paard weigert/breekt sprong uit.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HannaCaptain

paard weigert/breekt sprong uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 22:23

hallo!

Goldika is de 11 jarige KWPN Merrie van mijn vriendin Mira, nu hebben we een issue want op de een of andere manier breekt ze bij een bepaalde sprong uit.
Laat me het uit leggen; vandaag zijn we gaan springen en ze zei dat ze van de week superlekker ging en 1.10m geen probleem was, want dat doen we vaker (vooral als voorbereiding van het L). We zijn begonnen met een leuk parcourtje van 3 hindernisjes waarvan allemaal kruisjes (om en nabij de 50/60 cm), dat ging allemaal prima. Stijltje gemaakt van 80cm, ook nog makkelijk en ruim er overheen plus oortjes naar voor en ruim voldoende impuls.
Maar toen we daar een stijltje van 1m (haar wedstrijd niveau) van maakten, ging het mis. Goldie erlangs en Mira er naast gevallen .. zand eraf en weer opgestegen, nog een keer dan, weer 80cm van gemaakt. Maar vanaf dat moment vertikte ze gewoon om er over heen te gaan, steeds weer erlangs. We zijn zelfs nog gezakt naar 50 cm, ook dat nieteens! Het andere kruisje was geen probleem, de oxer dan weer wel. (was niet hoog, ik gok 60cm)
Wij begrepen er niets van, ze had haar benen er aan, impuls zat, netjes binnen twee teugels en dan tóch gewoon niet gaan ..

Uiteindelijk hebben we de balken van de probleem sprong maar volledig op de grond gelegd en dat deed ze wel, weer rustig opgebouwd naar 40cm kruisje, deed ze ook maar toen het een 40cm stijltje was nietmeer, hoppa daar ging Mira weer het zand in.
Niks ergs aan de hand, gewoon stomverbaasd dat ze het niet deed. Toen het zadel maar iets naar achter gelegd en het nog eens geprobeerd, toen heeft ze het gedaan en zijn we gestopt. Het is dus steeds wel goed afgesloten, ook al is het heel laag.

Dit is vaker aan de hand, zo ook de laatste springwedstrijd waar we heen gingen (B). De eerste sprong was geen probleem maar de tweede hindernis heeft ze tot 3 keer toe geweigerd, steeds maar uitgebroken. Tweede ronde weer hetzelfde, eerste hindernis prima, tweede 3 weigeringen.

We hebben zelf al nagedacht wat het kon zijn maar we zijn er nog niet uit, help. :(:)
Laatst bijgewerkt door HannaCaptain op 05-05-15 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Re: paard weigert/breekt sprong uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:53

Het paard springt de hindernis dus wel met iemand anders (wie dan?), maar niet met je vriendin, de eigenaar van het paard?

Ik denk dat het dan in de zit van de ruiter zit (of de pasvorm van het zadel). Ergens komt de ruiter (of het zadel) niet lekker mee, en stoort het paard. Dat heeft het paard gemerkt, en daardoor wilt het nu niet meer dat stijltje (waarmee het probleem begonnen is ) springen.

Paard moet vertrouwen op de sprong krijgen onder een ruiter die absoluut goed kan springen, en het paard ook door een weigering heen kan rijden zonder naast het paard te belanden. Als dat lekker gaat, dan onder goede begeleiding langzaamaan weer opbouwen. Kapot vertrouwen is niet zomaar weer heel.

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 23:03

Angela schreef:
Het paard springt de hindernis dus wel met iemand anders (wie dan?), maar niet met je vriendin, de eigenaar van het paard?

Nee dat is verkeerd begrepen, mira viel er af maar is er toen gelijk weer op gegaan. Goldika wordt niet gereden door andere mensen maar alleen door haar.
Het gaat hier meer om de schijnbewegingen die ze in de laatste galopsprong maakt waardoor je denkt dat ze gaat, maar ze er recht langs of zelfs schuin doorheen loopt. Die zit je niet uit, ze zijn heel gemeen.
Wij gokken ook dat het iets met het zadel zou kunnen zijn inderdaad! dankjewel voor je reactie :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 07:01

Maar hoe kan het wedstrijdniveau van het paard 1 meter zijn als het paard een gewoon stijltje blijft weigeren? Sprong het paard voorheen wel, maar nu niet meer dan? Dat om een beter beeld van de situatie te krijgen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 07:13

Misschien niet leuk om te horen maar het probleem ligt bij de ruiter. Als het eerst prima ging en daarna niet. Ergens gaat er iets mis in de focus, concentratie en communicatie met het paard. Zeker als je dan nog een wat gevoelig paard hebt kan dat lastig zijn.
Wat zegt de instructeur?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 07:14

Waarom een paard weigert is heel lastig te bepalen. Zeker als je het niet gezien hebt. Ik zou samen met een instructeur kijken wat het kan zijn. Rijd ze wel een goede afstand bijvoorbeeld?mzit ze voor de sprong niet voor het paard uit? Allemaal dat soort kleine dingetjes kunnen er voor zorgen dat het paard niet springt. En soms kom er je er gewoon niet achter waarom een paard het niet doet.

