Beenhulpen en een tikje geven.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Beenhulpen en een tikje geven.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 21:00

Er word gezegd als je paard niet goed op je been reageert dat je een tikje achter het been moet geven.

Maarrrrr waar raak je dan het beste je paard?
Is dat direct achter je kuit (wat mij nooit lukt :o ) of op de kont van je paard?
Als je bijv. met een lange zweep rijd raak je of de kont of ergens tegen de flank.(dat laatste is zelfs wat gemeen)
Wat is dan nu het beste plekje om een tikje te geven als t paard niet goed op je been reageert ik raak steeds de kont of de flank en op beide komt dan protest dus ergens gaat er dan bij ons iets fout. -O-

Hoe doen jullie dat? Hoe houden jullie de zweep vast en welke lengte heeft de zweep?

different1

Re: Beenhulpen en een tikje geven.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:02

Je kunt ook een tikje op de schouder geven.
Achter je been is een lastige plek om een tikje te geven.
Hoe uit t protest zich? Bokken?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:02

Ik kies voor het minst "pijnlijk" maar wel doeltreffend, en dat is mijn eigen laars. Het geluid doet al genoeg. Als dat niet werkt dan tik ik hem hoger aan, op zijn kont.

Rosalie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:03

Zoals je zelf al aangeeft; direct achter de kuit ;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:03

Als je maar niet voor je been tikt. Buik, flank of bil werkt vaak prima. Hard is vaak ook niet nodig, te zacht heeft natuurlijk geen zin

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 21:06

Op de schouder doe ik met aan galopperen (jong paard) dan snapt ze het beter.
Maar een tikje naar achteren dan bokt ze en stopt zelfs met lopen.
Toen ik eens goed oplette waar precies het raakvlak was, was dat toch vaker richting de flank en das niet eerlijk vind ik.
Maar om exact achter de kuit een tikje te geven lukt me dus niet en ik wil het eerlijk houden naar mn paardje toe.
Vandaar mijn vraag hoe andere ruiters dat doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:07

Ik gebruik zelf de billen voor voorwaarts of meer activiteit en achter de kuit voor extra buiging.
Een lange zweep pak ik onder het handvat om achter de kuit te tikken.

Interessante vraag wel :j Ben benieuwd naar de antwoorden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:08

Je hoeft niet hard te slaan, je wil hem namelijk een extra duidelijke hulp geven omdat hij niet op je kuit reageert.
Dus daarom geef je eerst been-geen reactie-tikje achter je kuit(omdat je daar de beenhulp geeft)reageert hij helemaal niet mag je iets feller zijn, meestal is dat niet nodig.
De bedoeling is dat je de kuithulp op deze manier verduidelijkt zodat hij straks vanzelf beter op je kuitdruk gaat letten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:10

Op de kont, op de buik (dus achter de kuit) doe ik namelijk als het paard niet voldoende op zijwaartse hulpen reageert of niet voldoende buigt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 21:10

Oke dus de zweep gewoon korter pakken is dan voldoende om exact achter de kuit een tikje te kunnen geven? Het is nml zo dat mijn paardje nog niet zo lang onder het zadel is en op beenhulp vaak wat traag reageerd vandaar mijn vraag hoe moet ik het beste achter de kuit tikken.
Op dr kont geeft protest nml

Rosalie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:10

Ik heb veel op n paard gereden dat direct bokt bij een tik op de flank/kont. Ik moet zeggen dat je het daar wel wat preciezer van leert tikken, haha.
Ik heb het rustig (tijdens stilstaan of in stap) rustig bestudeerd; hoe moet ik mn hand idealiter houden/bewegen om op de juiste plek een tikje te geven. Misschien is dat een idee?
Als je dan merkt dat je altijd te ver (naar achter) uitkomt, heb je misschien een iets te lang zweepje?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 21:14

Ik heb een standaard dressuurzweepje ik denk iets van een metertje lang????
Lange zweep op mn korte Tinker is geen goeie combi en een korte maakt helemaal geen indruk (dan raak ik het dekje)

Rosalie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:20

Heb je het al eens in rust geprobeerd? :) Aangezien je zegt dat het je 'nooit' lukt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 21:59

