Probleem met halthouden/achterwaarts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caatje87

Probleem met halthouden/achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 08:38

Hallo,

Ik plaats dit topic omdat er misschien mensen met ideeën zijn waar ik nog niet aan gedacht heb.
Ik heb een 7 jarige ruin met een grote trukendoos en zijn laatste trucje is best lastig op te lossen. Wanneer ik hem meer gesloten heb in het lopen en halt wil houden dan gaat hij direct achterwaarts. Als hij eenmaal in die modus zit, kom ik er moeilijk weer uit.

Wat ik al geprobeerd heb:

- Meer achterwaarts zetten en het dus overnemen. Dit werkte wel een poosje en dan hield hij na 2 keer op en kon ik weer gewoon rijden. Helaas werkt dit niet meer, hij kan zo de hele baan inclusief bochten achterwaarts :P
- Los gooien en echt naar voren rijden. Soms werkt dit, maar soms resulteert dit in nog harder achterwaarts
- omdraaien en doorrijden. Dit werkt meestal wel om hem weer vooruit te krijgen, maar lost het probleem niet op.
- Galophulp geven. Gisteren voor het eerst gedaan en werkte 2 keer, daarna niet meer.

Mijn paard loopt momenteel op M1 niveau (moeten ons debuut nog maken). Wanneer ik gewoon stap, draaf, galoppeer is er geen probleem. Hij is goed voor mijn been en licht aan de voorkant. Ik heb zeer regelmatig les (meerdere malen per week momenteel) en zadel, bit en paard zelf zijn helemaal nagekeken en goed bevonden.

Overigens is het wel zo, dat als ik hem niet gesloten halt laat houden hij meestal wel netjes weer naar voren wil.

Wie heeft de gouden tip, of een vergelijkbare situatie meegemaakt?

hwn

Re: Probleem met halthouden/achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:41

Mss net iets minder gesloten halthouden? Wss is het geen "truuk" van het paard, maar begrijpt ie je gewoon verkeerd.

En anders gaan halthouden als je net voorbij de hoek bent, zodat ie max. paar meter achterwaarts kan gaan voor ie vast zit in de hoek?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 08:44

Ja ik snap wel wat je bedoelt. Anderzijds heeft hij tijden wel gewoon achterwaarts gedaan op commando en naar voren als ik het wilde.
Dus dat hij misschien verkeerd begrijpt dat hij naar achteren moet kan ik wel bij, maar dat hij hele rondjes vervolgens niet meer naar voren wil vind ik dan wel apart.

Hij gaat keurig zelf de bocht om in de hoek ;)

bedankt voor je reactie!

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:44

Een tussenweg zoeken in de geslotenheid wil wel eens helpen( bij mijn vorige paard in elk geval)
Bij de huidige die t ook iets doet doe ik hand naar voren en galoppeer ik weg, in de galop zet ik m weer aan t werk en na half rondje werk ik weer naar t halthouden toe... Soms duurt t echt heel lang( 30x) voordat ie 1 keer goed halthoud dan beloon ik m en laat ik m even ontspannen stappen en ga wat anders doen om t aan het eind weer te herhalen... Gaat het een paar x goed dan laat ik m 3 x halthouden dan 1 x achterwaarts en weer 3 x halthouden.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 08:55

Ja, dus echt halthouden en meteen weer naar voren toe?

Moet zeggen dat ik gisteren wel goed geëindigd ben. Ik heb toen inderdaad voor compromis gekozen en los gelaten met halthouden en toen ging het wel oke. Probleem is wel dat ik in de proef wel achterwaarts moet en hoop dat ik dan wel weer naar voren kom. Ik ga dit weekend voor het eerst M starten ( was al lang geleden voordat dit speelde gepland).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:59

Minder gesloten halthouden, eerst weer progressief dus via de draf naar de stap en dan heel rustig op een lichte hulp halthouden en meteen weer wegstappen. En dit zo uitbouwen. Iets subtieler met je handhulpen zijn en de focus leggen op naar voren.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:01

Blijf voorwaarts denken, zit erin en been eraan. Hij moet gesloten halthouden omdat hij in de hand word geduwd en daar blijven wachten tot er een commando volgt.

