Staking zadelmak maken..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joepjordy

Staking zadelmak maken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 18:18

Hoi

Na veel wikken en wegen ben ik benieuwd of jullie tips hebben om mij/ons te helpen.
Wij hebben al meerdere paarden zadelmak gemaakt maar we hebben er nu 1 die toch iets wat lastig is waardoor ik/wij nu met onze handen in het haar zitten.

Grondwerk veel gedaan met het paard, en de commando's luistert hij goed naar.

Paard is 4 jaar oud, en we zijn nu een ruime maand bezig met beleren.
Op en af stappen doet hij super braaf op de stenen, ook wanneer het been erover heen gaat.
Echter zodra we in de rijbaan zijn en we zijn een paar keer op en af gestapt wat goed gaat en we gaan rustig met het been over het paard en zitten en stapje naar voren schiet hij gelijk al weg. (naar voren en bokt dan vaak)
Laatste 2 keren ging hij ook niet meer voorwaarts nadat we hingen op het zadel en dan rondjes wouden lopen.
Hij gaat dan gestrekt staan en zodra je dan voorwaarts wil me stemhulp gaat hij niet en met zweep schiet hij naar voren waardoor de ruiter er weer af moet springen.
Als we vervolgens weer op de stenen op en af stappen en zelfs been erover heen doen en dan rondjes stappen is er niks aan de hand, echter in de bak staakt hij/ staat hij stil.

Hebben jullie wellicht tips?

We willen het paard niet wegbrengen dus die tip hoef je niet te geven, alle andere tips zijn van harte welkom...
Wellicht zien wij een hele handig of makkelijke tip over het hoofd

Aidenn

Re: Staking zadelmak maken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:22

Ligt heb zadel wel goed, want een paard in training veranderd steeds qua bespiering, maar ik ben geen dierenarts en ik kan niet oordelen van achter mijn scherm

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:29

Iemand ernaast laten lopen met een longeerlijn en die steeds meer afstand laten nemen na verloop van tijd zodat paard leert dat het oke.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:30

Jullie zijn te ver gegaan al, dat gestrekt staan is al een teken van enorme stress. Ruiter ook nooit of te nimmer eraf laten springen, schiet hij weg dan is het maar zo, meeliften zonder iets te doen tot hij stopt met rennen. Eraf springen is doodeng voor dat paard.
Helemaal back to basic in de rijbaan dus, van het allereerste begin en het onderdeel oefenen waarop hij als eerste het kleinste signaal van spanning geeft. Dat op alle mogelijke manieren oefenen. Ik verwacht dat hij nu al wel zal blokkeren op bijvoorbeeld flink rommelen aan het zadel of een plastic zeil erover. Probeer de rijbaan veilig en voorspelbaar te maken. Misschien door er een ander kalm vriendje los bij te laten lopen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:35

hetgeen hierboven staat zou best kunnen. Dat gezegd hebbende, verveelt het paard zich? Als ik bij mijn pony op z'n derde 10x op en af gestapt was, dan was hij ook ongelooflijk vervelend geworden. Hij zou zich doodverveeld hebben.

Joepjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 18:45

De rijbaan is al afgezet met draad.

Er loopt al inderdaad iemand naast met de lijn die al verder afstand nam, dit ging goed.
Tot hij een keer ergens van schrok ik viel de lijn los moest laten waardoor de ruiter ten val is gekomen.
Daarna weer opgestapt en been er weer over maar toen had hij alweer wat spanning die vloeide wel weer af gelukkig.

Afspringen moest wel Urielle, paard ging ineens de andere kant op hij trok mij om waardoor ik de longeerlijn niet meer in mijn handen had, want die zat deels om het paard heen zoals ik hierboven schreef

Kalm vriendje is geen optie om los te zetten aangezien die daar alleen maar mee gaat spelen.
Dit hebben we ook geprobeerd namelijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 19:08

Oke, er is dus eigenlijk echt wat fout gegaan met een ongeluk. Eigenlijk is het dan geen zadelmak maken meer maar corrigeren. De negatieve herinnering/associatie is er lastig uit te krijgen, even stapjes terug blijft dan zeker mijn advies en het onderdeel wat spanning oplevert uitbouwen op manieren waarbij de ruiter geen risico loopt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 19:41

Ruitje heeft hier op Bokt een mooi uitgebreid topic over een fries met op stap problemen (incl. Filmpjes). Misschien zitten daar nuttige tips tussen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:41

Voor het nu helemaal fout gaat zou ik er eerst professionele hulp bij halen.
Dit om te voorkomen dat je in een cumulus van problemen terecht komt.