In rust? Hoe bedoel je?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:32

Bedenk eerst waarom het dier niet reageert op jou been.
Snapt het dier het niet of snap jij niet wat been geven is,
Hoe geef je been b.v schop je met 2 tegelijk of duw je je benen zo strak aan dat heel je lichaam verstijft en het paard dus ook en geen stap meer zet,
Het probleem ligt altijd bij de ruiter , heb je het dier zijn zadel gecontroleerd enzenz, dat is ook een opdracht van de ruiter, zorgen dat alles klopt en past en goed zit, sommige paarden lopen al niet als de singel te strak zit bv, hoe eerlijk is het dan het dier been te geven of ook nog met de zweep te meppen,

Zeker zul jij niet meppen, maar hoelang kun je je frustratie in houden en dan toch miss harder mept dan eerlijk is,
Als je bedenkt dat onder de huid van het paard ook veel zenuwen lopen en dus zeer gevoelig is is vaak been al voldoende om te staken,

Je kan ook je paard uit balans halen dan zetten ze altijd een stap en dat ga je belonen , niet met je been maar met je zit, zit open actief en naar voren en zeg stap, been gebruik je als je weet welk been jij wil laten weg stappen van het paard, als jij 2 benen geeft, hoe weet het paard dan welk been hij moet optillen??
Met 2 benen zeg je stap weg met 2 benen, dat kunnen wij niet maar een paard ook niet, dus zeg tegen het rechter been stap weg en haal het dier rechtsom uit balans, dan krijg je uiteindelijk een paard dat weet wat jij bedoelt, rechts is recht en links eern been is linker been optillen, dat zou je vanaf de grond kunnen leren, leer het paard door te wijzen met een zweepje zijn benen op te tillen, dan weet hij wat jij bedoelt als je erop zit.
Maar dat heeft tijd nodig en geduld, een zweep is ook een aanwijs stokje en mag nooit als straf middel gebruik worden,, als je geen tijd en geduld hebt dan zeg ik heel simpel zoek een andere hobby.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:40

Tikje achter het been voor meer voorwaarts. Ik houd mijn zweep ook altijd onder het handvat vast, ik kom dan als het nodig is precies met het eindje achter mijn been.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:44

Een been optillen is imo wat anders als voorwaarts gaan, maar ik vind het wel wenselijk om een paard vanaf de grond de zweephulpen te leren. Dus een aanraking op de kont heeft als resultaat dat het paard te tempo verhoogt, en een aanraking op het been heeft als resultaat dat het paard het been (extra) optilt (en daardoor ook verder onderbrengt). Als een paard dat vanaf de grond niet snapt, dan zal het de hulp waarschijnlijk ook niet begrijpen als je erop zit, en dan is het inderdaad straffen in plaats van een hulp geven. (en die op de kont vervang ik vaak voor een tik tegen mijn eigen been, dat is voor mijn paard vaak al voldoende).

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:45

Het verschilt bij mij wat mijn 'doel' is van het been geven. Niet sturen is tikje op de schouder waar ze over naar buiten/binnen valt, niet wijken voor m'n been is tikje achter de kuit. Ze is altijd wel erg voorwaarts dus daarvoor hoef ik d'r geen tikje te geven, maar als het nodig is 'zo ver mogelijk naar achter', meestal is dat dus alsnog ergens op het dekje want m'n zweepje is niet zo gek lang.

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:54

Ik geef eerst een kuithulp, krijg ik hier geen reactie op, dan kom ik wat harder door (porretje) en krijg ik hier geen reactie op dan de hulp + tikje op de kont. Als ik het gewenste resultaat krijgt, dan weer terug en nog een keer doen, totdat je reactie op je eerste kuithulp krijgt. Een tikje achter m'n been geef ik alleen als ik geen reactie krijg op m'n zijwaartse hulpen of voor extra buiging.

Mijn zweepje is 1.20.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:03

Ik leer hier de ruiters dat ze tegen de hals zacht mogen tikken of de zweep er tegenaan mogen leggen als paard door de schouder naar binnen valt.
Om de beenhulp te versterken laat ik ze aantikken net achter de kuit.
Denk idd dat het een kwestie van handigheid is, en niet teveel focussen op die zweep maar op het waarschijnlijk teveel aan hulpen wat je geeft tijdens de oefeningen.

