Langzaam in de bak.. Wie kan mij helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lora22

Langzaam in de bak.. Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 16:44

Hey,
Ik heb een verzorg pony, 1 ding lukt niet goed en dat is in de bak rijden... Hij vind het saai denk ik. hij loopt langzaam en reageert niet goed op mijn hulpen als ik een tijdje veel overgangen rijd dan word hij weer wat actiever en loopt hij wat meer door. Met buiten rijden is het echt het tegenovergestelde hij reageert bijna te goed op mijn hulpen hij vind dat dan ook erg lukt om te doen, haha!
Wie kan mij misschien wat tips geven waardoor hij weer wat actiever word in de bak?

Blackbirb

Re: Langzaam in de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:46

Wat je al doet is goed. Veel overgangen rijden. Maar je geeft aan dat je pony het saai vind, dus probeer niet steeds dezelfde dingen te doen. Rijd voltes, wendingen, gebroken lijnen, enz. Een pasje midden draf wil ook nog wel eens leuk zijn.

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:48

Je zegt het zelf al een beetje, als je veel overgangen rijd word hij wat actiever: dat betekend inderdaad denk ik dat hij zich anders dus verveeld. Veel figuren en overgangen blijven rijden om hem echt aandachtig te houden is daarom denk ik je oplossing. Wissel je het af met bijvoorbeeld balkjes draven e.d? Hou het interessant voor jou én je verzorgpony :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:49

Mijn pony vindt bakwerk ook niet leuk, ik doe het dan ook niet met haar. Ik wil niet rijden terwijl mijn
pony het rijden helemaal niet leuk vindt.
We rijden nu altijd buitenritten of anders in de grote weide en genieten daar enorm van.

Als dat geen optie is zou ik het werk heel afwisselend houden en ook gaan werken met balkjes
en eens lekker gaan springen.

lora22

Re: Langzaam in de bak.. Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 16:56

Veel figuren rijden en balkjes draven is een goed idee, dat ga zondag even proberen! Ik merk ook als ik bijvoorbeeld de dag ervoor buiten heb gereden dat hij het weer een stuk leuker vind ik de bak. Dus veel overgangen rijden en verschillende dingen doen is eigenlijk het enige wat ik eraan kan doen?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:58

Een keer een (of meerdere) balkje(s) neerleggen een idee? Dat vind die van mij altijd wel leuk en die is in de bak ook behoorlijk sloom.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:04

uitdaging bieden, balkjes, pionnen, springen, overgangen, figuren, langzamer, sneller, links, rechts.
heel veel dingetjes doen en vooral consequent blijven.

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 17:07

Balkjes en springen zal ik ook wel weer een keer gaan doen! Als het goed is vind hij dat wel leuk vroeger veel cross lessen gehad dus hij kan het wel haha

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 18:53

Het enige wat ik dus kan doen is balkjes lopen, veel figuren en tempo wisselingen rijden?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 06:25

Nou ja... Verder vooral heel consequent zijn. Been = reactie. Anders tikje met je zweep erbij. Belonen als het wel goed gaat!
Wanneer het goed gaat ook niet te lang door blijven gaan. Braaf is braaf en als ze wat moe worden gaan ze vaak ook minder goed reageren. Heb je een half uurtje gereden waarbij pony braaf aan de hulpen was? Dan stoppen en weer de wei op. Uiteindelijk zal je het dan steeds langer kunnen rijden terwijl je pony aan de hulpen blijft.

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 08:59

Okee bedankt!

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:05

Mijn verzorgpony is precies hetzelfde. Als ik niet een beetje afwissel is hij langzaam en slecht aan het been. Probeer eens wat verschillende dingen te doen en kijken wat hij wel leuk vind.
Voorbeeld: Pony is heel sloom, maar zodra je op een hindernis af rijd is hij wel snel. Ga dan vaker een hindernis rijden. Zorg er zo voor dat hij ervaart bak=leuk. Op deze manier zal hij sneller en beter aan het been worden.

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 17:19

Bedank voor de tip! ik ging gister zonder zadel rijden, dat vond hij erg leuk dus hij was ineens gewoon goed aan mijn been en liep netjes aan de teugel! Dus dat ga ik ook vaker doen haha
Volgende keer ga ik weer buiten en dan zo een beetje afwisselen. Het gaat nu al steeds beter sinds 2 weken ongeveer!