Te ver met bovenlichaam naar voren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Puckido

Te ver met bovenlichaam naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 17:03

Hoi!

Ik heb al een tijdje last van het volgende probleem, ik heb verschillende dingen geprobeerd maar niks werkt super goed!
Altijd als een paard te snel gaat ga ik met mijn bovenlichaam erg naar voren zitten, hierdoor gaat het paard alleen maar sneller. Ik heb dit al sinds ik klein ben, ik heb het mezelf een soort van "aangeleerd".
Heeft iemand hier oefeningen voor of tips?

Alvast bedankt :)

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:11

De kunst is om diep vanuit je buik te blijven ademen (vooral veel zuchten als je uitademt). Dan verkramp je minder en ga je als goed is minder ver voorover zitten. Dat was bij mij het geval namelijk. 't Is natuurlijk altijd handig wanneer iemand "achterover zitten!" roept. Ik weet niet of je les hebt? 't Is een kwestie ook van bewust worden van je lichaam. Als je weet dat je op dat moment voorover zit, tegen jezelf zeggen "achterover!" of "rechtop!". Zodra je merkt dat je voorover zit, ga dan maar eens voor jouw gevoel overdreven achterover zitten. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want je moet natuurlijk wel eerst weten wanneer je voorover zit :P. Probeer eens, zodra je op het paard stapt, je bewust te worden van hoe je zit. Op een gegeven moment ga je dan van eigens letten op je houding. Hopelijk heb je er wat aan. :)

Itsme_annie

Re: Te ver met bovenlichaam naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:52

Ik heb heel lang hetzelfde probleem gehad. Ik ben er nog steeds niet helemaal vanaf maar ik heb al wel wat vooruitgang geboekt :D
Bij mij heeft het heel erg geholpen om naar een punt in de verte te kijken. Vaak is het zo dat als je paard sneller gaat lopen dat je dan wat meer naar de grond gaat kijken en dat je daardoor voorover zakt.
Wat bij mij ook heel erg heeft geholpen is dat ik eens een hele les als een aardappelzak moest zitten van mijn instructrice :') Dan wordt je je pas echt bewust van je lichaam.
Een laatste tip is om je vanuit je benen naar boven toe te ontspannen want meestal begint de spanning al in je benen. Als je paard sneller gaat lopen wordt je gespannen en verkrampen je benen. Dit werd mij heel vaak verteld. Probeer dus je benen al lang te houden en je bekken te ontspannen en wat naar achteren te kantelen. Dan kun je daarna makkelijker je schouders meenemen naar achteren.
En wat hierboven al genoemd is: veel zuchten. Daar ontspan je ook weer makkelijker van.

Heel veel succes en hopelijk heb je wat aan de tips!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:05

Afleren is lastig.
Ik heb eindeloos geoefend met het rechtop blijven zitten. Het denkbeeldige touwtje aan mijn kruin hielp en ik had iedereen gevraag me te waarschuwen als ik het weer deed. Het kostte me misschien wel een half jaar... (en nu doe ik het toch weer een beetje)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:30

Rijd je met een goed liggend dressuurzadel?
Mijn ervaring is dat de zit voor 80 procent door het zadel en de ligging ervan wordt gevormd.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:07

80%, nou dat zou ik graag wetenschappelijk onderbouwd zien...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:11

Dat is ook onzin.
Goede ruiters die vaak paarden voor een ander rijden zitten in zowat ieder zadel perfect.

Naar vorwn zitten is lastig.
Het liefst ga je dan ergens rijden met goede spiegels.
Verder regelmatig je beugels even uit en met je armen achterover draaien.
Hoofd goed rechtop houden.

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:14

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:23

De oorzaak van het naar voren vallen is meestal het niet kunnen opvangen van de bewegingen van het paard in het bekken, de heupen en de rug. Wanneer je niet lekker ontspannen kan zitten, nemen de meeste mensen een beschermde houding aan; de foetushouding. Hierbij worden de benen opgetrokken, het bovenlichaam naar voren gebogen en de handen naar de buik gebracht.