Alleen de kuit gebruiken, rest van lichaam stil houden, en op deze manier zit je paard niet in de weg en kan hij beter reageren.

Tegen de hals mogen ze bij mij nooit gebruiken om "harder" te gaan, alleen om de schouder naar buiten te krijgen.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:10

Mijn bijrijdpaard is heel fel als ik een tikje op haar kont geef. Dat heb ik dan ook heel snel afgeleerd. Die geef ik een tikje op de hals met een korte zweep (geen springzweepje , wel langer maar wel kort, geen idee wat de lengte is maar ik kom met die ook niet bij haar kont alleen het dekje haha).

Mijn eigen paard rijd ik met een lange dressuurzweep. Hij reageert daar gewoon goed op. (ik denk dat die ongeveer 1 m is ) . Ik tik bij hem alleen op de kont , op de hals snapt hij niet eens.
Als ik zonder zadel rijd of als ik vooraf al zie dat hij erg heet is dan pak ik mijn korte . Zo kan ik nooit per ongeluk op zijn kont tikken waardoor ik er naast kom te liggen (gebeurt mij heel zelden wel eens als we een discussie over het tempo hebben en ik hem dus op een kleine volte zet).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:43

CM_ schreef:
Ik leer hier de ruiters dat ze tegen de hals zacht mogen tikken of de zweep er tegenaan mogen leggen als paard door de schouder naar binnen valt.
Om de beenhulp te versterken laat ik ze aantikken net achter de kuit.
Denk idd dat het een kwestie van handigheid is, en niet teveel focussen op die zweep maar op het waarschijnlijk teveel aan hulpen wat je geeft tijdens de oefeningen.

Alleen de kuit gebruiken, rest van lichaam stil houden, en op deze manier zit je paard niet in de weg en kan hij beter reageren.

Tegen de hals mogen ze bij mij nooit gebruiken om "harder" te gaan, alleen om de schouder naar buiten te krijgen.

Kom jij nooit in de frut met springen?
Ik merkte bij mijn dressuurpaarden dat die helemaal van de wap waren toen ik ze in het parcours op de schouder tikte, en een paard wat beleerd werd door een springruiter ging enorm terugslaan naar mijn dressuurzweep. :')
Ik ben wel benieuwd of daar nog mensen tegenaan gelopen zijn.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:11

Dat heb ik ook Urielle, als u
ik ga springen met zweep kom ik zoizo in de problemen, dus spring voorlopig alleen met been en sporen. En dressuur is met been een lange zweep.

anoukka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:22

'Waar raak je het beste je paard?' Je raakt hem het beste helemaal niet! Bedenk eerst is waarom je paard niet reageert op je been, je paard een tik geven heeft nooit een positief effect. Het enige wat hij leert is dat jij niet let op wat hij voelt en wil zeggen, en dat je hem dwingt door te lopen.

'ergens gaat er dan bij ons iets fout', ja ik denk zeker dat er iets fout gaat. Natuurlijk komt je paard in protest. Dat is een meer dan logische reactie. Een zweep doet pijn, altijd, ook bij een 'tikje', een paard is namelijk erg gevoelig en voelt zelfs een vlieg op zijn huid landen.

Het is aan jezelf om de keuze te maken maar ik vind het niet kunnen om een paard met een zweep te slaan. Als je een hond of ander dier zou slaan met de zweep zou je meteen honderd mensen om je heen hebben die het belachelijk vinden en je zouden stoppen, maar bij paarden is het jammer genoeg nog steeds algemeen geaccepteerd.

Ga liever bedenken waarom je paard iets doet, hoe je samen tot een goede samenwerking kan komen en hoe je hem positief en met beloningen kan laten doen wat jij wil. Hoe je samen plezier kan hebben en vertrouwen kan opbouwen. Daar krijg je zoveel mooiers voor terug.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:30

Misschien kun je je zweep omdraaien, het handvat naar beneden, dat doe ik vaak als ik oefeningen aan de hand doe.
Maar verder is het gewoon een kwestie van richten, gewoon oefenen, kijken wat je doet is denk ik de beste optie, totdat het automatisch goed gaat.