Paard rustig houden, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_FWx

Paard rustig houden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 14:37

Ik rij vaak op de Fjord van een vriendin van me alleen als we gaan draven, en dan vooral het eerste drafje, gaat hij keihard. Dan probeer ik hem altijd rustig te houden door hem op een volte te zetten en hem terug te nemen maar dan neemt hij het bit vast en weg is hij...

Hebben jullie tips om hem rustig te houden tijdens het rijden?

Bennie_Maudd

Re: Paard rustig houden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:42

Ik rijd zelf ook op een fjord en ik vond ook altijd dat hij heel hard ging, toen iemand me gefilmd had en ik het terug zag, ging hij helemaal niet hard. Dat wa gewoon zijn normale draf zegmaar *D ik weet niet of dit bij jou ook zo is, maar bij mij heeft het iig geholpen dat ik hem lekker zijn eigen tempo liet houden.

Edit: ik reed op eerder op een welsh en die was ook heel druk en snel, en bij haar hielp het om haar dan juist naar voren te rijden, als ze snel ging; aansporen. Dan kon ik haar ook weer remmen, heel vreemd :P

Ik hoop dat het helpt +:)+

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:49

Klopt inderdaad wat je zegt, als ze zelf hard willen lopen, dan zullen ze ook hard moeten lopen }:)
Als jij jou fjord dan nog harder laat lopen dan hij zelf wil is de lol er snel vanaf voor hem, en dan ben jij weer de baas over het tempo.

Succes

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:53

Mijn paard wilde toen ik hem net had ook alleen maar snel sneller snelst, het probleem is dat je dan als ruiter ook vaak meegaat in die snelheid.
Van mijn juf moest ik dan altijd zelf rustiger worden in mijn lichtrijden en in mijn denken.
Buikspieren aan trekken en op die manier zorgen dat het paard rustiger wordt.
Veel gebroken lijnen en slange voltes rijden en zo min mogelijk rechtuit rijden.

nicolsuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:54

Mijn pony is ook echt verschrikkelijk druk. Wat ik meestal doe is een volte rijden en dat wat kleiner maken, niet te overdreven. Dat werkte bij mij meestal wel goed, maar soms als ze nog steeds zo hard ging, deed ik wel eens 2 weken achter elkaar alleen maar stappen. Dan werd ze bij mij ook weer wat rustiger.

Ik hoop dat je hier iets mee kan!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:39

In eerste instantie is tegenhouden nooit de oplossing.
Het enige dat je kan doen is stuur het paard vooruit, verander zijn richting, geef dus zelf leiding, doe zijgangen, en dergelijke maar nooit gaan tegenhouden.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:58

Ik ga mee in bovenstaande reacties door het tempo van hem over te nemen. Wilt hij hard, dan wil jij nog harder. Wel is het belangrijk om zelf rustig in je lichaam te blijven. Niet gaan spannen in je spieren en door je buik blijven ademen. Anders versterk jij zijn dominante houding.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:06

Ik heb het een hele tijd geleden een keer gehad met een Fjord in de manegeles.
Die ging ook om uit te proberen minimaal één keer per les even sjezen. Nou ja, mij best, ik bleef wel zitten, maar toen hij wilde stoppen heb ik dat niet toegelaten.
Jij wilt hard? Ik wil harder. En zo door. Zo heeft hij het bij mij in ieder geval afgeleerd.

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 14:44

Ik heb een pony gehad die er zomaar ineens uit het niets keihard vandoor kon gaan, gewoon om mij als ruiter uit te testen. Bij haar bleef ik gewoon doorgalloperen als zij terug wilde, na 3 keer was de lol er af. Ik heb er ook een gereden die van zichzelf heel erg druk was, daar was het gewoon zaak om in mijn rijden heel rustig te blijven en die pony vooral niet op z'n kop te geven, het ligt er dus een beetje aan wat voor karakter je pony heeft

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 14:54

Jongens, bij sommige paarden werkt dat dus averechts he, die psychologie dat een pony niet meer hard wil als hij hard moet :+ Sommigen vliegen er dan met veel plezier in rengalop vandoor.

Wat ik zou doen als ik jou was, TS, is steeds als hij te hard gaat een overgang maken naar stap. Blijf 5 passen stappen en draaf dan weer aan. Dit zul je in het begin 50x moeten herhalen, maar je zult zien dat je je pony op een gegeven moment helemaal niet meer terug hoeft te halen naar stap, maar dat hij met een halve ophouding al afremt. Succes! :D