Probeer voor jezelf eens goed te voelen wat jouw zit doet voor het achterwaarts en daarin je oplossing te zoeken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:07

Een andere insteek wil ook wel eens voor jullie beiden helpen.
ik zoek graag spelenderwijs een oplossing.

voorbeeld.
zet 2 pylonnen op 1 meter naast elkaar en houdt precies tussen de pylonen halt. En dan belonen en blijven staan. En pas wegrijden als hij volkomen stilstaaten wacht op jouw hulp.
vaak snappen ze het dan snel en vraagt het van jou ook een andere insteek.
door de pylonen wordt voor het paard voorspelbaar wat er van hem wordt verwacht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:08

janouk schreef:
Een andere insteek wil ook wel eens voor jullie beiden helpen.
ik zoek graag spelenderwijs een oplossing.

voorbeeld.
zet 2 pylonnen op 1 meter naast elkaar en houdt precies tussen de pylonen halt. En dan belonen en blijven staan. En pas wegrijden als hij volkomen stilstaaten wacht op jouw hulp.
vaak snappen ze het dan snel en vraagt het van jou ook een andere insteek.

Gevaar is dan wel dat hij halthouden koppelt aan de pylonnen en niet puur aan de gehoorzaamheid aan de hulpen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:14

Ben ik niet bang voor.
dit is een fase waarin paard en ruiter elkaar niet snappen.
Soms kan je het misverstand snel oplossen als de oefening voor beiden anders duidelijk wordt en dan rustig uitbouwt.

beter dan doorvechten op de huidige manier, dat leidt tot een .'gefrustreerde' ruiter en verward paard.

het is vaak een fractie te laat ontspannen bij het halthouden, waardoor het paard denkt achterwaarts te moeten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:54

ik ga helemaal mee met wat "hwn" hier zegt.
Ik denk dat je het paard net iets te vast houd, hierdoor zal verwarring ontstaan.
Je moet het paard niet in een bepaalde houding houden, het paard moet die gewenste houding als het ware zelf gaan aannemen, "willingly guided", dus echt meewerkend gedrag.

hwn schreef:
Mss net iets minder gesloten halthouden? Wss is het geen "truuk" van het paard, maar begrijpt ie je gewoon verkeerd.

En anders gaan halthouden als je net voorbij de hoek bent, zodat ie max. paar meter achterwaarts kan gaan voor ie vast zit in de hoek?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 10:11

Ja zou goed kunnen, is dan wel echt subtiel want ik heb echt oprecht weinig druk. Maar misschien dat ik mijn hand net een slagje meer naar voren moet doen. Hij is wel vrij gevoelig. In het gewone rijden is hij namelijk wel heel werkwillig.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:13

idd soms kunnen een paar millimeter het verschil betekenen.
succes

Caatje87 schreef:
Ja zou goed kunnen, is dan wel echt subtiel want ik heb echt oprecht weinig druk. Maar misschien dat ik mijn hand net een slagje meer naar voren moet doen. Hij is wel vrij gevoelig. In het gewone rijden is hij namelijk wel heel werkwillig.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 13:31

Ik ga vanavond weer even puzzelen en aan de slag met de tips die jullie hebben gegeven. Zal laten weten hoe het gegaan is!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 21:56

Update: vanavond begon het al met bak in gaan (had nog lange teugel). Dat wilde hij niet en ging achteruit. Toen ik eenmaal in de bak met lange teugel aan het draven was, hetzelfde. Toen toch met mijn instructie ervoor gekozen om hem naar voren te "schoppen". Daarna het weer op gezocht en echt mijn hand naar voren gedaan en weer weggereden. De neiging km naar achter te gaan was er nog wel, maar kon het nu voor zijn. Voor nu is dit denk ik even goed.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:34

Ander idee
gaat dit om de zesjarige uit je profiel?
misschien dat je te hard bent gegroeid de laatste maanden en heeft je paard even rust nodig om zijn lijf en zijn koppie de kans te geven het allemaal te ver werken
voordat je verder gaat met trainen in het M, is pas op de plaats en even lekker naar buiten en het koppie leeg maken nodig. Anders kom je binnenkort vast te zitten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 07:58

Caatje87 schreef:
Update: vanavond begon het al met bak in gaan (had nog lange teugel). Dat wilde hij niet en ging achteruit. Toen ik eenmaal in de bak met lange teugel aan het draven was, hetzelfde. Toen toch met mijn instructie ervoor gekozen om hem naar voren te "schoppen". Daarna het weer op gezocht en echt mijn hand naar voren gedaan en weer weggereden. De neiging km naar achter te gaan was er nog wel, maar kon het nu voor zijn. Voor nu is dit denk ik even goed.

