Pfff, je wil hem niet wegbrengen maar dit zelf blijven doen.
Denk persoonlijk niet dat dit het beste voor je paard is.
Er is echt veel te veel fout gegaan al.
Dacht het al toen ik je bovenste verhaal las, en zag dat het verderop in het topic bevestigd werd.
Erg jammer dat je dit verhaal niet gelijk vermeld, want het is toch een heel belangrijk stuk, ook wat je iemand moet vertellen mocht je wel de keuze maken het paard weg te brengen, anders verkloot je het alleen maar meer voor je paard.
Daarnaast vind ik persoonlijk je methode ook wat "dwingend" (weet er even geen ander woord voor)
Maar 10x op en af stappen, WAAROM??!!!??
Als het goed is is het goed toch?
Ben nu ook weer met wat paarden bezig, heb een 3-jarige.
Was 1 bonk stress toen die bij mij kwam, en na 1,5 week zat ik er op en kon ik los op hem rijden.
Super braaf, geen stap verkeerd.
Maar ook geen stap te veel gedaan of over geslagen.
En bij inrijden, veiligheid voorop.
Ik zal nooit op een paard stappen als ik iemand aan de longeerlijn heb waarvan ik niet 100% weet dat die persoon hem vasthoud. Want als iemand los laat als het paard gaat heb je een probleem zoals je zelf nu weet.
pinto_1 schreef:Kent hij wel de voorwaartse hulpen? Ons paard bleef ook stil staan bij het zadelmak maken, om volledig te exploderen bij het voorwaarts drijven. Maar simpelweg omdat hij de (been)hulpen niet snapte en daardoor staakte of juist explodeerde. Tot het moment dat hij zich met ruiter en al achterover liet vallen en bleef liggen..
Wij konden het oplossen door het grondwerk te combineren met het zadelmak maken, dus vanaf de basis terug aan de longeerlijn. Met een goede instructrice trouwens, dat heeft ons echt goed geholpen.

Welk paard kent beenhulpen als je er voor de eerst keer op gaat zitten?
De eerste keren drijf ik niet eens.
Zorg dat ik er een persoon naast heb, waar het paard op vertrouwd, evenals op mij, en op mijn stem laten we het paard de eerste keren voorwaarts gaan.
Tijdens het "rijden" leer ik het paard dat ik af en toe heel zachtjes druk met mijn been, en beloon hem als die daar ook maar minimaal op reageert.
ruitje schreef:Ohja, deze tip dan toch maar:
Veel mensen 'jagen' een paard op in een bak. Eerst met losgooien, dan met longeren en dan ook nog als het zadel er voor het eerst op gaat. Zoals je zegt: Op de stenen blijft hij staan, maar zodra een paard in een bak komt leren we ze van start af aan: Beweeg!! En je mag hier rennen en bokken!
En dan verwachten we dat een paard snapt dat dat daar ineens niet meer mag als er een ruiter op zit?
Maak van de bak een rustpunt i.p.v. 'renpunt' .
Dit is zeker een hele goede tip!
Arjan1983 schreef:Dit paard is erg onzeker lijkt mij. In zo'n situatie zou ik er een zeer rustig mak en sociaal paard naast zetten op gepaste afstand, laat het paard achter het paard aanlopen enkele stappen en stoppen en be eindigen
Bouw dit rustig uit.
Ik denk dat dit bij dit paard niet meer werkt.
Dit paard krijgt al stress als de ruiter er op zit, dit verhelp je niet door er een braaf paard voor te zetten, daarvoor zijn er al te veel dingen gebeurd.
En idd wat ruitje zegt, paard voelt zich nog steeds niet veilig door de ruiter / persoon er naast, maar door een ander paard.
Daarnaast zou ik ook nooit van mn leven op het brave paard willen zitten als die jonge gek gaat doen weet je niet wat er gebeuren kan...