De oplossing is het vergroten van de stabiliteit. Wanneer je steviger op je paard zit, ben je veiliger. Hierdoor ga je je zekerder voelen en ook zekerder rijden en wordt het rechtop zitten makkelijker.
Stabiliteit begint bij het bekken. De bewegingen van je paard vang je op met je bekken en je heupgewrichten. Een juiste stand van deze gewrichten is dus erg belangrijk! Je bekken hoort in middenstand te staan. Dit kun je zelf controleren door je schaambeen en de botpuntjes aan de voorkant van je bekken in hetzelfde verticale vlak te zetten. Tijdens het rijden zal je bekken bewegen, maar wel steeds de middenstand passeren.

Een aantal tips die het rechtop zitten vergemakkelijken:
Zorg ervoor dat je onderbenen op de juiste plaats liggen. Wanneer je onderbenen te ver naar achteren liggen, kun je jezelf niet voldoende opvangen en val je naar voren. Dit gebeurt met name tijdens de overgangen. Veel instructeurs hanteren de lijn schouder-heup-hak. Deze denkbeeldige lijn wordt echter nergens in het regelement omschreven en zorg er vaak voor dat ruiters hun onderbenen te ver naar achteren brengen. Een beter steunpunt voor de voeten bevindt zich onder de knie. Dit kun je zelf controleren; wanneer je (zonder voorover te buigen) naar beneden kijkt, moet je net het randje van je laars voorbij je knie kunnen zien. Tijdens overgangen en tempowisselingen kun je jezelf dan optimaal opvangen op de beugels. Je hak bevindt zich dan tegen de denkbeeldige lijn aan, in plaats van erop.

Het voorover vallen is vaak een vervelende gewoonte die moeilijk te doorbreken is. Achterover zitten voelt dan vaak heel vervelend en onwennig. Door het vaak goed te doen, wen je aan de nieuwe houding. Een manier om dit te bespoedigen is (op een braaf paard!) rijden met een hand en je andere hand achter het zadel op de romp van het paard te leggen. Wissel regelmatig van hand. Je kunt dit alleen doen als je wat achterover gaat zitten.

Een ander hulpmiddel zijn denkbeeldige ringen om het lijf. De afstand tussen de verschillende ringen rond het lijf moet zowel aan de voorkant als de achterkant gelijk zijn. De ringen bevinden zich van onder naar boven op de bekkenrand/broeksband, de BH, de ellebogen en de caprand/oren. De schouders zijn geen goede indicatie omdat er veel mensen zijn met een kleine anatomische afwijking waardoor de schouders van nature ongelijk in hoogte zijn. Door erop te letten dan de afstand tussen de ringen gelijk blijft, voorkom je dat je in gaat zakken en voorover buigt.

Bovenstaand advies is geen vervanging voor professionele zitlessen. Een HSO instructeur kan je helpen met jou specifieke situatie en versnelt daarmee het leerproces.

Nynke001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:12

heel herkenbaar :)

naast dat ik elke week privé les heb... ,
heb heel veel gehad aan de tips van ruitgevoel ( filmpjes zijn te vinden op youtube)
ik nam naast het paardrijden ook vaak een verkeerde houding aan in het dagelijks leven. om me meer bewust te worden van eigen houding en spieren gebruik ik Yoga oefeningen om mezelf stabieler en flexibeler te maken. ook word ik dmv Yoga veel meer bewust van eigen spieren en spanning en ontspanning hiervan. is dus ook erg leuk en zinvol. Ik ben begonnen met YaYoga (ook te vinden op Youtube) om te kijken of het bij me past...
succes!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 03:07

Zoals ik het lees is het angst "wanneer die harder gaat ga ik naar voren zitten"
Dit is een hele natuurlijke reactie Je pakt hierbij terug naar de foetus houding Dit gaat bijna automatisch door angst

Zit lessen nemen aan de longe zonder teugels en beugels Zo krijg je en meer vertrouwen in het paard En je leert beter in balans zitten Investeer hier maar eens een aantal weken in Daar zul je veel profijt van hebben

horses_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:18

Ik had dit probleem ook. Ik had het vooral uit angst, bij een onverwachtse beweging, ging ik gelijk naar voren zitten en hield de teugels strakker. Je moet proberen om gewoon rustig te blijven en te ontspannen. Waarschijnlijk zit je constant al te 'stressen'.
Gewoon rustig ademhalen en ontspannen. Elke keer als je paard een onverwachtse beweging maakt, en je naar voren gaat zitten, gelijk bedenken dat je weer ontspannen moet worden. Rustig moet ademen en de teugels wat losser laten. Ontspannen werkt echt heel goed! Al klinkt het nu misschien wat suf.