Rijden met A.F Khaory

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

talithaa_0

Rijden met A.F Khaory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 18:44

Hallo,

Voor de eerste keer dat ik een rij topic maak van mij en Khaory. We hebben heel wat tegenslagen gehad, maar ben zelf erg blij met het resultaat wat we tot nu toe behaald hebben. We lessen elke week, en zou graag in juli/augustus starten met een B wedstrijd.

A.F Khaory
Arabisch volbloed
van 15-04-2008

Tips zijn zeker welkom, hou het graag vriendelijk :o
En ik weet dat hij wat aan de te dikke kant is.
mijn mauwen zien er beetje vreemd, maar had mijn jas omhoog gedaan, beetje jammer van de foto's, maar wilde ze toch graag delen.

Foto's staan niet op volgorde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ElineCath

Re: Rijden met A.F Khaory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:49

Gaaf beest! Die vetjes komen er wel weer af :D

Ik zou alleen even goed naar je zadel kijken, het lijkt of hij erg op de schouders aan het drukken is.

Succes!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:11

Wat een mooie arabier. <3
Het ziet er al netjes uit, probeer er op te letten dat hij niet teveel achter de loodlijn kruipt (die van mij heeft die neiging ook, ken het probleem :P )

Je zadel schuift inderdaad naar voren, dat probleem kan ik ook :+ . Vooral als ze wat dikker zijn is dat heel moeilijk te voorkomen. De zadelmaker heeft bij mijn zadel de voorste singelstoot door het zadel laten lopen, zover mogelijk naar voor. Is niet ideaal, maar het scheelt toch een hoop met het naar voren schuiven.

irisvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:18

Je handen lijken best breed te staan en niet zelf dragend. Het ziet er een beetje streng uit op deze manier. Verder misschien wat rechter op zitten en meer naar voren kijken. Eigenlijk trots zitten op zo'n knap paard.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:20

Zo dik is hij niet hoor. Hij heeft een grasbuikkie, dat kun je er best af trainen. Maar ik zie het liever zo dan een schraal paard. Ik zou hem zelf liever wat meer lengte in de hals geven. Je handen niet zo ver uit elkaar.

Misschien ligt het aan je zadel dat zoals eerder gezegd naar voren ligt, maar je moet een rechte lijn kunnen trekken van je oor, je schouder, heup en hak. Je zit in stoelzit. In elk geval op een paar van de foto's.

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 19:30

bedankt iedereen,
Ik heb echt zadel problemen gehad, erg rond en geen schoft. Dit zadel is op m aangemeten, en zadelmaker is zelfs nog 2 keer terug geweest omdat mijn gevoel zei dat het niet goed was, van voor is er juist vulling uit het zadel gehaald zodat hij meer ruimte heeft bij zijn schouders. Het zadel schuift niet, maar verder naar achter leggen lukt ook niet, ook vrij korte rug.

Ik zag ook op de foto's dat mijn handen wat ver uit elkaar staan, dit is zeker een aandachtspunt, en vooruit kijken B-)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:44

Ik kan ook alleen maar kijken naar de ligging van het zadel...
Op foto 8 kantelt ie zelfs helemaal naar voren.

Wel een ontzettend schattig dier. Maar zou echt een andere zadelmaker laten kijken.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:55

Misschien kun je eens inlezen over zadels voor korte ruggen, en zijn genoeg rassen met korte rug, Halfingers, Fjorden en IJslanders, maar ook de Iberische rassen en het Camargue paard. Zadels met Franse kussens. Maar je ponyof moet ik paard zeggen ziet er lief uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:02

Mooi diertje. Maar ook hier viel het m op dat ik het zadel niet lekker vind liggen. Mischien ook eens een andere zadelmaker naar laten kijken? Of zitten er niet echt meer in de buurt? Verder met het aansporen je hielen niet optrekken ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:14

Kaatje! Ik ken hem nog als hengst en toen hij net ingereden werd! Hoe gaat het met 'm?

Op Arabieren is het niet altijd makkelijk om fijne zadels te vinden, dat klopt. Deze komt idd te ver naar voren, de tip van die singelstoot kan helpen, maar een andere singel kan ook helpen. Ik reed mijn bijrijdpaard (ook Arab) een tijdje met een Eric le Tixerant. Die bleef ook vrij stabiel. Maar wat je ook probeert, het blijft lastig hoor.

Ik zou vooral opletten dat je in de galop je benen niet optrekt. Je trekt niet alleen je kuit, maar je hele been vanuit de heup omhoog waardoor je bovenlijf niet meer in balans is. Je algehele houding vind ik helemaal niet slecht hoor, dus gaan letten op kleine dingen maakt het plaatje gelijk completer. Paard is best aardig over de benen, dus als je activiteit erin brengt en houdt en veel afwisselt in hoofd-halshouding, dan komt dat wel goed.

