel aan.Maar soms moet je even streng zijn staat hij stil gelijk ontspannen nu kan ik mijn pony met kleine druk stil laten staan. (Dit werkt zo bij mijn pony kan bij elke pony natuurlijk anders zijn )

Goed gedaan, dat werkt bij de meeste paarden zo. Ze moeten de vraag snappen en beloond worden met ontspanning.
Enkel teugel oppakken als je wilt stoppen en dan in fases opbouwen tot hij stopt, dan direct loslaten en onstpannen. Weet het paard welk antwoord het moet geven én blijf je geen druk houden.
Vervolgens kun je het oefenen met alle overgangen, en ik vraag ook altijd een stapje terug.

Simuleer enge situaties in de bak en probeer het dan nog eens. Daarna pas naar buiten zou ik zeggen. Ik vind het nogal gevaarlijk als je paard niet goed kan stoppen bij alles wat je schrijft.

Lindagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:18

Herkenbaar :D ik heb geleerd, maak jezelf zwaar, binnenstelling en binnenbeen. Ondertussen ophoudingen geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:28

Het probleem zit hem vaak in spanning in de ruiter.
Geduldig halthouden oefen je het beste aan een lange teugel en je voeten uit de beugels.
Stap gewoon een beetje ontspannen over het erf en ga rustig een paar minuten met iemand staan praten terwijl je paard braaf moet wachten.
Dit kun je verder uitbouwen todat je paard het normaal vind om te stil te staan todat er een nieuw commando voorwaarts komt.
Rijpaarden horen dit wat mij betreft net zo goed te leren als koetspaarden. Echter wordt het bij de eerste groep vaak vergeten in de opleiding.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 21:32

jippie5 schreef:
Hier heb jij natuurlijk niks aan maar als mijn paard in een felle bui is heb ik precies hetzelfde probleem. Ik denk dat je in ieder geval al goed op weg bent met het aanleren van commando's. Wil hij nergens op buitenrit stilstaan of alleen bij de weg niet?

Voornamelijk op de weg. Met verkeer enzo. In het bos is het een stuk rustiger en is hij makkelijker :)

LifeWithNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:34

Ik zou het ook zoeken in de ontspanning. Probeer langzaam op te bouwen dat je paard stilstaan met iets positiefs gaat associëren (teugeldruk loslaten, even een kriebel, of iets anders wat voor jouw paard een prettige beloning is). Als het probleem is dat hij direct weer voorwaarts wil, kan ik me voorstellen dat het ook helpt om als oefening dan juist een pasje achterwaarts te doen. Al is het maar om je paard aan te leren dat hij niet degene is die bepaalt wanneer er weer voorwaarts gegaan wordt.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 21:36

Sizzle schreef:
Het probleem zit hem vaak in spanning in de ruiter.
Geduldig halthouden oefen je het beste aan een lange teugel en je voeten uit de beugels.
Stap gewoon een beetje ontspannen over het erf en ga rustig een paar minuten met iemand staan praten terwijl je paard braaf moet wachten.
Dit kun je verder uitbouwen todat je paard het normaal vind om te stil te staan todat er een nieuw commando voorwaarts komt.
Rijpaarden horen dit wat mij betreft net zo goed te leren als koetspaarden. Echter wordt het bij de eerste groep vaak vergeten in de opleiding.

dankje. Ik vind het idd spannend in het verkeer. Vooral als ie niet stil wil staan en er komen auto enzovoort voorbij. Hij is wel 100% verkeersmak. :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 21:36

LifeWithNoah schreef:
Ik zou het ook zoeken in de ontspanning. Probeer langzaam op te bouwen dat je paard stilstaan met iets positiefs gaat associëren (teugeldruk loslaten, even een kriebel, of iets anders wat voor jouw paard een prettige beloning is). Als het probleem is dat hij direct weer voorwaarts wil, kan ik me voorstellen dat het ook helpt om als oefening dan juist een pasje achterwaarts te doen. Al is het maar om je paard aan te leren dat hij niet degene is die bepaalt wanneer er weer voorwaarts gegaan wordt.

Dan moet ik hem eerst achterwaarts leren gaan :+ :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:48

Achterwaarts kan ontzettend belangrijk zijn in gevaarlijke situaties, dus dat zou ik zeker maar gaan aanleren.
Halthouden gaat het beste op zit, je weet immers niet in wat voor situatie je komt waarbij je misschien niet met 2 handen druk op de teugels kunt houden maar het paard wel moet blijven staan.
Daarnaast gaan veel ruiters bij druk oo de teugels onbewust wat naar voren zitten welk eigenlijk een voorwaartse hulp is. Dat geeft stress aan het paard.
Ik controlleer mijn halthouden heel vaak door gewoon op een mooi punt even ontspannen stil te gaan staan en van de natuur te genieten.
Paard snapt dat inmiddels ook en gaat dan ook rustig om zich heen staan kijken.

LifeWithNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:54

Achterwaarts gaan heb ik aangeleerd op stem. Misschien is dat voor jou ook een goede methode, omdat teugeldruk i.c.m. met een wat nerveus paard wat heel graag voorwaarts wil misschien niet zo'n goed plan is. Op stem is aan te leren door aan de hand het commando "terug" aan te leren (en dan zeg je niet "trug" maar "turrrrrug!" dus echt als duidelijk commando). Als hij dit kent kun je het commando geven terwijl je erop zit. Mijn ervaring is dat dat kwartje vrij snel valt.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 06:41

Dank jullie wel!