inrijden onder zadel oud(er) paard (altijd menpaard geweest)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

violafan

inrijden onder zadel oud(er) paard (altijd menpaard geweest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 13:23

Wie heeft ervaring of advies over een ouder paard dat altijd gemend is maar nooit onder het zadel is geweest.
Het is namelijk zo dat mijn vader altijd een fanatieke menner is geweest en nu sinds een jaar gezondheidsproblemen heeft en hij niet meer in staat is om het mennen nog op te pakken. Het paard heeft hij al 15 jaar en is erg aan haar gehecht. Ik heb inmiddels mijn kinderen groter en denk erover om weer te gaan rijden en wellicht het paard over te nemen. Zou ik haar nog kunnen gaan inrijden, ze is 18 jaar inmiddels. Wel veel gezien en verkeersmak ed...
Wie advies???

enamorada

Re: inrijden onder zadel oud(er) paard (altijd menpaard geweest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:27

Ik zou het zelf niet doen. Ik heb een show gezien van Gert van den Hof die een 9 jarige merrie probeerde zadelmak te maken. De merrie had alleen gediend voor de fok als ik het mij goed herinner. Paard werd zo boos dat ze haar urine gewoon liet lopen en echt niet onder controle te houden was. Tuurlijk kan het goed gaan hoor, dat zeg ik niet. Maar dan nog, hoe lang denk je er nog plezier van te gaan hebben als ze al 18 is? Daarmee bedoel ik hoe lang je nog denkt dat ze berijdbaar is. Een jaartje of 6-7?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:28

Ja hoor, inrijden kan altijd. Ik heb laatst nog een 15 jarige fokmerrie ingereden, al was dat geen makkie.
Mijn ervaring is is dat paarden die al betuigd zijn (geweest) vaak heel makkelijk in te rijden zijn. Ben op zo'n 6 paarden geklommen die hun hele leven alleen maar betuigd zijn geweest (5 - 15 jaar voor de kar gelopen) en het was zitten en weg rijden.
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 06-05-15 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:28

Maar een fokmerrie is nieuts van hulpen gewend. Deze is al tuigmak. Ik zou het gewoon proberen, voorzie weinig problemen eigenlijk. Gewoon rustig inrijden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:30

Dit paard is gewoon gewend te werken, dat scheelt al de helft! Ik denk dat je weinig problemen zal ervaren.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:31

kn je dat niet proberen eens voordat je haar overneemt?
Als ze aangeeft het niet dadelijk te accepteren kan je haar wegbrengne om op te laten leiden misschien?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:32

woppeke schreef:
Wie heeft ervaring of advies over een ouder paard dat altijd gemend is maar nooit onder het zadel is geweest.
Het is namelijk zo dat mijn vader altijd een fanatieke menner is geweest en nu sinds een jaar gezondheidsproblemen heeft en hij niet meer in staat is om het mennen nog op te pakken. Het paard heeft hij al 15 jaar en is erg aan haar gehecht. Ik heb inmiddels mijn kinderen groter en denk erover om weer te gaan rijden en wellicht het paard over te nemen. Zou ik haar nog kunnen gaan inrijden, ze is 18 jaar inmiddels. Wel veel gezien en verkeersmak ed...
Wie advies???

Ik weet niet of je ooit zelf paarden ingereden hebt, maar ik zou haar behandelen als een 'groen' paardje van 4 jaar of zo. Heel rustig beginnen en kijken wat wel en niet kan. Zou normaal gesproken moeten meevallen omdat het een ervaren dame is. Een hoop dingen qua contact en sturing kent ze al. Nu nog het idee van 'iemand op je rug' en 'balans'. In ieder geval zeker geen grote stoere kerel erop zetten die 'dat wel even gaat regelen'.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:32

Ik zou eens kijken hoe ze reageert als je haar eens met een zadel longeert, of op een krukje gaat staan naast haar, wat ze ervan vind als jij met je lijf boven haar rug hangt. Dan kun je vandaar waarschijnlijk wel bedenken of het wat gaat worden of niet.

Mijn schoonmoeder heeft haar ruin eerst voor de wagen beleerd, en daarna pas is ze af en toe gaan hangen en nu rijd ze er gewoon op. Die heeft nog nooit een pas verkeerd gezet.

Guusje, gert van 't hof staat nou niet bepaald bekend om zijn rustige geleidelijke aanpak, ik kan me voorstellen dat zo'n beest schrikt als je er zomaar opeens op gaat zitten. Maar ik denk dat als ts dit rustig aanpakt, het nog prima wat kan worden.

Edit: Niet te flauw ermee, ze is gewend om te werken en als je nu opeens te lief gaat doen (aai koetsie aai) heb je kans dat ze juist achterdochtig word. Rust en beleid, maar verder doen alsof wat je doet heel normaal is.
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 06-05-15 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:33

je kunt je paard gerust inrijden als hij normaal braaf is voor de wagen. sturen en verkeer e.d. kent hij al.
ik heb jaren geleden een draver gekregen die 10 jaar lang gekoerst heeft.
we hebben met hem gemend, en ik heb hem ingereden wat helemaal geen problemen heeft gegeven. en tot zijn 23e is er mee gereden en gemend.
en ook zo met onze kwpn-er die altijd wedstrijd marathons heeft gereden. bij ons gewoon onder het zadel heeft gelopen, en ook tot ze 24 jaar was.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:34

Jahoor! Hier ervaring. Beide paarden in een half uurtje zadelmak plus onder de ruiter. Ze zijn al zoveel gewend. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:37

Die vlieger dat ze al wat gewend zijn gaat niet altijd op. Ik zou een fries zadelmak maken die al een paar jaar voor de kar liep, die was niet zomaar zadelmak te maken hoor. Was 7 geloof ik.
Maar je kunt het altijd proberen, ik zou eens iemand erbij nemen om te kijken hoe het paard is, op de grond, in het longeerwerk etc.

