Te weinig afwisseling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jippie5

Te weinig afwisseling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 09:19

Hallo,
Sorry als mijn onderwerp hier niet goed staat.

Mijn allergrootste hobby is het rijden met mijn pony en ik ben daar dus ook vaak te vinden. Omdat we geen bak hebben rijden we eigenlijk altijd buitenritten. We hebben een standaard rondje die we vaak rijden maar we rijden ook vaak anders. Mijn pony is een kruising van een arabier en een welsh. Ze heeft dus behoorlijk wat pit. Nu rij ik altijd samen met een vriendin met een wat oudere langzamere pony. We moeten het tempo dus op elkaar aanpassen. Ik merk dat mijn pony er boos op reageert als ze langzamer moet
Inmiddels vind ik mijn pony eigenlijk helemaal niet meer zo vrolijk tijdens het rijden.
Denken jullie dat het beter voor ons is om af en toe eens iets anders te doen?

Linnie050

Re: Te weinig afwisseling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:21

Kan je niet af en toe alleen rijden?
Dat je het zo afwisselt?
Is er een weide waar je in kan rijden?
Heb je balkjes?

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:23

Dat zou kunnen. Afwisseling is altijd goed. Ga je ook wel eens alleen naar buiten? Is ze dan nog boos

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 09:25

Een tijd geleden hebben we veel alleen met haar gereden maar we merkten dat ze daar naar een poosje niet blij van werd. Ze keek achterom van 'waar is mijn vriendin nou?' En stopte bij het hek van de wei omdat ze doorhad dat ze alleen moest.
Als het niet te nat is in de wei kunnen we daarin rijden en we hebben ook balkjes.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:27

staat je pony niet in een wei ,daar kun je ook gewoon rijden .
en misschien kun je eens alleen gaan of je vriendin vragen ofdat jullie af en toe niet eens even lekker een stukje kunnen galopperen ,zorg dat jij voorop gaat , dan kan je vriendin gewoon haar eigen tempo bepalen en kun jij lekker even scheuren.
misschien is vrijheidsdressuur of horseagility iets voor jullie , dit kun je ook makkelijk in het bos doen , en vrijheidsdressuur ook op de poetsplaats + je pony van je vriendin kan dit ook gewoon doen .

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:30

wat extra afwisseling kan inderdaad nooit kwaad, zeker als je merkt dat je pony geen plezier meer heeft in het rijden. Wat denk je van balkjes draven of een keer een sprongetje maken? wissel je tijdens je training genoeg af met gangen, nieuwe routes, etc? :)

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 09:41

We rijden wel eens anders maar we hebben alle rondjes inmiddels al wel eens gereden. Als we gaan galopperen wordt ze enorm enthousiast en gaat ze heel hard. Dat houd me er van tegen om het te doen.
Het probleem is denk ik ook dat zij het heel leuk vind om lekker druk te doen. En ik het juist fijner vind om gewoon rustig re rijden.

Vanmiddag maar eens in de wei wat afwisseling doen met balkjes.

Hoe zou ik haar tijdens een buitenrit eem beetje kunnnen motiveren?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:27

Misschien kan je in de weide dan oefenen op terug rijden met je zit.
Zodat het buiten dan straks ook beter gaat als je paard hard gaat.

Verder kan je met balkjes aan de gang.
Je kan op meerdere plekken 1 balk neer leggen zodat je paard moet blijven opletten.

Weet niet of ze balkjes lopen al kent anders eerst 2 en 3 blakjes achter elkaar gaat dit een periode goed kan je het gaat uitbouwen naar 4 en 5 balkjes achter elkaar.

Met de buitenrit kan je ook figuren rijden bv een gebroken lijn of iets wijken als jullie dit kunnen.
Slaommen om bomen heen?
Je kan overgangen rijden of rij de route eens andersom als dat mogelijk is.
Of ga wandelen en doe onderweg tik spelletjes.
Tik je paard het voorwerp aan bv een boom, lantaarnpaal een bordje enz enz krijgt het een snoepje of stukje brok.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:31

Je kan ook nog fietsen met je paard.
Sommige paarden vinden dit erg leuk.

Eerst paar keer even oefenen en dan kijken of je paard het leuk vind.
Je kan dan ook stappen en draven.
Sommige galopperen zelfs maar dat nooit zelf gedaan.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:29

soms moeten ze even hard gaan , hier een Arabier en die moet af en toe op buiterit gewoon effe een stukje knallen , dan zijn ze gewoon veel fijner omdat hij even zijn energie kwijt kan . probeer het eens samen met een ander paard , dan rennen ze ook niet vol gas weg.
zoek een lang beetje zwaar pad , liefst zelfs een zandverstuiving ofzo . spoor je paard duidelijk aan tot galop , ga in de verlichte zit zitten en gaan !
je kan dit ook eerst op de wei doen , als je een beetje een lang weiland hebt , lekker 100 meter effen knallen, is ook gewoon om te rijden supergaaf.

verder is springen ook iets waar ze hun energie lekker kwijt kunnen.

MarlotteG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:59

Als ik naar mijn eigen ervaringen kijk zou wat meer (mentale) uitdaging voor jouw pony denk ik niet verkeerd zijn. En meer uitdaging kan ook goed samen gaan met meer afwisseling. Als je zeker weet dat ze genoeg lichamelijk beweging krijgt kan dat het probleem niet zijn. Je zou haar mentaal meer kunnen uitdagen door (samen) nieuwe dingen te leren. Jullie worden daar als combinatie ook sterker van. Je kan denken aan grondwerk, licht dressuurwerk misschien.. Of iets wat jullie spannend vinden, maar wel verantwoord kunnen doen. Of stel een doel met zijn tweeën en ga daar voor trainen/oefenen bijvoorbeeld.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:47

En echt ergens ander rijden, ander gebied? oefeningen onderweg doen? wijken voor het been, tempowisselingen korter op elkaar etc Is er een bak in de buurt die je kunt gebruiken etc. etc.

LifeWithNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:22

Af en toe longeren op je wei ter afwisseling is ook leuk. Dit kan ook in combinatie met balkjes. Dat vereist ook concentratie van je pony dus dat is eens wat anders dan alleen maar buiten rijden.

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 21:44

LifeWithNoah schreef:
Af en toe longeren op je wei ter afwisseling is ook leuk. Dit kan ook in combinatie met balkjes. Dat vereist ook concentratie van je pony dus dat is eens wat anders dan alleen maar buiten rijden.

Klopt! De wei is nu toch droog dus dat moet wel lukken!