Hoe draf balken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Hoe draf balken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 19:11

Hallo!
Gisteren heb ik weer les gehad en toen hebben we gesprongen. We hebben eerst balkjes gedraaft. Daarna begonnen met een laag kruisje. Maar mijn instructrise had 1 drafbalk voor de hindernis en 1 na de hindernis. Ze zei dat dit ong. Op 1.90 M van de hindernis af moest liggen. Maar moet je altijd draf balken gebruiken? Misschien handig om te weten, ik heb een pony van 1.42 M die bij de vorige eigenaar M heeft gesprongen.
Groetjes! :)

sterrexxx11

Re: Hoe draf balken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:54

Ik quote:

Grondbalk
Een grondbalk wordt voor de hindernis op de grond gelegd zodat:
• het paard beter de hoogte van de hindernis kan inschatten
• het paard beter de afstand voor de afzet kan bepalen
De afstand voor een grondbalk ligt tussen de 15 - 50 cm. Uitzonderingen op deze regel worden in bijzondere gevallen toegepast.
Als je een grondbalk aan beide zijden van de hindernis legt om hem van twee kanten te kunnen srpingen, leg je de grondbalk op 15 cm.
Als een paard te dicht onder de hindernis kruipt, leg je de grondbalk iets verder voor de hindernis.
Wil je een paard leren zijn voorbenen sneller in te vouwen, leg je de grondbalk dichter voor de hindernis.

Drafbalk
Een balk die ongeveer 2.00 - 2.75 m. (D/E-pony - paard) voor de hindernis op de grond ligt om het paard te helpen de goede afstand voor de afzet te vinden en te leren met een goede rugtechniek te springen.
De hindernis wordt dan in draf aangereden.

Galopbalk
Een balk die ongeveer 2.60 -3 m. (D/E-pony - paard) voor de hindernis op de grond ligt om het paard te helpen de goede afstand voor de afzet te vinden en te leren met een goede rugtechniek te springen.
De hindernis wordt in galop aangereden.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?t=37&v=d_WbBSHFBn4

Succes :D

Yenni

Re: Hoe draf balken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 16:58

Dankje voor je duidelijke uitleg!!