Galop met Fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pien1989

Galop met Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 20:28

Hoe oefenen jullie bij een jong paard (fries) de galop? Soms zie ik filmpjes van paarden en denk ik wow voor een jong paard galopperen ze echt goed....
Ik oefen:
Lange stukken bv in het bos. Dit gaat erg goed.
Longeren
En natuurlijk onder het zadel alleen dan is ze onbehouden en dat gaat het hard en snel met nog een klein beetje stuur... Nageven is ver te zoeken. Haar stap en draf hebben we redelijk stabiel onder controle.
Hebben jullie tips om dit te oefenen zodat ze sterker wordt en meer balans krijgt?
Alvast bedankt :)

FriesWytske

Re: Galop met Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:31

Er eerst voor zorgen dat de stap en draf goed is en dat ze daar genoeg balans hebben gekregen. Galop zou ik eerst gewoon in het bos doen, zoals je nu al doet, en aan de longe. De ene fries heeft zijn/haar balans eerder gevonden onder het zadel dan de andere. En vooral nu nog niet met het hoofd bezig zijn. Dat komt vanzelf wel goed als ze de juiste balans hebben gevonden.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:33

ik heb precies hetzelfde met de fries, galoppeer nu lekker lange einden in het bos.
in de bak kan ze alleen linksom, en rechtsom gaat ze gekruist (voor goed, achter verkeerd)

deze zomer ga ik lekker veel longeren met touwtjes en singel, probeer de nek en rug te trainen en natuurlijk de galop.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:35

Bij mijn paard (geen Fries) heeft het rijden van allerhande zijgangen in stap en draf heel goed geholpen ter ondersteuning van galop in de bak. En uiteraard rechte stukken rijden in het bos, inclusief tempowisselingen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 23:13

zijgangen zijn idd een deel van de opleiding, en dit deel is hier zeker belangrijk.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 07:57

Maar als een paard nog geen balans onder het zadel heeft in de stap en draf. Hebben zijgangen helemaal geen nut. Daarmee breng je hem nog meer in onbalans. En krijg je juist het tegengestelde. Een paard wat nog meer in onbalans raakt. En als het echt de ergste kant uitgaat. Een paard wat niks meer wil onder het zadel, omdat degene die erop zit. Veel te snel wil gaan.

Eerst zorgen voor balans in stap en draf. Dit bereik je met gewoon rechtuit gaan en zo min mogelijk met dat hoofd bezig zijn. Daarna kun je pas verder gaan.

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 08:21

Oke thanks, doorgaan waar we mee bezig zijn dus. Het mooie weer komt er gelukkig aan dus lange stukken galop kunnen we nu wat vaker oefenen.