Ik kocht anderhalf jaar geleden een probleempaard waarbij "het zadelmak maken niet gelukt was", het heeft me drie maanden gekost om het weer op de rails te krijgen en de eigenaar een fikse korting.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:02

Kent hij wel de voorwaartse hulpen? Ons paard bleef ook stil staan bij het zadelmak maken, om volledig te exploderen bij het voorwaarts drijven. Maar simpelweg omdat hij de (been)hulpen niet snapte en daardoor staakte of juist explodeerde. Tot het moment dat hij zich met ruiter en al achterover liet vallen en bleef liggen..

Wij konden het oplossen door het grondwerk te combineren met het zadelmak maken, dus vanaf de basis terug aan de longeerlijn. Met een goede instructrice trouwens, dat heeft ons echt goed geholpen. ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:20

Wij zijn inderdaad 3 maanden bezig geweest. Nu kan je alles doen qua op en afstappen. En dat hebben we vooral bereikt door geduld, grondwerk en alle stappen heel heel erg klein te maken.

Helemaal terug naar 0 is wat ik je kan adviseren.En na elke kleine overwinning stoppen. Jullie zijn te ver gegaan bij dit paard, zijn op de verkeerde momenten opgestapt en afgestapt.

Paarden zadelmak maken is iets anders dan probleempaarden corrigeren :) .

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:27

Ohja, deze tip dan toch maar:

Veel mensen 'jagen' een paard op in een bak. Eerst met losgooien, dan met longeren en dan ook nog als het zadel er voor het eerst op gaat. Zoals je zegt: Op de stenen blijft hij staan, maar zodra een paard in een bak komt leren we ze van start af aan: Beweeg!! En je mag hier rennen en bokken!

En dan verwachten we dat een paard snapt dat dat daar ineens niet meer mag als er een ruiter op zit?

Maak van de bak een rustpunt i.p.v. 'renpunt' .

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:27

Dit paard is erg onzeker lijkt mij. In zo'n situatie zou ik er een zeer rustig mak en sociaal paard naast zetten op gepaste afstand, laat het paard achter het paard aanlopen enkele stappen en stoppen en be eindigen

Bouw dit rustig uit.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:35

Goeie tips. Oefen alles wat je in het zadel wilt gaan doen eerst op de grond.
Ook vanuit de zone waar je later gaat zitten. Ga ook oefenen met dingen boven je paard zodat hij ok is met alles erop, onder naast boven etc.
Dan kun je de rijbaan aan de hand verkennen.
Vraag me af of het paard zich uberhaupt wel vertrouwd voelt in de rijbaan?
Spanning bouwt op zo te lezen. Als je een paard wat staakt met de zweep geeft, krijg je een bommetje. Je luistert dan niet daar de signalen die het paard je geeft. Dat is zeer jammer voor het zelfvertrouwen van het paard en ook voor jullie relatie. Nog meer omdat dit de eerste ervaringen zijn die je hem meegeeft.
Deze paarden hebben heel erg veel tijd nodig. Wacht op ontspanning en ga er dan vanaf, wees tevreden met hele kleine dingen en prijs hem daarvoor. Volgende keer weer een stapje. Dit type kun je beter tijd geven, dan geven ze uit zichzelf weer de volgende stap aan.

Misschien kun je tips halen uit het topic, Right brain introvert. Dat is een heel fijn topic over paarden met gedrag als freezen en dan ontploffen.

Verder, als eerste is een goed passend zadel is super belangrijk en een check van een osteo. En ik zou aanraden er goede (NH) instructie bij te halen.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 10-05-15 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:41

Arjan1983 schreef:
Dit paard is erg onzeker lijkt mij. In zo'n situatie zou ik er een zeer rustig mak en sociaal paard naast zetten op gepaste afstand, laat het paard achter het paard aanlopen enkele stappen en stoppen en be eindigen

Bouw dit rustig uit.

Helemaal mee eens!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:46

Werkte bij ons paard overigens averechts. Werd heel erg gefocussed op het andere paard, terwijl wij haar juist wilde leren haar veiligheid bij ons te zoeken. Maar op papier is het een super tip, dat is dus het lastige. Paarden beleren is dus juist dat soort dingen inschatten, ze zijn allemaal anders :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:44

niet zelf op eigen houtje verder doen, de kans is heel groot dat het enkel erger zal worden en dat je van een paard met enkele problemen echt een probleempaard gaat maken.
zoek degelijke instructie.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 01:40

Pfff, je wil hem niet wegbrengen maar dit zelf blijven doen.
Denk persoonlijk niet dat dit het beste voor je paard is.
Er is echt veel te veel fout gegaan al.
Dacht het al toen ik je bovenste verhaal las, en zag dat het verderop in het topic bevestigd werd.
Erg jammer dat je dit verhaal niet gelijk vermeld, want het is toch een heel belangrijk stuk, ook wat je iemand moet vertellen mocht je wel de keuze maken het paard weg te brengen, anders verkloot je het alleen maar meer voor je paard.