Dan heeft dit probleem niets met het achterwaarts te maken maar is het gewoon een gehoorzaamheidsprobleem. Een uiting van verzet. Dan zou ik eerst alle lichamelijke problemen uitsluiten en hem na laten kijken.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 08:48

Hij is al nagekeken. Ik ga elk half jaar naar mijn dierenarts/fysio. Er zijn geen problemen. Zadel is ook 2 maanden geleden nog nagekeken. Kan me niet zo goed voorstellen dat het iets fysiek is, gezien hij verder super fijn loopt. Gisteren wilde hij de baan niet in omdat er op een afstandje een gierwagen bezig was en dat vond hij spannend. Dat kon ik ook nog wel begrijpen. Maar het mag geen spelletje worden om voor alles achteruit te gaan.

Het idd het vosje uit mijn profiel. Hij wordt 8 dit jaar. Ik probeer wel veel af te wisselen. Zo een 4 dagen dressuur, verder longeren, op de galoppeerbaan of een bosritje en een dag vrij in de week. Maar het is wel zo dat hij de laatste periode meer op het achterbeen is gekomen en ik meer vraag. Misschien helpt een periode vrij of alleen leuke dingen doen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:20

Caatje87 schreef:
Het idd het vosje uit mijn profiel. Hij wordt 8 dit jaar. Ik probeer wel veel af te wisselen. Zo een 4 dagen dressuur, verder longeren, op de galoppeerbaan of een bosritje en een dag vrij in de week. Maar het is wel zo dat hij de laatste periode meer op het achterbeen is gekomen en ik meer vraag. Misschien helpt een periode vrij of alleen leuke dingen doen.

Kan heel goed zijn dat het iets te snel voor hem gaat. En dat hij daarom dit gedrag vertoont. Zou even helemaal terug gaan naar de basis. En alleen maar met voorwaarts gaan bezig zijn.

Merrie waar ik op rijd, had dit een aantal weken ook. Alleen die ging in kamelenstand lopen. En kreeg haar daar dan ook met geen mogelijkheid uit. Tijdens de privéles zijn we toen gewoon weer even helemaal terug gegaan naar de basis. En het haar zelf even laten uitzoeken qua hoofd-hals houding. Heb een paar dagen met een ietwat te lange teugel gereden. En zo ben ik ook doorblijven rijden. Nu loopt ze uit zichzelf weer netjes in de aanleuning. Is nog niet helemaal perfect. Maar stukken beter dan dat ze deed.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:31

En hoe is het gegaan dit weekend?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:35

Hee, jou had ik gisteren in de ring! Hoe vond je het gaan, wat ik hier lees zag ik wel in de proef terug!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 07:51

hey kleinvosje, ja inderdaad!

Nou ik was erg tevreden als ik kijk naar hoe het van de week ging. Vrijdagavond hebben we dus echt een keer doorgepakt met naar voren rijden als hij naar achteren ging. Het lijntje was zaterdag nog erg dun, maar hij had het kunnen doen en was toch wel gehoorzaam naar voren. Het was mijn debuut in het M (stond al heel lang gepland) en ik wilde eigenlijk niet starten, maar omdat het bij mij op stal was dacht ik: ik ga gewoon losrijden en ik zie wel of ik de ring in ga. Met losrijden voelde ik dat hij genoeg naar voren dacht om het in ieder geval te gaan proberen.
Ik was met jouw punten en commentaar heel blij en kon mij er goed in vinden.

Gisteren hadden we ook wedstrijd op mijn stal en heb ik ook gestart. Dit ging nog wel een stukje beter. Hij dacht erg naar voren en zelfs het achterwaarts en weer naar voren rijden ging fijn. Ben al met al dus erg trots op hem en vind dat hij goed zijn best heeft gedaan. Nu krijgt hij een paar dagen vrij en dan gaan we even wat "leuke"dingen doen.

Ik denk wel dat het grootste probleem in mijn duidelijkheid van de hulpen zit. Soms twijfel ik nog wel eens omdat ik niet echt een held ben. Daar kan mijn paard niet zo goed mee omgaan. Hij heeft (net als heel veel andere paarden) heel veel baat bij duidelijkheid en ik moet ervoor gaan zorgen dat ik dat hem kan geven.