Wat ontzettend leuk dat je mag voelen op een paard dat al meer kan. Voor jouw ligt er nog heel veel werk. Vooral jouw eigen balans is een groot aandachtspunt. Misschien is het fijn om aan de longe wat zit lessen te krijgen.
inderdaad wat je zelf zegt teugels meer op maat en de rust erin proberen te krijgen. Wat leuk dat je een keer op zo'n paardje mag rijden! Mag ik vragen wat voor een bit dit is pure intresse
Er zijn nog een aantal punten waar je zeker aan kan werken. Houdt de teugels kort en gewoon blijven proberen. Zeker goed dat je zulke dingen plaats hier, hoe meer tips hoe beter je het kan toepassen
Ik vind dat je je teugels juist op een prima lengte hebt. Als je ze korter pakt ga je juist steun zoeken aan het hoofd van het paard en dat is niet de bedoeling. Als jezelf wat meer balans hebt en het paard met je zit onder controle kunt houden kun je dit onder begeleiding op pakken. Succes.
Ook ik vind het heel gaaf voor je dat je instructrice je deze kans wilde geven Goed dat je zelf al met een kritische blik naar je eigen beelden kan kijken! Daar heb je veel aan. Ik denk dat het inderdaad zeer de moeite waard is om zitlessen te nemen. Is dit iets wat jouw instructrice je aan kan bieden? Ik denk dat je het zeker met haar kan bespreken. Ik zou dit inderdaad aan de longe doen, zodat je niet op 101 dingen tegelijk hoeft te letten.
StefanieT
Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-15 11:56
-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt
xIrlijn
Geplaatst: 05-05-15 12:08
Wauw Stefanie, zeker op de filmpjes zie je hoe ontzettend goed het ging! Relaxte draf, ontspannen galop, je zou echt niet zeggen dat dit de eerste keer op d'r was!
Ik denk dat je teugellengte opzich goed is zo, zo kan ze gewoon ontspannen onder je draven en ga je inderdaad geen steun op de teugels zoeken. Tip misschien is om je tenen wat meer naar binnen te draaien, en zoals je zelf al aangeeft iets meer stelling en buiging te nemen zodat ze de aandacht ook bij jou blijft houden. Maar dat komt zeker weten goed als je wat vaker op haar gaat rijden!
Edit: terwijl ik het eerste filmpje nog drie keer bekeek vanwege nummer twee die achter je aanhobbelt, zie ik nog iets waar we op moeten letten: hoeken inrijden, want die snijden we allemaal keurig af haha
Basilicium
Geplaatst: 05-05-15 12:25
Leuk om te merken dat je het graag goed wilt begrijpen! Ik ben helaas geen kei in het uitleggen van allerlei terminologie. Wat ik zelf denk wanneer ik naar je foto's kijk, is dat er meerdere dingen aan de hand zijn. Je zou verbetering kunnen boeken in je zit, je houding én je balans. Dit zijn drie onderdelen die natuurlijk erg verweven zijn. Het is niet jouw schuld dat die zaken nog niet helemaal ontwikkeld zijn bij je, maar het ligt wél in jouw bereik om er wat aan te doen Merk op dat ik het over meerdere zaken heb, ik durf het zelf niet goed samen te vatten in één term. Onafhankelijke zit is zeker iets waat je aan kan werken, maar dat dekt niet de volledige lading van wat ik bij je foto's opmerk.
Ik heb zelf het vermoeden dat je dusdanig bezig bent met het geven van de hulpen aan het paard dat je op een of andere manier niet toekomt aan het letten op en verbeteren van je eigen houding. Heb je zelf het idee dat hier iets van waarheid in zit? Ik kan ernaast zitten, het is immers lastig te beoordelen op basis van een paar foto's. Maargoed, mocht dat zo zijn, dan kan zitles aan een longeerlijn er zeker voor zorgen dat jij je even "volledig" kan focussen op je zit, balans en houding. Ook zou je dan eens dingen expres fout kunnen doen om te merken op welke manier het hinderlijk is. Wanneer je uit balans op het paard zit, zal je bijvoorbeeld merken dat dat paard zelf ook meer moeite krijgt met zijn eigen balans. Kortom: het hele rijden wordt er minder op. Door dat aan de levende lijve te ervaren, merk je pas hoe belangrijk en invloedrijk jouw balans is. In mijn ervaring leer je daar meer van dan van twintig keer droog horen vertellen hoe belangrijk balans is . Dusja, om die twee redenen zou ik zeggen, neem zitles: zodat je je écht even kan focussen op houding/zit/balans en zodat je op een levendige manier leert hoe het wel en niet moet. Natuurlijk kan je ook tijdens niet-zitlessen aan je zit werken, maar dan ben ik bang dat je al snel zodanig bezig bent met het rijden dat de aandacht voor zit, houding en balans er weer bij in schieten.
Ik vind deze foto's overigens een mooi voorbeeld van een paard en ruiter die elkaar een spiegel voorhouden. Paard is een turbo-merrie, daardoor brengt ze jou letterlijk en figuurlijk wat uit je balans, waardoor diezelfde merrie (die onder een andere ruiter op Z niveau kan lopen) vervolgens uit elkaar valt. Natuurlijk begrijp ik heel goed dat dit jullie eerste keer is. Weet je of je in de toekomst meer kansen zal krijgen om op Barilla te lessen/rijden? Zou je dat willen? Zo ja, dan zou ik het er zeker met je instructrice over hebben om zitlessen aan te gaan op deze prachtmerrie Aan de andere kant kan je natuurlijk overwegen om op een wat minder turbo paard aan je zit te gaan werken, bijv. een paard dat wat meer rust in zijn hoofd heeft tijdens het rijden.
StefanieT
Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-15 15:21
-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Knakker
Geplaatst: 05-05-15 15:37
braaf paard hoor! Ik vind de foto's echter niet mooi. Ik zie een paard wat dit niet leuk vind, zeker zie ik geen ontspannen paard wat lekker loopt. Jammer, ik hoop wel dat jij er iets van kunt leren, aardig van je instructrice dat ze haar paard ter beschikking stelt.
Eigenlijk vind ik dat je er aardig netjes op zit. Helemaal omdat dit zadel niet goed bij jou past, het zet je zo sterk in stoelzit dat voor jou het lichtrijden knap ingewikkeld wordt. Desalniettemin leun je niet op je teugels en houd je je voeten ook vrij rustig (itt sommige lesgenoten die elke stap aandrijven helaas). Ik snap heel goed dat je instructrice het aandurfde om jou op haar paard te zetten. Ze is weliswaar aardig aan het sjokken maar echt in de weg zitten doe je niet. Nu nog leren om haar meer te gaan rijden ipv meeliften en dan ga je dit dier nog mooi aan het lopen krijgen denk ik zo.