Warming-up en cooling-down

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marlo09

Warming-up en cooling-down

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 19:43

Dag bokkers,

Ik zou graag wat meer te weten komen over hoe je, je paarden nu het best opwarmt. En/of, hoe doen jullie een cooling down?

Je mag mij tips geven, zeggen welke "oefeningetjes" je rijdt....

Bedankt!

enamorada

Re: Warming-up en cooling-down

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:46

Ik heb een nogal 'onbuigbaar' peerd in het begin. Ik rijd daarom veel voltes aan de lange teugel en met teugels mooi op maat in het begin.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:49

Ik kijk vooral naar mijn paard, hoe die zich voelt en beweegt maar over het algemeen stap ik eerst een paar rondjes aan een volledige lange teugel.
Dan pak ik iets meer op en rijd ik voltes, wendingen.
Dan pak ik de teugels nog meer op en ga ik overgangen rijden tot ik merk dat ze soepel is. Dan pak ik een rustig galopje mee en dan ga ik pas beginnen met het echte werk (Wijken, schouderbinnenwaarts, travers etc)
Kijk vooral naar je paard en houd je niet vast aan een bepaald schema.
Cooling down ongeveer hetzelfde, alleen dan andersom.
Laatst bijgewerkt door M_nouska op 04-05-15 19:50, in het totaal 2 keer bewerkt

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 19:50

guusje_h schreef:
Ik heb een nogal 'onbuigbaar' peerd in het begin. Ik rijd daarom veel voltes aan de lange teugel en met teugels mooi op maat in het begin.

Oké bedankt!

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 19:50

M_nouska schreef:
Ik kijk vooral naar mijn paard, hoe die zich voelt en beweegt maar over het algemeen stap ik eerst een paar rondjes aan een volledige lange teugel.
Dan pak ik iets meer op en rijd ik voltes, wendingen.
Dan pak ik de teugels nog meer op en ga ik overgangen rijden tot ik merk dat ze soepel is. Dan pak ik een rustig galopje mee en dan ga ik pas beginnen met het echte werk (Wijken, schouderbinnenwaarts, travers etc)
Kijk vooral naar je paard en houd je niet vast aan een bepaald schema.
Cooling down ongeveer hetzelfde.

Oké dit ga ik onthouden! Bedankt!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:54

Ik stap eerst een paar rondjes lange teugel. Dan draaf ik aan met een een lange teugel. En pak meteen overgangen mee. Op het einde doe ik het zelfde. :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:00

Ik begin en eindig altijd op dezelfde manier, een paard is een gewoontedier en door de warming up en cooling down hetzelfde te houden kan het paard zich optimaal ontspannen omdat er geen verrassingen en miscommunicatie's komen.
Aan een contact teugel vw-nw, in stap wat voltes en slangevoltes.
Draf hetzelfde, dan even stappen aan de lange teugel.
Vervolgens teugels iets op maat en galopperen (jong paard, heeft nog wat steun nodig in galop).

Cooling down in draf aan een contact teugel vw-nw en wat links en rechts buigen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:10

Ligt voor mij helemaal aan niveau paard, zwakke punten paard en de situatie van dag tot dag.
De ene dag galoppeer ik vrij snel en halsstrekkend aan om het paard tot mentale ontspanning te brengen, de andere dag ligt de nadruk op slangenvoltes in draf om wat stijfheid weg te werken en nog een andere dag ben ik in stap bezig afwisselend de voorhand en achterhand te verplaatsen. Zo kan ik nog duizend dingen noemen.

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 21:35

Oké bedankt iedereen!

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:14

Ik heb een paard wat opgang moet komen, ik rij eerst aan de lange teugel wat stap daarna rondje draf en galop. Dit ook op de andere kant en pak dan iets meer op om in stap veel voltes te gaan rijden en dit ook in draf. Hierna pak ik echt op en doen we wat zijgangen

Nynke001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:52

Ik begin altijd voor dat ik opstap al bij mezelf. Hoe stap ik op? gespannen / ontspannen? zelf strek en rek ik even :) daarna kijk ik naar mijn paard hoe komt zij de box vandaag uit. wat hebben we gisteren al gedaan? Eenmaal erop stap ik eerst ontspannen aan een lange teugel. (niet half opgepakt/half niet want daar kan je paard niet veel mee) en begin ik bij mezelf zit ik op mijn zitbeenknobbels. zit ik recht? ruggenwervels goed? borstbeek recht maken hoofd recht. aan de lange teugel maak ik al overgangen naar halt en voltes en buigingen vanuit mijn zit. daarna rustig los draven en vanuit daar langzaam oppakken. tijdens het trainen ook even genoeg momenten voor lange teugel en strekken van de hals en rug spieren. dit is ook een beloning voor mijn paardje. aan het einde weer lange teugel. tijdens het uitstappen let ik er wel op dat ik tempo blijf bepalen en neem ik ook rustig de tijd om goed uit te stappen.