Daarnaast vind ik persoonlijk je methode ook wat "dwingend" (weet er even geen ander woord voor)
Maar 10x op en af stappen, WAAROM??!!!??
Als het goed is is het goed toch?

Ben nu ook weer met wat paarden bezig, heb een 3-jarige.
Was 1 bonk stress toen die bij mij kwam, en na 1,5 week zat ik er op en kon ik los op hem rijden.
Super braaf, geen stap verkeerd.
Maar ook geen stap te veel gedaan of over geslagen.

En bij inrijden, veiligheid voorop.
Ik zal nooit op een paard stappen als ik iemand aan de longeerlijn heb waarvan ik niet 100% weet dat die persoon hem vasthoud. Want als iemand los laat als het paard gaat heb je een probleem zoals je zelf nu weet.

pinto_1 schreef:
Kent hij wel de voorwaartse hulpen? Ons paard bleef ook stil staan bij het zadelmak maken, om volledig te exploderen bij het voorwaarts drijven. Maar simpelweg omdat hij de (been)hulpen niet snapte en daardoor staakte of juist explodeerde. Tot het moment dat hij zich met ruiter en al achterover liet vallen en bleef liggen..

Wij konden het oplossen door het grondwerk te combineren met het zadelmak maken, dus vanaf de basis terug aan de longeerlijn. Met een goede instructrice trouwens, dat heeft ons echt goed geholpen. ;)

Welk paard kent beenhulpen als je er voor de eerst keer op gaat zitten?
De eerste keren drijf ik niet eens.
Zorg dat ik er een persoon naast heb, waar het paard op vertrouwd, evenals op mij, en op mijn stem laten we het paard de eerste keren voorwaarts gaan.

Tijdens het "rijden" leer ik het paard dat ik af en toe heel zachtjes druk met mijn been, en beloon hem als die daar ook maar minimaal op reageert.

ruitje schreef:
Ohja, deze tip dan toch maar:

Veel mensen 'jagen' een paard op in een bak. Eerst met losgooien, dan met longeren en dan ook nog als het zadel er voor het eerst op gaat. Zoals je zegt: Op de stenen blijft hij staan, maar zodra een paard in een bak komt leren we ze van start af aan: Beweeg!! En je mag hier rennen en bokken!

En dan verwachten we dat een paard snapt dat dat daar ineens niet meer mag als er een ruiter op zit?

Maak van de bak een rustpunt i.p.v. 'renpunt' .

Dit is zeker een hele goede tip!

Arjan1983 schreef:

Bouw dit rustig uit.

Ik denk dat dit bij dit paard niet meer werkt.
Dit paard krijgt al stress als de ruiter er op zit, dit verhelp je niet door er een braaf paard voor te zetten, daarvoor zijn er al te veel dingen gebeurd.

En idd wat ruitje zegt, paard voelt zich nog steeds niet veilig door de ruiter / persoon er naast, maar door een ander paard.

Daarnaast zou ik ook nooit van mn leven op het brave paard willen zitten als die jonge gek gaat doen weet je niet wat er gebeuren kan...

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 04:08

En daar is het dus mis gegaan met die longeerlijn tussen zijn benen beest is zich rot geschrokken !!!
Ik snap dat die nu angst heeft en geen vertrouwen meer heeft

NIET meer zelf klooien dit kan je niet zelf je bent al gevallen en geschrokken waardoor je het paard ook geen vertrouwen meer kan geven Dit kan voor een paard echt heel lang duren voor dat die weer vertrouwen heeft! Dit kan die alleen krijgen bij iemand die niet twijfelt en consequent is!

Er staat al in je OP dat je niet wil horen dat je hem beter weg kan brengen Dus je weet zelf al dat dat de beste optie is Of iemand laten komen kan ook he !!! Dit gaat jou zelf niet meer lukken daarvoor is er al te veel mis gegaan Je bent nog maar een mnd bezig en er is al iemand gevallen en eraf gesprongen

Joepjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 17:42

Bedankt voor alle tips.