bokkende shet! hoe afleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

friesmaaike

bokkende shet! hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 17:56

hallo, ik heb een shet, sinds kort rijden hier 2 meisjes op <3 super leuk dus!
maar nu heb ik een niet al te makkelijke shet, die graag een veel bokt, het kan niet aan zn zadel liggen! laatst nog een zadelmaker langs geweest :(:) en tandjes kan het ook niet zijn, weekje terug tandarts geweest, hoefjes worden binnekort gedaan...

help me plz _/-\o_

mvg, mede bokker /3

edit: misschien ook wel handig om te weten is dat hij vroeger 5 jaar lang heeft stil gestaan (bij zijn vorige eigennaar) is dus totaal niet buiten geweest! 5 jaar lang!!!
Laatst bijgewerkt door friesmaaike op 10-05-15 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Re: bokkende shet! hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:00

Wat doe je verder met de shet qua beweging? Misschien van te voren even longeren zodat hij alvast wat energie kwijt is?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:01

Een beetje een dooddoener, maar hoe groot zijn de meisjes die er op rijden?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:02

Meisjes zijn ook niet te lang of te zwaar?
Bokt ie op bepaalde momenten? Zoals bij het aandraven oid.

friesmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 18:06

Ineke2 schreef:
Wat doe je verder met de shet qua beweging? Misschien van te voren even longeren zodat hij alvast wat energie kwijt is?

als ik echt al van te voren voel dat hij stuiterig is, longeer ik hem... maar misschien is het wel goed om het gewoon altijd te doen :') :j

friesmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 18:07

Geryon schreef:
Meisjes zijn ook niet te lang of te zwaar?
Bokt ie op bepaalde momenten? Zoals bij het aandraven oid.

meisjes zijn 6 en 8, en shet is 1,10 dus daar ligt het niet aan :) hij heeft niet echt, bepaalde momenten dat hij bokt... als hij er zin in heeft dus

friesmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 18:08

Pluttersput schreef:
Een beetje een dooddoener, maar hoe groot zijn de meisjes die er op rijden?

ze zijn 6 en 8, grootte weet ik niet, niet zo super groot, en de shet is 1,10! dus opzich kan dit wel lijkt mij

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:09

Leeftijd zegt niet zo heel veel, gaat echt om de lengte :) Maar met 1.10 zou je inderdaad verwachten dat t wel moet kunnen..

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:09

Beetje domme vraag misschien... Is de Shet wel (goed) ingereden? Heb je er zelf ook op gereden vroeger?

friesmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 18:10

mairead schreef:
Beetje domme vraag misschien... Is de Shet wel (goed) ingereden? Heb je er zelf ook op gereden vroeger?

dat is het hem juist, dat doen die meisjes nu voor me als je snapt... hij is nog maar 3 maanden bij me, en bij vorige eigenaar niet goed beleert

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:11

Had je vanmiddag niet een topic geopend omdat je op zoek wat naar bijzet touwtjes voor je shet omdat ze niet luisterde? Want als dat klopt dan moet je misschien gaan kijken of hij pijn heeft, en eventueel les nemen voor het longeren ect.

Maar succes.

Edit; typo

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:13

Hebben die meisjes wel de benodigde ervaring om een shet in te rijden? Als ze pas 6 en 8 zijn... 8 lijkt me nog redelijk, maar 6...?

friesmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 18:14

guusje_h schreef:
Hebben die meisjes wel de benodigde ervaring om een shet in te rijden? Als ze pas 6 en 8 zijn... 8 lijkt me nog redelijk, maar 6...?

ze rijden keurig!, maar heb geen zin in haat :) als je me kan helpen, reageer dan en anders aub niet ;)

friesmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 18:15

Aidenn schreef:
Had je vanmiddag niet een topic geopend omdat je op zoek wat naar bijzet touwtjes voor je shet omdat ze niet luisterde? Want als dat klopt dan moet je misschien gaan kijken of hij pijn heeft, en eventueel les nemen voor het longeren ect.

Maar succes.

Edit; typo

dit is mijn 7- jarige ruin, heb ook nog een 13- jarige merrie :') :j

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:18

Ik haat niet, ik vroeg het me alleen af. Als ze goed rijden is het prima hoor, maar ik kon echt nog niet goed rijden op mijn 6e :+
Gewoon heel veel oefenen lijkt me. Misschien moet je ze begeleiden in wat vrijheidsdressuur. En dan bedoel ik geen kunstjes leren, maar respect verdienen. Zou je kunnen proberen! :j

xDreamerx

Maar met deze informatie kan je er vrij weinig over zeggen... Heb je geen filmpje van hoe er gereden wordt? Zulke jonge kinderen kunnen vaak nog moeilijk hun balans houden, laat staan een onafhankelijke zit, wie weet trekken ze wel veel te hard aan de teugels om op de pony te blijven zitten en gaat ie vanuit daar in verzet. Het kunnen zo veel dingen zijn... En daar is geen vinger op te leggen van achter de computer.
Dus daarom is de beste tip denk ik om er een professional bij te halen die eens kan kijken waar het mis gaat.

