Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
M_nouska schreef:Ik kijk vooral naar mijn paard, hoe die zich voelt en beweegt maar over het algemeen stap ik eerst een paar rondjes aan een volledige lange teugel.
Dan pak ik iets meer op en rijd ik voltes, wendingen.
Dan pak ik de teugels nog meer op en ga ik overgangen rijden tot ik merk dat ze soepel is. Dan pak ik een rustig galopje mee en dan ga ik pas beginnen met het echte werk (Wijken, schouderbinnenwaarts, travers etc)
Kijk vooral naar je paard en houd je niet vast aan een bepaald schema.
Cooling down ongeveer hetzelfde.
Nynke001 schreef:Ik begin altijd voor dat ik opstap al bij mezelf. Hoe stap ik op? gespannen / ontspannen? zelf strek en rek ik evendaarna kijk ik naar mijn paard hoe komt zij de box vandaag uit. wat hebben we gisteren al gedaan? Eenmaal erop stap ik eerst ontspannen aan een lange teugel. (niet half opgepakt/half niet want daar kan je paard niet veel mee) en begin ik bij mezelf zit ik op mijn zitbeenknobbels. zit ik recht? ruggenwervels goed? borstbeek recht maken hoofd recht. aan de lange teugel maak ik al overgangen naar halt en voltes en buigingen vanuit mijn zit. daarna rustig los draven en vanuit daar langzaam oppakken. tijdens het trainen ook even genoeg momenten voor lange teugel en strekken van de hals en rug spieren. dit is ook een beloning voor mijn paardje. aan het einde weer lange teugel. tijdens het uitstappen let ik er wel op dat ik tempo blijf bepalen en neem ik ook rustig de tijd om goed uit te stappen.