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 17:54

Nynke001 schreef:
Ik begin altijd voor dat ik opstap al bij mezelf. Hoe stap ik op? gespannen / ontspannen? zelf strek en rek ik even :) daarna kijk ik naar mijn paard hoe komt zij de box vandaag uit. wat hebben we gisteren al gedaan? Eenmaal erop stap ik eerst ontspannen aan een lange teugel. (niet half opgepakt/half niet want daar kan je paard niet veel mee) en begin ik bij mezelf zit ik op mijn zitbeenknobbels. zit ik recht? ruggenwervels goed? borstbeek recht maken hoofd recht. aan de lange teugel maak ik al overgangen naar halt en voltes en buigingen vanuit mijn zit. daarna rustig los draven en vanuit daar langzaam oppakken. tijdens het trainen ook even genoeg momenten voor lange teugel en strekken van de hals en rug spieren. dit is ook een beloning voor mijn paardje. aan het einde weer lange teugel. tijdens het uitstappen let ik er wel op dat ik tempo blijf bepalen en neem ik ook rustig de tijd om goed uit te stappen.

Die vind ik goed, dankje!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:46

Voor mij ligt het aan welk paard ik rijd want ik heb er twee. Als ik een buitenrit ga maken op onze barokke Hercule (20 jaar) dan stap ik minstens 10 - 15 minuten voorwaarts - neerwaarts, stelling links en stelling rechts. Dan gaan we gewoon fijn buitenrijden met korte draf stukjes en galop zodat hij wat feller wordt want paard is erg flegmatiek. Vrijs snel galoppeer ik bij dit paard, want galop is impuls opwekkend en een beetje vuur in zijn donder kan bij "der alte" geen kwaad.
Hij heeft dat langere stappen echt nodig want is gewoon nooit een echt soepel paard geweest.

Dan onze Benjamin (11 jaar) zij is zo verschrikkelijk soepel, voorwaarts en ijverig en als je daar niet goed mee omgaat wordt ze te heet. Ik stap op en dan stappen we heel rustig rond. Gelijk aan het werk, door stapjes wijken op de lange zijde met hoek van 45 graden de ene keer naar buiten en de andere keer weer stukjes naar binnen.
Zij kan heel snel en vlug zijn, dus bij haar is rust, rust erg belangrijk. Dus regelmatig zet ik haar stil, dan moet ze wachten. Wending om de voorhand, wachten totdat ze lekker begint te knabbelen op het bit en zacht wordt. Dan wat overgangen rijden, maar alles met rust. Op de volte achterhand naar binnen en volte groter of kleiner maken.
Sb rijd ik veel allemaal in stap of draf. Na 10 minuten is ons Polleke toppie joppie en zo gaaf om te rijden. Dan gaan we meestal nog 10 minuten fijn rijden in draf, veel voltes, voltes kleiner maken met achterhand naar binnen en later weer groter maken links en rechts om. Als ze goed voelt appuyementjes pak ik erbij en alles doe ik links en rechtsom. Ik rijd dan overgangen, stil laten houoden paar pasjes achteruit en gelijk weg in draf. Als we bijna klaar zijn dan even weer lekker stappen, hals laten strekken totdat ze goed is uitgerust, want we rijden door omstandigheden zo weinig dat de conditie niet meer zo goed is. Als ze weer fijn ademt en de wei is niet te glad, dan doen we nog even wat galopperen, links en rechtsom en wat overgangen rijden vanuit draf - galop, stap - galop links en rechtsom en dan zijn we klaar.
Dan spring ik eraf en gaat gelijk het hoofdstel eraf en dan stappen we gezellig naast elkaar uit totdat ze goed aan voelt.
Omdat mijn paarden op een behoorlijk grote wei staan en dus de hele dag bewegen en dan zelf ook voor de koeling down zorgen is ze na paar rondjes stappen goed genoeg om fijn na te borstelen, te kroelen en weer fijn te laten grazen.