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 20:55

Ja gaat heel goed met Khaory. Ben er ontzettend blij mee, erg lief paard.
En van die singelstoot is idd wel een tip, want ik kan mijn voorste singelstoot door het zadel laten lopen, had zadelmaker toen niet laten doen ivm dan de ruimte bij zijn schouder. Wel vervelend dat het zadel toch te ver naar voren ligt, aangezien ik het nog geen jaar geleden nieuw heb gekocht..
Aangemeten en gekocht bij Hans de Haas.
Toen in die tijd meerdere zadelmakers gebeld, en bijna niemand is bereid om ri mijn kant te komen, alleen als ik een nieuw zadel bij ze koop.

Verder bedankt voor de tips

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:03

Mooi paardje!
Je hebt erg veel druk van voren, wat minder rond en meer naar voren rijden zou alles verbeteren.
Ook voor jou, je rijdt met heel gespannen handen/armen/schouders, trekt je benen op om hem naar voren te houden maar met de rem erop van voor lukt dat niet.
Probeer licht contact te houden en naar voren te kijken.
Benen ontspannen naar beneden houden, aan de teugel rijden is niet het belangrijkste, eerst naar voren en dan ook nog ontspannen, lukt natuurlijk allemaal niet in een keer maar dan heb je wel een goede basis.
Jullie zien er leuk uit samen, mooie combi. :j

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:16

Ik kon er niets aan doen, maar heb hier thuis even de foto's van jullie erbij gepakt die ik een paar weken geleden op de endurance heb genomen :o Aangezien wij zelf ook enorme zadelproblemen hebben gekend met Djuun (AV-ding vrees ik...), ben ik nogal gespitst op een niet goed liggend zadel. En ik kon me deze ook dus niet herinneren van de endurance-foto's.
Heb daar ook een foto erbij zitten dat het zadel wel meer achter de schouder lijkt te liggen. Maar ik zie dus ook dat hij sinds die wedstrijd lekker wat spekjes (gras? :P ) erbij heeft gekregen. Het kan natuurlijk goed dat daardoor het zadel niet meer goed ligt. Ik zou daar toch wel goed op blijven letten, want met een niet goed liggend zadel worden die spekjes eraf trainen toch wel moeilijk natuurlijk! :)
En ik weet hoe moeilijk het is om een goede zadelmaker in onze regio te vinden. En dan woon jij nog een eindje verder.... Is het eventueel geen optie om iemand uit België te laten komen voor jou?

Overigens gebruiken wij een banaan-singel, dat kan je misschien ook nog overwegen. Die kan je vrij goedkoop al vinden :)

Verder vind ik het rijden er vriendelijk uitzien. Kan meegaan in het commentaar wat al gegeven is. En Khaory is natuurlijk gewoon enorm lekker ding. En volgens mij ook een heerlijk karakter, toch? <3

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 22:45

haha dankje voor het compliment, hij heeft inderdaad flink wat spekjes gekregen sinds die op de vette wei staat helaas, maar dit ga helaas niet anders. Ik train hem 5 keer in de week dus doe mijn best hem op gewicht te houden.
Ik had ook altijd het idee dat het zadel wel aardig lijkt, nu op deze foto's valt het mij zelf ook op dat het naar voor ligt. Morgen ga ik zeker proberen het anders te leggen en kijken hoe dat gaat. En een banaansingel ga ik eens opzoeken, want dat lijkt mij inderdaad ook een goede oplossing voor hem. Maar het moet dan ook weer een zachte singel zijn aangezien die nogal een gevoelig huidje heeft.

Met mijn vorige zadel ben ik naar een belgische zadelmaker gegaan, maar dat was ook niet alles. Zo lastig.

Hij heeft echt een geweldig karakter, Ik heb nog een ander ouder paardje wat ik al 13 jaar heb. Maar khaory is zo anders, zo veel meer aanhankelijk. <3

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 22:54

Afbeelding

Hier een foto van paar weekjes terug. Foto is niet helemaal scherp omdat ik m heb ingezoomd.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 23:08

Das precies de foto die ik bedoelde inderdaad!

Wij hebben een neopreen banaan, maar wel met bontjes erom, want Djuun ligt ook met niets open helaas :\ Niet het meest charmante, maar als het maar helpt!

Succes met je zadel, ik weet echt hoe rottig het is. Wij hebben er ook wat mee lopen tobben en ondanks dat ons huidige zadel goed ligt op Djuun zijn we er niet 100% tevreden over voor onszelf :n Hij mist gewoon wat comfort.
Maar op advies van onze zadelmaker toch nog jaar wachten tot maatwerk, dan moet ze toch echt goed uitgegroeid zijn. Dus dat is voor nu nog even toekomstmuziek!

En heerlijk van zijn karakter zeg <3 Dat straalt hij ook wel echt uit. Viel me ook zo op hoe relaxt jullie over het strand gingen :j Echt top!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:36

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even Regels en Richtlijnen [HAW]Horses At Work aandachtig door, inclusief de links die erin staan.
Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.
Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder de volgende link kan je lezen wat temmen is.