paard staakt...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikheetsannex

paard staakt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 15:15

hee bokkers,

ik zit met een probleem...
ik ben momenteel een pony aan het inrijden. het is een fjordenmerrie van 16 (?!) jaar oud. omdat ze altijd keuringen heeft gelopen is er voor de rest weinig mee gedaan.

omdat we dat zonde vonden van de super mooie pony besloten we haar te gaan inrijden.
ik heb besloten om dat zelf te doen omdat ik mijn andere pony ook zelf heb beleerd op latere leeftijd.

ik heb genoeg rij ervaring ervoor en weet hoe ik dat moet aanpakken. Veronica pakt het zelf ook heel goed op. alleen we lopen nog tegen 1 dingetje aan...

Veronica is nogal lui van zichzelf en als het voor haar te moeilijk wordt of ze is moe, begint ze te staken.
Dat staken houd bij haar in dat ze omhoog komt (niet echt stijgeren maar meer een beetje dreigen), ze doet haar oren in haar nek en gaat op haar plek rondjes draaien.

ik heb al van alles geprobeerd, als ik aan de longe rij is er niks aan het handje, maar uiteindelijk wil ik dit natuurlijk niet nodig hebben... ook spoortjes al geprobeerd alleen dan komt er ook nog eens bij dat ze naar je voet gaat happen (ik schop haar niet hoor met de sporen!), ik denk dat ze dat gewoon doet omdat ze het irritant vindt. ook een zweep helpt nauwlijks want als ik haar dan eens een tik geef, reageert ze daar niet eens op! het maakt er allemaal niets uit...

we zijn er ookal een heletijd mee bezig om dit beter te laten worden, soms heeft ze een goede dag en dan gaat het super, maar soms heeft ze toch van die dagen.. }>

aan het zadel kan het ook niet liggen want hier is al naar gekeken..

als iemand tips heeft hoor ik het graag...

groetjes :D

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:18

Ik zou er via grondwerk en longe werk een aantal stemcommando's aan vast plakken om de beenhulpen te ondersteunen. Wel lang genoeg oefenen tot ze echt snapt wat het commando betekend.
Misschien ook wat meer afwisselen. Hopelijk vind je iets waar ze wel enthousiast van word.

Succes! :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:52

Hoe lang rijdt je per keer?

Als ze het uit vermoeidheid doet. Zou ik gewoon kort rijden. Per keer maar een minuut of 10.

ikheetsannex

Re: paard staakt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 16:09

dat verschilt een beetje per keer... meestal wel een minuut of 20 omdat ze dit makkelijk kan. ze zweet niet maar heeft alleen iets grotere neusgaten en is wat warm op de borst. misschien is dat inderdaad wel en goed idee op die 20 minuten wat in te korten. maar ik heb ook het idee dat als ze dan wat vervelend doet en ik rij maar 10 minuten dat ze dan het gevoel heeft van ha ik heb gewonnen... dat doe ik de volgende keer ook... zal dat zo zijn?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:13

Hou het short and sweet. Als je weet dat ze gaat staken als je teveel vraagt, vraag dan minder. Zorg dat je stopt op een moment dat het lekker gaat. Omdat je zo steeds goed kan belonen zal ze meer gemotiveerd raken om meer te doen.
Hou ook rekening met wat ze kan zonder ongemak te ervaren. Een pony die haar hele leven amper wat heeft gedaan zal geen goede conditie hebben en geen fijne spieropbouw voor dit soort zaken. Bouw het dus netjes op.

Dat kan je ook kleiner inbouwen tussen het werk door. Beloon haar eens met lekker 5 minuten stil staan en kriebeltjes krijgen als ze een oefening goed doet(naar haar kunnen). Gewoon zomaar tussendoor, van mij part al na 5 minuten als wat je kreeg naar haar kunnen goed was. It will blow her mind.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:13

Als je stopt voordat ze in de staak gaat, beloon je juist het goede gedrag.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:15

ikheetsannex schreef:
dat verschilt een beetje per keer... meestal wel een minuut of 20 omdat ze dit makkelijk kan. ze zweet niet maar heeft alleen iets grotere neusgaten en is wat warm op de borst. misschien is dat inderdaad wel en goed idee op die 20 minuten wat in te korten. maar ik heb ook het idee dat als ze dan wat vervelend doet en ik rij maar 10 minuten dat ze dan het gevoel heeft van ha ik heb gewonnen... dat doe ik de volgende keer ook... zal dat zo zijn?

dat kan als de pony staakt en jij stopt dan kan hij/zij ? gewonnen hebben .
wat je kan doen is gewoon ff rijden en als het goed gaat stoppen al is het maar een paar rondjes .
en dit dan gaan uitbreiden

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:19

ikheetsannex schreef:

Je moet niet stoppen als ze vervelend doet, je moet stoppen als het goed gaat. De verleiding weerstaan om nog meer door te gaan tot het fout gaat.

Maar als je 10 minuutjes wat doet en wat moois krijgt, dan 5 minuten pauze houdt(gewoon op het paard), lekker stilstaan, kriebeltje, misschien zelfs wel een koekje om daarna nog een dingetje te doen kom je toch wel aan die 20 minuten werken. Alleen dan zonder een stakend paard.

Je zal zien dat dat timeframe wel langer wordt en dat ze door niet door te blijven vragen meer gaat geven.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:20

Ik zou er voor waken dat je haar niet overvraagt. Ze is 16 en haar lijf is dit niet gewend.