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:41

Hier ook een 18 jarige merrie die altijd voor de kar gestaan heeft zadelmak gemaakt. Ging heel erg soepel, en ze gaf geen kik. Ik zou het gewoon rustig aan proberen :)

Bambixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:54

misschien wel goed om rekening te houden met het eventueel gewend zijn aan oogkleppen.
desnoods eerst onder het zadel de oogkleppen er ook op doen.

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 15:29

Afbeelding

ze geeft geen kik als je er een zadel op legt. Mijn kinderen zitten vaak op haar rug en dat vindt ze prima. Ze is alleen idd gewend aan oogkleppen. Maar ze is zeer rustig van natuur. Zal alleen aan andere hulpen moeten wennen. En ik wil er wel deskundige hulp bij in roepen. En hoe lang je er nog plezier van hebt gezien haar leeftijd. Tja dat weet je nooit. Een paard kan altijd wat krijgen. Mijn vorige paardje is ruim 30 geworden en we hebben nog heel veel beleefd samen na haar 18 de verjaardag. En mijn vader zou zeer verdrietig zijn als ze weg moet. Dit paardje is zijn leven.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:33

Het zou mooi zijn als jij aan de merrie nog veel plezier kunt beleven. Als je gewoon leuk wilt rond hobbelen, dan zal ze na een paar keer al naar wens zijn. Ze is al zadelmak, ruitermak. Enkel beenhulpen erop (aanleren dmv stemhulpen die ze al kent) en voila.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:34

Waarom zou dat niet kunnen?

Wij hebben vorig jaar een 12 jarige fokmerrie zadelmak gemaakt, heeft werkelijk waar nooit 1 misse pas gezet.
En jaren terug heb ik al eens een 8 jarige merrie zadelmak gemaakt en een jaar later ook betuigd, ging ook zonder problemen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:36

Stem, zweep en bit hulpen kent het paard al. Als er op zitten geen probleem is gewoon met de voor het paard bekende hulpen rond gaan sturen en daar been aan toe gaan voegen.

Mijn pony's komen ook eerst voor de wagen en daarna onder het zadel(meestal wel wat jonger, maar ik heb ook een pony als 13 jarige helemaal groen op stal gekregen). Meestal is het opstappen en weg rijden. Mooier aan de hulpen krijgen lukt vanzelf wel als je bezig bent.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:37

Ook hier positieve ervaringen met een 16 jarige merrie die tot aan haar 13e als trekpaard voor de ploeg gelopen heeft.
Daarna 3 jaar als fokmerrie en toen dus op haar 16e zadelmak gemaakt.
Nu is ze 22 en gaat lekker mee op buitenritten. Superfijn rijpaard geworden.

Ik zou het in ieder geval een poging waard vinden, zodat je nog vele jaren plezier kunt hebben met haar.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:38

Als ze gewend is aan die oogkleppen. Zou ik haar met dat hoofdstel gaan inrijden onder het zadel. Dan heb je denk ik een hele grote kans dat het wel zal slagen om haar onder het zadel te krijgen. En gewoon de stemhulpen gebruiken die ze gewend is van het voor de kar lopen.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:43

Moet in mijn ogen ook gewoon kunnen :j
Rijd zelf een paard van 8 dat pas onder het zadel is, maar al zoveel voor de kar heeft meegemaakt.
Heb zelf in het begin wel met kleppen gereden omdat hij nog wel eens erg onder de indruk was van alles om zich heen. Is dan ook wel een heethoofd (vader is Jazz, zegt al genoeg denk ik).
Alle beenhulpen gewoon aanleren dmv stemhulpen, anders snappen ze er weinig van ;)

Eerst vanaf blijven, alles op stem laten doen en dan vanzelf het beenhulp eraan koppelen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:49

Onze vierjarige is vorig jaar eerst beleerd voor de koets: enkelspan, dubbelspan en vierspan.
Hij is goed tuigmak, gewend aan rammelende kar achter zich, kent stemhulpen, leidselhulpen en zweephulpen. Is goed verkeersmak.
Een paar weken terug is hij voor het eerst onder het zadel geweest: ruiter ging even hangen, been eroverheen en naar voren op stem: na 5 minuten was het of hij niet beter wist.

En dat geldt ook voor jouw paard. Lekker mee aan het werk gaan. Kijken hoe hij op het hangen reageert en daarna erop en goed naar voren rijden, laat desnoods iemand met menzweep er achter mee lopen.
Mooi project om samen met jouw vader te doen: zijn stem zal hem goed bij de les houden en stoppen als het nodig is.

Ik voorzie geen problemen.

menpaarden zijn echt heel wat gewend hoor.

Tipje: zeg geen HOOO als ruiter, want een menpaard staat dan meteen stil vanuit elke gang.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:00

Overigens: wat een mooie dame!

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 16:27

Thanks cowboy55, en ze is ook nog eens zeer lief! WW gaan t maar gewoon proberen met deskundige hulp. Bedankt voor de reacties