Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Emma478 schreef:Help!
Mijn paard zit muur vast aan de linker hand. het maakt niet uit hoe om ik rijd. maar hij blijft links omwijs vast zitten. En ik ben zeker niet sterk genoeg om hier tegen in tegaan. wat kan ik het beste doen om mijn paard links los te geven. Kan dit ook komen door het sper riempje dat die te strak zit?
mijn pony reed ik zonder en die deed het met juist heel slecht.
DinkyOmie schreef:Er hoeft helemaal niks vast te zitten in zijn lichaam...
Ik denk eerder dat het paard zich vast zet, omdat hij niet helemaal op zijn gemak is ofzo. Het vertrouwen onder het zadel is er niet van het paard zijn kant.
Die van mij deed dat ook heel er, osteopaat laten komen. Hij was zo soepel als wat, hij wilde hem niet behandelen want het was niet nodig.
Na heel veel oefenen en rustig aan rijden is het beter geworden (nog niet wat het moet zijn, maar ik merk dat we steeds meer samen een team worden)
maikeltje schreef:Paard, nadat je alles medisch hebt uitgesloten, de eerste tijd alleen maar richting halsstrekken rijden zodat hij zich leert ontspannen. Lekker naar beneden met het neusje er iets uit op kniehoogte. Daarmee begin je in stap. Pas als dat bevestigd is neem je de draf mee. Daarbij veel voltes en slangevoltes rijden. Blijft hij mooi beneden dan ga je veel tempowisselingen rijden, ook in de figuren. Maar blijf hem richting halsstrekken rijden, de komende maanden de teugels niet korter pakken. Wel contact houden. Let goed op je zit, dat je vooral recht boven je paard blijft zitten. Kijk vooruit ipv naar zijn hoofd. Komt ie omhoog, vraag je weer je hand te volgen naar beneden.
Wanneer hij dit goed doet, stoppen en belonen. Bouw het langzaam uit. Heb geduld. Over een jaar herken je je paard niet meer terug.
Succes.
tarek schreef:Als je een snoepje vasthoud terwijl je naast de heup staat en je vraagt/ lokt hem alleen met zijn hoofd richting zijn heup kun je al zien of hij zijn hals soepel wil buigen naar beide zijden. Redelijk goede indicator of hij niet kan, dan wel een probleem heeft in de hals.