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 10:03

paard sprong voorheen inderdaad wel gewoon, al 1 wp in de B. maar toen ze 1 keer een oefenspringen sprong weigerde, bleef het steeds vaker gebeuren. Vandaag ging ook alles prima totdat ze 1 keer weigert en dan gaat ze gewoon nietmeer.
dank voor de reacties!

Chyennevd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:18

Ik zit momenteel ook in een strijd met mijn paard ( KWPN spring merrie ). Ze zijn toch liever lui dan moe. vroeger ging mijn paard altijd hard op de hindernis af. Dat heb ik nu onder controle en het ging dit jaar super lekker. Ze sprong nu alles op mijn tempo. Toen weigerde ze opeens. Het was maar 1x. Daarna werd het vaker. Dan gaat ze al 2 meter voor de hindernis staan. Dan geef ik haar opeens goed op de donder en dan gaat het wel weer maar natuurlijk weer op haar tempo dus hard over de sprong zodat ze zo min als mogelijk haar lichaam moet gebruiken.

En mijn paard doet het vaak wanneer de sprong wat hoger word ( iets van 1.10 tot 1.20 ). Dan ga ik weer wat ( ik val er trouwens niet af ) twijfelen en minder rijden en daar maakt ze snel gebruik van. En als ze eenmaal begint met weigeren doet ze het ook bij lagere hindernissen. Totdat ik echt boos wordt.

Dus ik denk toch dat het grootste probleem bij de ruiter ligt. (bij mij dus ook). En als ruiter merk je dat meestal later dan het paard.

Want wat ik zo mee krijg begint het ook pas wanneer ze de hoogte in gaat.

ik zou het inderdaad ook proberen met instructie. Weet je al of het met het zadel te maken heeft?

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 21:30

Chyennevd schreef:
Ik zit momenteel ook in een strijd met mijn paard ( KWPN spring merrie ). Ze zijn toch liever lui dan moe. vroeger ging mijn paard altijd hard op de hindernis af. Dat heb ik nu onder controle en het ging dit jaar super lekker. Ze sprong nu alles op mijn tempo. Toen weigerde ze opeens. Het was maar 1x. Daarna werd het vaker.

Dit heeft Goldika (overigens ook een KWPN merrie) precies zo. Eerst was het zo hard mogelijk gaan en moest Mira haar echt rustig leren krijgen, nu is dat gelukt en springen ze alles inderdaad op Mira haar tempo. Tot ze 1x weigerde, en nu hetzelfde, steeds vaker.

Citaat:
En mijn paard doet het vaak wanneer de sprong wat hoger word ( iets van 1.10 tot 1.20 ). Dan ga ik weer wat ( ik val er trouwens niet af ) twijfelen en minder rijden en daar maakt ze snel gebruik van. En als ze eenmaal begint met weigeren doet ze het ook bij lagere hindernissen. Totdat ik echt boos wordt.

Ja dat was deze keer ook het geval, van 80cm naar 1m (gewoon haar wedstrijd niveau) maar toen was het in een keer klaar. Totdat we de balken op de grond legden en inderaad 40cm weigerde ze zelfs.

Citaat:
Dus ik denk toch dat het grootste probleem bij de ruiter ligt. (bij mij dus ook). En als ruiter merk je dat meestal later dan het paard.
ik zou het inderdaad ook proberen met instructie. Weet je al of het met het zadel te maken heeft?

Ik denk dat het inderdaad ook onbewust iets met Mira doet, die wil dan zo graag en zit vol onbegrip. Binnenkort hebben ze weer springles, dan zal ik laten weten hoe het gegaan is.
Zadelmaker is nog niet geweest, als het na de springles niet beter gaat gaan we hem bellen.

dankjewel voor je reactie!

Chyennevd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:14

HannaCaptain schreef:
Chyennevd schreef:
Ik zit momenteel ook in een strijd met mijn paard ( KWPN spring merrie ). Ze zijn toch liever lui dan moe. vroeger ging mijn paard altijd hard op de hindernis af. Dat heb ik nu onder controle en het ging dit jaar super lekker. Ze sprong nu alles op mijn tempo. Toen weigerde ze opeens. Het was maar 1x. Daarna werd het vaker.

Dit heeft Goldika (overigens ook een KWPN merrie) precies zo. Eerst was het zo hard mogelijk gaan en moest Mira haar echt rustig leren krijgen, nu is dat gelukt en springen ze alles inderdaad op Mira haar tempo. Tot ze 1x weigerde, en nu hetzelfde, steeds vaker.

Citaat:

Ja dat was deze keer ook het geval, van 80cm naar 1m (gewoon haar wedstrijd niveau) maar toen was het in een keer klaar. Totdat we de balken op de grond legden en inderaad 40cm weigerde ze zelfs.

Citaat:

Ik denk dat het inderdaad ook onbewust iets met Mira doet, die wil dan zo graag en zit vol onbegrip. Binnenkort hebben ze weer springles, dan zal ik laten weten hoe het gegaan is.
Zadelmaker is nog niet geweest, als het na de springles niet beter gaat gaan we hem bellen.

dankjewel voor je reactie!

spring les helpt bij mij gelukkig wel, die zien toch wat eerder wanneer je iets fout doet.
het komt vast wel goed. bij mij gaat het ook weer de goede kant op.
ben benieuwd wat er bij de les uit komt! veel succes iniedergeval!!