Daarnaast alles voorwaarts oplossen, niet in de mond komen, teugels enigszins los en naar voren maakt niet uit hoe al wordt het rengalop naar voren is naar voren of misschien zonder longe maar iemand in het midden met een longeerzweep om haar wat alert te houden

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:23

Ze kan dan wel 16 zijn, je zal haar toch mak moeten maken zoals je een jong dier doet. In het begin vier keer per week 10 tot hooguit 15 minuten is meer dan genoeg.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:52

Heel goed advies stoppen voordat ze vervelend wordt en gaat staken En daarvanuit rustig opbouwen naar ietsje langer

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:56

Kan het staken niet uit iets lichamelijks komen? Maagzweer bijvoorbeeld? De singel en jouw voet met spoortje kan dan wel eens heel vervelend zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:57

Als eerste moet je even je mindset gaan veranderen, een pony denkt niet in winnen of verliezen. Verder ga je ook al de verkeerde kant op met spoortje. Dat geeft mij aan dat je niet zo goed weet waar je mee bezig bent, dat is neit erg, maar haal er dan goede hulp bij. Want straks gaat het van kwaad tot erger.
Ik denk dat de fout gewoon bij jou ligt, dat je niet duidelijk bent oid en dat je pony je gewoon niet snapt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:04

Je zegt dat ze altijd keuringen heeft gelopen weet je ook wat ze is? Model of ster of iets dergelijks?
Want dan moet ze of betuigd zijn of onder het zadel zijn gereden in het verleden, anders kan dat namelijk niet.
Heb je daar al eens naar gevraagd?

En heb je les van goede instructie en doet ze het ook met de instructie erbij?
Want ergens gaat iets fout.
En als ze gewoon gezond is en ondertussen de kans heeft gehad conditie en spieren op te bouwen moet je uiteindelijk ook langer kunnen rijden. En niet om het een of ander, maar naar voren is naar voren...
En niet dreigen met omhoog te komen en draaien.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:21

Waarom vind je het zonde dat er niet op gereden word??
Ik heb niks tegen een 16 jarige inrijden, vind het zelfs beter dan een 3 jarige inrijden,

Wat voor ervaring heb je met een paard zadelmak maken, waarschijnlijk niets want anders zou je het niet op bokt vragen.
Zoek hulp want het dier snapt jou niet ,
Begin idd eens met los en grond werk, daarna longeren, maar dat is ook een kunst, veel mensen hangen er een bit in en laten zo een dier rondjes rennen, dat is niet longeren, dus ook dat zul jij moeten lerenn,
OOk heeft het dier waarschijnlijk nooit een bit in gehad als het nooit is gereden of mee gemend, dus ja hoe eerlijk is het om het dier na 16 jaar even te zeggen van zo jij ben paard een bit erin en een zadel erop want je kan het , nee zo werkt het niet , ga het eerste jaar eens het dier voorbereiden, dus leer het in balans lopen zonder ruiter, heb jij daar geduld voor??
Zo niet laat het dier dan staan,

ikheetsannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 09:08

midgie schreef:
Waarom vind je het zonde dat er niet op gereden word??
Ik heb niks tegen een 16 jarige inrijden, vind het zelfs beter dan een 3 jarige inrijden,

Wat voor ervaring heb je met een paard zadelmak maken, waarschijnlijk niets want anders zou je het niet op bokt vragen.
Zoek hulp want het dier snapt jou niet ,
Begin idd eens met los en grond werk, daarna longeren, maar dat is ook een kunst, veel mensen hangen er een bit in en laten zo een dier rondjes rennen, dat is niet longeren, dus ook dat zul jij moeten lerenn,
OOk heeft het dier waarschijnlijk nooit een bit in gehad als het nooit is gereden of mee gemend, dus ja hoe eerlijk is het om het dier na 16 jaar even te zeggen van zo jij ben paard een bit erin en een zadel erop want je kan het , nee zo werkt het niet , ga het eerste jaar eens het dier voorbereiden, dus leer het in balans lopen zonder ruiter, heb jij daar geduld voor??
Zo niet laat het dier dan staan,

Ik vind het zonde van haar omdat ze een super mooi dier is die zich enorm berveeld in de wei, dus daardoor bedachten we om iets met haar te doen, u denkt misschien dat we hop, een bit en een zadel er gisteren hebben in gedaan, maar we zijn hier al meer dan een half jaar mee bezig. Ik heb wel ervaring met beleren zoals ik al zij want ik heb mijn andere merrie ook zelf beleerd, evenals 2 paarden voor iemand anders. En ik had gewoon een vraagje hierover. Ze wordt trouwens bitloos gereden omdat ze dan fijner te rijden is en rustiger in de mond is.

We zijn ookal bezig met grondwerk oevenen, mijn ruimte joun ruimte, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:25

Maar soms kun je h et niet alleen en is het zaak om hulp te zoeken, dat lijkt me in dit geval wel verstandig.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:43

Hoi TS
Wat leuk dat je met deze pony wil gaan werken. Maar zelf inrijden is geen slim idee als je er niet (veel) ervaring mee hebt, zelf heb ik die 'fout' ook gemaakt.
Zoek goede begeleiding en dan komt het vast goed, maar ga niet alleen aanmodderen.
Succes en nog veel plezier
:)