Tips met touwhalster rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

osanta

Tips met touwhalster rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 09:24

ik ga volgende week zaterdag met touwhalster rijden voor de 2e keer ;,
maar de eerste keer ging het niet zo goed ,
dus nu de vraag hebben jullie tips zodat ik daar beter mee kan rijden.
*\o/*

BCKS

Re: Tips met touwhalster rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:51

Wat ging er niet zo goed? Krijg je les?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:13

Niet op 2 teugels rijden.
Gebruik een direct rein voor de voorhand, een indirect rein voor de achterhand en buig het paard in om te remmen.
Beter nog, eigenlijk is deze optoming bedoeld om geheel op je zit e.d. te rijden, de teugels zijn alleen een vangnet waarmee je wat je vraagt met je lichaam kan ondersteunen als het moet.

Niet met contact rijden, daar is deze optoming te scherp voor, deze optoming is bedoeld om of helemaal niets te doen, superlicht te zijn, of in te werken. Houdt er rekening mee dat als je er druk op zet dit middel niet zacht is.

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 11:17

oke bedankt , dan was dat wat ik de vorige keer mis deed , dankuwel !

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:20

Waarom wil je met touwhalster rijden? Daar zit toch wel flink wat voorbereiding aan vast. Met name zoals Bowen zegt, je paard moet goed te rijden zijn op zit en been icm 1 hand. Als jij je teugel nog regelmatig nodig hebt om je paard te sturen of te remmen kun je beter een zachte sidepul kopen en daar bitloos mee gaan rijden.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:29

Ik heb altijd geleerd dat met touwhalster rijden best lastig is..
Werd ook wel eens gezegd dat het kan breken? Weet alleen niet of dit waar is

wel veel succes ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:36

Skittlez schreef:

wel veel succes ;)

Het is niet zo lastig, is alleen anders dan Engels, de gemiddelde western ruiter rijdt er zo mee weg, de Engelse ruiters die op zit rijden ook.
Als je wat wil breken met een touwhalster dan moet je wel echt heel idioot doen, dan hebben we het niet over normaal gebruik, ook niet over een noodgreep.
Wel is een touwhalster vrij dun, er is dus erg weinig drukverdeling, het is dus duidelijk voelbaar, kan best scherp inwerken, zou dat niet zomaar als zachter zien dan een bit. Dat is het alleen als je eraf blijft of maar een hele lichte hulp nodig hebt, maar dan is een bit ook zacht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:46

Ik vind het niet moeilijk, maar rijd sowieso niet met continu druk op de teugels en voornamelijk met zit- en gewichtshulpen. Daarbij zijn mijn paarden al bekend met het grondwerk wat ik met hetzelfde touwhalster doe, dus de hulpen zijn daaraan gelijk.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:48

Ik rijd met sidepull. Geen zachte. Het neusdeel is rawhide en vrij dun. Daar moet je mee om kunnen gaan. Ik rijd met losse teugel, maar als ik iets met mijn teugel doe, reageert mijn paard meteen. Ik heb voor deze sidepull gekozen door mijn paard te bestuderen, de problemen die wij hadden in de communicatie daarbij te betrekken en met zijn gevoeligheid rekening te houden. We zijn met sprongen vooruit gegaan in de communicatie. Geen grote problemen meer en we hebben weer plezier. Mijn trainer is er ook zeer over te spreken.
Het gaat er dus niet over dat jíj met touwhalster wil rijden, het gaat erover wat bij je paard past en dat jij ermee leert werken. Heel veel succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:23

TVG>>>RT-V

Mirthe2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:37

Mijn verzorgpony vond dit ook niet fjn vervelend met het hoofd doen veel bokken ben er ton mee gestopt na half jaar weer geprobeerd en e gaat nu heel erg goed en heb hier een hele goede band van gekregen.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:20

Bowen schreef:
Skittlez schreef:

wel veel succes ;)

Het is niet zo lastig, is alleen anders dan Engels, de gemiddelde western ruiter rijdt er zo mee weg, de Engelse ruiters die op zit rijden ook.
Als je wat wil breken met een touwhalster dan moet je wel echt heel idioot doen, dan hebben we het niet over normaal gebruik, ook niet over een noodgreep.
Wel is een touwhalster vrij dun, er is dus erg weinig drukverdeling, het is dus duidelijk voelbaar, kan best scherp inwerken, zou dat niet zomaar als zachter zien dan een bit. Dat is het alleen als je eraf blijft of maar een hele lichte hulp nodig hebt, maar dan is een bit ook zacht.

Oh zo :)

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:21

Skittlez schreef:
Bowen schreef:

wel veel succes ;)

Ja inderdaad, denk dat TS hier wel normaal mee om gaat haha. x

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 09:18

ik rijd zelf wel al bitloos met sidepull , ik heb 2 touwhalsters in de kast liggen , maar die gebruik ik alleen om grondwerk mee te doen toen vroeg ik me af , waarom rijd ik er niet mee .

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:23

Moeizaam als je niet de juiste voorbereiding hebt, door de manier hoe het touwhalster in elkaar zit krijg je met teugelhulpen al gauw een hoop ruis. Zorg dat je paard het lateraal buigen op lichte druk begrijpt en rijd vooral op je zit :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:23

Skittlez schreef:
Werd ook wel eens gezegd dat het kan breken? <KNIP>

Nee joh, dat spul komt uit de bergsport. Daar kun je bij wijze van spreken een auto mee slepen. Zo lang het touw niet (zwaar, echt zwaar) beschadigd is gaat dat echt niet breken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:25

Wordt niet voor niks afgeraden je paard ermee vast te zetten, het breekt namelijk nooit.

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:31

Als je paard al gewend is om op zit gereden te worden is het helemaal niet moeilijk. Dan rijd je namelijk niet anders dan met bit. Maar als je paard altijd alleen op teugels (bit) gereden is , wordt het voor beide wel wennen.

Zelf reed ik mijn paarden op mijn zit (ik reed ook volledig zonder zadel/hoofdstel of wat dan ook) maar als ik met touwhalster reed, dan deed ik dat wel altijd met contact (anders deed ik hem toch af).
Contact betekend dus niet met druk, maar met fijn contact met je paard. Mijn paard liep dan ook altijd aan de teugel met touwhalster/neckrope.

Touwhalsters kunnen wel een scherpere optoming zijn dan bit al hangt dit ook van het bit en zelfs van het soort touwhalster af. Sommige touwhalsters hebben een extra dik/zachte "neusriem" waardoor het weer een minder scherpe werking heeft op je paard. Maar zoals je aangeeft zijn het touwhalsters die je in de kast hebt voor grondwerk, dan denk ik wel dat het wat scherpere zijn want die zijn niet speciaal voor rijden gemaakt.

Maar inderdaad, zoals iedereen zegt zou ik gewoon zo veel mogelijk op je zit rijden :)!
Liefst zo min mogelijk contact als je minder gevorderd bent en één hand maakt dat gemakkelijker.
Waar ik zelf in het begin heel erg tegenaan liep was dat mijn paard het afwenden niet snapte vanwege druk op het midden van de neus i.p.v. aan een bitring. Dit hebben we heel erg moeten oefenen en veel op zit moeten leren rijden.
Veel succes :)!!