Ulfeino

Ik heb mijn shet eerst het longeren geleerd, toen tussen de dubbele lijnen en nu rijdt mijn dochtertje van 7 op haar, heel rustig aan wat stap en draf.
Ik longeer haar voor het rijden wel even.
Mijn dochtertje heeft reeds 2 jaar les in de manege op een manege pony en rijdt daar ook F proefjes, ze is dus niet een hele beginneling en onder begeleiding van mij redelijk instaat de pony alles op de juiste manier te leren.

Leeftijd maakt niet altijd wat uit, gewicht wel, je hebt meisjes van 8 die al ruim over de 40 kg zitten :(

Als je een lastige shet hebt, moet je eigenlijk iemand zoeken die weinig weegt maar al wel goed kan rijden en niet bang is en door het bokken heen kan rijden.
Je komt dan vaak wel uit bij een jongen of meisje die al ietsjes ouder is en wat langer dan je zou willen, maar er zijn wel genoeg meisjes van die leeftijd die nog niet veel wegen.
Laatst bijgewerkt door Ulfeino op 10-05-15 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:19

1002224 schreef:
Aidenn schreef:

Maar succes.

Edit; typo

dit is mijn 7- jarige ruin, heb ook nog een 13- jarige merrie :') :j

Ah mijn excuses,

Kan het niet zijn dat hij bokt omdat hij ergens last van heeft, want ze zegt dat hij nog niet zo lang bereden Is,kan je niet beter weer bebeginnen bij de basis, gewoon het rustig oppakken

Anders kijken of je de osteo kan laten komen om eventuele blokkades op te lossen

anne962

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:51

hoi,

zelf heb ik ook op een paard gereden dat ook bokte.
Als het goed is kun je voelen wanneer ze bokken... als je dat voelt of tijdens het bokken gaf ik altijd been dan gaan ze maar even hard , maar dat paard waar ik oprijd heeft het zo wel afgeleerd.
misschien helpt dit bij je shetlander ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:59

Is het niet gewoon de combinatie van alledrie te jong en vooral niet ervaren genoeg om hiermee om te gaan? Je hebt vorige maand al aangegeven dat je zelf ook moeite hebt met je shet want hij heeft gemeen gedrag. Dus de basis is al niet oke. Eerst op de grond de basis goed bevestigen en dan pas kinderen erop laten. Kan je stalbaas je niet helpen? Jij moet nu eerst zorgen dat je op de grond de controle hebt over Bas :) laat die meisjes eerst maar alleen borstelen, rijden komt wel als de basis er goed in zit.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:04

1002224 schreef:
mairead schreef:

dat is het hem juist, dat doen die meisjes nu voor me als je snapt... hij is nog maar 3 maanden bij me, en bij vorige eigenaar niet goed beleert

Mairead, ik vind dat geen domme vraag hoor... Was ook het eerste dat in mij opkwam. Het bokken in combinatie met het feit dat deze meisjes de pony inrijden maakt dat ik denk dat de pony het gewoon (nog) niet begrijpt.

Lieve TS, goed kunnen rijden betekent niet dat je ook geschikt bent om een pony in te rijden. Ik denk dat het verstandig is als je hier begeleiding bij zoekt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:17

Wat wil je dan graag horen ??????
Shet heeft geen behoorlijke opleiding gekregen in zijn vroegere leven, dat is nu eenmaal zo en nu is het aan jullie om indien jullie fijn met dit paardje willen gaan werken deze situatie weer goed te maken.
Nu blijkt dat geen van jullie enige ervaring hebben met het opleiden van paarden, tjaaa dan is dit ook een onmogelijke opdracht.
En bovendien is het zo ook niet veilig.
Als je met dit paardje veilig aan de slag wil gaan, ga je moeten investeren in een goede Trainer, aan jullie de keuze. (dit is gewoon realiteit en heeft niets met haat te maken)

1002224 schreef:
guusje_h schreef:

ze rijden keurig!, maar heb geen zin in haat :) als je me kan helpen, reageer dan en anders aub niet ;)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:20

Als je pony een tijd heeft stil gestaan en hij moet weer aan het werk kan hij ook last hebben van zijn spieren of dingen die dwars zitten.
Misschien heef thij ook wel ergens pijn.

Longerne met zadel eerst eens of zonder zadel gewoon alles even rustig gaan opbouwen en anders hem lichamelijk laten nakijken.