Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
funidreamer schreef:ik zou snel oefeningen na elkaar doen zodat de focus zeker bij jou blijft en ondertussen snel aandraven en snel inhouden steeds weer na elkaar van draf naar stap, stap naar galop, galop zo snel mogelijk naar stap dan halt en gelijk weer naar drafzo kan je heel veel variaties maken en zo zal je paard zeker geen tijd hebben om traag te gaan lopen
succes!
mrie schreef:Ik snap het niet; beweegt jouw paard net zo snel als anderen maar heeft hij lange benen en daardoor een tragere beweging, of kom jij als laatste thuis als jullie in stap naar huis gaan.
En dan de volgende vraag; blijkbaar is dit niet je probleem en wil je het tempo van de draf verbeteren?![]()
Wees zuinig op een goede stap, je kunt hem niet verbeteren wel verprutsen.
Blijkbaar is je beest na een inspanning niet meer aan het been. Zit jij nog wel actief op zijn rug?, want als jij ingezakt bent dan doet je paard dat ook. Oefen actieve overgangen. Bijvoorbeeld draven en dan de hulp voor stap geven en meteen weer een doorstart maken, maar niet altijd zodat je paard alert blijft. Zorg dat je paard goed nageeflijk is, ook na de overgang naar stap
AmkeE schreef:Hoi,
ik las laatst een intervieuw met een grand prix dressuur amazone en die had hetzelfde probleem met haar paard: als ze van stap naar galop ging werd hij te heet.
Wat zij heeft geoefend is vaak van stap, halthouden en dan galloperen. Zo leerde het paard tijdens de stap te wachten op dat halthouden en als hij dat doet, dan dus niet meer halthouden maar aangalloperen.
Hoop dat het misschien werkt!
Daantj__ schreef:Mijn tip overgangen! Van stap naar draf naar galop en terug enzovoorts en dan niet rondes achter elkaar stappen en rondes achter elkaar draven. Maar een paar passen (5 ofzo) stappen en weer een paar passen draven, 5 passen stappen, 5 passen draven enzovoorts. Zo krijg je hem aan je been en houd je hem actief. En daarna kun je dat wel een paar rondes doen. Als je merkt dat hij trager wordt moet je gelijk reageren en hem in een hoger tempo zetten en weer veel overgangen maken.Overgangen maken kun je trouwens ook binnen dezelfde gang, dus van arbeidsdraf naar middendraf en terug of in stap in jouw geval. En hierbij ook consequent zijn als jij aan hem vraagt om naar voren te gaan moet die ook reageren! Dus als hij na drie keer vragen niet sneller gaat stappen niet opgeven gewoon ietsjes consequenter zijn. Daar leert hij van en zal hij de volgende keer alleen maar sneller reageren. Als hij met het draven bijvoorbeeld te vlug wordt voor je gevoel dan kun je proberen om zelf vertraagd te gaan lichtrijden. Dus dat jij net achter het tempo aan gaat, wat langzamer dan hem gaat lichtrijden. Dan gaan de meeste paarden terug in tempo naar het tempo wat jij met lichtrijden aanhoudt.
En hoe doe je de warming-up nu? Ga je er op zitten en laat je hem een beetje stappen? Of moet hij gelijk actief stappen? Ik zou in jou geval zodra je er op zit een actief tempo in de stap verwachten. Ook al is het de warming up hij hoeft echt niet te sjokken. Je kan je teugels wel losser houden. Maar wees gelijk vanaf het opstappen consequent in het tempo dat jij wilt in de stap.
Sizzle schreef:Ik train bij zulke paarden de stap aan de longe door er naast te gaan lopen en de activiteit te monitoren en controlleren.
Ik installeer dan ook het commando 'doorstappen' waarbij ik de pas laat verlengen tot een goede middenstap.
Tot nu toe pakten ze dat dan daarna onder het zadel ook goed op.
Bij paarden die op bijna geen been direct al aandraven doe ik nog wel eens een paar passen taktmatig drijven (niet de hele tijd natuurlijk) om de activiteit weer terug te krijgen.
Sizzle schreef:Het is dus niet standaard een rondje longeren wat ik doe he.
Ik loop er in feite vlak naast/ achter.
In het begin zal hij waarschijnlijk steeds aandraven. Door veel geduld kun je op den duur goed aangeven dat je wilt dat hij grotere passen gaat nemen of het tempo wat verhoogt.
Het commando doorstappen kwam bij mijn eerste paard goed van pas als je middenstap na de galop moest rijden. Ze was nogal fanatiek en draafde steeds aan.
Als ik dan zachtjes dooooorrrrstappen mompelde tijdens de proef hield ik haar goed in een actieve stap.
Haar dochter heeft dit ook nodig.
Die gaat vaak kort en sloom stappen om dat bij elke hulp direct aan te draven. Inmiddels gaat zij ook steeds mooier groot en actief overstappen